آزمایش های مورد نیاز جهت ارزیابی گروت سیمانی

مواد گروت سیمانی یک ماده پودری است که به عنوان مواد افزودنی شیمیایی در صنعت ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده به طور عمده از سیلیس، آلومینات کلسیم و آهک تشکیل شده است. با اضافه کردن آب به گروت سیمانی، این ماده تبدیل به گروت سخت شده و قابل استفاده در بتن‌سازی، تعمیرات ساختمان، پوشش دادن به لوله‌های فولادی و دستگاه‌های صنعتی است.

همچنین این ماده در تولید قطعات بتنی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. به‌منظور ارزیابی کیفیت گروت از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند که آزمایش گروت از مهم‌ترین آن‌ها به‌حساب می‌آید. در این مطلب می‌خواهیم اطلاعات شما را در این‌باره بیشتر کنیم.

ویژگی‌های گروت سیمانی

گروت سیمانی یک ماده مخلوط شده است که برای تثبیت و تقویت سازه‌ها و اجسام مختلف استفاده می‌شود. ویژگی‌های مختلف این محصول باعث کاربرد گسترده این ماده در صنایع مختلف شده است. از اصلی‌ترین و مهم‌ترین ویژگی‌های این ماده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

قابلیت پخش شدن در شکاف‌ها

گروت سیمانی به راحتی درون شکاف‌ها و فضاهای خالی جریان ایجاد می‌کند، به طوری که بعد از خشک شدن، فضای خالی را پر کرده و سازه را تثبیت می کند.

قابلیت تنظیم زمان خشک شدن

با تغییر نسبت آب به پودر سيمان، زمان خشک شدن گروت قابل تغيير است. این ويژگي باعث افزایش میزان كاربردهای مختلف گروت سيماني است.

قابل استفاده در فضاهای بسته

گروت سيمانی می‌تواند در فضاهای بسته مورد استفاده قرار بگیرد و با توجه به این خصوصیت که می‌تواند در فضاهای بسته پخش شود، به راحتی در فضاهای كوچک و باریک نفوذ میکند.

قابلیت تثبیت سازه های مختلف

گروت سيماني قادر است سازه هاي مختلف را محکم و استوار سازد؛ از اصلی‌ترین سازه‌هایی که در آن‌ها از این ماده به‌منظور مقاوم سازی استفاده شود، می‌توان به سنگ‌ها، بلوک‌ها، لوله‌ها و قطعات فلزی اشاره کرد.

مقاومت بالا

پس از خشک شدن، گروت سيمانی دارای مقاومت بسیار بالایی است و به عنوان يک لایه حفاظتی بر روی سطح سازه عمل می‌کند.

ثبات حرارتی

گروت سيمانی دارای ثبات حرارتی بالایی است. بنابراین در دماهای بالا نشکن می‌شود. همچنین این ماده پس از استفاده به‌راحتی و به‌سرعت خشک می‌شود. البته در صورت لزوم می‌توان زمان خشک شدن آن‌را تغییر داد.

مقرون به صرفه

به‌طور معمول استفاده از روش‌های دیگر در صنعت ساختمان‌سازی به منظور مستحکم کردن قطعات بسیار پرهزینه خواهد بود. بنابراین استفاده از گروت سيماني در تثبيت و تقويت سازه‌ها نسبت به روش های دیگر اقتصادی‌تر است.

گروت سیمانی

روش‌های بررسی گروت سیمانی

روش‌های مختلفی برای بررسی گروت سیمانی وجود دارند. البته لازم به ذکر است که انجام این کار از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. زیرا انتخاب گروت باکیفیت در حقیقت تضمین بنای ساختمان و استحکام آن است. برای بررسی گروت سیمانی، می‌توان از استاندارد ASTM C1107 استفاده نمود که آزمایش های آن به شرح زیر می‏باشد. 

آزمایش تعیین قوام

قوام گروت با استفاده از آب مورد نیاز تعیین می‏شود. که برای تعیین آن حتما باید در بیشینه دمای تعیین شده توسط تولیدکننده، و  همچنین در هر دو حالت گروت تازه مخلوط شده و گروت مخلوط شده در انتهای زمان کارپذیری، انجام پذیرد. لازم به ذکر است برای تنظیم قوام هرگز نمی‏توان آب یا گروت خشک به مخلوط اضافه کرد.

آزمایش بازدهی

برای تعیین بازدهی نیازمند یک ظرف اندازه‏گیری با حجم 400 میلی‏لیتری می‏باشد. با داشتن مقدار وزن مخصوص گروت و همچنین وزن خالص مشخص شده بر روی بسته بندی می‏توان بازدهی را محاسبه کرد.

آزمایش تعیین تغییر ارتفاع در سنین اولیه

این آزمایش از زمان اضافه کردن آب به پودر گروت بدست می‏آید. انبساط گروت از این جهت مهم است که برای پر کردن فضاهای خالی باید مقدار درصد انبساط گروت را بدانیم.

