مقایسه بتن بدون جمع شدگی بتن و بتن معمولی: کاربرد و مزایای آن‌ها

در میان انواع مواد و مصالحی که در صنعت ساخت‌وساز مورد استفاده قرار می‌گیرند، بتن جایگاه ویژه‌ای دارد. این محصول که امروزه سهمی بالغ بر 80 درصد از پروژه‌های ساخت‌وساز را به خود اختصاص داده محصولی با تنوع بسیار بالاست و هر نوع آن ویژگی‌ها و کاربردهای متفاوتی دارند. در این مقاله قصد داریم به معرفی بتن بدون جمع شدگی بتن و بتن معمولی بپردازیم و کاربردها و مزایای هر کدام را به‌طور مفصل مورد بررسی قرار دهیم.

بتن معمولی چیست؟

بتن معمولی یکی از رایج‌ترین گونه‌های بتن است که از سنگدانه‌هایی با وزن مناسب و متعادل تشکیل می‌شود. این نوع بتن که به‌صورت گسترده در ساخت‌وساز مورد استفاده قرار می‌گیرد، دارای مقاومت فوق ‌العاده بالا و عمر و دوام طولانی است. بتن معمولی از پرمصرف‌ترین مصالح ساختمانی به‌شمار می‌رود که امروزه نقش مهمی را در پروژه‌های مختلف عمرانی و ساخت‌و‌ساز بر عهده دارد.

معمولا پس از احداث اسکلت ساختمان عملیات بتن‌ریزی آغاز می‌شود و پس از سخت شدن بتن، اقدام به تکمیل بخش‌های مختلف بنا می‌کنند. فرآیند گیرش این محصول به طور معمول 30 تا 90 ساعت پس از عملیات بتن‌ریزی آغاز شده و پس از 7 روز روند سخت شدن آن شروع می‌شود. البته شرایط آب‌وهوایی در کاهش یا افزایش این مدت زمان تاثیرگذارند.

جمع شدگی بتن به چه معنا است؟

یکی از مشکلات شایعی که به‌طور معمول پس از سخت شدن بتن اتفاق می‌افتد، پدیده جمع شدگی است. در واقع این مشکل زمانی ایجاد می‌شود که آب موجود در بتن به طور کامل تبخیر شده و در نتیجه حجم بتن کاهش یابد. هنگامی که فرایند جمع شدگی در بتن اتفاق می‌افتد، کیفیت و میزان استقامت آن کاهش یافته و نمی‌تواند در برابر فشار و عوامل مخرب محیطی به خوبی تاب بیاورد.

راه حل جمع شدگی بتن چیست؟

برای جلوگیری از بروز این مشکل از موادی تحت عنوان افزودنی بتن بهره گرفته می‌شود. افزودنی‌ها محصولاتی بسیار متنوع‌اند که هر کدام می‌توانند ویژگی‌های متفاوتی را در بتن ایجاد کنند. از جمله افزودنی‌های مناسب برای جلوگیری از جمع شدگی بتن می‌توان به افزودنی حباب‌ساز بتن، روان کننده بتن و فوق روان‌کننده بتن و افزودنی کاهنده جمع شدگی از برند پرآوازه کپکو اشاره داشت.

جمع شدگی بتن

بتن بدون جمع شدگی بتن چیست؟

همان‌طور که گفتیم پدیده جمع شدگی بتن یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که پس از سخت شدن بتن حاصل می‌شود. برای جلوگیری از این اتفاق محصولاتی به نام افزودنی بتن مورد استفاده قرار می‌گیرند. زمانی که افزودنی‌ها را به ملات بتن اضافه می‌کنیم، بتن بدون جمع شدگی تولید می‌شود. این نوع بتن برای اولین بار حدود 20 سال پیش در کشور آمریکا مورد استفاده قرار گرفت.

اکنون که هدف از ساخت بتن بدون جمع شدگی مطرح شد، بهتر است کمی با ویژگی‌های این محصول آشنا شویم.

ماده اصلی تشکیل دهنده این نوع بتن را سیمان منبسط تشکیل می‌دهد. این نوع بتن همان‌طور که از اسمش پیداست دارای خاصیت انبساطی است و پس از بتن‌ریزی، حجم آن افزایش می‌یابد؛ بنابراین در صورت خشک شدن آب میان بافتی بتن، این افزایش حجم میزان جمع شدگی را جبران می‌کند و مانع از جمع شدگی می‌شود.

این محصول که در اعضای بتن آرمه استفاده می‌شود. هنگام سخت شدن، با آرماتورها نوعی پیوند سخت برقرار می‌کند. این پدیده سبب ایجاد کشش در بتن شده و از ترک‌خوردگی آن جلوگیری به عمل می‌آورد.

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم پدیده جمع شدگی و ترک‌خوردن بتن می‌تواند سبب کاهش مقاومت سازه شده و عواقب جبران‌ناپذیری را به بار آورد؛ بنابراین بتن بدون جمع شدگی انتخابی مناسب برای جلوگیری از بروز اتفاقات ناگوار و مقابله با اثرات منفی پدیده جمع شدگی است.

