آزمایش برش مورب برای انواع چسب بتن (لاتکس)

یکی از نکات مهم در پروژه‌های عمرانی قدرت چسبندگی بتن و فولاد به یکدیگر است. اهمیت این قدرت چسبندگی به مقاومت در برابر تنش‌ها و همچنین طول عمر بتن وابسته می‌شود. بسیاری از افراد بر این باورند که زنگ‌زدگی آرماتور می‌تواند باعث کاهش چسبندگی بتن یا فولاد شود، اما این یک تصور کاملاً اشتباه است؛ البته میلگرد را برای افزایش دوام بتن و مقاومت کششی، برشی، پیچشی و خمشی استفاده می‌کنند. با این حال دلایل بسیار زیادی هستند که باعث کاهش این مقاومت خواهند شد. برای افزایش مقاومت چسبندگی بتن از چسب‌های مخصوصی می‌توان استفاده کرد که به عنوان یک نوع مواد افزودنی خاص شناخته می‌شوند. اکنون برای آشنایی بیشتر در رابطه با چسب بتن این افزودنی مجاز و همچنین آزمایش برش مورب می‌توانید این مطلب را مطالعه کنید.

اهمیت چسب بتن در پروژه‌های عمرانی

چسب بتن به عنوان یکی از مواد افزودنی بتن مهم در صنعت بتن محسوب می‌شود. این چسب‌ها حتی بدون اضافه کردن آب استفاده می‌شوند چرا که به صورت هموژن هستند. برای افزایش قدرت چسبندگی پروژه‌های ساخت و ساز و تعمیرات این محصول اهمیت بسیار زیادی دارد. البته این چسب‌ها نیز خود دارای انواع مختلفی هستند که بر روی بتن و ملات تازه می‌توانید آنها را استفاده کنید؛ چرا که قدرت چسبندگی را به شدت بالا می‌برند.

توجه داشته باشید که برای تمامی سطوح مختلف نیز قابل استفاده هستند. مقاومت بالا در برابر تغییرات دمایی و همچنین ضربه به عنوان مهم‌ترین مزایای آنها به شمار می‌رود. کاهش نفوذ ناپذیری بتن و ملات از مهمترین نکاتی است که در پروژه‌های عمرانی باید به آن دقت کرد. این چسب‌ها نفوذپذیری بتن و ملات را نیز کاهش می‌دهند.

افزایش طول عمر بتن و غیر سمی بودن از دیگر مزایای آنها به شمار می‌رود. توجه داشته باشید که این محصولات بر پایه لاتکس تولید می‌شوند که یک نوع ماده با ویژگی‌های خاص است. برای اطلاع از مقاومت چسبندگی بتن نیز از آزمایش‌های مخصوصی به نام آزمایش برش مورب استفاده می‌کنند که در طراحی و مهندسی پروژه‌ها یک شاخص مهم خواهد بود.

نحوه استفاده از چسب بتن

این چسب‌ها بیشتر به منظور اتصال بتن قدیم به بتن‌های تازه استفاده می‌شوند. چسب بتن را به عنوان یک افزودنی مناسب باید به درستی استفاده کرد و قبل از مصرف، باید محل مورد نظر از تمامی ذرات گردوغبار و چربی‌ها را پاک کنید.

این چسب در داخل آب حل می‌شود و پس از اینکه به غلظت مناسب رسید با شن، ماسه و سیمان مخلوط می‏شود. این ملات خمیری شکل بدست آمده می‏تواند با افزودن چسب به میزان ۵ تا ۲۰ درصد وزن سیمان اختلاط پیدا کند. ابتدا یک لایه چسب را روی بتن قدیمی قرار دهید و در نتیجه خمیر به دست آمده را نیز روی آن بپوشانید. توجه داشته باشید، هر چقدر مقدار چسب بیشتر، قدرت آن نیز بالاتر خواهد بود.

این چسب‌ها را به دو روش ملاتی و دوغابی می‌توانید استفاده کنید که البته انتخاب هر یک بستگی به شرایط دارد. مقدار مصرف چسب بر اساس مقدار سیمان تعیین می‌شود، همچنین شرایط محیطی نیز روی میزان  درصد چسب مورد استفاده ‌تاثیر خواهد داشت.

چسب بتن

انجام آزمایش برش مورب برای محصولات چسب بتن (لاتکس)

قدرت و خاصیت بتن سخت شده نظیر پایداری حجمی و مقاومت آن اهمیت بسیار زیادی دارد. اما همین شاخصه‌ها خود به درجه تراکم بتن بستگی دارد و روانی بتن تازه باید به گونه‌ای باشد که کاملاً بتوان آن را متراکم کرد. اما برای اجرای بتن آزمایش‌های بسیار زیادی صورت می‌گیرد که آزمایش برش مورب به عنوان مهم‌ترین آن خواهد بود. آزمایش برش مورب برای تعیین مقاومت برشی بتن انجام می‌شود و طی این آزمایش یک نمونه روی یک صفحه مشخص گسیختگی قرار می‌گیرد.

