عملیات گروت ریزی-معرفی 4 نوع اصلی و کاربرد آنها

در پروژه‌های عظیم عمرانی، اتصال سازه‌های فولادی از لحاظ حفظ ایمنی، از اهمیت بالایی برخوردار است. شاید در ابتدا نصب یک قطعه فولادی ساده برسد، اما کمی ناهمواری و برجستگی در محیط کافی است که همه تصورتان را بهم بریزد. در این شرایط عمرانی، مصالحی به اسم گروت کاربرد پیدا می‌کند که با مسطح کردن زمین و پر کردن حفره‌ها، شرایط مساعدی را به عمل می‌آورد.  در این مطلب قصد داریم که بیشتر با گروت‌ریزی و انواع آن آشنا شویم؛ پس با ما همراه باشید و با استفاده از وب سایت کپکو، از قیمت محصول گروت سیمانی Capgrout GP آگاه شوید.

گروت چیست و چه کاربردی دارد؟

اگر تا به امروز با گروت و عملیات‌ آن آشنا نشده‌اید، باید بدانید که گروت به نوعی ملات گفته می‌شود که از ماسه، سیمان، آب و… تشکیل شده است. این مواد که از ظاهری پودری شکل برخوردار است، در بخش‌هایی از سازه که نیاز به تحمل وزن و مقاومت بالا دارد، استفاده می‌شود. البته کاربرد این نوع ملات به این مورد محدود نشده و چهره‌هایی از آن را در زیرسازی تجهیزات سنگین هم می‌توان دید‌.

از دلایلی که گروت را به مصالحی مقاوم تبدیل کرده، می‌توان به نسبت پایین آب به سیمان آن، اشاره کرد. این ترکیب پس از مخلوط شدن با آب به فرم ملات سیال در آمده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. از دیگر مواردی که به گروت در انتقال بار از صفحه‌های فلزی به فونداسیون اهمیت می‌دهد، ویژگی افزایش حجم آن است. در ادامه نگاهی بر انواع گروت خواهیم داشت؛ پس با ما همراه باشید و اطلاعات مفیدی در خصوص ویژگی‌های انواع آن‌ کسب کنید.

آشنایی با انواع گروت 

حال که با عملیات گروت‌ریزی آشنا شدیم، وقت آن رسیده که نگاهی بر انواع آن داشته باشیم. گروت‌های موجود در بازار، بطور کلی به 4 دسته تقسیم می‌شوند: 

گروت منبسط شونده

در میان انواع گروت سیمانی، گروت منبسط شونده بر پایه سیمان از مقاومت اولیه و نهایی بالایی برخوردار است. این مصالح که به شکل پودر خشک بسته‌بندی می‌شود، برای دماهای بالا 10 تا 40 درجه مناسب است. این ماده هنگامی که با آب ترکیب می‌شود، حجم آن در دو مرحله منسبط می‌شود؛ پس از ترکیب گروت با آب، مرحله اول با صعود گازها آغاز می‌شود. این انبساط حاصل از گازها، تا حدود 15 الی 30 دقیقه زمان می‌برد‌. پس از گذشت دو الی سه روز از مخلوط کردن گروت با آب، مرحله دوم انبساط‌ به دلیل واکنشات شیمیایی آغاز می‌شود. 

گروت اصلاح شده با مواد پلیمری

از دیگر انواع گروت سیمانی می‌توان به گروت سیمانی اصلاح شده با مواد پلیمری اشاره کرد. جالب است بدانید که این ماده از دو بخش رزین پلیمری و مخلوط سیمانی تشکیل شده است. ترکیب بخش مایع مواد پلیمری با سیمان باعث شده که این ملات از مقاومت بسیاری بالایی برخوردار باشد. این ملات به گونه‌ای طراحی شده که اتصال قدرتمندی را در زیرسازی ساختمان به وجود می‌آورده و مقاومت کششی، خمشی و سایشی مناسبی را ارائه می‌دهد.

این محصول علاوه بر موارد فوق، مقاومت بالایی در مقابل آب شور داشته و می‌تواند در دریا هم مورد استفاده قرار بگیرد. از دیگر ویژگی‌های منحصربه‌فرد گروت اصلاح شده با مواد پلیمری، می‌توان به قابلیت انتقال نیرو آن‌ها اشاره کرد؛ این محصول می‌تواند نیرو وارد شده بر خود را در ابتدا جذب کرده و سپس به لایه‌های زیرین خود انتقال دهد. اگر علاقه‌مند هستید که بررسی‌ای بر قیمت گروت داشته باشید، گذری بر بخش محصولات کپکو داشته باشید.

گروت اپوکسی

گروت اپوکسی از سه ماده متفاوت رزین اپوکسی، هاردنر پلی آمین، پودر سیلیس تشکیل شده است. این ماده که از مقاومت بالایی در برابر حملات شیمیایی برخوردار است، در برابر بارهای دینامیکی هم استحکام مناسبی از خود نشان می‌دهد. از دیگر ویژگی‌های این محصول می‌توان به مقاومت و چسبندگی بالای آن اشاره کرد. اگر به دنبال محصول گروت اپوکسی Capgrout EP3 هستید، کافی است که از شرکت همگرایان تولید (کپکو) استفاده کرده و از متریال با کیفیت برخوردار شوید.

