اجرای بتن سد ژاوه و افزودنی های مختلف بتن آن

بتن یکی از مصالح بسیار فراگیر است که از آن در ساخت سازه‌های مختلف از جمله سدها استفاده می‌کنند و برای افزایش کیفیت، مقاومت و استحکام آن در برابر عوامل مخرب محیطی و بهبود ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی آن، از افزودنی‌های مختلف بتن استفاده می‌شود.

همان‌طور که می‌دانید امروزه پروژه‌های سدسازی متعددی در سراسر کشور با استفاده از این محصول در دست احداث هستند که سد ژاوه واقع در استان سنندج یکی از بزرگترین آن‌ها است. در این مطلب قصد داریم نکات مهم در عملیات بتن‌ریزی سد ژاوه و افزودنی‌های مورد استفاده در آن را مورد بررسی قرار دهیم.

بتن در سدسازی

سدها از آن دسته سازه‌هایی هستند که نقش آن‌ها در سیستم اجتماعی، اقتصادی و سیاسی کشور بسیار مهم و پررنگ است. برای ساخت این نوع پروژه‌ها معمولاً هزینه‌های هنگفتی پرداخت می‌شود، به همین علت از سازه‌های استراتژیکی به‌شمار می‌روند.

با توجه به این موضوع میزان عمر و دوام این سازه در طولانی مدت اهمیت فوق العاده‌ای دارد. به طور معمول برای احداث سدهایی با مقاومت بالا، استفاده از انواع افزودنی‌ها موضوعی اجتناب ناپذیر است. افزودنی‌ها به دلیل کاهش نفوذپذیری، کاهش میزان نیاز سیمان به آب، افزایش مقاومت، متراکم کردن بافت، آب بندی و کاهش مصرف سیمان در ملات بتن مورد استفاده قرار می‌گیرند و جنبه اقتصادی هم دارند.

با توجه به مزایای فوق‌العاده‌ای که افزودنی‌ها در بهبود ویژگی‌های شیمیایی و فیزیکی بتن ایجاد می‌کنند، امروزه گستره عظیمی از این محصولات با ویژگی‌ها و خصوصیات مختلف به تولید می‌رسند. بنابراین برای خرید افزودنی و استفاده از آن در اجرای بتن‌ریزی لازم است که با انواع مختلف این محصول و تاثیراتی که بر ملات می‌گذارند به خوبی آشنا شوید‌.

انواع افزودنی و ویژگی‌های آن

در دنیای مدرن برای مقاوم کردن سازه‌ها و ایجاد امنیت در مکان‌های ساخته شده، از محصولاتی با نام افزودنی بتن استفاده می‌شود. نزدیک به نیم قرن است که از این مواد در ساخت ملات و بتن در سازه‌های ساختمانی، سدها، تونل‌ها، بتن غلتکی و … استفاده می‌شود.

شاید شما هم می‌خواهید با برخی از این محصولات آشنا شوید و بدانید که برای چه منظوری از آنها استفاده می‌شود. در ادامه شما را با انواع افزودنی‌ها و ویژگی‌های آنها آشنا خواهیم کرد.

افزودنی‌های کاهنده آب بتن

با استفاده از این محصول نیاز ملات به آب برای روان شدن کاهش پیدا می‌کند بدون اینکه کاهش کیفیت و مقاومت در آن اتفاق بیفتد. این افزودنی سبب افزایش مقاومت، کاهش ترک‌خوردگی، جلوگیری از آب انداختن و فرسایش بتن می‌شوند.

افزودنی‌های روان کننده بتن

هدف از افزودن این محصول به ملات، ایجاد ملاتی با بیشترین میزان گیرش است. این محصول اغلب در مواقعی مورد استفاده قرار می‌گیرد که بخواهیم سطوح غیر قابل دسترس را بتن‌ریزی کنیم. افزودنی معمولی، فوق روان کننده بتن و افرودنی ابر روان کننده بتن از انواع مختلف این محصول محسوب می‌شوند.

مواد حباب زا بتن

این افزودنی زمانی که به ملات افزوده شود، با ایجاد حباب در آن، کیفیت آن را بهبود بخشیده و مانع از آب انداختن و ترک خوردن ملات می‌شود. این حباب‌ها عملکردی مانند بافر فیزیکی دارند و مانع از ترک‌های ناشی از ضربه و فشار می‌شوند. این محصول بدون هیچ محدودیتی و در هوای سرد و گرم قابل استفاده است.

افزودنی پوزولانی

این محصول بیشترین استفاده را در اجرای بتن‌های چگال دارد. این نوع بتن‌ها اغلب در ساخت دیوارهای حائل، مخازن آب و سدها مورد مصرف قرار می‌گیرند و گرمای ناشی از هیدراتاسیون را به شکل فوق العاده‌ای کاهش می‌دهند. علاوه بر مورد بیان شده، این محصول از پدیده قلیایی شدن، حملات سولفاتی و ترک‌خوردگی جلوگیری به عمل می‌آورد.

مواد آب بند بتن

این محصول از دیگر افزودنی‌های شیمیایی است که با هدف آب‌بندی در برابر نم و رطوبت مورد مصرف قرار می‌گیرد. این افزودنی به صورت مایع، جامد و خمیری موجود بوده و از موادی نظیر آلومینیوم‌سولفات، زینک سولفات و کلسیم کلراید تشکیل شده است.

افزودنی‌های زودگیر کننده بتن

برای کاهش زمان پروژه و افزایش سرعت گیرش بتن، از این افزودنی استفاده می‌شود. به‌طور معمول این افزودنی را در هوای سرد و در فصول پاییز و زمستان مورد مصرف قرار می‌دهند.

