از بتن CLC چه می‌دانیم؟

در صنعت معماری یکی از اصلی‌ترین چالش‌هایی که افراد با آن مواجه هستند، افزایش و بهبود خواص فیزیکی و مکانیکی متریال‌های به کار رفته است. برای این کار یکی از مرسوم‌ترین روش‌ها استفاده از افزودنی‌ها به شمار می‌رود. با کمک این محصولات خواص مواد به شکل چشمگیری بهبود پیدا می‌کند. بتن CLC نوع خاصی از بتن به شمار می‌رود که با اضافه شدن یک سری مواد به عنوان افزودنی بتن و تغییر در ساختار فیزیکی، خواص آن بهبود یافته که در این مطلب بیشتر به این محصول خواهیم پرداخت.

بتن CLC

نقش افزودنی بتن در صنعت ساخت وساز

افزودنی‌ها موادی هستند که به بتن یا مصالح ساختمانی اضافه می‌شوند تا خواص و عملکرد آنها را بهبود یابد. این مواد به دلایل مختلفی از جمله بهبود دوام، استحکام، کارایی و زیبایی شناسی استفاده می‌گردند. در این مقاله به دلایل مختلف استفاده از مواد افزودنی در مصالح ساختمانی خواهیم پرداخت.

بهبود دوام

یکی از دلایل اصلی استفاده از مواد افزودنی بتن در مصالح ساختمانی افزایش دوام آنهاست، دوام به توانایی یک ماده برای مقاومت در برابر سایش و پارگی، هوازدگی و سایر اشکال تخریب در طول زمان اشاره دارد. انواع مختلف این محصولات مانند بازدارنده‌های خوردگی، دفع‌کننده‌های آب و تثبیت‌کننده‌های UV می‌توانند با محافظت از مصالح ساختمانی در برابر عوامل مختلف، به بهبود دوام آنها کمک کنند.

بازدارنده‌های خوردگی برای محافظت از آرماتورهای فولادی در بتن در برابر خوردگی ناشی از قرار گرفتن در معرض رطوبت و یون‌های کلرید استفاده می‌شوند. دافع آب برای جلوگیری از نفوذ آب به بتن، سنگ تراشی و سایر مواد متخلخل استفاده می‌گردد که می‌تواند به دلیل چرخه‌های انجماد و ذوب آسیب ایجاد کند. تثبیت کننده‌های UV برای محافظت از پلاستیک و سایر مواد در برابر تخریب ناشی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید استفاده می‌شوند.

از آنجایی که دوام و استحکام تبدیل به مهم‌ترین فاکتور و ویژگی برای ساختمان‌ها شده، خرید افزودنی بتن در بین افراد فعال در این حوزه بسیار رونق گرفته تا از این طریق به مصالح باکیفیت‌تر و مستحکم‌تری دست پیدا کنند.

افزایش قدرت

یکی دیگر از دلایل استفاده از ماده‌های اضافی در مصالح ساختمانی افزایش مقاومت آنهاست، استحکام به توانایی یک ماده برای مقاومت در برابر نیروهای خارجی بدون شکستن یا تغییر شکل اشاره دارد. افزودنی‌هایی مانند الیاف، پرکننده‌ها و نرم کننده‌ها می‌توانند به بهبود استحکام مصالح ساختمانی کمک کنند.

الیافی مانند شیشه، کربن و پلی پروپیلن را می‌توان به بتن، ملات و سایر مواد اضافه کرد تا استحکام کششی و چقرمگی آنها را افزایش یابد. پرکننده‌هایی مانند دود سیلیس، خاکستر بادی و سرباره را می‌توان به ملات اضافه کرد تا مقاومت فشاری آن را بهبود بخشد و نفوذپذیری آن را کاهش دهد. استفاده از انواع روان‌کننده بتن مانند فوق روان‌کننده‌ها را می‌توان برای بهبود کارایی و کاهش میزان آب مورد نیاز برای اختلاط به بتن اضافه کرد.

افزایش کارایی

کارایی به سهولت ترکیب، قرار دادن و تکمیل یک ماده اشاره دارد، محصولاتی مانند عوامل حباب کننده هوا بتن ، کندکننده بتن و شتاب دهنده‌ها می‌توانند به افزایش کارایی مصالح ساختمانی کمک کنند.

عوامل تولیدکننده حباب هوا برای وارد کردن حباب‌های هوای ریز به بتن استفاده می‌شود که کارایی و مقاومت در برابر یخ زدگی را بهبود می‌بخشد. از کندکننده‌ها برای کاهش زمان گیرش بتن استفاده می‌گردد که زمان بیشتری را برای قرار دادن و تکمیل می‌دهد.

از شتاب دهنده‌ها برای تسریع زمان گیرش بتن می‌توان بهره برد که در شرایط آب و هوایی سرد مفید واقع می‌شود. قیمت افزودنی بتن به نسبت بهبودی که در عملکرد متریال‌ها ایجاد می‌کنند، بسیار معقول است.

زیبایی شناسی را بهبود بخشید

همچنین می‌توان از افزودنی‌ها برای بهبود زیبایی شناسی مصالح ساختمانی استفاده کرد. رنگ‌دانه‌ها را می‌توان به ملات و سایر مواد اضافه کرد تا رنگ یا بافت دلخواه را به آنها بدهد. برای ایجاد انواع پوشش‌های تزئینی روی سنگ و سایر مواد می‌توان از عملیات‌های سطحی مانند سندبلاست و پرداخت استفاده کرد.

