آزمایش مقاومت کششی بتن 2 نیم شدن به روش برزیلی

برای بررسی میزان مقاومت کششی بتن، آن را به روش‌های مختلف مورد آزمایش قرار می‌دهند که از متداول‌ترین آن‌ها می‌توان به روش برزیلی یا مستقیم اشاره کرد. این آزمایش مطابق با استاندارد‌ ملی ایران به شماره 6047 انجام می‌شود و نتایج آن اهمیت فوق‌العاده مهمی در شناخت میزان استقامت، استحکام و ایمنی سازه دارد. در این مطلب سعی داریم تا شما را با آزمایش مقاومت کششی دو نیم شدن به روش برزیلی بیشتر آشنا کنیم و اطلاعات مفیدی در اختیارتان قرار دهیم.

مقاومت کششی بتن

هدف آزمایش کشش بتن

به‌منظور محاسبه مقدار مقاومت بتن در مقابل نیروهای کششی، آزمایش کشش بتن را انجام می‌دهند. این آزمایش به دو شیوه زیر انجام می‌شود.

روش مستقیم

اگرچه روش مستقیم یک آزمایش فوق‌العاده مناسب برای محاسبه ظرفیت کشش بتن محسوب می‌شود، اما با توجه به چالش برانگیز بودن مراحل آماده‌سازی بتن برای انجام این تست، معمولا چندان مورد استقبال نیست.

روش تست برزیلی

اما در مقابل، روش تست برزیلی بیشترین استفاده را در این زمینه دارد و یکی از روش‌های متداول و مرسوم برای بررسی مقاومت کششی بتن محسوب می‌شود.

همان‌طور که می‌دانید طراحی بتن به گونه‌ای نیست که بتواند تنش کششی مستقیم را تحمل کند، اما آگاهی از میزان مقاومت کششی بتن در برابر باری که از طریق ترک‌ها به آن وارد می‌شود، امری بسیار مهم و باارزش است.

زمانی که بتوانید با انجام آزمایش میزان مقاومت کششی بتن را ارزیابی کنید، به تناسب آن میزان بار مناسب را بر ترک‌ها وارد کرده و به این ترتیب از ترک خوردگی بتن و خوردگی میلگردها جلوگیری به عمل می‌آورید و جلوی بروز حوادث و خسارات را می‌گیرید.

این آزمایش به‌طور معمول روی نمونه‌های استوانه‌ای انجام می‌شود، اما ممکن است گاهی و به‌ندرت، روی نمونه‌های مکعبی نیز انجام شود اما در هر حال نتایج کاملا یکسانی دارد.

وسایل مورد نیاز برای آزمایش

برای انجام این آزمایش به یکسری وسایل نیاز دارید که عبارتند از

  • دستگاه مخلوط کن
  • ظروف مدرج
  • ترازو
  • دستگاه آزمایش برزیلی
  • دستگاه مقاومت فشاری
  • قالب سیلندری
  • ماله یا کمچه

دستگاه مقاومت فشاری

باتوجه به اینکه بتن از دانه بندی درشت برخوردار است؛ بنابراین استفاده از دستگاه مقاومت کششی و قالب خشته برای آن مناسب نیست. به‌همین منظور توصیه می‌شود از قالب سیلندری استفاده کنید. قالب سیلندری را باید به شکل افقی روی سطح قرار دهید تا دستگاه مقاومت فشاری به آن نیرو وارد کند.

دستگاه تست برزیلی

دستگاه مقاومت فشاری دارای دو فک است و نمی‌توان قالب سیلندری را میان دو فک آن قرار داد، بنابراین باید قالب سیلندری را به شکل افقی داخل دستگاه قرار دهیم و سپس به میان فک‌ها منتقل کنیم. دستگاه تست برزیلی یک پایه دارد که زائده‌هایی به عنوان محافظ در اطراف آن قرار گرفته‌اند و مانع از لغزش قالب درون دستگاه می‌شوند.

علاوه بر آن، یک تیر از جنس فولاد و به شکل مستطیل در قسمت بالای دستگاه قرار گرفته که بالای نمونه آزمایشی قرار می‌گیرد.

قالب سیلندری

قالب سیلندری محصولی به شکل استوانه، با قطر ۱۵ سانتی متر و ارتفاع ۳۰ سانتی متر است.

شرح مراحل آزمایش مقاومت کششی به روش برزیلی

برای انجام آزمایش مقاومت کششی به روش برزیلی باید به شرح زیر عمل کرد:

  1. ابتدا باید بتن مدنظر را برای آزمایش آماده کنید. سپس قالب سیلندری را روغن کار کرده و بتن را درون آن قرار دهید.
  2. سپس بتن تازه را درون قالب‌های استوانه‌ای در سه لایه ۱۵ سانتی متری بریزید و با استفاده از میله ویبره، ۲۵ ضربه به هر لایه وارد کنید.
  3. در این مرحله باید نمونه را از قالب خارج کرده و داخل حوضچه‌ای از آب و آهک بگذارید. لازم به ذکر است که دمای مایع باید ۲۳ درجه باشد.
  4. سپس نمونه آزمایش را از محلول خارج کرده و به خوبی خشک کنید و آن را به شکل افقی روی دستگاه تست بگذارید. در این مرحله باید زائده‌های محافظ را به شکل عمودی در اطراف دستگاه به خوبی محکم کنید.
  5. در مرحله بعدی تیر فولادی بالای دستگاه را به نحوی روی نمونه استوانه‌ای بگذارید که سطح تیر فولادی با یکی از سطوح صاف نمونه تماس داشته باشد. سپس آن را کمی به طرف پایین فشار دهید و پیچ‌های انتهای میله را به خوبی ببندید.
  6. پس از این مرحله می‌توانیم زائده‌های محافظ را به حالت افقی برگردانیم.
  7. اکنون دستگاه تست برزیلی را به همراه نمونه درونش داخل فک‌های دستگاه مقاومت فشاری بگذارید. به این ترتیب از طرف دستگاه به تیر فولادی و سپس به نمونه نیرو وارد می‌شود. این کار را تا جایی انجام دهید که نمونه آزمایش از جهت طولی گسیخته شود. سپس میزان نیروی به دست آمده را یادداشت کنید.