امروزه در آیین نامه‌های صنعت ساخت‌وساز استفاده از این نوع بتن به‌منظور جلوگیری از پدیده جمع شدگی امری ضروری است.

مزایا و کاربرد‌های بتن معمولی و بتن بدون جمع شدگی بتن

بتن و انواع مختلف آن امروزه نقش پررنگی را در صنعت ساخت‌وساز کشور ایفا می‌کنند که علت آن به مزایای فراوان این محصول مربوط می‌شود. از جمله مزایای ارزشمند انواع بتن و به ویژه بتن بدون جمع شدگی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • بتن محصولی با مقاومت فوق‌العاده بالا است که می‌تواند در برابر فشار، ضربه و از همه مهمتر تغییرات آب‌وهوایی به خوبی دوام بیاورد؛ بنابراین سازه‌هایی که با استفاده از آن ساخته می‌شوند دارای عمری طولانی و امنیتی فوق‌العاده‌اند.
  • بتن به راحتی در دمای محیط به عمل آمده و به راحتی شکل می‌گیرد، به همین علت کار با آن سریع و راحت است.
  • این محصول از نظر اقتصادی نیز در مقایسه با سایر مصالح ساختمانی بسیار مناسب و مقرون‌به‌صرفه بوده و نگه‌داری آن بسیار آسان است.
  • از دیگر مزایای ارزشمند آن می‌توان به قابل استفاده بودن در بتن مسلح و روش‌های متنوع اجرای آن اشاره کرد.
  • بتن و انواع مختلف آن در برابر نفوذ آب بسیار مقاومند و می‌توانند در برابر عوامل مخرب محیطی به خوبی دوام بیاورند.

مقایسه بتن بدون جمع شدگی و بتن معمولی

بتن بدون جمع شدگی و بتن معمولی محصولاتی با کاربردهای فراوان‌اند که در صنعت ساخت‌وساز جایگاه ویژه‌ای دارند. اما در مقایسه این دو محصول به تفاوت‌های میان آن‌ها پی می‌بریم که این تفاوت‌ها شامل موارد زیر می‌شوند.

  • بتن معمولی محصولی است که از ترکیب شن و ماسه، آب و سیمان پرتلند تشکیل شده اما بتن بدون جمع شدگی از سیمان منبسط شده تشکیل می‌شود.
  • بتن معمولی به دلیل کشش سطحی پایین مدتی پس از سخت شدن دچار ترک و جمع شدگی می‌شود، اما در بتن بدون جمع شدگی به دلیل بالا بودن سطح کششی، شاهد انبساط بتن و جلوگیری از پدیده ترک‌خوردگی هستیم.
  • از دیگر تفاوت‌های این دو محصول می‌توان به مقاومت آن‌ها اشاره کرد. بتن بدون جمع شدگی محصولی با مقاومت فوق‌العاده بالاست، اما بتن معمولی از مقاومت چندانی برخوردار نبوده و ایمنی لازم را ندارد.
  • بتن بدون جمع شدگی برای پمپاژ بسیار مناسب است، اما بتن معمولی قابلیت پمپاژ چندانی ندارد.
  • کارایی، قوام و چسبندگی بتن بدون جمع شدگی نسبت به بتن معمولی بیشتر و زمان گیرش آن کمتر است.

خرید افزودنی بتن

با توجه به اینکه تنوع مواد افزودنی بتن در صنعت ساختمان بسار بالا است، باید اطلاعات جامعی در مورد آنها به دست آورید. برای این منظور می‌توانید با کارشناسان حرفه‌ای ما در کپکو در ارتباط باشید که سالهای سال است در این زمینه به تحقیق و بررسی مشغول هستند.

ما در شرکت همگرایان تولید (کپکو) سعی بر این داریم تا مرغوب‌ترین افزودنی‌های بتن را به دست مصرف کنندگان برسانیم و نیازهای اساسی جامعه را از این حیث تامین کنیم. برای دریافت پاسخ سوالات خود می‌توانید با شماره تلفن‌های مندرج در سایت تماس بگیرید.

جمع‌بندی

بتن معمولی یکی از انواع مصالح ساختمانی پرکاربرد است که در صنعت ساخت‌وساز به شکل گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از متداول‌ترین مشکلاتی که اغلب پس از سخت شدن بتن معمولی اتفاق می‌افتد پدیده جمع شدگی است. این مشکل از خشک شدن آب میان بافتی بتن و کاهش حجم آن ایجاد می‌شود.

راهکار جلوگیری از ایجاد این پدیده استفاده از افزودنی بتن برای کاهش جمع شدگی است. با استفاده از این محصول و افزودن آن به ملات، بتن بدون جمع شدگی حاصل می‌شود که از مقاومت فوق‌العاده‌ای برخوردار بوده و مانع از کاهش حجم بتن در اثر خشک شدن آب میان‌بافتی می‌شود و به این ترتیب مقاومت و ایمنی سازه را به شکل چشم‌گیری بالا می‌برد.

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*