فوق روان کننده های پلی کربوکسیلاتی نسل جدید و حل مشکل افت سریع روانی بتن
فوق روان کننده پلی کربوکسیلاتی چیست؟
فوق روان کننده های پلی کربوکسیلاتی به این دلیل استفاده می شود چون در آب و هوای گرم افت روانی بتن بیشتر می شود. لذا مهندسان برای غلبه بر این مشکل مجبورند دز آب را بیشتر از مقدار مورد نیاز بزنند که این مطلوب نیست و سبب کاهش استحکام نهایی می شود. همچنین میتوان از مقادیر بیشتری از فوق روان کننده نیز استفاده کرد، که آن نیز از نظر خواص نهایی بتن و هزینه تمام شده، مطلوب نیست. زمان بین پایان اختلاط و شروع تزریق بتن به طور میانگین 90 دقیقه است. و باقی ماندن خواص بتن تازه در این زمان بسیار مهم است. جهت اطلاع از انواع فوق روان کننده پلی کربوکسیلاتی به قسمت افزودنی های بتن مراجعه بفرمایید.
این مطلب را هم بخوانید:انواع مواد روان کننده بتن کپکوافت روانی به تعامل بین پودرهای سیمان و سنگ گچ و … با آب موجود و مخصوصا نحوه عملکرد فوق روان کننده وابسته است. در فوق روان کننده های بر پایه پلی کربوکسیلات ها افت اسلامپ بیش از هر چیزی به نوع زنجیر جانبی وابسته است.محققان به منظور کاهش افت روانی، دو فوق روان کننده را (مطابق شکل) مطالعه و عملکرد آنها را با یکدیگر مقایسه کردند. در پلیمر1، زنجیر جانبی با یک پیوند استری به زنجیر اصلی وصل شده است. در پلیمر 2، زنجیر جانبی با یک پیوند آلیلی به زنجیر اصلی وصل شده است. براش مشاهده قیمت فوق روان کننده بتن هم میتوانید به کپکو مراجعه بفرمایید.
فت روانی در پلیمر 1 بیشتر و سریعتر است. این پدیده این گونه توجیه می شود که هنگام قرار گرفتن p1 در محیط قلیایی یون های OH به گروه استری پیوند دهنده PEO به زنجیر اصلی حمله کرده و باعث از بین رفتن زنجیر های جانبی می شوند. این گونه دفع به وسیله ی موانع فضایی ذره های سیمان از بین می رود و سیالیت به شدت افت می کند. اما این مشکل در p2 مشاهده نمی شود و میتوان گفت که فوق روان کننده نسل جدید افت روانی کمتری را از خود نشان می دهد
تخریب زنجیر های جانبی در محیط قلیایی
– Felekoğlu, Burak, and Hasan Sarıkahya. “Effect of chemical structure of polycarboxylate-based superplasticizers on workability retention of self-compacting concrete.” Construction and Building Materials 22.9 (2008): 1972-1980.