آشنایی با بتن CLC

بتن سبک سلولی (CLC) نوع خاصی است که از اختلاط سیمان، آب، ماسه ریز و عامل کف‌زا ساخته می‌شود، سپس مخلوط به دست آمده را در قالب ریخته و اجازه می‌دهیم تا خشک شود. عامل کف کننده باعث ایجاد حفره‌های هوا می‌شود که وزن آن را نسبت به نوع سنتی سبک‌تر می‌کند. در واقع این محصول با اضافه کردن افزودنی‌های بتن خاصی به بتن به دست آمده است.

این محصول نسبت به نوع سنتی مزایای متعددی دارد، اول اینکه وزن آنها بسیار سبک‌تر است که حمل و نقل آن را آسان‌تر می‌کند. این ویژگی می‌تواند به ویژه در پروژه‌های ساختمانی که تجهیزات یا مواد سنگین نیاز به جابه‌جایی مکرر دارند مفید باشد.

یک عایق حرارتی عالی به حساب می‌آید، حفره‌های هوای داخل بتن به عنوان عایق عمل می‌کنند که به خنک نگه داشتن ساختمان در تابستان و گرم نگه داشتن ساختمان در زمستان کمک می‌کند. این می‌تواند در طول زمان به صرفه‌جویی در مصرف انرژی منجر شود.

همچنین این محصول در برابر آتش بسیار مقاوم است، به خاطر ساختار خاصی که دارد، گرما را به خوبی نوع سنتی هدایت نمی‌کند و در صورت قرار گرفتن در معرض دمای بالا، احتمال آتش گرفتن یا گسترش شعله کمتر است.

در نهایت بتن CLC بتن بسیار بادوام و ماندگار است و در برابر عوامل جوی و فرسایش مقاومت بالایی دارد، به این معنی که می‌توانند شرایط سخت محیطی را بدون خراب شدن در طول زمان تحمل کند.

به طور کلی، این محصول مزایای زیادی نسبت به نوع سنتی دارد، وزن آن کمتر است، خواص عایق حرارتی بهتری ارائه می‌دهد، در برابر ضد آتش‌سوزی و بسیار بادوام و ماندگار است. در نتیجه، به طور فزاینده‌ای در پروژه‌های ساختمانی در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مواردی استفاده  از بتن سبک سلولی

بتن CLC(Cellular Lightweight Concrete) نوعی بتن است که به دلیل خواص منحصربه‌فردش در ساختمان‌سازی کاربرد فراوانی دارد. از مخلوط سیمان، آب، ماسه و فوم ساخته می‌شود که ماده‌ای سبک و بسیار متخلخل ایجاد می‌کند.

بتن‌های CLC به دلیل عایق حرارتی عالی، مقاومت در برابر آتش و خاصیت جذب صدا در کاربردهای مختلف ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در اینجا مواردی که از بتن‌های CLC در ساخت و ساز استفاده می‌شود آورده شده است.

عایق

این محصول به طور گسترده‌ای به عنوان مواد عایق در ساختمان‌ها استفاده می‌شود. به دلیل تخلخل بالا، آنها خواص عایق حرارتی عالی را ارائه می‌دهند که به کاهش مصرف انرژی و حفظ دمای داخلی راحت کمک می‌کند.

سقف

همچنین به دلیل ماهیت سبکی که دارند به عنوان مصالح سقف نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. آنها را می‌توان به راحتی در شکل‌ها و اندازه‌های مختلف قالب‌بندی کرد که این ویژگی آنها را برای استفاده در سقف ایده‌آل می‌کند.

عایق صدا

بتن CLC خواص جذب صدای عالی دارد به همین دلیل برای عایق کردن سازه‌ها در برابر صدا نیز می‌توان از این محصول استفاده کرد. همچنین می‌توان در دیوارها، کف‌ها و سقف‌ها برای کاهش سطح سر و صدا در داخل ساختمان‌ها از این نوع بتن استفاده کرد.

مقاومت در برابر آتش

مقاومت عالی در برابر آتش باعث شده از آن در دیوارها و کف‌های برای پیشگیری از ایجاد آتش سوزی استفاده نمایند. این محصول می‌تواند دمای بالا را بدون از دست دادن یکپارچگی ساختاری خود تحمل کند.

به طور کلی، بتن CLC متریال همه‌کاره‌ای هستند که به دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فردشان مانند عایق حرارتی، مقاومت در برابر آتش، جذب صدا، ماهیت سبک، دوام و سهولت قالب‌گیری، در کاربردهای مختلف ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. استفاده از آنها به دلیل نیاز به مصالح ساختمانی پایدار و کم مصرف به طور فزاینده‌ای محبوب شده است.

جمع‌بندی

در زمینه ساخت و ساز در حال حاضر رقابت بزرگ‌ترین شرکت‌ها بر سر افزایش استحکام، مقاومت و دوام محصولات است. این مهم تنها با بهبود خواص مکانیکی و فیزیکی مصالح امکان پذیر می‌شود. در این مطلب به بتن CLC که یک نوع بهبود یافته و پرکاربرد به شمار می‌رود، پرداختیم. شما می‌توانید با ما در شرکت تولید کننده مواد شیمیایی ساختمانی همگرایان تولید (کپکو) در تماس باشید و بهترین محصولات در این زمینه را برای پروژه‌های خود تهیه کنید.

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*