آزمایش اتوکلاو سیمان یا انبساط استاندارد سیمان

سیمان‌های استاندارد در واقع آن دسته از سیمان‌هایی هستند که حجم آن‌ها پس از گیرش خمیر سیمان تغییر چندانی پیدا نکند. یکی از مهم‌ترین دلایل این اتفاق در واقع این است که انبساط محسوسی برای خمیر سیمان شکل نگیرد چرا که در صورت شکل‌گیری ممکن است گسیخته شود. همچنین سیمان‌هایی که این نشانه‌ها را از خود نشان می‌دهند به‌عنوان سیمان‌های ناسالم شناخته می‌شوند. در اینجا ما به کمک آزمایش اتوکلاو سیمان یا همان انبساط استاندارد سیمان می‌توانیم انبساط خمیر سیمان را تعیین کنیم که به دنبال این اتفاق سالم و یا ناسالم بودن آن مشخص می‌شود.

این روش جز بهترین روش‌هایی است که شما می‌توانید جهت تعیین انبساط سیمان انجام دهید چرا که سایر روش‌ها فقط ناسالم بودن سیمان را نشان می‌دهند. در ادامه به جزئیات بیشتری از این آزمایش می‌پردازیم.

اتوکلاو سیمان

سلامت سیمان با آزمایش اتوکلاو سیمان

سیمان‌هایی که در صنعت ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند، یکی از موضوعات مهم آن سالم و یا غیر‌سالم بودن آن است. همان‌طور که اشاره کردیم سیمان سالم و استاندارد آن دسته از سیمان‌هایی هستند که بعد از گیرش حجم آن‌ها تغییر زیادی نکند. به عبارتی دیگر پس از آماده شدن سیمان نباید بافت آن گسیخته و یا دچار انبساط شود. بنابراین سیمان‌هایی که پس از گیرش دچار انبساط می‌شوند نشان‌دهنده ناسالم بودن آن است که ما در اینجا می‌خواهیم ربط آن با آزمایش اتوکلاو را متوجه شویم.

دستگاه اتوکلاو در واقع این امکان را به شما می‌دهد تا متوجه شوید سیمان مد نظر شما سالم است و یا خیر. در واقع با آزمایش انبساط سیمان، شما اطلاعات کلی نسبت به مشخصات سیمان دریافت خواهید کرد که آن مشخصات نمایان می‌کند که این سیمان استاندارد است یا خیر.

ابزار مورد نیاز جهت انجام آزمایش انبساط استاندارد سیمان

برای این‌که شما به کمک دستگاه اتوکلاو بتوانید این آزمایش را انجام دهید نیاز به برخی ابزارآلاتی دارید تا بتوانید به کمک آن این پروسه را طی کنید‌. حال می‌خواهیم این ابزارها را برایتان بازگو کنیم. این ابزار‌ها عبارتند از:

• ظرف شیشه‌ای مدرج شده

• دستگاه اتوکلاو

ترازو

• قالب منشوری

• دستگاهی که به کمک آن تغییرهای شکل گرفته را اندازه‌گیری کنید

همان‌طور که می‌دانید دستگاه اتوکلاو جز مهم‌ترین ابزارآلاتی است که برای انجام این آزمایش نیاز دارید. دستگاه‌های دیگر در واقع به نوعی حکم کمک‌کننده را دارند که در کنار دستگاه اتوکلاو قرار می‌گیرند.

دستگاه اتوکلاو سیمان

دستگاه اتوکلاو سیمان دارای محفظه فشار بالای بخار آب و همچنین دماسنج بوده که به کمک آن انبساط سیمان مشخص می‌شود. علاوه بر آن باید به دستگاه‌های دیگری نظیر کنترل کردن خودکار و همچنین صفحه نمایش مخصوص گسیختگی با  قابلیت تحمل فشارهای ناگهانی باشد. این موارد برای استفاده از این دستگاه یک امر ضروری بوده تا بتوانید به دقیق‌ترین جزئیات دست پیدا کنید. لازم به ذکر است که در برخی موارد نمی‌توان از صفحه نمایش گسیختگی استفاده کرد که در آن شرایط بهتر است یک شیر اطمینان در این دستگاه وجود موجود باشد .

پس از شروع آزمایش به کمک این دستگاه ممکن است در ابتدای آن حرارت بالایی در دستگاه ایجاد شود که در اینجا باید یک شیر تخلیه نیز برای این دستگاه قرار دهید. در صورت وجود حرارت‌دهی بالا به کمک این شیر می‌توانید هوا را تخلیه کنید و از حرارت آن بکاهید. فشارسنجی که در آن وجود دارد باید با مشخصاتی نظیر ۴.۱ مگاپاسکالی و همچنین با قطر اسمی ۱۱۴ میلی‌متر باشد.

مخلوط خمیر سیمان جهت انجام آزمایش

یکی از ضرورت‌هایی که برای انجام آزمایش باید حتماً به آن عمل کنید وجود مخلوط خمیر سیمان مناسب است.  استاندارد ملی ایران قانونی وضع کرده که متناسب با آن باید مخلوطی شامل 650 گرم سیمان و همچنین میزان کافی آب بر اساس استانداردهای لازم آماده کنید. سپس مخلوط را بر اساس استاندارد ASTM C305 آماده کنید تا یک خمیر طبیعی به دست آورید. لازم به ذکر است که اگر قرار است سیمان به شکل همزمان استفاده شود بهتر است در ابتدا برای تعیین غلظت طبیعی استفاده و سپس منشور اتوکلاو توسط باقی‌مانده آن مخلوط شود.

