استفاده از خرده شیشه در بتن- مزایا و ویژگی های آن

بتن، متداول‎ترین ماده مورد استفاده در بخش ساخت‌وساز محسوب می‎شود. مصرف سالانه سیمان در جهان که جزء اصلی کامپوزیت بتن است به حدود چهار میلیارد تن می‎رسد. فرآیند تولید سیمان، دی‎اکسیدکربن زیادی در هوا منتشر می‎کند. محققان دریافته‌اند که با مخلوط‌کردن ضایعات شیشه مانند خرده شیشه در بتن به عنوان افزودنی بتن می‌توان محصولی قوی‌تر، بادوام‌تر و مقاوم‌تر تولید کرد. علاوه بر این، استفاده از شیشه انتشار دی‎اکسیدکربن را کاهش خواهد داد.

خرده شیشه در بتن

کدام ویژگی شیشه، آن را به گزینه خوبی برای استفاده در بتن تبدیل می‎کند؟

شیشه ضایعاتی را بر اساس ترکیبات شیمیایی آن‌ها می‎توان به سه نوع شیشه آهکی، شیشه بوروسیلیکات و شیشه سربی طبقه‎بندی کرد. شیشه‎ های آهکی که معمولا برای ساختن بطری‎های نوشیدنی به کار می‎روند، بیشترین ضایعات شیشه را تشکیل می‎دهند. با نگاهی بر ترکیبات شیشه می‌توان دید که عنصر اصلی موجود در آن SiO2 (جزء فعال اصلی در واکنش پوزولانی) است. همین امر شیشه را به گزینه خوبی برای استفاده در بتن تبدیل می‌کند. 

(جزء فعال اصلی در واکنش پوزولانی) است. همین امر شیشه را به گزینه خوبی برای استفاده در بتن تبدیل می‌کند. 

خرده شیشه در بتن را به چه اشکالی می‌توان به بتن اضافه کرد؟

ظروف شیشه‌ای از خاک سیلیکا، خاکستر سودا و سنگ‌آهک تشکیل شده‌اند. خاک سیلیکا جزء اصلی شیشه و همچنین منبع سیلیس آن محسوب می‎شود. به شکل کلی از شیشه در بتن به دو صورت می‌توان استفاده کرد:

1.      استفاده از شیشه بصورت پودری به‌عنوان پوزولان

مواد سیمانی مانند پوزولان‎ها به مخلوط بتن اضافه می‎شوند تا خواص مکانیکی و دوام آن‌ها افزایش یابد. اگر شیشه به‌صورت پودر در بیاید، به یکی از پوزولان‎های طبیعی تبدیل خواهد شد که خواص بتن تازه و سخت‌شده را بهبود می‎بخشد. اندازه ذرات شیشه نقش مهمی در عملکرد پوزولانی پودر شیشه ایفا می‎کند. بتن حاوی ذرات شیشه ریزتر، عملکرد مکانیکی و دوام بهتری نسبت به بتن حاوی ذرات درشت‌تر نشان می‌دهد.

2.      استفاده از سنگ‌دانه‌های شیشه‎ای در بتن

علاوه بر پودر، می‎توان از شیشه‎های باطله به‌عنوان سنگ‌دانه در بتن استفاده کرد. این سنگ‌دانه‌های شیشه‎ای ممکن است به شکل ریز یا درشت باشند. سنگ‌دانه‌ها تقریبا ۷۰ درصد ترکیب بتن را تشکیل می‎دهند، به همین دلیل استفاده از سنگ‌دانه‌های شیشه‎ در بتن می‌تواند به کاهش ضایعات شیشه‎ منجر شود. همچنین انرژی و زمان لازم را برای آسیاب‌کردن ذرات شیشه به پودر کاهش خواهد داد.

