معرفی انواع سقف در سازه ها- مزایا و نحوه اجرای آن‌ها

سقف سازه یا به اصطلاح بام، از مهم‌ترین اجزای یک ساختمان است که نقش مهمی را در استحکام و دوام آن ایفا می‌کند. علاوه بر آن، نقش سقف در زیبایی ظاهری ساختمان نیز بسیار تاثیرگذار است. انواع سقف مختلفی وجود دارد و در هر منطقه‌ای بنابر شرایط اقلیمی و آب‌وهوا، نوع سازه و عواملی از این دست، نوعی از آن اجرا می‌شود.

آیا شما اطلاعاتی در این زمینه در دست دارید و می‌دانید که نحوه اجرای صحیح چه تاثیری بر کیفیت آن دارد؟  ما در این مطلب به معرفی انواع بام‌ها پرداخته و با نحوه اجرا و کاربردهای آن‌ها شما را آشنا خواهیم کرد.

انواع سقف در سازه را بشناسید

همان‌طور که در بخش ابتدایی مقاله بیان شد سقف یا بام، بخشی از یک بنا است که میزان مقاومت و استحکام آن اهمیت بسیار زیادی دارد. این سازه از ساختمان باید طبق اصول و قواعد تعریف شده در نظام مهندسی بنا شود، در غیر این صورت می‌تواند خطرات و خسارات جبران ناپذیری را به بار آورد.

بام‌ها بسیار متنوع هستند و هر نوع از آن‌ها ویژگی‌های منحصر به فردی دارند که باید با شناخت همه آنها در انجام پروژه بهترین نوع را انتخاب کرد. در ادامه به انواع این اجزای ساختمان اشاره می‌کنیم.

سقف بتنی

این نوع از بام به‌دلیل استحکام فوق‌العاده‌ای که دارد، بیشتر برای خانه‌ها، ساختمان‌های مسکونی و اداری مناسب است. معمولا به دلیل اهمیت استحکام و دوام این نوع سقف، مراحل آماده‌سازی و اجرای آن در مقایسه با سایر سقف‌ها بسیار سخت و دشوار است. از مزایای آن می‌توان به مقاومت زیاد، عمر طولانی و پایین بودن مدت زمان اجرا اشاره داشت. از معایب آن هم مقاومت کششی پایین و وزن بالای آن است.

سقف تیرچه و بلوک

این سازه یکی از محبوب‌ترین انواع بام‌ها شناخته می‌شود که در اجرای آن از تیرچه و بلوک، انواع میلگرد و بتن استفاده می‌شود. سرعت اجرای این سازه بالا است و در برابر آتش سوزی، زلزله، سروصدا، نم، رطوبت و… مقاومت فوق العاده بالایی دارد. از دیگر مزایای آن می‌توان به اجرا بدون نیاز به نیروهای متخصص اشاره کرد.

سقف کامپوزیت فلزی

به‌طورمعمول در ساختمان‌هایی با اسکلت فلزی از این نوع سقف استفاده می‌کنند. این سقف با مناسب‌ترین هزینه‌ها اجرا شده و طی مدت زمان کوتاه، اجرای آن به پایان می‌رسد. استحکام بالا و کاهش وزن نهایی سازه، از مهم‌ترین مزایای استفاده از این بام است.

طاق ضربی

این نوع سقف یکی از قدیمی‌ترین انواع بام‌ها محسوب می‌شود که امروزه استفاده از آن بسیار کمرنگ شده و علت آن نیز مقاومت پایین آن است. در اجرای این سازه، تیرها به صورت عمود روی هم قرار می‌گیرند و با مواد و مصالح پوشش داده می‌شوند.

سقف عرشه فولادی

این سازه جذاب از مدرن‌ترین سقف‌ها در صنعت ساخت و ساز است که طی مدت زمان کوتاه اجرا می‌شود. انواع میلگرد، بتن، فلاشینگ و ورق‌های گالوانیزه از جمله مصالحی هستند که در اجرای این نوع سقف سازه استفاده می‌شوند.

پیش تنیده

این سازه جذاب در سال‌های اخیر وارد دنیای ساختمان‌سازی شده و بسیار محبوب و پرطرفدار است. اجرای آن بسیار طولانی بوده و استفاده از آن علاوه بر کاهش وزن سازه، به کاهش ستون‌ها نیز کمک می‌کند. پارکینگ‌ها از جمله بناهایی هستند که در ساخت آن‌ها از بام پیش تنیده استفاده می‌شود. از معایب این سازه می‌توان به هزینه‌های بالا و سختی در اجرای آن اشاره نمود.

سقف کاذب

هدف از اجرای این سقف، افزایش جذابیت یک بنا است و به طور معمول در زیر سقف اصلی ساختمان نصب می‌شود. این نوع سازه در کنار ایجاد جلوه‌ای خاص، عایق صدا و نور بوده و برای سقف‌های بلند انتخاب بسیار مناسبی به حساب می‌آید. نصب آسان و قابلیت اجرا در متنوع‌ترین طرح ها، ویژگی‌های مهم این سازه است.