نحوه انجام آزمایش انبساط استاندارد سیمان

پس از طی کردن این مراحل حال زمان این است که شروع به انجام آزمایش کنید. برای انجام اصولی و مطابق استاندارد باید مراحلی را طی کنید تا نتیجه آزمایش به صورت کاملاً دقیق و صحیح در بیاید.

• قالب‌گیری آزمونه

در اولین مرحله شما باید از آزمون‌ها به شکلی صحیح و اصولی قالب‌گیری را انجام دهید. شما باید دقیقاً در زمان گیرش و یا بعد از تمام شدن اختلاط این قالب آزمونه را به صورت مساوی در دو لایه پخش کنید. هر لایه از خمیر را بهتر است به  کمک وسیله‌ای به گوشه‌ها و تمامی اطراف آن متراکم کنید تا یک آزمون همگن به وجود بیاید.

پس از تکمیل کردن قالب‌های آزمونه باید آن‌ها حداقل 24±0/5 ساعت در یک اتاقک و یا اتاق مرطوب نگهداری کنید. شما یک قالب صحیح و اصولی برای انجام آزمایش دارید که می‌توانید به کمک آن آزمایش اتوکلاو را انجام دهید.

• انجام آزمایش

هم اکنون زمان آن رسیده است که آزمایش انبساط استاندارد سیمان را مطابق استانداردها با قالب آزمونه‌ها انجام دهید. حتماً به این نکته توجه کنید که دستگاه اتوکلاو باید حتماً از آب کافی برخوردار باشد که دمای آن نیز باید چیزی حدود ۲۰ تا ۲۸ درجه سانتیگراد باشد. در واقع ۷ الی ۱۰ درصد اتوکلاو باید از آب پر شود و پس از حرارت‌دهی اولیه باید اجازه دهید تا هوا از این دستگاه خارج شود. به دنبال این اتفاق مسیر خروجی را باید باز نگه دارید تا بخار بتواند از آن خارج شود.

پس از خروج بخار حالا زمان این است که این شیر خروجی را ببندید و دمای دستگاه را به گونه‌ای افزایش دهید که در زمان ۴۵ الی ۷۵ دقیقه به دو مگاپاسکال برسد. حدود ۳ ساعت باید این فشار نگهداری شود که پس از گذشت این بازه زمانی منبع گرمای دستگاه را خاموش کنید و فشار آن را کم کنید. در ۱.۵ ساعت اخر بهتر است شیر خروجی باز شود تا فشار باقیمانده درون دستگاه خارج شود و پس از آن دستگاه اتوکلاو را باز کرده و آزمون‌هایی که از قبل آماده  کرده‌اید را درون آب با دمای بیش از ۹۰ درجه سلسیوس بگذارید.

همچنین شما می‌توانید دمای آبی که در اطراف منشورها وجود دارد را به کمک آب سرد در بازه زمانی ۱۵ دقیقه به ۲۳ درجه کاهش دهید. پس از انجام این کار یکی از آزمون‌ها را از آب خارج کنید و گل میخ اندازه‌گیری را کاملاً پاک کنید اما به آزمون‌ها دست نزنید.

خرید افزودنی بتن

آزمایش‌های مختلفی ثابت کرده‌اند که افزودنی‌های بتن مانند انواع روان کننده بتن قابلیت‌های بتن را بسیار بالا می‌برند و هنوز جای پیشرفت در این زمینه وجود دارد. برای انتخاب یک محصول مناسب لازم است که یک مجموعه معتبر با کارشناسان زبده انتخاب کرد.

ما در شرکت همگرایان تولید (کپکو) توانسته‌ایم با بالا بودن کیفیت محصولات و مناسب بودن قیمت آنها، رضایت مشتریان را به حد کامل جلب کنیم. شما نیز می‌توانید از طریق شماره تماس‌های مندرج در سایت با ما در ارتباط باشید و از دانش متخصصین ما بهره‌مند شوید.

جمع‌بندی

امروزه سیمان‌هایی که در صنعت ساخت‌وساز مورد استفاده قرار می‌گیرد در دو دسته سالم و غیرسالم قرار دارند. بدیهی است که سیمان غیرسالم از مقاومت و استحکام لازم را نداشته و نمی‌تواند وظیفه اصلی خود را به خوبی ایفا کند. شما با آزمایش اتوکلاو می‌توانید انبساط استاندارد سیمان را مشخص کنید و به این موضوع پی ببرید که سلامت این سیمان در چه وضعیتی قرار دارد. انجام این آزمایش نیازمند طی کردن مراحلی است که آن‌ها را بررسی کردیم.

لازم به ذکر است سازمان ملی استاندارد قوانینی را در این باره وضع کرده که باید حتماً هنگام  انجام این آزمایش به کمک دستگاه اتوکلاو آن‌ها را رعایت کنید. در نهایت کافیست تمامی مراحل را به‌صورت اصولی و مطابق با استانداردها انجام دهیدتا بتوانید از میزان انبساط سیمان مطلع شوید که به دنبال این اتفاق سلامت آن مشخص می‌شود.

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*