ژل ASR چیست و چگونه به وجود می‎آید؟

زمانی که از شیشه به‌عنوان سنگ‌دانه در بتن استفاده شود واکنشی با نام ASR اتفاق می‏افتد. در این واکنش عناصر قلیایی سیمان پرتلند و عناصر سیلیکا سنگ‌دانه‌های شیشه، ژل ASR را تولید می‎کنند. در صورت وجود رطوبت، ژل ASR منبسط می‌شود و باعث تخریب شدن بتن خواهد شد.

بتن حاوی شیشه سبزرنگ، به‌دلیل وجود کروم، کمتر در معرض تخریب قرار می‎گیرد. همچنین دوده سیلیس، سرباره و متا کائولین می‌تواند مشکل ASR را در بتن حاوی ضایعات شیشه‌ای کاهش دهد.

استفاده شیشه در بتن چه  تأثیری بر خواص آن می‎گذارد؟

ضایعات شیشه را می‎توان به‌عنوان جایگزین سیمان یا به‌عنوان ماده پرکننده (سنگ‌دانه) در تولید بتن سیمانی استفاده کرد. با این ‌حال، نتایج به‌اندازه ذرات ضایعات شیشه، نرخ جایگزینی و ترکیب شیمیایی بستگی دارد. این موارد باید در طول طراحی مخلوط در نظر گرفته شوند. در ادامه به بررسی تغییر خواص بتن تازه بعد از اضافه کردن شیشه می‌پردازیم:

کارپذیری بتن

کارپذیری بتن یک اصطلاح گسترده است که مهندسین از آن استفاده می‌کنند. این عبارت توصیف می‎کند که بتن تازه را چقدر می‎توان به‌راحتی مخلوط، در محل ریخته و پرداخت کرد. در عین‌ حال همه این فعالیت‎ها باید با حفظ یکنواختی صورت بگیرد. مطالعات نشان داده است که کارپذیری بتن با شیشه، به‌صورت پوزولان یا سنگ‌دانه‌های ریز افزایش می‎یابد.

این امر شاید به این دلیل باشد که ضایعات شیشه به یک پرکننده میکرو تبدیل می‎شوند. به این شکل فضای خالی بین اجزای بتن از بین می‌رود و شیشه به‌عنوان روان کننده عمل می‌کند.

تراکم بتن

اگر بتن جریان‌پذیری کمی داشته باشد، منافذ آن در هنگام خشک‌شدن زیاد خواهد شد و بنابراین تراکم کمتری پیدا می‎کند. این امر در نهایت باعث کاهش مقاومت فشاری بتن می‎شود. به همین دلیل تراکم، یکی از مهم‎ترین عواملی است که باید آن را در طراحی مخلوط بتن در گرفت. مطالعات نشان می‌دهند که با جایگزین‌کردن ۱۰ درصد وزنی شیشه به‌جای پوزولان، تراکم بتن ۲۵/۱ درصد افزایش می‌یابد.

مقاومت فشاری بتن

مقاومت فشاری یکی از بارزترین ویژگی‎های بتن است که کیفیت آن را بیان می‎کند. یک مطالعه با جایگزینی ۱۵ درصدی شیشه در بتن انجام شد. در این گزارش مقاومت فشاری بتن در عمل‎آوری ۷ و ۲۸ روزه، حدود ۴-۳ درصد بیشتر از بتن معمولی بود.

مقاومت کششی بتن

مقاومت کششی یک آزمایش مهم برای یافتن ظرفیت کششی بتن است. مقاومت کششی کمتر بتن، باعث شکننده شدن (بدون هیچ هشداری) و تغییر شکل آن می‎شود. استحکام کششی حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد مقاومت فشاری را به خود اختصاص می‌دهد. نتایج مطالعات نشان داد که با جایگزینی ضایعات شیشه به جای سیمان، مقاومت کششی بتن تا حدود ۱۰ درصد بهبود خواهد یافت.