افزودنی‌های دیرگیر کننده بتن

در هوای گرم گیرش بتن با سرعت بسیار بالایی اتفاق می‌افتد به همین دلیل ممکن است کیفیت آن کاهش پیدا کند و به خوبی در حفره‌ها و منافذ نفوذ پیدا نکند. به همین منظور برای بالا بردن سرعت گیرش از افزودنی‌های دیرگیر‌کننده بهره می‌گیرند. این افزودنی‌ها در هوای گرم سال و در فصول تابستان و بهار مورد مصرف هستند.

اجرای عملیات سد ژاوه

عملیات بتن‌ریزی بدنه سد ژاوه از بزرگترین پروژه‌های اجرایی در کشور است که برای احداث آن حدود ۳۳۰ نوع از ماشین آلات بزرگ و کوچک، ۹۰۰ نفر نیرو و ۱۵ هزار تن سیمان بهره گرفته‌اند.

در پروژه احداث بدنه سد ژاوه‌، با استفاده از نوار نقاله، بتن مصرفی را به مکان مدنظر انتقال داده‌اند. تجهیزات نوار نقاله این سد در داخل کشور طراحی شده که مبلغی حدود ۶۰۰ میلیون تومان هزینه به دنبال داشته است. این در حالی است که خرید دستگاه نوار نقاله از نوع خارجی پ، هزینه‌های هنگفتی بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان را درپی داشت.

همین موضوع علاوه بر صرفه‌جویی ارزی، یک تکنولوژی جدید را در کشور بومی‌سازی کرد. طبق اطلاعات به دست آمده تاکنون میزان ۷۰ درصد از عملیات احداثی بدنه سد بتن غلطکی ژاوه صورت گرفته است. این سد با حجمی بالغ بر ۳۵۰ میلیون مترمکعب در دست احداث بوده و هدف از ساخت آن انتقال ۴۰ میلیون مترمکعب آب به زمین‌های سنندج و ۲۲۰ میلیون مترمکعب به دشت‌های دهگلان و قروه است.

از دیگر ویژگی‌های بتن غلطکی ژاوه می‌توان به طول ۴۲۰ متری، عرض تاج ۱۰ متری و ارتفاع ۱۵۰ متری آن اشاره کرد. در این پروژه برای احداث بتن غلطکی به جهت بهبود ویژگی‌های کیفی بتن از انواع افزودنی‌های پوزولانی ، حباب ساز، افزودنی فوق روان‌کننده بتن و مواردی از این دست بهره گرفته‌اند.

خرید افزودنی بتن

خرید افزودنی بتن باید با حساسیت بیشتر و اطلاعات کامل‌تری صورت بگیرد در غیر این صورت می‌تواند اثرات نامناسب و مخربی روی بتن و در نهایت سازه داشته باشد. به عنوان مثال برای خرید فوق روان‌کننده بتن باید با معتبرترین برندهای موجود در بازار آشنا شوید و برای خرید به سراغ آنها بروید به این شکل می‌توانید محصولی را تهیه کنید که کیفیتی مطلوب و عملکرد مناسبی داشته باشد.

از دیگر نکاتی که برای خرید فوق روان ‌کننده بتن باید مورد بررسی قرار گیرد ویژگی‌های محصول و تاثیرات آن بر بتن است به این شکل می‌توانید افزودنی را تهیه کنید که با نوع نیاز و انتظارات شما متناسب باشد و ویژگی‌های مورد انتظار شما را روی ملات ایجاد کند.

برای خرید افزودنی حتماً به میزان نیاز خود توجه کنید و با توجه به حجم بتن‌ریزی، مقدار مناسبی از افزودنی را تهیه کنید چرا که کمبود آن سبب کاهش کیفیت ملات شده و خرید بیش از حدنیاز، سبب بالا رفتن هزینه‌ها می‌شود.

قیمت افزودنی بتن

افزودنی بتن با قیمت‌های متفاوتی در بازار عرضه می‌گردد که این تفاوت قیمت علت‌های مختلفی دارد. به عنوان مثال قیمت فوق روان‌ کننده بتن از یک برند معتبر و معروف در مقایسه با برندهای ناشناخته بسیار بیشتر است. از دیگر مواردی که بر قیمت فوق روان‌کننده تاثیر می‌گذارد می‌توان به مقدار محصولی که تهیه می‌شود، نوسانات ارز و بازار، میزان عرضه بر تقاضا و… اشاره کرد.

برای استعلام قیمت افزودنی‌های مختلف لازم است که به یک مرجع معتبر مراجعه کنید. ما در شرکت همگرایان تولید (کپکو) می‌توانیم به شما در این زمینه کمک کنیم و باکیفیت‌ترین محصولات را با بهترین قیمت به دست شما برسانیم.

جمع‌بندی

در این مقاله درباره بتن‌ریزی در پروژه‌های سدسازی اطلاعاتی را به شما ارائه دادیم. احداث سد ژاوه یکی از بزرگترین پروژه‌های بتن‌ریزی در کشور است که در اجرای آن از دستگاه‌های مختلف، ۱۵ هزار تن سیمان و تعداد زیادی نیروی انسانی بهره گرفته‌اند.

برای افزایش بدنه سد بتنی ژاوه افزودنی‌های مختلفی مورد استفاده قرار گرفته‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به افزودنی فوق روان‌کننده بتن، حباب ساز، آب بند، پوزولانی و… اشاره کرد. افزودنی‌ها انواع مختلفی دارند و با هدف بالا بردن کیفیت بتن مورد مصرف قرار می‌گیرند.

برای خرید افزودنی می‌توانید با ما در شرکت همگرایان تولید (کپکو) در ارتباط باشید. برای این منظور می‌توانید به سایت مراجعه کرده و از طریق پل‌های ارتباطی با مشاورین ما در تماس باشید.

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*