خطاهای احتمالی در نتیجه آزمایش

گاهی ممکن است به دلیل عدم توجه به برخی نکات، نتیجه آزمایش با خطاهایی همراه باشد. از جمله نکاتی که در نتیجه آزمایش مقاومت کششی بتن به شدت تاثیرگذارند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • خطای ناشی از عدم توجه به ویبره زدن بتن: در صورتی که مرحله ویبره زدن به بتن را به شکل صحیح انجام ندهید و در شدت ضربه یا تعداد ضربات دقت نکنید، نتیجه آزمایش همراه با خطا خواهد بود.
  • خطای ناشی از عدم توجه به جای گذاری نمونه: در قرار دادن نمونه آزمایش داخل دستگاه دقت کرده و نمونه را درست سر جای اصلی قرار دهید. به عدم توجه به این نکته زمینه بروز خطا در آزمایش را فراهم می‌کند.
  • خطای محاسبات: در نوشتن اعداد به دست آمده دقت کنید و به هیچ عنوان اعداد را گرد و رند نکنید.
  • علاوه بر موارد مذکور در نمونه‌های آزمایشی که دانه درشت، دارای سطوح ناهمسان و نمونه‌های دارای تخلل زیاد، نمی‌توان به نتیجه آزمایش اطمینان پیدا کرد.

نکات مهم در آزمایش تست دو نیم شدن بتن

قطعا می‌دانید که در انجام آزمایش باید دقت بسیار بالایی داشت تا در صد خطا به حداقل کاهش یابد. با افزایش اطلاعات خود می‌توانید در طول آزمایش این خطاها را کاهش دهید. در گزارش کار آزمایش تست دو نیم شدن بتن بهتر است به نکات زیر توجه کنید.

  • مراجعه به استاندارد ملی ایران به شماره 6047
  • دقت به شماره آزمونه
  • یادداشت قطر و طول نمونه آزمایش و به طور کلی مشخصات بتن به صورت میلیمتر
  • نوشتن حداکثر بار اعمال شده روی نمونه آزمایش بر حسب نیوتون
  • یادداشت مقاومت کششی دو نیم شدن بتن با دقت بالا
  • سن نمونه آزمایش
  • نقص‌های موجود در آن
  • نوع گسیختگی
  • سوابق عمل‌آوری
  • برآورد کردن نسبت سنگدانه درشت طی انجام آزمون

علاوه بر موارد بیان شده در گزارش نتیجه آزمایش نمونه برداری باید موقعیت جغرافیایی، توجیه فضایی، عمق، روش نمونه برداری، تاریخ و همچنین نقشه‌ای که نقاط نمونه برداری را نشان می‌دهد ارائه کنید.

همچنین روش آماده کردن نمونه و وضعیت محل نگهداری نمونه آزمایش در انبار نظیر میزان رطوبت، حرارت و مواردی از این قبیل باید در گزارش ذکر شود. شرح کامل میزان رطوبت و درجه اشباع نمونه آزمایش در هنگام انجام آزمایش، بیان مشخصات کامل دستگاه، اندازه‌گیری و روش اعمال بار از دیگر نکات مهم در ارائه آزمایش است.

برای انجام این آزمایش و دریافت نتایج دقیق لازم است به افراد متخصص مراجعه کنید. مجموعه کپکو می‌تواند خدمات ارزشمندی را در این زمینه به شما ارائه دهد. در صورت تمایل می‌توانید سری به این سایت بزنید و اطلاعات دقیق را از مشاورین مجموعه دریافت کنید.

جمع‌بندی

یکی از راهکارهای بسیار مناسب برای بررسی میزان مقاومت کششی بتن انجام آزمایش تست برزیلی است. در این روش می‌توانید میزان توان و مقاومت بتن را در برابر فشارهای کششی مورد بررسی قرار دهید و به این ترتیب بار مناسبی را بر روی ترک‌ها اعمال کنید.

در واقع با انجام این آزمایش از ترک‌خوردگی، ایجاد شکاف و خوردگی در لایه ‌های مختلف سازه بتنی در اثر وارد شدن بار زیاد ‌جلوگیری به عمل آمده و از بروز حوادث ناگوار در اثر فشار زیاد پیشگیری می‌شود. اگر در مورد افزودنی‌های بتن یا روان کننده های بتن سوالی در ذهن خود دارید یا اگر می‌خواهید از این مواد در پروژه خود استفاده کنید، می‌توانید با ما در شرکت همگرایان تولید (کپکو) که یک مجموعه تخصصی در این باره هستیم، تماس بگیرید.

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*