ماندگاری بتن

برای تعیین ماندگاری بتن دو عامل را بررسی می‌کنند:

1.      جذب آب

برای تعیین دوام بتن می‎توان از آزمایش‎های جذب آب استفاده کرد. آب شامل یک ماده شیمیایی سمی است که وقتی با سایر مواد شیمیایی موجود در بتن سیمانی ترکیب شود احتمال تجزیه آن را به وجود می‌آورد. مطالعات نشان می‌دهد که استفاده شیشه در بتن جذب آب را به‌دلیل پر کردن میکرو و واکنش‎های پوزولانی کاهش می‎دهد.

2.      جمع شدگی بتن

انقباض یا جمع شدگی در نتیجه از دست رفتن آب جذب شده در ساختار خمیر سیمان از بتن می‏باشد. همان‌طور که بتن در حال انقباض است، افزایش تنش کششی را تجربه می‎کند. این امر قبل از هر بارگذاری باعث ترک‎خوردگی، تاب‎خوردگی داخلی و انحراف خارجی آن می‎شود. طبق تحقیقات انجام شده توسط پژوهشگرها، بتن با ۲۰ درصد شیشه به‌عنوان جایگزین سیمان، جمع شدگی را ۵۰ درصد کمتر نشان می‎دهد.

مزایا استفاده از خرده شیشه‎ در تولید بتن چیست؟

شیشه ماده‎ای است که زمان زیادی برای تجزیه زیستی نیاز دارد. این ویژگی شیشه آن را به یک مشکل بزرگ در بخش مدیریت زباله در سراسر جهان تبدیل می‎کند. همچنین کارخانه‎های سیمان، منابع طبیعی را در ساخت آن به کار می‌برند. این امر بروز مشکلات زیست‎محیطی بسیاری مانند تغییرات آب‌وهوایی و اثر گلخانه‎ای را در پی دارد. همچنین مطالعات نشان می‎دهد که استفاده از شیشه در تولید بتن، خواص آن را بهبود می‎بخشد.

از بتن‎های حاوی شیشه‎ به‌عنوان جایگزین سنگ‌دانه، در چه مکان‎هایی می‌توان استفاده کرد؟

از بتن حاوی شیشه بازیافتی می‌توان برای کاربردهای داخلی (جایی که انتظار ندارید در معرض مواد مهاجم و رطوبت قرار بگیرد) استفاده کرد. همچنین می‌توان آن‌ها را برای پیاده‎روها و حاشیه‎های خیابان به کار برد که به استحکام کمتری نیاز دارند. استفاده از این نوع بتن در مصارف داخلی باعث از بین ‌رفتن خطر نفوذ آب و در نتیجه تولید ژل ASR می‌شود. همان‌طور که گفتیم در صورت تشکیل این ماده، می‌تواند به تخریب بتن بیانجامد.

قیمت انواع روان کننده بتن چقدر است؟

روان کننده بتن موادی هستند که به‌عنوان مواد افزودنی در بتن برای بهبود سیالیت یا اثربخشی خمیر سیمان در بتن ترکیب می شوند. جهت خرید روان کننده بتن باکیفیت و اطلاع از قیمت روان کننده بتن می‌توانید از طریق شماره تماس ۰۲۱۸۹۳۳۱ با کارشناسان کپکو ارتباط برقرار کنید.

جمع‎بندی

فرایند تولید سیمان که جزء اصلی بتن است سالانه سبب انتشار مقدار زیادی گازهای مضر در هوا می‎شود. از طرفی دیگر ضایعات شیشه نیز در سطح جهان اثرات محیط‌زیستی مخربی بر جای می‌گذارند. استفاده از این مواد به‌صورت خرده شیشه در بتن می‌تواند یک راه‌حل امیدوارکننده برای این مشکلات باشد. در این مقاله که توسط شرکت تولید کننده مواد شیمیایی ساختمانی کپکو تهیه شده است توضیح دادیم که چگونه با جایگزین کردن شیشه در بتن چه در حالت پوزولانی چه به‌صورت سنگ‌دانه می‌توان خواص آن را بهبود بخشید.

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*