مزایای جمع‌آوری آب‌های سطحی- افزودنی‌های بتن به‌کار رفته در پروژه جمع‌آوری آب‌های سطحی شهر تهران منطقه تهران‌سر

جمع‌آوری آب‌های‌سطحی، به معنای جمع‌آوری و ذخیره‌سازی آب‌هایی است که از مخازن طبیعی مانند رودخانه‌ها، دریاچه‌ها، سدها، تالاب‌ها و حتی سطح شهر جمع می‌شوند. این کار در برخی مناطق، به ویژه مناطق خشک و کم آب، مزایای فراوانی دارد.                                                                           

علاوه‌برآن، جمع‌آوری آب‌های سطحی می‌تواند برای مدیریت منابع آب و کنترل سیلاب و پیشگیری از خسارت ناشی از سیلاب موثر باشد. با خارج‌کردن آب از جوی‌ها و فاضلاب‌ها جمع‌آوری و مدیریت درست آن‌ها، میزان آب در شهرها و آب‌روهای دیگر کاهش می‌یابد و خطر بروز سیلاب به‌شکل قابل توجهی مدیریت می‌شود و حتی می‌توان از آن آب‌ها استفاده‌های دیگری کرد.

مزایای جمع‌آوری آب‌های سطحی

جمع‌آوری آب‌های سطحی در شهرها دارای مزایای مختلف است. این موضوع هم می‌تواند به محیط‌زیست سود برساند هم می‌تواند باعث جلوگیری از ایجاد سیلاب‌ها شود. همچنین در مناطق کم آب و نسبتا خشک می‌توان از این آب‌های جمع‌آوری شده استفاده‌های مختلفی انجام داد. در کنترل آب سطحی شهرها بهره‌های چندگانه وجود دارد، که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

آ ب‌رسانی مطمئن‌تر

با کنترل و مدیریت آب سطحی، اطمینان حاصل می‌شود که شهروندان به راحتی با آب سالم تامین می‌شوند. این امر از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا آب شرب سالم برای سلامت فردی و عمومی جامعه ضروری است.

پیشگیری از سیلاب

مدیریت آب سطحی می‌تواند در کاهش بروز سیلاب و آسیب‌های مرتبط با آن کمک کند. با ساماندهی منابع آب و کنترل جریان‌های آب، احتمال وقوع سیلاب و آب‌گرفتگی را کاهش می‌دهد و از مردم شهر و سازه‌های شهر دربرابر خطر سیلاب محافظت می‌کند.

حفاظت از محیط‌زیست

با کنترل آب سطحی، می‌توان آلودگی و آسیب‌رساندن به منابع آب و زیست‌گاه‌های اطراف را کاهش داد. با جمع‌آوری، فیلترکردن و استفاده درست از آب‌های سطحی  می‎‌توان باعث کاهش آلودگی منابع آب، بهبود کیفیت آن‌ها، حفظ زیستگاه‌های اطراف و استفاده از آن در بعضی از نیاز‌های کشاورزی را امکان‌پذیر می‌سازد.

توسعه پایدار

کنترل آب سطحی می‌تواند به توسعه پایدار شهرها همکاری کند. با ایجاد سیستم‌های مدیریت مناسب در زمینه آب سطحی، تامین امنیت آبی شهرها در طول زمان تضمین شده و پایداری در عرصه آب و زمین به‌دست می‌آید.

با توجه به مزایای فوق، کنترل آب سطحی شهرها موضوعی اساسی در برنامه‌ریزی شهری و مدیریت منابع آب است. به‌طورکلی، اهمیت مدیریت آب سطحی نه تنها به سلامت جامعه، بلکه به محیط‌زیست و توسعه پایدار یک شهر نیز مرتبط است.

پروژه جمع‌آوری آب‌های سطحی در تهران‌سر

در منطقه تهران‌سر پروژه‎ای مربوط به جمع‌آوری آب‌های سطحی و در واقع افزایش ظرفیت لوله‌کشی این منطقه با حضور مسئولین این حوضه به بهره‌برداری رسیده است. از جزئیات این پروژه می‌توان به پروژه افزایش ظرفیت و ساماندهی کانال‌های سیل‌برگردان در محدوده‌های پل‌آریافر، بازارچه‌نصر و بزرگراه مخصوص کرج اشاره کرد. روی ضلع کانال ضلع شرقی خیابان فدائیان اسلام همچنین دال بتنی درجا صورت گرفته است. همچنین، کانال قلقلی محدوده بزرگراه مخصوص کرج تعمیر شده است و دارای ظرفیت بیش‌تر از قبل است.

افزودنی‌های بتن در  ساخت لوله‌ بتنی

در این پروژه‌ها از افزودنی‌های خاصی برای ایجاد ویژگی‌های متفاوت و ترمیم آن‌ها به بتن‌ها اضافه شده است. در متن زیر به بررسی تعدادی از این مواد شیمیایی‌ای که در این پروژه‌ها استفاده شده است اشاره خواهیم کرد و ویژگی‌هایی که هرکدام به بتن اضافه می‌کنند را بررسی خواهیم کرد.

