بتن سبک سازه­ ای چیست؟

خصوصیات بتن سبک سازه­ ای

بتن سبک سازه­ ای، همانند بتن سازه­اي معمولی است، با این تفاوت که فقط بنا به دلایل اقتصادي، در ساخت آن از سنگدانه­ هاي سبک استفاده می­شود. به این ترتیب وزن مخصوص آن تقریبا وزن مخصوص بتن ساخته‏ شده با سنگدانه ­هاي طبیعی معمولی است. در ساخت بتن­هاي سبک سازه­اي، مهمترین عامل، سبک بودن وزن آن بوده، و مقاومت آن از اهمیت کمتری برخوردار است.جهت اطلاع از انواع فوق روان کننده های بتن میتوانید به قسمت محصولات سایت کپکو مراجعه کنید. از این رو در آیین نامه­ها، حداکثر وزن مخصوص مجاز را قید می­کنند. از آنجا که سنگدانه­ هاي سبک معمولا متخلخل­اند و مقاومت بتن را به میزان زیادي کاهش می­دهند، لذا به منظور کسب اطمینان از کیفیت سازه­اي بتن، در دفترچه مشخصات، حداقل مقاومت مورد نیاز در سن 28 روزه ارائه می­شود.

ایین نامه 87- R 213 ACl تحت عنوان «راهنمایی براي بتن سازه­اي با سنگدانه­هاي سبک»، این نوع بتن را چنین تعریف می­کند: بتن سازه­اي با سنگدانه­هاي سبک، بتنی است که مقاومت فشاري 28 روزه آن بیش از 17 مگاپاسکال بوده و وزن مخصوص خشک‏شده در هواي آن از 1850 کیلوگرم بر متر مکعب بیشتر نباشد. بتن ممکن است تماما از سنگدانه­هاي سبک و یا بنا به دلایلی خاص از مخلوطی از سنگدانه­هاي معمولی و سبک ساخته شود. به منظور پاسخگویی به نیازهاي کارایی و دیگر خصوصیات، معمولا در عمل از ماسه و مصالح سنگی ریزدانه معمولی استفاده می­شود .حداکثر اندازه سنگدانه­هاي سبک به 20 میلی­متر محدود شده است. مطابق استاندارد ASTM C330، حداکثر وزن مخصوص خشک مصالح سنگی سبک ریزدانه و درشت­دانه به ترتیب 1220 و 880 کیلوگرم بر متر مکعب است. در این استاندارد، همچنین مشخصات دیگري مانند دانه‏بندي، مواد زیان‏آور و خواص سنگدانه­هاي موجود در بتن ساخته‏شده، نظیر مقاومت، وزن مخصوص، جمع‏شدگی ناشی از خشک‏شدن و دوام بتن حاوي سنگدانه ارائه شده است. مقادیر مقاومت فشاري و کششی و وزن مخصوص بتن سبک سازه­اي، مطابق استاندارد ASTM C330، در جدول شماره یک آورده شده است .

بتن سبک

جدول شماره یک- ویژگی‏های بتن سازه‏ای سبک

 

 این مطلب را هم بخوانید: انواع جمع‏ شدگی در بتن

وزن مخصوص بتن سبک سازه­ ای

بعد از کارایی، وزن مخصوص و مقاومت دو خاصیت مهم بتن سبک سازه­ ای می­باشند. اصولا از مزایاي هر مصالحی بالا بودن نسبت مقاومت به وزن مخصوص و پایین بودن هزینه بتن ساخته شده با آن مصالح می ­باشد. آیین‏ نامه­ ها، حداکثر وزن مخصوص خشک بتن سبک را 1840 کیلوگرم بر متر مکعب ذکر می­کنند ولی براي حداقل آن محدودیتی قائل نشده ­اند. با این وجود، تجربه نشان می­دهد که اگر حداکثر اندازه سنگدانه ­هاي متخلخل 20 میلی­متر باشد وزن مخصوص بتن ممکن است به کمتر از 1440 کیلوگرم بر متر مکعب کاهش یابد، ولی امکان اینکه مقاومت 28 روزه بتن، از حداقل مجاز بتن سبک سازه­اي یعنی 175 کیلوگرم بر سانتی متر مربع، کمتر شود وجود نداشته باشد.

این مطلب را هم بخوانید: آزمایش تعیین پتانسیل خوردگی آرماتور در بتن

استفاده از ماسه معمولی، براي کنترل خصوصیات بتن سخت‏ شده باعث می­شود که وزن مخصوص آن افزایش یابد، اما مصرف ماده حباب هواساز سبب می­شود که وزن مخصوص، تا اندازه­اي کاهش یابد. در عین حال، ماده حباب هواساز کارآیی بتن را افزایش می­دهد. وزن مخصوص بیشتر بتن­هاي سازه­اي سبک بین 1600 -1760 کیلو گرم بر متر مکعب است ولی در بعضی موارد خاص ممکن است این مقدار ، تا 1840 کیلوگرم بر متر مکعب نیز افزایش یابد.

 

 

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*