چسب اپوکسی ، مزایا و کاربرد این چسب بتن

در ساختمان سازی انواع مختلفی از مصالح و مواد شیمیایی مختلفی استفاده می‌شود. قطعاً می‌دانید که پروژه‌های عمرانی امروزه با پیشرفت‌ترین روش‌ها، تجهیزات و محصولات در حال اجرا است. چسب اپوکسی به عنوان یکی از کاربردی‌ترین چسب بتن برای ساختمان سازی محسوب می‌شود. بی شک می‌خواهید در رابطه با قیمت چسب اپوکسی، خرید چسب اپوکسی و یا حتی مزایای آن اطلاعاتی کسب کنید. با ما همراه باشید

چسب اپوکسی

چسب اپوکسی و اهمیت استفاده از آن

چسب اپوکسی یکی از پرکاربردترین چسب‌هایی است که بر پایه رزین اپوکسی به تولید می‌رسد. در واقع رزین خود در گریدهای بسیار مختلفی است اما با ترکیب فلزات و سرامیک خواص متنوعی به خود می‌گیرد. مدت‌هاست که از این محصول با خواص شیمیایی و فیزیکی به عنوان یک اتصال دهنده استفاده می‌کنند.

این مخلوط از رزین و سخت کننده (هاردنر) تولید می‌شود. در واقع در اثر ترکیب رزین با یک نوع کاتالیزور فرایند واکنش آن شروع خواهد شد. این چسب‌ها شامل ترکیبات عالی و چسبنده‌ای هستند که به دو صورت طبیعی و مصنوعی در بازار وجود دارند.

ماده رزین خود تحت تاثیر شرایط مختلفی سفت می‌شود و به همین سبب از آن در تولید چسب اپوکسی استفاده می‌کنند. این ماده شیمیایی دو جزئی امروزه اهمیت بسیار زیادی به سبب ویژگی‌های فیزیکی و مکانیکی خود دارد. این چسب‌ها را با نام سخت کننده نیز می‌شناسند. برای آب بندی سطوح مختلف نیز می‌توانید از این چسب‌ها استفاده کنید.

مشخصات چسب اپوکسی

افرادی که قصد خرید چسب اپوکسی دارند، بد نیست با مشخصات فیزیکی، شیمیایی و حتی مکانیکی آن آشنا شوند. چگالی این محصول بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب است و بر اساس این چگالی در می‌یابیم که سنگین‌تر از آب خواهد بود.

مقاومت خمشی در این چسب‌ها عددی بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ مگاپاسکال است و ۳۰ تا ۵۰ مگاپاسکال استحکام برشی دارد. آنچه باعث قدرت چسبندگی بیشتر این محصول می‌شود، ضریب تغییر طول نهایی آن عددی بین دو تا ۵ درصد  است.

از بارزترین مشخصات آنها مدول الاستیسیته بین سه تا ۵ گیگاپاسکال خواهد بود. قیمت چسب اپوکسی با توجه به مشخصات یا ویژگی‌های شیمیایی و فیزیکی آن بسیار مقرون به صرفه است.

انواع چسب اپوکسی

اپوکسی رو می‌توان به عنوان یکی از بی‌نظیرترین چسب‌های پرکاربرد برای درزبندی، آب‌بندی و یا افزایش قدرت چسبندگی سطوح مختلف برشمرد. اما این چسب‌ها خود دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام از آنها نیز ویژگی‌های شیمیایی و فیزیکی مختلفی خواهند داشت.

اپوکسی‌های فایبرگلاس

این محصول در برابر آب و رطوبت مقاومت بسیار بالایی دارد. این چسب‌ها بیشتر برای سطوح فایبرگلاس مناسب هستند و شوک‌های حرارتی و مکانیکی را نیز خنثی می‌کنند. مقاومت کششی و شیمیایی این چسب‌ها بسیار زیاد است و به همین سبب برای چسباندن فایبرگلاس به سطوح مختلف می‌توان از آن استفاده کرد. چنین چسب‌هایی باعث جلوگیری از خوردگی یا سایش می‌شوند.

اپوکسی‌های فلز

همانطور که از نام آنها پیداست، برای چسباندن فلز به سطوح مختلف استفاده می‌شوند. حتی برای تعمیر یا از بین بردن برخی از آسیب‌های به وجود آمده در فلز، این چسب‌ها نقش مهمی دارند. قدرت چسبندگی آنها بسیار زیاد است و در برابر آب و رطوبت عایق مناسبی خواهند بود. برای پوشاندن سوراخ فلزات مختلفی نظیر برنج، آلومینیوم، مس، تیتانیوم، آهن و استیل می‌توانید از آنها استفاده کنید.

پرکاربردترین اپوکسی‌ها در پروژه‌های عمرانی

افرادی که در این حوزه فعالیت دارند قطعا با چسب‌های بسیار زیادی آشنا هستند. با توجه به تنوع بالای اپوکسی‌ها ما می‌خواهیم در این بخش از مطلب پرکاربردترین آنها را به شما معرفی کنیم. این روزها در اکثر پروژه‌های عمرانی از این محصولات به‌طور ویژه استفاده می‌شود.

اپوکسی چوب

چنین چسب‌هایی بیشترین کاربرد را در طراحی دکوراسیون داخلی دارند.‌ برای چسباندن سطوح چوبی و یا حتی تعمیر آنها از چسب اپوکسی چوب استفاده می‌کنند. از مزایای آنها می‌توان به مقاومت بالا در برابر آب، ضربه، ساییدگی، اسید، چربی و حتی حرارت بالا اشاره کرد. رنگ پذیری بسیار بالایی دارند، پس به همین سبب برای تزیینات دکوری چوبی نیز مناسب هستند.