مقاومت سقف‌ها را جدی بگیرید

سقف یوبوت، کامپوزیت و همچنین سقف وافل از دیگر انواع مختلف این سازه مهم و حیاتی هستند. سقف‌ها باید تحت اصول و قواعد استاندارد ساخته شوند تا بتوانند افراد را از آسیب‌ها و خطرات احتمالی دور کرده و جان ساکنین را به خوبی حفظ کنند. از جمله مهم‌ترین اصول تعریف شده برای ساخت بام می‌توان به مقاومت و پایداری آن اشاره داشت.

اصل دوم از اصول ساخت بام، استفاده از مصالح مرغوب و باکیفیت است. توجه به این دو نکته بسیار ضرورت دارد و در صورتی که یک مجری بدون در نظر گرفتن اصول و قواعد تعریف شده در نظام مهندسی، اقدامی انجام دهد متخلف است و مشمول جریمه می‌شود.

افزودنی شیمیایی بتن و نقش آن در بالا بردن مقاومت سقف‌ها

همان طور که گفته شده سقف بتنی یکی از کاربردی‌ترین انواع سقف‌های اجرایی است که اغلب برای ساخت ساختمان‌های مسکونی و اداری مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای بالا بردن میزان مقاومت این نوع سازه از افزودنی بتن استفاده می‌شود. افزودنی برای ساخت سقف بتنی به صورت پودری و مایع تولید شده و در بازار عرضه می‌شود.

افزودنی بتن در انواع شیمیایی و معدنی وجود دارد که هر یک ویژگی‌ها و خاصیت‌های متفاوتی دارند و سبب ایجاد خاصیت‌های مختلف در ملات می‌شوند. بنابراین برای استفاده از آن‌ها لازم است بدانید که خواستار ایجاد چه ویژگی‌هایی در بتن هستید.

از انواع مختلف افزودنی بتن می‌توان به افزودنی‌های کاهش دهنده آب و انواع روان کننده بتن، شتاب دهنده، حباب زا، کاهش انقباض، نرم کننده و باز دارنده اشاره کرد. امروزه انواع افزودنی برای ساخت سقف بتنی توسط شرکت‌های مختلف تولید شده و در بازار به فروش می‌رسند.

انواع سقف

خرید مواد افزودنی بتن

در صورتی که قصد خرید افزودنی بتن را دارید، باید به مراکز فروش معتبر مراجعه کنید. توجه به کیفیت محصول مورد دیگری است که در خرید افزودنی بتن باید مورد توجه قرار دهید. خرید این محصول از برندهای معتبر و شناخته شده می‌تواند اطمینان خاطری از کیفیت محصول باشد.

افزودنی بتن با قیمت‌های مختلف به فروش می‌رسد و علت این موضوع به عوامل مختلفی بستگی دارد. نوع افزودنی و مقدار محصولی که خریداری می‌کنید، از عوامل تاثیرگذار بر قیمت افزودنی بتن هستند. همچنین میزان کیفیت محصول و نوسانات ارز و بازار نیز از دیگر فاکتورهای تاثیرگذار بر قیمت افزودنی بتن به شمار می‌روند.

بنابراین اگر برای خرید افزودنی بتن به سراغ برندهای معتبر و شناخته شده بروید، ملزم به پرداخت هزینه‌های بیشتر هستید. اما این اطمینان خاطر را خواهید داشت که محصولی مرغوب و درجه یک را تهیه کرده و از مزایای آن بهره‌مند می‌شوید.

شما می‌توانید برای خرید این دسته از محصولات با ما در شرکت همگرایان تولید (کپکو) در ارتباط باشید. ما در این مجموعه با سالها تجربه توانسته‌ایم همواره محصولات مرغوبی را به بازار عرضه کنیم و رضایت مشتریان را جلب نماییم.

جمع بندی

در این مطلب به معرفی یکی از مهم‌ترین بخش‌های سازه به نام سقف پرداختیم. همانطور که گفته شد سقف جزو مهم و اصلی یک سازه است که وجود آن برای حفظ ساکنین یک ساختمان از خطرات و آسیب‌های مختلف، اهمیت فوق العاده‌ای دارد.

بام‌ها انواع مختلفی دارند و با توجه به نوع سازه و شرایط آب و هوایی هر منطقه، نوعی از آن به کار گرفته می‌شود. یکی از کاربردی‌ترین نوع بام ها، سقف‌های بتنی هستند که برای افزایش مقاومتشان از افزودنی در ملات بتن استفاده می‌کنند.

افزودنی‌ها تنوع بالایی دارند و افراد با توجه به نوع نیاز و انتظاراتی که دارند می‌توانند انواع مختلف این محصول را تهیه کرده و به ملات بتن اضافه کنند. کیفیت افزودنی بتن موضوعی حائز اهمیت است. بنابراین در هنگام خرید این محصول باید به مراکز فروش معتبر مراجعه کرده و خرید خود را از برندهای شناخته شده انجام دهید.

شما می‌توانید برای انجام مشاوره یا خرید محصولات مختلف با مشاورین ما در کپکو در ارتباط باشید. برای این کار تنها کافی است با شماره‌های مندرج درسایت تماس بگیرید.

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*