ساخت مخزن صد هزار مترمکعبی تبریز در قالب پروژه رینگ آبی

مخزن آب یک محفظه است که به‌منظور ذخیره‌سازی آب برای آشامیدن، آبیاری زمین‌‌های کشاورزی، دامپروری و موارد دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. مخزن‌ها انواع مختلفی دارند و با متریال‌های مختلف مانند پلاستیک، بتن، فولاد و… برای استفاده در محیط‌های خانگی یا صنعتی ساخته می‌شوند.

در این مطلب قصد داریم به بررسی ساخت مخزن صدهزار متر مکعبی تبریز در قالب پروژه رینگ آبی بپردازیم. اگر نیاز به اطلاعات کامل در این زمینه دارید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتها این مطلب را مطالعه کنید.

افزودنی بتن چیست؟

مخازن آبی نوعی محفظه هستند که حجم زیادی از آب را درون خود ذخیره می‌کنند و برای مصارف مختلف در اختیار افراد قرار می‌دهند. باتوجه به متنوع بودن موارد استفاده از مخزن در محیط‌های مختلف، این سازه با استفاده از متریال‌های گوناگون به تولید می‌رسد. به‌طورمثال برای ساخت مخازن خانگی بیشتر از مواد پلاستیکی و پلی اتیلن استفاده می‌شود. برای ساخت مخازن آب شهری، از بتن‌ها بهره می‌گیرند.

مخازن آبی از جنس بتن، معمولا برای ذخیره کردن حجم بسیار زیادی آب برای مصارف شهری مورد استفاده قرار می‌گیرند. به‌دلیل این‌که این مخازن در معرض آب‌و‌هوا، نم و رطوبت و عوامل مخرب محیطی هستند، باید استحکام و دوام لازم را داشته باشند، در غیر این صورت دچار آسیب شده و نمی‌توانند آب مورد نیاز برای مصارف شهری را ذخیره کنند.

برای افزایش کیفیت بتن مورد استفاده در ساخت مخازن بتنی به‌طور معمول از انواع افزودنی‌های بتن استفاده می‌شود. به این ترتیب میزان مقاومت بتن را در برابر عوامل تخریب‌کننده به شکل ویژه‌ای بالا می‌برند. افرودنی‌ها موادی از نوع جامد یا مایع هستند که برای بهبود خواص بتن به آن اضافه می‌شوند و انواع مختلفی دارند. افزودنی‌های دیرگیرکننده، افزودنی زودگیر‌کننده، انواع روان‌کننده بتن، کاهنده آب، پوزولانی، آب‏بند کننده و… تنها نمونه‌ای از انواع افزودنی بتن به‌شمار می‌روند.

مخزن

موارد استفاده از انواع افزودنی بتن

باتوجه به متنوع بودن افزودنی‌ها، هرکدام از آن‌ها در موارد مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. به‌طورمثال، در هوای گرم گیرش بتن با سرعت بیشتری اتفاق می‌افتد. این موضوع میزان کارایی بتن را به‌طور چشمگیری پایین می‌آورد. در چنین مواقعی از افرودنی‌های دیرگیر‌کننده استفاده می‌شود و سرعت گیرش بتن کاهش می‌یابد.

در فصول سرد سال ملات بتن به شکل بسیار کند سخت می‌شود و به اصطلاح سرعت گیرش آن بسیار پایین می‌آید. در چنین مواقعی از افزودنی زودگیر‌کننده کمک می‌گیرند و سرعت گیرش بتن را بالا می‌برند. از دیگر افرودنی‌های بتن می‌توان به افزودنی‌های آب‌بند اشاره کرد. این محصولات قادر هستند میزان مقاومت و استحکام بتن را در برابر نم و رطوبت را بالا ببرند. افزودنی‌های آب‌بند برای بتن‌ریزی سدها، مخازن آب و… مناسب هستند.

از انواع افزودنی‌های آب‏بند کننده می‏توان به آّب‏بندکننده‏های سطحی بتن اشاره کرد. اجرای این مواد با استفاده از قلمو، اسپری و یا غلطک بر روی سطح بتن سخت شده اجرا می‏شود و میزان نفوذ آب را به صفر می رسانند.

از بهترین نمونه‌های این محصول می‌توان به محصول عایق دو جزئی ResinCoat اشاره داشت. محصول عایق دو جزئی ResinCoat یکی از قوی‌ترین و بهترین افزودنی‌هایی است که می‌توانید به منظور بالا بردن سطح کیفیت و مقاومت بتن در برابر رطوبت، خوردگی، ترکهای سطحی و… از آن استفاده کنید‌.

ساخت مخزن صدهزار متر مکعبی تبریز

برای تامین نیاز مردم تبریز به آب و توزیع آن به شکل مناسب در ذخایر آبی، پروژه رینگ آبی تبریز افتتاح شده است. این پروژه در جنوب تبریز در حال اجرا است و با طول ۲۴ کیلومتر، از اندیشه تا باسمنج ادامه دارد.

باتوجه به این‌که مخزن آب به طور مداوم در معرض رطوبت و نم قرار دارد و حجم زیادی آب را در ساعات طولانی درون خود نگه می‌دارد، پس لازم است برای بالا بردن سطح استحکام و مقاومت آن، در ساخت بتن از افزودنی‌های آب‌بند استفاده شود.