اپوکسی بتن

امروزه در ساختمان سازی و اجرای پروژه‌های بتنی از این چسب‌ها استفاده می‌کنند. البته برای پروژه‌های عمرانی مختلفی نیز می‌توان برای افزایش قدرت چسبندگی و ماندگاری، این چسب‌ها را به کار برد. با وجود ضعف‌های بسیار زیادی که در بتن وجود داشت، اما با استفاده از رزین مقاومت آن در برابر فشار، ضربه، کشش و عایق حرارتی افزایش پیدا کرد.

می‌توان حتی برای چسباندن بتن‌های قدیمی و بتن جدید به یکدیگر نیز استفاده نمود. در تمامی مکان‌ها یا مناطقی که به دلیل رطوبت زیاد، بتن قدرت چسبندگی خود را از دست می‌دهد نیز کاربرد دارد.

اپوکسی شیشه

یکی از مصالح اصلی ساخت پروژه‌های عمرانی و ساختمانی مدرن شیشه است. قطعاً می‌دانید که حتی نمای ساختمان‌های مدرن را نیز با شیشه‌های مقاوم و نشکن پوشش می‌دهند. اما برای از بین بردن ضعف شیشه و یا ترمیم آن می‌توان از چسب‌های اپوکسی استفاده کرد. در واقع برای محافظت از شیشه در برابر سرما یا گرما این چسب‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مزایای چسب اپوکسی

اپوکسی یک نوع چسب مقاوم با قدرت چسبندگی بالا برای سطوح مختلف در ساختمان سازی است. برای سطوح مختلف می‌توانید از این چسب‌ها در گریدهای متنوع استفاده کنید. این چسب‌ها دارای مزایای بسیار زیادی هستند که برخی از آنها شامل موارد زیر می‌شوند.

  1. قیمت چسب اپوکسی بسیار مقرون به صرفه است و این ارزان بودن قیمت خود یک مزیت منحصر به فرد خواهد بود.
  2. قدرت چسبندگی بسیار بالایی دارند و در سریع‌ترین زمان ممکن در مقایسه با دیگر چسب‌های موجود در بازار خشک می‌شوند.
  3. هیچگونه خوردگی پس از استفاده از این چسب در سطوح مختلف به‌وجود نمی‌آید.
  4. به دلیل انعطاف پذیری بالا قابلیت تراشکاری، سمباده زنی، سوراخ کاری و سنگ‌زنی دارد.
  5. به عنوان یک پوشش یا عایق مناسب برای برخی از کابل‌های الکتریکی استفاده می‌شود.
  6. در برابر فرسایش استحکام بسیار بالایی دارد.
  7. مقاومت شیمیایی و همچنین مواد اسیدی این محصول بسیار زیاد است.
  8. سازگاری با بسیاری از سطوح و شرایط موجود از دیگر مزایای آن به‌شمار می‌رود.
  9. برخلاف بسیاری از چسب‌ها به هنگام خشک شدن هیچگونه گاز سمی از آن ساطع نمی‌شود.
  10. پس از خشک شدن حجم آن کاهش می‌یابد.
  11. می‌توان برای آب بندی سطوح مختلف نیز از آن استفاده کرد.
  12. تنوع این چسب‌ها بسیار زیاد است. به‌هنگام خرید چسب اپوکسی می‌توانید به تناسب سطوح فلزی، فایبرگلاس، بتنی، سنگی و غیره یک نوع چسب مناسب را انتخاب کنید.
  13. مقاومت حرارتی آن بسیار زیاد است و در صورت برخورد با حرارت تغییر حجم یا شکل نمی‌دهد.
  14. در برابر نوسانات و تنش‌های تکراری واکنش پذیر نیست و دچار شکستگی نمی‌شود.

کاربرد چسب اپوکسی

چسب‌های بسیار متنوعی هم اکنون در بازار وجود دارد. هر یک از چسب‌ها با ساختار و ترکیبات شیمیایی مختلف برای کاربردهای متنوعی طراحی شده‌اند. اشاره شد که چسب اپوکسی به عنوان یکی از چسب‌های کاربردی با قدرت چسبندگی بسیار زیاد است که بیشتر در ساختمان سازی از آن استفاده می‌کنند. اما کاربرد اصلی این چسب‌ها چیست؟

  • برای افزایش مقاومت و طول عمر بتن و سازه
  • استحکام بالا در برابر آب و رطوبت
  • چسباندن سطوح مختلف فلزی، آجری، سنگ و موزاییک
  • افزایش مقاومت ملات بتنی روی سطوح مختلف
  • بالا بردن استحکام کششی در بتن

جمع بندی

اپوکسی یکی از چسب‌های پرکاربرد برای ساختمان سازی و پروژه‌های عمرانی است. بیشتر برای آب بندی سطوح مختلف از این محصول استفاده می‌کنند. بد نیست بدانید چسب اپوکسی به تناسب سطوح مختلف در انواع گوناگونی در بازار وجود دارد. شما افرادی که قصد خرید چسب اپوکسی دارید بایستی در رابطه با تمامی مشخصات، مزایا و حتی معایب آن اطلاعاتی کسب کنید.

شرکت همگرایان تولید (کپکو) یکی از شرکت‌های قدرتمند تولیدکننده انواع مواد افزودنی بتن و روان کننده بتن و سایر مواد شیمیایی ساختمانی است. اکنون جهت خرید چسب اپوکسی CapcoBond EP با ما تماس بگیرید. ارتباط شما با ما از طریق ( شماره تماس 02189331) امکان پذیر است.

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*