بتن سبک چیست؟با 3 نوع بتن سبک و افزودنی بتن آنها آشنا شوید!

بتن سبک یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی و فرآورده‌های بتنی است که با استفاده از انواع افزودنی بتن به دست می آید. با افزایش جمعیت و نیاز به ساخت‌وساز بیشتر توجه به مقاومت ساختمان نیز در دستور کار پیمان‌کاران و سازندگان ساختمان قرار گرفته است تا بنایی با استحکام بالا و با توجه به استاندارهای روز بسازند.

علاوه بر صرفه‌جویی در زمان و انرژی در ساخت بنا این محصول باعث افزایش استحکام و مقاومت ساختمان در برابر حوادثی همچون زلزله،‌ سیل و … خواهد شد و هزینه‌های احتمالی بعدی شما را کاهش خواهد داد. در این مقاله قصد داریم تا شما را با محصولی که در این زمینه یاری‌گر شماست بیشتر آشنا کنیم.

مشخصات بتن‌های سبک

این محصولات متشکل از سنگ‌ریزه‌های متخلخلی است که برای استحکام ساختمان از آن استفاده می‌شود. در حقیقت این بتن، همانند بتن معمولی بوده اما وزن و چگالی آن به‌صورت قابل‌توجهی کاهش یافته اما مقاومت و استحکام آن چندبرابر شده است.

استفاده از این محصول در ساخت‌وساز یک پارامتر مهم به شمار می‌رود. ساختار این بتن به‌طوری است که وزن کمتری نسبت به بتن معمولی و بتن سنگین داشته و همچنین مزایای بیشتری نسبت به بتن معمولی دارد. استفاده از آن در ساخت‌وساز باعث کاهش وزن ساختمان خواهد شد.

به عبارت دقیق‌تر بتن معمولی وزنی معادل 2400 کیلوگرم دارد اما نوع سبک معادل 1000 کیلوگرم در هر مترمکعب وزن دارد. با یک نگاه کوتاه می‌توان فهمید که این بتن دارای وزنی کمتری است.

انواع بتن‌های سبک

فرایند تولید این محصول به شیوه‌های زیر انجام خواهد شد.

  • جایگزین کردن سنگریزه‌های سبک به‌جای سنگریز‌ه‌های معمولی
  • ایجاد گاز و کف داخل بتن
  • ایجاد تخلخل

انواع این بتن را می‌توان بر اساس موارد بالا دسته‌بندی کرد. علاوه بر آن وزنی که بتن تحمل می‌کند نیز به این عوامل بستگی خواهد داشت. البته در صورت نیاز به کاهش نفوذناپذیری از هواساز بتن استفاده خواهد شد. همچنین انواع آن‌ها بر اساس فرآیند تولید شامل مواردی همچون بتن‌های گازی یا هوادار و بتن‌های بدون ریزدانه خواهد بود که در ادامه به شرح هرکدام پرداخته‌ایم.

۱. بتن سبک دانه

استفاده از مواد طبیعی با وزن کمتر از 1120 کیلوگرم بر مترمکعب در تولید بتن ضروری خواهد بود. این دانه‌های سبک‌وزن با روش‌های مختلفی ساخته می‌شوند. موادی همچون خاکستر آتش‌فشان، رس‌ها، شیل‌ها، اسلیت‌ها، پامیس و سنگ‌پا از دسته مواد طبیعی و خاکستر بادی و روباره از دسته مواد مصنوعی به‌کار رفته در تولید بتن است.

ویژگی و قابلیت بتن سبک بسته به‌نوع دانه‌های آن مشخص شده و قابل تشخیص است. استفاده از بتن سبک در ساختمان‌سازی علاوه بر کاهش وزن زیاد، موجب کاهش هزینه‌های جاری در ساخت خواهد شد.

۲. بتن گازی اتوکلاو

 این بتن با نام‌های بتن هوادهی‌شده، بتن فوم‌دار و بتن سلولی نیز شناخته می‌شود. در این نوع از مواد مصنوعی و مواد طبیعی با وزن کمتر برای کاهش وزن و افزایش مقاومت استفاده نخواهد شد. زیرا شیوه‌های تولید آن به دسته‌های اسفنجی، کفی و بتن اتوکلاو تقسیم می‌شود.

در روش تولید بتن کفی یا اسفنجی از راه اضافه نمودن مواد شیمیایی هوازا یا کف‌ساز، حباب‌هایی درون بتن ایجاد شده و همین امر موجب کاهش وزن آن خواهد شد. روش دیگر تزریق کردن حباب‌ قبل از تولید بتن است.

برای ایجاد حباب و تقویت بتن ـ افزودنی محصول CapcoAir SLA را استفاده نمود. قیمت این محصول هواساز با توجه به نوع محصول و درجه کیفیت آن متغیر است. به همین منظور شرکت همگرایان تولید (کپکو) در تولید مواد افزودنی برای انواع بتن‌ها بسیار فعال بوده و محصول باکیفیتی را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد.

این نوع بتن برای عایق شیب‌بندی، حرارتی، کف‌سازی طبقات، دیوارکشی ساختمان و کف‌پوش مناسب است. همچنین برای استفاده در سیستم فاضلاب نیز بسیار مناسب خواهد بود.

۳. بتن بدون ریزدانه

این بتن با از بین بردن ریزدانه‌ها و استفاده از سنگدانه‌های درشت تولید شده و با ترکیب کردن آب، سیمان و مصالح دانه درشت و ترکیب آن‌ها با یکدیگر تولید خواهد شد.