گروت آماده منبسط شونده

آخرین دسته از متریال گروت که قصد داریم با آن آشنا شویم، گروت آماده منبسط شونده نام دارد. این ملات بر پایه سیمان، از مقاومت بالایی برخورداری بوده و دارای انبساط کنترل‌شونده است. ساختار و دانه‌بندی ریز این مواد باعث شده که به گزینه‌ای مناسب برای پر کردن فضای خالی زیر بیس پلیت‌ها، اجرای فونداسیون‌های ماشین‌آلات سنگین، زیرسازی‌های فولادی و ثابت‌سازی ستون‌های پیش‌ساخته تبدیل شود.

این نوع متریال علاوه بر موارد اشاره شده برای پر کردن فضای اطراف آرماتورها، انکر بولت‌ها، شکاف‌ و گودال‌های عمیق کاربرد دارد. گروت آماده علاوه بر مقاومت اولیه مناسب، از قابلیت بارگذاری زود هنگام برخوردار بوده و به بهره‌برداری سریع سازه کمک می‌کند.

گروت از چه مزایایی برخوردار است؟

  • دستیابی به مقاومت بالا، در زمان کوتاه
  • برخورداری از مقاومت مکانیکی و شیمیایی مناسب
  • افزایش کارایی با ویژگی جاری و سیال بودن
  • نگه‌داری آب به عنوان ملات بتنی
  • تفکیک نشدن سنگدانه و آب از یکدیگر
  • مناسب برای پر کردن حفره‌های عمیق
  • عدم جمع‌شدگی چشم‌گیر
  • نفوذپذیری بالا در برابر آب شور و مقاوم در دریا

 

انواع روش‌های گروت‌ریزی 

به طور کلی گروت‌ریزی به دو نوع مرسوم، گروت‌ریزی خشک و سیال انجام می‌شود. در روش خشک، ملات به کمک یک نیروی تراکمی جای‌گذاری شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما در گروت‌ریزی سیال، ملات با جاری‌ شدن در حفره‌ها، عملیات را کامل می‌کند.

سیال بودن این ماده در این روش باعث شده که کاربرد بیشتری در شرایط گوناگون داشته باشد و به عنوان روش مرسوم‌تر شناخته شود. این روش گروت‌ریزی در مکان و حفره‌هایی که تقریبا مسدود شده و از دسترسی دشواری برخوردار هستند هم استفاده می‌شود. اگر برایتان سوال شده گروت چگونه به عمل می‌آید، در بخش بعدی با ما همراه باشید و با فرایند تولید این متریال آشنا شوید.

فرآیند تولید ملات گروت در کارخانه

قبل از آشنایی با فرایند تولید گروت، بد نیست بدانید که نحوه تولید این محصول، کاملا بستگی به تکنولوژی به کار رفته در هر کارخانه و تولیدی دارد؛ اما به طور کلی، فرایند تولید این محصول با دریافت سنگدانه‌های سیلیس، آهک و دیگر مواد افزودنی آغاز می‌شود. پس از دریافت سنگدانه‌ها از معدن، نوبت به توزیع و پیمانه‌زنی سنگدانه‌ها بر اساس نوع محصول می‌رسد.

در ادامه سنگدانه‌ها با استفاده از هوای فشرده به داخل مخلوط کن انتقال داده شده و با سایر مواد افزودنی مخلوط می‌شوند. پس از مخلوط شدن، فرایند تولید این محصول به پایان رسیده و برای بسته‌بندی در بسته‌های 20 کیلویی آماده می‌شوند. حال محصول گروت سیمانی Capgrout HP و انواع دیگر آن، آماده برای استفاده هستند. 

گروت

کلام پایانی

در ابتدای این مطلب با گروت و انواع آن آشنا شدیم و در ادامه نگاهی بر مزیت‌های آن داشتیم. به عنوان نکته پایانی خالی از لطف نیست که بدانید استفاده و نگه‌داری از گروت نیازمند برخورداری از تجربه بالا است؛ از همین رو پیشنهاد می‌شود که با افراد متخصص و با تجربه مشاوره‌ای داشته باشید.

شرکت تولید کننده مواد شیمیایی ساختمانی همگرایان تولید به عنوان یک برند تولیدکننده گروت و دیگر افزودنی های بتنی فعالیت خود را با هدف ارائه محصول باکیفیت آغاز کرد‌. سال‌ها تجربه این مجموعه، خبر از کیفیت و رضایت مشتریان می‌دهد. با این وجود، برای کسب اطمینان حاصل از محصول گروت سیمانی Capgrout MG و دیگر محصولات، می‌توانید با شماره تماس 02189331 ارتباط برقرار کرده و پس از هم‌صحبتی با مشاوران، خرید خود را نهایی کنید. پس تردید نکنید و همین حالا تصمیمی مطمئن و مقرون به صرفه را پشت سر بگذارید.

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*