عوامل موثر بر مقاومت سایشی بتن

مقاومت سایشی بتن چیست و چه عواملی روی مقاومت سایشی تاثیر دارند؟

  • مقاومت:

تمامی مواردی که باعث افزایش مقاومت بتن می­شوند، مقاومت سایشی آن را نیز افزایش می­دهند.یکی از پرکاربردترین افزودنی های بتن شرکت همگرایان تولید، محصول روان کننده بتن است.به عنوان مثال:

نسبت آب به سیمان :

نسبت آب به سیمان کم تا متوسط باعث کاهش مقدار آب آزاد موجود در بتن می­شود. بنابراین با بهبود تراکم بتن، مقاومت آن در برابر سایش نیز افزایش می­یابد. نسبت آب به سیمان را می­توان با استفاده از افزودنی­های کاهنده آب، طرح اختلاط مناسب برای کاهش آب انداختگی و زمان‏بندی مناسب برای پرداخت و ماله‏کشی سطح بتن کاهش داد.

مقاومت سایشی بتن

این مطلب را هم بخوانید: توزیع مؤثر دوغاب میکروسیلیس در بتن

دانه‏ بندی سنگدانه ­ها:

استفاده از سنگدانه­های ریز و درشت خوب دانه‏بندی شده می­تواند کارایی را بهینه کرده و میزان آب مورد نیاز را به حداقل برساند. بنابراین مقاومت بتن را به میزان قابل توجهی بهبود می­بخشد.

مقاومت سایشی بتن

  • میزان هوای موجود در بتن

با افزایش میزان هوای موجود در بتن نه تنها مقاومت آن کاهش می­یابد بلکه لایه لایه شدن سطح بتن نیز تسهیل پیدا می­کند. معمولا در مواردی که نیاز به مقاومت در برابر سایش است، میزان هوای موجود در بتن، به 3 درصد محدود می­شود.

این مطلب را هم بخوانید:آیا استفاده از ضدیخ بتن باعث افت مقاومت فشاری می گردد؟

  • روش عمل ­آوری

استفاده از روش مناسب عمل­آوری، باعث افزایش مقاومت و سختی، به خصوص در بتن به کار گرفته شده در سطوح می­شود. به عنوان مثال عمل­آوری با رطوبت یعنی مرطوب نگه داشتن مداوم سطح بتن، از روش­های مطلوب عمل­آوری سطوح بتنی است.

  • مواد مکمل سیمانی

در صورت عمل­ آوری مناسب، بتن پلیمری، بتن اپوکسی، سیمان آلومینات کلسیم و سیمان سولفوآلومینات کلسیم مقاومت سایشی را افزایش می­دهند.

  • نوع سنگدانه

معمولا استفاده از سنگدانه­های با جنس کوارتز، استحکام سطح بتن را افزایش می­دهد. همچنین استفاده از سنگدانه­های بازیافتی باید با توجه به نوع و مقاومت آن­ها با احتیاط استفاده گردد.

  • پرداخت سطح بتن

زمانی که دیگر سطح بتن براق نباشد (شیره­ی بتن بالا نیامده باشد)، عملیات ماله‏کشی و پرداخت بتن می­تواند شروع شود. بنابراین تا زمانی که سطح بتن به این نقطه برسد، پرداخت بتن نباید انجام شود. مدت این دوره بر اساس دما، رطوبت، حرکت هوا و مواد مکمل سیمانی متغیر است.

مقاومت سایشی بتن

  • مکش با خلاء

مکیدن بتن با اعمال شرایط خلأ بر سطح بتن تازه، در هر دو بتن داخل قالب و یا قالب‌بندی‌ نشده می­تواند صورت گیرد. این فرآیند با خروج آب از سطح بتن نسبت آب به سیمان را کاهش می­دهد و در نتیجه سطح بتن سخت­تری حاصل می­شود.

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*