در صورت نیاز برای کاهش نسبت آب به مواد سیمانی می‌توان از افزودنی فوق روان کننده بتن CapcoNorm SPC218 استفاده کرد. قیمت افزودنی فوق روان کننده بتن CapcoNorm SPC218 با توجه به نوسانات بازار متفاوت بوده و متغیر است. به همین جهت سعی کنید تا از نمایندگی‌های معتبر این محصول را تهیه نمایید.

جدا کردن ریزدانه‌ها از ترکیب این بتن باعث می‌شود تا تخلخل آن بسیار بیشتر شده و مقاومت آن کاهش یابد.

در همین‌جاست که بحث عایق‌بندی پیش می‌آيد. زیرا از این مواد می‌توان برای عایق‌ کردن سطوح استفاده کرد زیرا توان تحمل بار را ندارند.

بنابراین از بتن بدون ریزدانه در بتن مسلح استفاده نمی‌شود و بیشترین کاربرد آن در دیوارهای باربر خواهد بود.

انواع بتن سبک بر اساس چگالی

 این محصولات بر اساس چگالی به دسته‌های زیر تقسیم می‌شود که در ادامه به معرفی سه مورد پرداخته‌ایم.

  1. بتن با چگالی پایین
  2. بتن با چگالی متوسط
  3. بتن سازه‌ای

۱. بتن با چگالی پایین

از این محصول با چگالی پایین برای عایق‌بندی استفاده می‌شود. وزن کم این بتن به‌ندرت به 800 کیلوگرم بر مترمکعب می‌رسد و بیشتر به‌عنوان عایق حرارتی استفاده خواهد شد.

مقاومت فشردگی آن بین 0.69 الی 6.89 نیوتن بر میلی‌متر مربع خواهد بود که مشخصاً مقدار کمی است.

۲. بتن با چگالی متوسط

این نوع بتن با مقاومت خوبی که دارد در میان چگالی پایین و بتن ساختاری قرار گرفته و با هدف کاهش وزن ساختمان از آن در ساختمان‌سازی استفاده می‌شود.

۳. بتن سازه‌ای

بتن سازه‌ای به‌سبب داشتن وزن بالا بیشتر برای بخش‌های باربر ساختمان استفاده می‌شود. میزان عایق حرارتی این محصول از بتن معمولی بیشتر بوده و از آن در عایق‌کاری استفاده نخواهد شد.

مزایای بتن سبک در ساختمان‌سازی

این محصول مزایای بسیاری داشته و یکی از مواد مورد پسند مهندسان ساختمانی است. مزایای این محصول عبارتند از:

  • کاهش وزن ساختمان
  • افزایش ماندگاری ساختمان
  • افزایش مقاومت و استحکام سازه به‌خاطر وزن سبک‌تر
  • حمل‌ونقل آسان و هزینه جاری کمتر
  • عایق حرارتی و صوتی
  • کاهش زمان ساخت
  • نگه‌داشتن رطوبت در زمان طولانی و ترک نخوردن در اثر افزایش و کاهش دما
  • مقاومت در برابر حوادث طبیعی مانند زلزله،‌ سیل و باد
  • امکان استفاده از آن در سازه‌های پیش‌ساخته

کاربرد بتن سبک

 کاربرد این بتن بسیار گسترد بوده و از آن در مکان‌های مختلف استفاده می‌شود. مهم‌ترین کاربرد این محصول استفاده در ساخت‌وساز ساختمان‌های مسکونی و غیرمسکونی در مناطق زلزله‌خیز است. موارد دیگری نیز وجود دارد که در ادامه به‌طور مختصر به آن‌ها اشاره نموده‌ایم.

  • ساخت پناهگاه‌های زیرزمینی
  • استفاده در تیر، فونداسیون، سقف و دیوارهای باربر
  • استفاده در عرشه‌های فلزی و دیوارهای شیب‌دار،
  • استفاده در صفحات رویه و کامپوزیت
  • استفاده در پنل‌های دیوارهای پارتیشنی، ساختمان‌های پیش‌ساخته و بلوک‌های دیواری
  • عایق‌کاری ساختمان به دلیل تخلخل بالا

تفاوت بتن معمولی و بتن سبک

از مهم‌ترین تفاوت‌های بتن معمولی و بتن سبک مربوط به چگالی آن است. زیرا چگالی کمتر موجب کاهش بار مرده سازه خواهد شد. همچنین گسیختگی‌های بتن سبک در میانه‌های آن است اما بالعکس بتن معمولی که دارای گسیختگی‌هایی در اطراف خود است. مورد دیگری که می‌توان از یاد کرد، میزان کرنش‌های حاصل از خزش یا جمع‌شدگی در این دو نوع خواهد بود. زیرا به‌سبب وجود تخلخل‌های بسیار در این بتن، مدول ارتجاعی کمتری نسبت به بتن معمولی ایجاد خواهد شد.

جمع‌بندی

یکی از مهم‌ترین استفاده‌های بتن سبک استفاده از آن در مناطق زلزله‌خیز بوده و با توجه به عملکرد این محصول استفاده از آن بسیار رونق یافته است. با استفاده از این محصول می‌توانید ساختمان‌هایی محکم‌تر، سبک‌تر و ایمن‌تر داشته باشید.

یکی از بهترین شرکت‌های ارائه کننده این محصول شرکت همگرایان تولید (کپکو) است که از سال ۱۳۸۲ فعالیت خود را آغاز نموده و در ارائه و ارسال خدمات و محصولاتی مانند بتن سنگین و سبک فعالیت دارد. به همین منظور می‌توانید برای سفارش محصولات ساختمانی خود با شماره تماس 02189331 تماس حاصل کرده و برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت www.capco.co.ir  مراجعه نمایید.

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*