کاربرد آزمایش ارزیابی بتن به روش پتانسیل نیم پیل- (هافسل Half Cell)

کاربرد آزمایش ارزیابی بتن به روش پتانسیل نیم پیل- (هافسل Half Cell) چیست؟ بی شک می‌دانید که قبل از بتن‌ریزی بررسی خصوصیات مختلف بتن اهمیت بسیار زیادی دارد، چرا که به مقاومت بتن در برابر شرایط مختلف پی می‌برند. از طرفی حتی بتن‌های اجرا شده نیز تحت تاثیر آزمایش‌های مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرند. یکی از مشکلات طبیعی که بتن را تهدید می‌کند خوردگی است.

این فرآیند طبیعی زمانی رخ می‌دهد که سازه در معرض عناصری چون کلرید قرار بگیرد. این ماده با نفوذ در بنت موجب خوردگی آرماتور شده و در نتیجه سبب تخریب آن‌ها می‏شود. اکنون برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با کاربرد آزمایش نیم پیل برای تشخیص درصد خوردگی بتن با ما همراه باشید.

آزمایش ارزیابی بتن به روش پتانسیل نیم پیل- (هافسل Half Cell)

بتن به‌عنوان یکی از پرمصرف‌ترین مصالح در مقاوم‌سازی ساختمان و پروژه‌های عمرانی نقش بسیار موثری دارد. در واقع این میزان مقاومت و سطح کیفیت بتن است که طول عمر آن را مشخص می‌کند. امروزه از آزمایش‌های متعددی برای بررسی بتن استفاده می‌شود.

آزمایش دوام بتن یا خوردگی میلگرد در بتن از ‌مهمترین آزمایش‌هایی است که درصد مقاومت و خوردگی بتن را تعیین می‌کند. آزمایش نیم پیل بتن یکی از آزمایش‌های معروفی است که برای بررسی بتن به روش پتانسیل نیم پیل اهمیت بسیار زیادی دارد. این آزمایش غیر مخرب بر عملکرد مناسب و تعمیرات سازه‌ای بتن تاثیر بسیار زیادی می‌گذارد.

با استفاده از این روش‌ها به بررسی بتن پرداخته و در صورت نیاز، تعمیرات و بازسازی سازه‌های بتنی را انجام می‌دهند. این روش طی سال‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفت، چرا که قدرت ارزیابی آن بسیار زیاد است. این آزمایش به‌عنوان یک تکنیک پایش خوردگی است که در طبقه‌بندی تست غیر مخرب قرار می‌گیرد. این آزمایش بیشتر برای تعیین مکان فعال مستعد خوردگی در میلگرد و سازه‌های بتنی مسلح استفاده می‌شود.

کاربرد آزمایش ارزیابی بتن هافسل

آزمایش Half Cell به‌عنوان یک آزمایش شناخته شده، تمامی خصوصیات بتن نظیر خوردگی آرماتور، مقاومت، ترک‌خوردگی، نفوذپذیری و حتی ساختار نامناسب آن را بررسی می‌کند. این آزمایش برای بررسی تمامی ساختارهای قدیمی و جدید بتن نقش موثری دارد. چرا که یکپارچگی مقاومت تمامی سازه‌ها را مورد بررسی قرار داده و طی این فرآیند جهت مقاوم‌سازی باید اقدامات لازمه را انجام داد. این تست غیرمخرب بیشتر جهت تعیین محل آسیب دیده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تمامی مکان‌هایی که نیاز به ترمیم و بازسازی دارند و دچار ترک خوردگی شده‌اند، از طریق این آزمایش شناسایی می‌شوند. همچنین جریان یون متحرک موجود در بتن در قسمت‌های کاتدیک و آنیدیک از طریق اندازه‌گیری خطوط هم پتانسیل توسط این روش شناسایی خواهند شد.

فرآیند انجام تست هافسل

آزمایش Half Cell یکی از آزمایش‌های مهم برای تشخیص خوردگی بتن است. به‌منظور انجام این آزمایش مراحل متعددی پیش رو دارید. این مراحل شامل:

شناخت محل میلگرد

اولین و مهم‌ترین گام در بررسی بتن شناسایی محل دقیق میلگرد است. از طریق یک سیستم شماتیک می‌توانید به آرامی اندازه‌گیری‌ها را انجام دهید، در نتیجه امکان مدیریت نتایج آزمایش نیز وجود دارد.

اتصال آرماتورها

نوبت به مرحله برقراری اتصال بین آرماتورهایی است که وسط آنها ناپیوستگی وجود دارد. چرا که بین این آرماتورهای ناپیوسته بیش از یک اتصال لازم است. پتانسیل های نیم پیل باید در هر قسمت از این فرآیند در یک نقطه مرجع یکسانی اندازه‌گیری شود.

در همین مکان مرجع نیز برقراری اتصال الکتریکی به شبکه میلگرد الزامی است. چرا که در این هنگام باید پوشش بتنی را به‌صورت موضعی بردارید تا اتصال الکتریکی استانداردی به میلگرد متصل شود. در نتیجه کابل سرب اتصال را از قسمت پایانه منفی به الکترود مرجع متصل کنید. البته سیم سرب دیگری را باید به قسمت شبکه میلگرد در محل مرجع اتصال دهید.

آماده کردن سطح بتن توسط رطوبت

اگر سطح بتن مورد نظر خشک است نیاز به رطوبت دارد. می‌توانید با پاشیدن آب روی بتن، محل مورد نظر را برای آزمایش کاملاً مرطوب کنید. برای اینکه ارزیابی بتن به درستی صورت بگیرد وجود رطوبت روی بتن الزامی است.

