آب انداختگی بتن چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

در انجام پروژه‌های ساختمانی در صنعت عمران برخی از مشکلاتی با اصطلاح‌های خاص گزارش می‌شود. متخصصین برای جلوگیری از بروز این مشکلات و معایب آزمایشات مختلفی روی خواص مواد انجام می‌دهند تا بهترین سازه‌ها را طراحی و اجرا کنند. یکی از رایج‌ترین پدیده‌هایی که می‌تواند سازه را تهدید کند و باید مورد بررسی قرار بگیرد، آب انداختگی بتن است.

اگر شما نیز علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید، می‌توانید از مراجع معتبر مشاوره بگیرید. ما در این مطلب در مورد این پدیده و جداشدن بتن می‌خواهیم مباحثی را مطرح کنیم تا شما نیز از آنها بهره‌مند شوید.

آب انداختگی بتن

آب انداختگی بتن چیست؟

قبل از هر چیز بهتر است یک تعریف شفاف در مورد این پدیده داشته باشیم. درصورتی‌که مواد جامد مخلوط نتوانند کل آبی را که هنگام ته نشست بتن ایجاد می‌شود نگه دارند، آب به مناطق دیگر نفوذ می‌کند. این یک عیب اساسی برای اجزای بتن است که قطعا خواص نهایی آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

این نفوذ آب زمانی متوقف خواهد شد که خمیر سیمان به حد کافی سفت شود که به اصطلاح گیرش ملات گفته می‌شود. به بیان تخصصی‌تر باید گیرش بتن انجام گیرد تا نفوذ آب مورد نظر قطع شود که در ادامه مشکل اصلی را بیان می‌کنیم.

پس از انجام گیرش ملات شاهد خواهید بود که قسمت بالایی بتن پر آب بوده یعنی آب بیشتری از آنچه که باید در این قسمت وجود دارد. از طرفی در قسمت پایینی برعکس این موضوع اتفاق می‌افتد و آب کمتری در آن ناحیه جمع می‌شود.

به این ترتیب زمانی که لایه دیگری بر روی آن می‌خواهد بنشیند در میان خودشان به کمک آب یک مرزی ایجاد می‌کنند که در اصطلاح جداشدگی بتن گفته می‌شود. در ادامه می‌خواهیم انواع این پدیده را شرح دهیم و همچنین راهکارهایی برای جلوگیری از وقوع آن بیاوریم.

انواع آب انداختگی بتن

بنا به تجربه متخصصان باید به این نکته نیز اشاره کنیم که این پدیده زیان‌بار نیست البته در صورتی که اقدامات ثانویه به درستی انجام شود. درصد وقوع این پدیده در وهله اول به میزان آب اختلاط شده و پس از آن به نوع سیمان بستگی دارد.

در سال‌های اخیر تحقیقات زیادی در این زمینه انجام گرفته و خوشبختانه این روزها با وجود افراد مجرب و در نظر گرفتن نکات علمی، صاحبان پروژه کمتر با این مشکل مواجه می‌شوند. به طور کلی این پدیده را می‌توان به دو دسته مختلف طبقه‌بندی کرد که در زیر می‌آوریم.

نرمال

اگر این پدیده به صورت کاملا یکنواخت و در تمام سطح بتن بروز دهد در اصطلاح آب انداختگی نرمال خوانده می‌شود. تجربه نشان داده که این مورد اغلب در مقاطعی کم عمق نظیر سقف، دال و … روی می‌دهد که گاهی غیر قابل تشخیص است.

توجه داشته باشید که در سطح بتن به صورت یکنواخت ذرات ریزماسه، سیمان و آب جمع می‌شوند و رنگ لایه تشکیل شده با بتن اصلی قابل تشخیص نمی‌باشد.

کانالی

حال اگر این پدیده به صورت یکنواخت رخ ندهد و تنها در برخی از مسیرهای خاص به صورت چشمه‌ای دیده شود، به این مورد آب انداختگی کانالی می‌گویند. این دسته در مقاطعی با عمق بیشتر مانند پی‌ها، دیوارها و … دیده می‌شود که قابل بررسی هستند.

در این دسته رنگی که ذرات ریزماسه‌ها، سیمان و آب موجود می‌سازند کاملا متفاوت بوده و همه می‌توانند آن را تشخیص دهند. توجه داشته باشید که استفاده از افزودنی بتن مناسب می‌تواند عاملی برای جلوگیری از این پدیده باشد و جدا شدگی بتن را تجربه کنید.

روش‌هایی برای مقابله با آب انداختگی

بهتر است بدانید که اندازه ‌گیری آب انداختگی بتن براساس دو استاندارد ASTM C232 و شماره 3820 استاندارد ایران می‌تواند انجام شود. اگر با این پدیده مواجه شدید ابتدا باید میزان آن را بدانید و سپس به فکر راه‌حل باشید چراکه مطابق با هر اندازه می‌توان روشی مناسب انتخاب کرد.

