ضد یخ بتن (زودگیر‌کننده بدون کلر) (CapcoSet NCL)

ضد یخ بتن یا کپکوست ‏NCL، يک افزودنی زودگیر‌ کننده جهت بتن‌ريزی در هوای سرد می‌باشد. اين افزودنی عاری از يون كلريد بوده و می‌تواند در بتن‌های مسلح استفاده شود. همچنین استفاده از اين افزودنی در سازه‌های بتنی پيش‌ تنيده مجاز است. کپکوست ‏NCL با مكانيسم افزايش سرعت هيدراتاسيون سيمان، سرعت گيرش اوليه و ثانويه بتن را بالا برده، مقاومت فشاری یک روزه را اضافه می‌کند و مدت لازم برای محافظت بتن در شرایط هوای سرد را کاهش می‌دهد.

این محصول بر اساس الزامات عمومی استاندارد ملی ایران به شماره 1-2930 و الزامات عملکردی جداول 6 و 7 در استاندارد ملی ایران به شماره 2-2930 تولید می‌شود. ضمناً این افزودنی با الزامات رده C استاندارد ASTM C494 و الزامات جداول 6 و 7 استاندارد
EN 934-2 نیز تطابق دارد.

 

(نام سابق این محصول Plastit NCL بوده است.)

دریافت فایل مشخصات فنی نتایج آزمون

جهت مشاهده قیمت ضد یخ بتن میتوانید به سایت فروشگاه کپکو کالا مراجعه کنید. همینطور می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر راجع به ضد یخ بتن مقاله ضد یخ بتن چیست؟را در سایت کپکوکالا مطالعه بفرمایید.

کاربرد ضد یخ بتن

– تولید و اجرای ملات و بتن مسلح در هوای سرد (دماي كمتر از 5 درجه سلسیوس) و کاهش دوره محافظت

– ساخت قطعات پيش‌ساخته بتني

عمل ‏آوری بتن تازه

در هواي سرد، آب ناشي از آب‏انداختگی به مدت طولاني‏تري بر سطح بتن باقي مي‏ماند. عمليات پرداخت سطح در هواي سرد بايد با دقت بيشتري، به ويژه براي سطوحي كه داراي تردد يا سايش هستند، انجام پذيرد. برای عمل‏آوری بتن تازه و محافظت آن در برابر یخ‏زدن می‏توان از روش‏های زیر استفاده نمود:

  • با استفاده از پوشش‏های عایق
  • با استفاده از گرم‏کردن بتن و محیط اطراف
  • سایر روش‏ها به تایید دستگاه نظارت

قابل ذکر است که باید از روشن كردن آتش بر روي عضو بتني اجتناب گردد. زیرا ايجاد آتش مستقيم بر روي بتن باعث مي‏شود ساختار محصولات هيدراته‏شده تخريب شود. در هنگام گرم‏كردن بتن بايد از خشک‏شدگي سريع آن اجتناب و گرما به صورت يكنواخت بر سطح بتن اعمال شود. در مواردي كه از وسايل گرمازا استفاده مي‏شود و گاز دي اكسيد کربن توليد مي‏شود، گازهاي توليد شده بايد با روش يا وسيله مناسب، نظير لوله دودكش، به بيرون از فضاي بسته اطراف بتن، هدايت شود.

این مطلب را هم بخوانید :بتن‏ ریزی در هوای سرد چگونه انجام می شود؟​

مزایای استفاده از ضد یخ بتن

– تسریع در زمان گیرش اولیه و نهایی بتن و کاهش دوره محافظت در شرایط هوای سرد

– افزایش مقاومت فشاری یک روزه بتن و ملات

– افزايش دماي بتن در اثر تشديد واكنش‌ هيدراتاسيون

– کاهش احتمال خوردگی میلگردها در محیط کلرایدی

مزایای استفاده از افزودنی در بتن
کاربرد افزودنی در بتن
محدوده و روش استفاده از ضد یخ در بتن

محدوده مجاز استفاده از ضد یخ بتن

محدوده مجاز استفاده از کپکوست ‏NCL، از 1 تا 4 درصد وزن مواد سیمانی (1 الی 4 کیلوگرم به ازای هر یکصد کیلوگرم مواد سیمانی شامل سیمان، دوده سیلیس، سرباره، خاکستر بادی و سایر پوزولان‌های مشابه) است. دمای هوا در زمان بتن‌ريزی و پس از آن، طرح مخلوط بتن، ضخامت و حجم مقطع بتن شاخص‌هاي اصلي در تعیین ميزان مصرف افزودنی فوق می‌باشد. مقدار بهينه اين محصول با در نظر داشتن شاخص‌های فوق و با انجام آزمایش‌های لازم در آزمایشگاه تعيين می‌شود.

ضمنا توصیه می‌شود برای افزایش مقاومت فشاری 28 روزه، از ماده افزودنی کاهنده آب برای کاهش نسبت آب به سیمان استفاده شود.

نحوه اختلاط ضد یخ بتن

برای استفاده از ماده افزودنی، لازم است آن را با آبی به اندازه دو برابر حجم افزودنی رقیق نمود. ضمناً لازم است نکات زیر رعایت شود:

  • پس از اضافه کردن افزودنی، بتن بین 2 تا 5 دقیقه به طور کامل مخلوط شود و از توزیع یکنواخت افزودنی در بتن اطمینان حاصل گردد.
  • این افزودنی به صورت مستقیم با سیمان خشک یا مصالح سنگی خشک در تماس قرار نگیرد.
  • در صورت استفاده از بتن آماده، توصیه می‌شود این ماده افزودنی قبل از انتقال و تخلیه بتن در مقطع نهایی و در تراک‌میکسر اضافه شود. در هر صورت لازم است به میزان حجم افزودنی و آبی که برای رقیق کردنش (قبل از اضافه‌کردن به بتن) استفاده شده است، از آب اختلاط بتن در محل بچینگ، کسر گردد.
مشخصات فیزیکی و شیمیایی ضد یخ بتن ( کپکوست NCL )
نکات ایمنی در استفاده از ضد یخ بتن