آزمایش تعیین تغییر ارتفاع گروت سخت‏شده

 این آزمایش در سنین 1، 3، 14 و 28 روزه انجام می‏شود. برای اطلاعات بیشتر می‏تواندی به استاندارد ملی ایران به شماره 16018 مراجعه کنید.

آزمایش تعیین مقاومت فشاری

برای ساخت نمونه، از قالب با ابعاد 5 در 5 در 5 سانتیمتر استفاده می‏کنیم. گروت را در قالب بصورت تا نصفه پر می‏کنیم و با انگست 5 بار آن را متراکم کرده و دوباره قالب را پر می‏نماییم. قالب را با یک در پوش مسطح، تخت و غیرقابل نفوذ و با ضخامت 6 میلیمتر می‏پوشانیم، همچنین درپوش باید از هر طرف 6 میایمتر بزرگتر از قالب باشد. گروت را بعد از مدت 5/0±24 سااعت از قالب در می‏آوریم. نمونه ‏ها در آب قرار داده می‏شود و در سنین 1، 3، 7، 28 روزه آژمایش می‏شوند.

انواع گروت سیمانی

گروت‌های سیمانی دارای انواع مختلفی هستند. این موارد به‌واسطه دارا بودن مواد تشکیل دهنده‌ی مختلف، دارای فواید گوناگونی هستند. برخی از انواع گروت را می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

گروت سیمان عادی

این نوع گروت سیمانی برای استفاده در ساخت و سازهای عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده دارای خصوصیات مکانیکی و فیزیکی مناسب برای بتن‌های عادی است.

گروت سرامیک

این ماده نیز دارای خصوصیات حرارتی نسبتاً مناسبی است. به‌طوری که از مقاومت بسیار بالایی در برابر حرارت برخوردار است. به همین دلیل، برای کاربردهای خاص مانند کوره‌ها و تجهیزات حرارت‌زا استفاده می‌شود.

گروت پلاست

این نوع گروت سيماني دارای خصوصيات پلاستيكی مناسب بوده و به راحتي قابل شكل‌دهی است. به همين دليل، در صنعت تولید قطعات پلاستيكي، قالب‌سازي و تولید قطعات با شكل‌پذيري پذير استفاده می‌شود.

گروت سیمان پرتلند

این نوع گروت سیمانی دارای خصوصیات مقاومتی بالا در برابر آب است. همچنین مقاومت این ماده در قبال فشارهای بالا فوق‌العاده است. به همین دلیل، برای کاربردهای خاص مانند سدها و تونل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

محصول گروت CapGrout

محصول گروت CapGrout GP یک گروت سیمانی است که برای پر کردن و تثبیت فضاهای خالی و ناهموار در سازه‎ها استفاده می‎شود. این گروت دارای خواص مکانیکی بالا، مقاوم در برابر رطوبت و ضد آب است.

همچنین، این محصول قابل استفاده در دماهای مختلف و در بستر های عمودی و افقی است. گروت
 CapGrout GP به عنوان یک ماده پرکننده قوس‎های فضای خالی در سازه های بتنی، پل ها، تونل ها و سدها استفاده می شود.

البته انواع دیگری از مواد سیمانی وجود دارند که دارای ویژگی‌های خاص دیگری هستند. از اصلی‌ترین آن‌ها می‌توان به محصول گروت CapGrout MG و محصول گروت CapGrout HP اشاره کرد. در این بین محصول گروت CapGrout HP دارای خواص مقاومتی بسیار بالا نسبت به دماهای مختلف، فشار و شکستگی است.  همچنین این نوع گروت با ایجاد انبساط معادل جمع‌شدگی محتمل، یک گروت بدون جمع‌شدگی یا انبساط اضافی می‌باشد.

جمع بندی

باتوجه به تمام موارد ذکر شده، گروت‌های سیمانی جزء مهم‌ترین مواد در صنایع مختلفی همچون ساختمان سازی، صنایع غذایی، پزشکی و… به ‌حساب می‎آیند. این مواد از انواع مختلفی تشکیل شده اند که هریک از آن‌ها به علت دارا بودن ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود، دارای کاربردهای متفاوتی هستند.

به‌‌عنوان مثال گروتی که دارای مقاومت بالاتری نسبت به  نفوذ آب و رطوبت باشد، می‌تواند در فضاهای مختلفی همچون سدها مورد استفاده قرار بگیرد. به این ترتیب هریک از این موارد دارای کاربردهای مختلفی هستند. به‌منظور دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید ضمن مراجعه به وبسایت رسمی شرکت همگرایان تولید (کپکو) و یا برقراری ارتباط با شماره تماس 02189331 از خدمات کارشناسان مجرب این مجموعه در مورد خرید افزودنی بتن و انواع روان کننده بتن استفاده کنید.

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*