افزودنی پلی‌ کربوکسیلات نوعی کاهنده‏های آب یا ابر روان کننده بتن بشمار می‏روند که می‏توانند تا حدود 30 درصد از آب اختلاط بتن بکاهند. همین امر سبب می‏شود تا  استحکام و خواص آب‏بندی بتن را بهبود ببخشند. محصول ابر روان کننده بتن CapcoCrete SPC251 یک نوع ابر روان کننده است که با افزودن به بتن سبب توزیع بهتر سیمان، بهبود قابلیت تراکم در شرایط مختلف و افزایش مقاومت فشاری در نسبت آب به مواد سیمانی برابر می‌شود. استفاده از این محصول در ساخت لوله های بتنی بسیار مفید و موثر در کیفیت آن می‏باشد.

بعد از ساخت لوله های بتنی، ممکن است در اثر ضربه و بی احتیاطی در موقع حمل و نقل، سطح بتن دچار آسیب دیدگی شود، که برای تعمیر آن از ملات ترمیمی پایه سیمانی و یا ملات اپوکسی استفاده کنند.

ملات اپوکسی یک نوع ملات ساختمانی رزینی با خاصیت چسبندگی بسیار بالا است که برای سطوح افقی و عمودی استفاده می شود. این نوع ملات با داشتن ویژگی هایی همچون مقاومت بالایی در برابر نفوذ آب و هر گونه حلال دیگری دارد. به دلیل مقاومت بالایی که نسبت به حلال‌های متفاوت نشان می‌دهد می‌توان از این محصول در لوله‌کشی‌های فاضلابی استفاده بهینه کرد.

استفاده از محصول ملات ترمیمی SoftCoat RP می‌تواند به بهبود خواص آب بندی، استحکام بتن در برابر آب، مقاومت در برابر عوامل مخرب مانند کلراید و سولفاته و ترمیم و پرکردن سوراخ‌های ریز به‌وجود آمده کمک کند و از نشت آب از سطح بتن جلوگیری کند.

قیمت افزودنی بتن

این روزها اکثر مهندسین به این نتیجه رسیده‌اند که استفاده از این محصولات بسیار تاثیرگذار است. با این حال با توجه به اینکه برندهای مختلفی در تولید این افزودنی‌ها فعالیت دارند، بهتر است قبل از خرید اطلاعاتی در مورد قیمت کسب کرد.

شما می‌توانید باکیفیت‌ترین محصولات را در این زمینه با مناسب‌ترین قیمت از ما در شرکت همگرایان تولید(کپکو) تهیه کنید. ما باسابقه‌ترین شرکت در ارائه این محصولات در کشور هستیم و در پروژه‌های مختلفی توانسته‌ایم به کادر اجرایی با مشاوره صحیح کمک کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره تلفن‌های مندرج در سایت تماس حاصل فرمایید.

خرید افزودنی‌ بتن

اگر قصد استفاده از بتن در مصارف مانند لوله‌کشی و ترمیم لوله‌کشی‌های قدیمی را دارید قطعا نیاز به استفاده از یک‌سری موادشیمیایی مانند موارد بالا دارید. حتی در مصارف دیگر نیز استفاده از مواد شیمیایی  در ترکیبات بتن باعث ایجاد خواص مورد نیاز شما می‌شود تا بتوان از آن بهینه‌تر استفاده کرد.

یکی از شرکت‌هایی که در این حوضه فعالیت دارد و قیمت افزودنی بتن را نسبت به بقیه شرکت‌ها پایین‌تر قرار داده است شرکت همگرایان تولید (کپکو) است. همچنین قابل ذکر است که محصولات این شرکت دارای کیفیت مناسبی و قابل قبولی هستند. یکی از راه‌های ارتباطی شما با این شرکت از طریق شماره تماس 02189331 است.

جمع‌بندی

موضوع جمع‌آوری آب‌های سطحی شهرها موضوعی مهم در شهرهای صنعتی محسوب می‌شود. این موضوع در بهینه‌سازی شبکه آب و فاضلابی شهرها، جلوگیری از به‌وجود آمدن سیل‌ها و استفاده بهینه از این آب‌ها بسیار تاثیرگذار است. با توجه به مزایایی که در بالا مطرح شد، توسعه سیستم‌های جمع آوری آب‌های سطحی با توجه به نیازهای آبی مناطق مختلف جهان و نیز با توجه به عوامل محیط ‌زیستی و اقتصادی، بسیار حائز اهمیت است. همچنین، برای حفظ منابع آب شیرین و احیای منابع آب تلف‌شده نیز باید به جمع‌آوری آب‌های سطحی توجه ویژه‌ای داشته باشیم. با بهره‌گیری از تکنولوژی‌ها و روش‌های مدرن، می‌توان این هدف را بهبود و توسعه داد تا به کاهش تبعیض آبی و بهبود وضعیت آب در جهان کمک کند.

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*