نکاتی که برای ساخت بتن HSC باید بدانیم

منظور از  بتن HSC در واقع همان بتن پرمقاومت است که می‌تواند فشاری حداقل ۴۰ مگاپاسکال را تحمل کند. در طی چند سال اخیر استفاده از این نوع بتن‌ها برای پروژه‌های بزرگ و عظیم رواج پیدا کرده است. برای تحمل تحمل فشار ۸۰ مگاپاسکالی نسبت آب به سیمان آن 25/0 می‌باشد. گفتنی است که متریال آن از سنگدانه‌های معمولی بوده که برای ساخت اصولی نیاز به رعایت برخی نکاتی است. ما در این مقاله می‌خواهیم اطلاعات بیشتری در این باره برایتان بازگو کنیم و شما با نکاتی که هنگام ساخت آن می‌بایست رعایت کنید آشنا می‌شوید.

بتن HSC

بتن پر مقاومت چیست؟

در میان انواع بتن‌هایی که وجود دارد یکی از معروف‌ترین آن‌ها که برای پروژه‌های بزرگ و عظیم ساخته می‌شود بتن پرمقاومت یا همان بتن HSC بوده‌است. سنگدانه‌های معمولی مهم‌ترین عامل در ساخت آن ها بوده که باعث می‌شود مقاومتی بیش از ۴۰ مگاپاسکال داشته باشد.

جالب است بدانید که بتن‌های معمولی می‌توانند مقاومتی بین ۲۱ تا ۴۰ مگاپاسکال را داشته باشند. در واقع هنگام ساخت باید دقت بیشتری نسبت به انتخاب مصالح و همچنین نسبت‌های آن داشته باشید. مواردی مانند افزودنی بتن، روان کننده بتن ، ابر روان کننده‌ها، نوع سنگدانه‌ها می‌توانند تاثیر مهمی بر روی کیفیت آن داشته باشند.

به دنبال این اتفاق بتن‌هایی که مقاومت بیش از ۴۰ مگاپاسکالی دارند را پرمقاومت می‌نامند تا نسبت به نوع معمولی آن متمایز شود. امروزه برخی آزمایشات و مطالعات محققان نکته مهمی را به ما می‌رساند که ساختار میکروسکوپی بتن‌های معمولی نسبت به بتن HSC دارای تفاوت‌های بسیار زیادی است.

 بنابراین از آنجا که در نوع معمولی آن معیار اصلی مقاومت فشار است، هنگام استفاده باید به این نکته دقت کرد و به گونه‌ای خاص آن را به کار گرفت. در نتیجه تنها تفاوت نوع پرمقاومت و معمولی سنگدانه‌ها نیستند و تحقیقات جدید جزئیات بیشتری را یافت کرده است.

برخی از مزایای بتن پرمقاومت

در گذشته اکثر سازه‌های بزرگ و عظیم با فولاد ساخته می‌شد که نمونه‌های بسیار زیادی از آن در سطح کلان شهرها وجود دارد. اما امروزه می‌توان آن سازه‌های عظیم را به کمک بتن ایجاد کرد که برای ساخت آن‌ها وجود بتن HSC یک امر حیاتی است. علاوه بر استحکام و مقاومت بسیار زیاد، برخی مزایای مهم دیگری وجود دارد که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

یکی از مهم‌ترین مزایایی که می‌توان بازگو کرد، کاهش هزینه‌های ساخت هنگام استفاده از این بتن است. شما با یک جستجوی ساده متوجه می‌شوید که در صورت افزایش دادن ظرفیت حمل بار به مقدار ۴.۷ برابر، هزینه‌ شما را تا چیزی حدود ۳.۱ برابر افزایش خواهد داد.

اگر شما می‌خواهید فضای موجود خودتان را افزایش دهید پیشنهاد می‌کنیم که از این بتن استفاده کنید. چرا که هنگام استفاده از آن سطح مقطع عناصر سازه شما تا حد قابل توجهی کاهش می‌یابد که در نتیجه آن فضای موجود بیشتر می‌شود و از آنجا که سطح مقطع شما کوچکتر و باریک‌تر شده است باعث بهبود زیبایی شناسی نیز می‌شود‌. مزایای مهم دیگری مانند کاهش دادن وزن سازه و همچنین افزایش حالت پذیری هنگام بارگذاری باعث شده تا انحرافاتی که در کوتاه مدت و یا بلند مدت به وجود می‌آید کاملاً کنترل شود.

به‌طورکلی امروزه مهم‌ترین عامل استفاده از این بتن‌ها بهبود بخشیدن دوام سازه‌ها در بلند مدت بوده که یک مزایا مهم و ارزشمند است. همواره کاربردهای مختلفی از آن‌ها در بخش‌های مختلف نظیر کف‌های صنعتی که حالت پیش تنیده دارند و یا از وزن بالای برخوردار هستند، سازه‌های عظیم، ساختمان‌های بلند و پل‌هایی که از ارتفاع زیادی برخوردار هستند از بتن‌ پرمقاومت استفاده می‌شود.

نکات مهم هنگام ساخت بتن HSC که باید رعایت کنید

این نوع بتن‌های پرمقاومت را می‌توان در برخی کارخانه‌های بچینگ به شکل مکانیکی تولید کرد. برای این‌که بتوان بتن با کیفیتی تولید کرد باید از متریال با کیفیتی استفاده کنید و با رعایت برخی نکات می‌توانید به باکیفیت‌ترین شکل ممکن آن را ایجاد کنید. در ادامه برخی از این نکات مهم هنگام ساخت را به شما ارائه می‌کنیم.