اندازه‌گیری

در هر نقطه درصد پتانسیل های نیم پیلی نزدیک به ۰.۰۱ ولت ثبت می‌شود. برای هر مکان مختصات نقاط مختلف آزمایش و میزان پتانسیل خوردگی ثبت می‌شود. در حین آزمایش اگر شرایط محیطی نظیر دما تغییر یابد، دستگاه اندازه‌گیری نیم سلولی را نیز به تناسب تغییرات دما باید تنظیم کنید.

پارامترهای تاثیرگذار روی نتایج آزمایش ارزیابی بتن پتانسیل نیم پیل

انجام آزمایش هافسل باید در یک شرایط کاملاً استاندارد صورت بگیرد. نه تنها برای این آزمایش بلکه برای تمامی تست‌هایی که در کارگاه‌های عمرانی و ساختمانی انجام می‌شود، نیاز به شرایط استانداردی متناسب با شرایط پروژه است.

حال اینکه این آزمایش‌ها بیشتر برای بتن‌هایی است که هنوز اجرا نشده‌اند و در مرحله اختلاط و قبل از اجرای پروژه هستند. برای بتن‌های اجرا شده که طی مرور زمان و تحت تاثیر شرایط مختلف دچار خوردگی شده‌اند نیز آزمایش‌هایی مبتنی بر بررسی میزان خوردگی و آسیب دیدگی آن‌ها صورت می‌گیرد.‌ حال عوامل بسیار زیادی بر نتایج این تست غیرمخرب تاثیرگذار هستند.

شرایط بتن

شرایط بتن نظیر خشک یا مرطوب بودن آن تاثیر بسیار بالایی در نحوه آزمایش دارد. در واقع بتنی که قرار است به روش هافسل آزمایش شود پس باید آن را مرطوب کنید.

وجود کلرید

کلرید بالا یا درصد پایینی از کلرید موجود در بتن نتایج آزمایش را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

اکسیژن

در بسیاری از مواقع در سطح میلگرد به سبب اشباع اکسیژن بسیار زیادی وجود دارد، وجود این اکسیژن نتایج آزمایش را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

مقاومت بتن

بتن‌هایی که با مقاومت بسیار بالایی تولید شده‌اند، قطعاً در برابر خوردگی استحکام بالاتری دارند. برای تولید بتن‌های مقاوم در برابر خوردگی نیز از افزودنی‌های بتن مانند انواع روان کننده بتن لازمه به تناسب شرایط پروژه استفاده می‌کنند.

دما

یکی از مهمترین نکاتی که روی عملکرد بتن آن تاثیر می‌گذارد دما است. در واقع محدوده دمایی، قدرت تخریب یا خوردگی بتن را کمتر یا بیشتر می‌کند و این بستگی به شرایط دارد. هنگام ارزیابی توانید با بررسی شرایط دمایی بتن و با در نظر قرار دادن تمامی مواد و افزودنی‌های بتن به کار برده شده در آن حتی دمای مجاز و استاندارد را نیز تخمین بزنید.

نکته

بدون شک اگر مهندسین، متوجه شوند سازه‌ای استقامت خود را از دست می‌دهد، طی آزمایش‌های مختلف میزان مقاومت آن در برابر شرایط محیط را بررسی می‌کنند. در نتیجه با توجه به عوامل تاثیرگذار روی مقاومت بتن و میزان آسیب‌های وارده، از روش‌های متعددی نیز برای تقویت بتن استفاده می‌شود. برخی از محصولات و افزودنی‌های بتن مورد نیاز بتن تنها در حین اختلاط و قبل از اجرای پروژه مورد نیاز نیستند.

حتی پس از اجرای پروژه و با مرور زمان اگر پروژه مقاومت خود را تحت تاثیر شرایط مختلف از دست بدهد، می‌توان از مواد و محصولات مختلفی نیز مجدداً برای تقویت بتن و سازه استفاده کرد. نوع روش و مواد مورد استفاده برای بهبود کیفیت بتن بستگی به نظر متخصصین این حوزه و شرایط دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید از کارشناسان مجموعه تولیدی مواد شیمیایی ساختمان کپکو کمک بگیرید.

آزمایش ارزیابی بتن

جمع بندی

آزمایش ارزیابی بتن پتانسیل نیم پیل به‌عنوان یک آزمایش پیشرفته و تخصصی برای بررسی دوام بتن در برابر خوردگی است. خوردگی به‌عنوان یک فرآیند طبیعی تحت تاثیر شرایط مختلفی رخ می‌دهد که ممکن است استحکام بتن را تضعیف کند. از طریق این آزمایش درصد آسیب دیدگی و خوردگی بتن را به راحتی تشخیص می‌دهید. به دنبال آن نیز از روش‌های موثر و حتی مواد مناسب می‌توانید برای تقویت بتن آسیب دیده استفاده کنید.

آزمایش ارزیابی بتن و شناخت ویژگی‌های بتن یا آسیب‌های وارده بر آن باید توسط متخصصین بررسی شود. شما کاربران عزیز جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با روش‌ها، تجهیزات و مواد مورد نیاز برای بررسی بتن و در نتیجه تقویت آن می‌توانید با کارشناسان ما در کپکو تماس بگیرید.

اگر قصد خرید مواد افزودنی بتنی و انواع روان کننده بتن دارید و اطلاعات کاملی از تنوع این محصولات ندارید، توصیه می‌کنیم از مشاوره متخصصین ما کمک بگیرید. با راهنمایی‌های صورت گرفته شما می‌توانید بهترین محصول را برای پروژه خود استفاده کنید.

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*