از جمله انواع افزودنی بتن که در این پروژه مورد مصرف قرار گرفته است، می‌توان به انواع افزودنی آب‌بند‌کننده، پوزولانی، فوق روان‌کننده، عایق دو جزئی، محصول عایق دو جزئی ResinCoat و… اشاره کرد.

قیمت افزودنی بتن

افزودنی بتن توسط شرکت‌های مختلف تولید و در بازار عرضه می‌شود و دارای قیمت‌های متفاوت است. از جمله عواملی که می‌توانند در تعیین قیمت افزودنی بتن دخالت داشته باشند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • همان‌طور که گفته شد افزودنی‌ها در انواع مختلف با مقاصد مختلف به تولید می‌رسند. بنابراین هر نوع افزودنی به تناسب نوع کارکرد و عملکردی که دارد قیمت متفاوتی نیز خواهد داشت.
  • از دیگر عوامل تاثیرگذار بر قیمت افزودنی بتن می‌توان به مقدار درصد جامد محصول اشاره کرد. انواع افزودنی به صورت بسته‌بندی شده در بسته‌های با ابعاد و اندازه‌های مختلف تولید و عرضه می‌شوند و هر بسته‌بندی به تناسب مقدار محصولی که درون خود جای داده قیمت متفاوت نیز خواهد داشت.
  • با توجه به این‌که شرکت‌های مختلفی در حوزه تولید این محصول فعالیت می‌کنند، انواع افزودنی با برندهای مختلف در بازار عرضه می‌شوند. بنابراین نوع برند محصول نیز می‌تواند بر قیمت افزودنی بتن تاثیرگذار باشد.
  • با توجه به این موضوع، قیمت افزودنی‌ بتن که توسط برندهای معتبر و شناخته شده تولید می‌شود، در مقایسه با برندهای گمنام و ناآشنا، اندکی بیشتر است. البته می‌توان گفت این تفاوت قیمت در مقایسه با میزان کیفیت محصول ارزشش را دارد.

خرید افزودنی بتن

برای خرید افزودنی بتن بهتر است به نکات و موارد مختلفی توجه داشته باشید و با دقت و تکیه بر آن‌ها خرید خود را انجام دهید. این نکات عبارتند از:

  • به‌طورمثال نوع نیاز و انتظاراتی که از محصول دارید را مشخص کنید. شما باید بدانید که افزودنی را به چه منظور خریداری می‌کنید و قصد دارید در چه موردی از آن استفاده کنید. با توجه به این موضوع به دنبال افزودنی‌های مناسب با نیازتان بگردید.
  • اگرچه خرید افزودنی بتن از برندهای شناخته شده و معتبر قیمت بیشتری نیز در پی دارد، اما این دسته از افزودنی‌ها به‌دلیل این‌که بارها امتحان خود را پس داده‌اند، سبب اطمینان خاطر شما از نوع عملکرد و کیفیت می‌شوند.
  • برای خرید افزودنی بتن سعی کنید به فروشگاه‌های معتبر مراجعه کنید تا محصولی که می‌خرید، کیفیت مناسبی داشته باشد.
  • همچنین می‌توانید خرید این محصول را به صورت غیرحضوری و اینترنتی از طریق سایت‌های معتبر که دارای نماد اعتماد هستند انجام دهید. خریدهای اینترنتی مزایای بسیاری دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به صرفه جویی در هزینه و زمان افراد اشاره کرد.

جمع‌بندی

مخزن آب یک محفظه برای نگهداری مقدار زیادی آب است که با کمک آن، آب را برای مصارف خانگی، بهداشتی، صنعتی، کشاورزی و… ذخیره می‌کنند. این مخازن متریال‌ها و جنس‌های مختلفی دارند و در انواع سنگی، پلاستیکی، سیمانی، بتنی و غیره برای استفاده در محیط‌های مختلف ساخته می‌شوند. در این مقاله به ساخت مخزن ۱۰۰ هزار متر مکعبی تبریز در قالب پروژه رینگ آبی پرداختیم.

این مخزن از نوع مخازن بتنی بوده و با گروت سیمانی ساخته شده و به منظور افزایش مقاومت آن از انواع افزودنی‌ها بهره گرفته‌اند. افزودنی‌های بتن انواع مختلفی دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به افزودنی‌های آب‌بند، فوق روان‌کننده بتن، دو جزئی و… اشاره کرد.

ما در شرکت همگرایان تولید (کپکو) سالها است در تلاشیم تا باکیفیت‌ترین محصولات را در این زمینه به هموطنان عزیز ارائه دهیم. مفتخریم که در اجرای بسیاری از پروژه‌های بزرگ و کوچک در کنار مهندسین و پیمانکاران بوده‌ایم تا با انجام مشاوره مقاوم‌ترین سازه‌ها را ایجاد کنیم.

برای خرید افزودنی بتن و اطلاع از قیمت انواع مختلف آن می‌توانید با شماره تلفن‌های مندرج در سایت تماس بگیرید و از مشاورین کمک بخواهید. مطمئن باشید مرغوب‌ترین محصولات با بهترین قیمت به شما عرضه می‌شود.

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*