• تناسب دادن مناسب مخلوط

• استفاده کردن از مواد سیمانی( افزودنی کاهنده آب و …)

• به کارگیری فوق روان کننده‌ها

• شکل سنگدانه

• به‌کار بردن دود سیلیس

به‌طورکلی یک بتن مخلوطی از موادهای مختلف مانند سنگدانه‌های درشت و ریز، آب، سیمان، و همچنین وجود برخی افزودنی‌های بتن است. وجود برخی عواملی مانند پلی کربوکسیلات در بتن باعث می‌شود نسبت آب به سیمان در بتن‌ کاهش داده شود که در نتیجه مقاومت آن را افزایش می‌دهد. لازم به ذکر است که 70 بیش از درصد بتن توسط سنگدانه‌ها تشکیل شده بنابراین در نوع HSC که این سنگدانه‌ها نقش بسیار پررنگی دارند هنگام استفاده باید به اندازه و شکل آن دقت کرد.

یکی دیگر از نکات بسیار مهمی که باید به آن توجه کنید در واقع نسبت سیمان در بتن HSC بوده‌است. مقدار سیمان در نوع  بتنمعمولی کمتر از نوع بتن پرمقاوم است به نوعی که در بتن با مقاومت زیاد در هر متر مکعب چیزی حدود ۴۲۰ تا ۶۵۰ کیلوگرم سیمان مورد نیاز است. همچنین از آنجا که شما نسبت سیمان را افزایش می‌دهید به دنبال آن می‌بایست اندازه سنگدانه‌ها نیز باید افزایش پیدا کند.

نحوه ساخت بتن HSC

شما می‌توانید به روش‌های مختلفی بتن پرمقاومت را تولید کنید که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

• روش اشباع گوگرد

اگر بتن با گوگرد آغشته شود مقاومت آن تا چیزی حدود ۵۸ مگاپاسکال افزایش پیدا می‌کند. در این روش پس از مرطوب گذاشتن بتن به مدت ۲۴ ساعت، آن را در دمای ۱۲۰ درجه باید به مدت ۲۴ ساعت رها کنید تا خشک شود. سپس بتن خشک شده باید به مدت دو ساعت در گوگرد مذاب غوطه ور شود و سپس خلا برداشته شود. هم اکنون تنها کافیست تا بتن به مدت نیم ساعت در گوگرد خیس بخورد.

• روش ارتعاش مجدد

معمولاً پس از اختلاط، بتن دچار انقباض می‌شود که این امر مقاومت آن را کاهش می‌دهد. همچنین اگر آب نیز در نقاط مختلف بتن جمع شود شاهد کاهش مقاومت آن خواهیم بود که با روش ارتعاش مجدد می‌توان به این عیب‌ها غلبه کرد.

• روش بذر دهی

از این روش معمولاً کمتر برای تولید بتن پرمقاومت استفاده می‌شود. در اینجا کمی از ذرات سیمان پرتلند که کاملاً هیدراته و آسیاب شده است به بتن اضافه می‌شود.

• روش استفاده از افزودنی بتن

با استفاده از افزودنی‌های مناسب می‌توان این بتن را تولید کرد. اگر می‌خواهید کارایی بتن با کاهش محتوای آب از دست نرود می‌توانید با فوق روان کننده‌های بتن آن را جبران کنید.

• روش مهار ترک‌ها

لازم به ذکر است که هنگام ایجاد ترک در بتن آن‌ها در طول زمان گسترش می‌یابند منجر به شکست بتن می‌شود. با روش مهار ترک می‌توانید آن‌ها را ترمیم کنید و برای طولانی مدت مقاومت آن را بهبود بخشید.

• روش مخلوط کردن دوغاب با سرعت بالا

مخلوط سیمان و آب به سنگدانه‌ها اضافه می‌شود که این امر با سرعت بالایی انجام می‌شود. در نتیجه آن شاهد ساخت بتن هستیم که باعث می‌شود استحکام و دوام بالایی داشته باشد.

با دانستن این اطلاعات و خرید افزودنی‌های مورد نیاز از یک شرکت معتبر شما نیز می‌توانید در پروژه‌های بزرگ و کوچک خود از این بتن بهره ببرید. ما در شرکت همگرایان تولید (کپکو) در خدمت شما هستیم تا مفاهم بیشتری را در این حوزه در اختیار شما قرار دهیم. برای این منظور می‌توانید با شماره تلفن‌های مندرج در سایت با ما در تماس باشید.

جمع‌بندی

همواره بتن‌های HSC امروزه برای سازه‌های عظیم و بزرگ کاربرد بسیار زیادی داشته که می‌توانید جهت ساخت آن و تهیه موادهای مورد نیاز به برخی مراکز معتبر مانند شرکت همگرایان تولید مراجعه نمایید. این نوع بتن‌های پرمقاومت به روش‌های مختلفی نظیر افزودنی بتن مناسب ساخته می‌شود که شما جهت اطلاع از قیمت افزودنی بتن می‌توانید به شرکت کپکو مراجعه نمایید تا از به‌صرفه‌ترین قیمت‌ها مطلع شوید.

محصولات متنوع زیادی که در این زمینه کاربرد دارند، شرکت کپکو نسبت به سایر شرکت‌ها با قیمتی مناسب‌تر به شما عرضه می‌کند. محصولاتی نظیر CapcoCrete SPC400، ابر روان ‌کننده و… توسط این شرکت عرضه می‌شود که می‌توانید با بالاترین کیفیت ممکن آن را تهیه نمایید.

در این سایت می‌توانید با اطلاعات مفیدی درباره بتن و نسبت کارایی آن نظیر بتن ریزدانه در سازه‌ها بهره ببرید. با شماره تماس 02189331 شما به کارشناسان این شرکت متصل می‌شوید و می‌توانید سوالات خود را مطرح کنید.

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*