سال‌های سال است که متخصصین در داخل و خارج کشور به این مشکلات پرداخت می‌کنند و خوشبختانه متدهای مختلفی برای رویایی با آنها پیشنهاد شده است. در ادامه سعی داریم به برخی از راهکارهای مقابله با جداشدگی بتن اشاره کنیم.

افزودن پوزولان

به یاد داشته باشید که استفاده از افزودنی مناسب اولین و بهترین راهکار برای جلوگیری از وقوع این پدیده است. به عنوان مثال با افزودن مواد پوزولانی یا دوده سیلیسی می‌توان نتیجه بسیار شگفت انگیزی را مشاهده کرد. این مواد به نوعی کاهنده آب در داخل بتن دانست چراکه آب‌های آزاد داخل بتن را خیلی سریع جذب می‌کنند.

توجه داشته باشید اگر از دوده سیلیسی بهره بردید پس عملیات بتن‌ریزی خیلی بهتر است که از خشک شدن سطح بتن ممانعت شود. این کار را می‌توانید با عمل‌آوری انجام دهید که یک روش شناخته شده است و نتایج بسیار خوبی را در بر دارد.

نمک طعام

شاید به ذهن شما هم نرسد که اضافه کردن مقدار مشخصی از نمک طعام بتواند آب انداختن بتن را به حد قابل توجهی کاهش دهد. تنها عیب این مورد این است که کلریدها می‌توانند عاملی بر خوردگی میلگردها باشند و همین دلیل باعث می‌شود که این ماده در پروژه‌ها غیرمجاز اعلام شود.

پودر آلومینیوم

اگر با این ماده آشنایی دارید قطعا می‌دانید که پودر آلومینیوم سبب ایجاد حباب هوا هنگام مخلوط شدن با آب می‌شود. همین حباب‌زایی دلیلی بر کاهش آب انداختن بتن است که در برخی از پروژه‌ها از این روش نیز می‌توان استفاده کرد.

روان کننده‌ها و فوق روان کننده‌ها

همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم خرید افزودنی بتن مناسب برای ساخت یک سازه با کیفیت بالا به یک امر بسیار ضروری تبدیل شده است. این روزها در اکثر پروژه‌ها این مواد به بتن اضافه می‌شوند تا مشکلاتی مانند جدا شدگی بتن مشاهده نشود.

این مورد در اسلامپ‌های خیلی بالا شاید پاسخگو نباشد اما در دیگر موارد بهترین نتیجه را به ثمر می‌رساند. این روزها در داخل کشور نیز مجموعه‌هایی هستند که محصولات برندهای برتر دنیا را در اختیار عوامل اجرایی می‌گذارند و در پیشبرد صنعت ساختمان تاثیر به‌سزایی ایفا می‌کنند.

خرید افزودنی بتن و مواد شیمیایی ساختمان

این روزها استفاده از افزودنی مناسب در پروژه‌های عمرانی به یک امر الزامی تبدیل شده و باید از بهترین محصولات در این باره استفاده کرد. خوشبختانه در کشور نیز برای افزایش مقاومت سازه و تقویت دیگر ویژگی‌های بتن از این مواد به نحو احسن بهره برده می‌شود.

ما در شرکت همگرایان تولید (کپکو) از سال 1382 در تلاش هستیم تا بهترین افزودنی‌های بتن از جمله انواع روان کننده بتن را برای صنعت ساختمان کشور آماده کنیم. به کمک تیم مجرب و تلاش همکاران در واحدهای مختلف اکنون بزرگترین تامین کننده افزودنی شیمیایی ساختمانی در کشور هستیم.

برای استعلام قیمت افزودنی مناسب می‌توانید با شماره تماس 02189331 در ارتباط باشید و از مشاوره همکاران در انتخاب محصولی ایده‌آل کمک بگیرید.

جمع بندی

در صنعت ساختمان در چند سال اخیر شاهد پیشرفت‌های چشمگیری بوده‌ایم و قطعا در سال‌های آتی سازه‌های مقاوم‌تری در کشور اجرا خواهد شد. در این مطلب سعی کردیم تا آب انداختگی بتن را به‌طور مختصر شرح دهیم و راهکارهایی را برای مقابله با آن بیان کنیم. استفاده از افزودنی نامناسب ممکن است تهدیدات زیادی برای سازه داشته باشد، به همین دلیل بهتر است برای خرید این محصولات با مراکز فروش معتبر در ارتباط باشید. ما در شرکت تولید کننده مواد شیمیایی ساختمانی همگرایان تولید (کپکو) می‌توانیم به شما در این زمینه کمک کنیم.

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*