البته برای تعیین اثر تنش عمودی در صفحه گسیختگی به میزان مقاومت برشی خاک نمونه‌های مختلفی استفاده می‌شود. نمونه‌ای که در داخل جعبه برش قرار می‌گیرد، تحت تاثیر تنش مورب است و تحت تاثیر فشار تا زمان شکنندگی یا برش، مقاومت آن اندازه‌گیری خواهد شد. برای پروژه‌های سدسازی، حفاری، پایداری میزان همگن بودن توده، اهمیت سازه و غیره از این آزمایش می‌توان استفاده کرد.

برای تمامی آزمایشات مورد نظر دستگاه‌ها و تجهیزات بسیار زیادی وجود دارند، البته روش‌های قدیمی و جدید بسیار زیادی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. توجه داشته باشید که برای مصالح تشکیل دهنده بتن به صورت جداگانه آزمایش‌های مختلفی نیز انجام می‌شود.

 همچنین نشیمنگاه کروی دستگاه نیز برای عملکرد بهتر باید حتماً روغن کاری شود. در این آزمایش نمونه در داخل دستگاه قرار می‌گیرد و وجه نمونه در تماس با سطح قالب روی غلطک تکیه‌گاه خواهد بود. باری به صورت عمودی و با سرعت ۱۰ تا ۵۰ متر بر ثانیه با کمک غلطک بالایی به قسمت مخالف منشور وارد می‌شود.

اعمال بار تا زمانی صورت می‌گیرد که نمونه بشکند. توجه داشته باشید که دو نیمه منشور تا اتمام پایان آزمایش مقاومت فشاری باید توسط یک پارچه مرطوب پوشانده شود. به این ترتیب می‌توان از نتایج حاصله کیفیت محصولات را سنجید.

آزمایش مقاومت خمشی ملات سیمانی

برای افزایش مقاومت خمشی ملات سیمانی باید قدرت چسبندگی و پیوستگی بیشتری داشته باشد، به منظور چسبندگی بالا نیز می‏توان از چسب بتن استفاده ‌شود. این مواد شیمیایی ساختمان باعث چسبندگی بالای بتن‌های قدیمی و جدید نیز خواهد شد.‌

آزمایش برش مورب برای تعیین میزان مقاومت و قدرت برشی پروژه است، اما آزمایش مقاومت خمشی ملات سیمان برای پایداری آن انجام می‌شود. طی این آزمایش از دستگاه بارگذاری سه نقطه‌ای استفاده می‌کنند. نسل جدید این دستگاه‌ها مجهز به تجهیزاتی است که نیروی گسیختگی را پس از اتمام کار به راحتی بارگذاری خواهد کرد.

بر اساس این آزمایش محور عمودی پیستون منطبق با محور عمودی دستگاه است. هنگام بارگذاری برای حرکت، پیستون در طول محور عمودی دستگاه قرار می‌گیرد. تحت تاثیر این فرایند نیرو از مرکز نمونه عبور کرده و در چنین حالتی سطح استوانه‌ای پایین دستگاه نیز به تناسب محور آن عمود خواهد بود. البته برای چنین آزمایشگاه‌هایی بهتر است از دستگاه‌های پیشرفته با قابلیت تنظیم نرخ بارگذاری خودکار و همچنین ثبت نتایج استفاده کنید.

خرید افزودنی‌های بتن

برای مقاوم ساختن سازه‌های بتنی در دنیای مدرن از راهکارهای مختلفی استفاده می‌کنند. یکی از بهترین متدها بهره گرفتن از افزودنی‌های خاصی است که هر کدام ویژگی‌های منحصربه‎‌فردی دارند و در جای مختلفی استفاده می‌شوند.

برای اینکه شما به محصولات باکیفیتی در این زمینه دست یابید، لازم است با یک مجموعه معتبر در ارتباط باشید. ما در شرکت تولید کننده مواد شیمیایی ساختمانی همگرایان تولید (کپکو) همواره مرغوب‌ترین افزودنی‌ها را به بازار عرضه کرده‌ایم و به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌ها در این زمینه در کشور فعالیت داریم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تنوع محصولات و موارد دیگر می‌توانید با شماره تماس 02189331 در ارتباط باشید.

جمع بندی

برای پایداری و مقاومت بتن محصولات و حتی افزودنی بسیار متنوع استفاده می‌شوند. چسب بتن به عنوان یکی از موادی است که برای افزایش مقاومت چسبندگی بالای بتن و همچنین چسباندن دو بتن قدیمی و جدید از آن استفاده می‌کنند. اما برای اینکه از مقاومت بتن در برابر برش اطمینان حاصل شود، نمونه‌ای از آن را به پروسه آزمایش برش مورب می‌سپارند. طی این آزمایش نمونه تحت تاثیر نیروی برشی میزان مقاومت خود را نشان می‌دهد.

قطعاً که شرایط بسیار زیادی روی مقاومت بتن تاثیر می‌گذارد. می‌توان با به کارگیری افزودنی یا حتی چسب بتن، پروژه را مقاوم سازی کرد، اما به شرط اینکه اقدام به خرید چسب بتن با کیفیت و اصل کنید. شرکت همگرایان تولید (کپکو) یکی از پرآوازه‌ترین شرکت‌های مطرح توزیع‌کننده انواع چسب‌های بتن و دیگر مواد افزودنی از جمله روان کننده بتن است. جهت خرید محصول CapcoBond PVA یا دسترسی به با کیفیت‌ترین افزودنی‌های بتن با ما تماس بگیرید.

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*