افزودنی های مصالح ساختمانی در ساخت بتن سنگین و 2 کاربرد آن؟

شرکت همگرایان تولید (کپکو) ارائه‌کننده انواع محصولات ساختمانی بوده که تاکنون در حیطه افزودنی های مصالح ساختمانی، خواص آنها، طرح اختلاط، چگالی و نحوه اجرای آنها، محصولاتی را به بازار عرضه کرده است. به‌همین جهت در این مقاله در رابطه با افزودنی‌های بتن سنگین و کاربردهای آن در صنعت ساخت و ساز توضیح داده‌ایم.

از کاربردهای کلی این ماده، باید بگوییم که جهت جلوگیری انواع تشعشعات استفاده می‌شود. این محصول پرکاربرد در مصالح ساختمانی، متشکل از سنگدانه‌هایی سنگین با دانسیته حدوداً ۶۴۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب است. در این مبحث می‌خواهیم به تشریح بتن‌ها بپردازیم.

موارد مورد استفاده بتن سنگین

طبق تعریف مؤسسه ACI آمریکا، بتن سنگین دارای وزن بیشتری نسبت به بتن‌های ساخته شده با سنگریزه‌های معمولی است. این بتن با استفاده از سنگریزه‌های سنگین تولید شده و به‌طور مؤثری به‌منظور حفاظت در مقابل تشعشع به‌کار خواهد رفت.

باید بدانید که کاربرد اصلی بتن‌های سنگین سپرهای محافظ بوده و در ساخت وزنه‌های تعادلی بدون افزایش حجم مورد استفاده هستند.

در هنگام تولید بتن سنگین به‌جای ماسه و شن از  فولاد، چدن و همچنین سولفات باریم استفاده می‌شود. کاربرد این‌گونه بتن برای جلوگیری از تشعشع اشعه ایکس، گاما و … بسیار مؤثر است.

در سازه‌های مربوط به تأسیسات اتمی، مکان‌های دارای تشعشعات رادیواکتیو مانند بیمارستان‌ها و … از این بتن استفاده خواهد شد.

انتخاب بتن سنگین برای محفاظت در برابر تششعات هسته‌ای بستگی به نوع، فضای موجود و شدت تششع داشته و در مواردی که کمبود فضا اهمیت نداشته باشد می‌توان از دیگر بتن‌ها که اقتصادی نیز هستند استفاده نمود. در مواردی که فضای ما محدود است به‌ناچار باید از بتن سنگین استفاده کرد. زیرا این محصول می‌تواند جان بسیاری از افراد را در برابر تشعشعات رادیواکتیو و … حفظ کند.

مصالح به‌کاررفته در بتن سنگین

سیمان

سیمان پرتلند، اصلی‌ترین مواد افزودنی شیمیایی موجود در بتن‌های سنگین است. البته در انتخاب نوع سیمان و مواد شیمیایی و معدنی آن، باید دقت لازم صورت گیرد. چراکه برخی مواد شیمیایی نظیر افزودنی‌های هواساز بتن به کاهش چگالی بتن می‌انجامند.

سنگدانه

سنگدانه با چگالی ۳۲ تا ۴۰ کیلونیوتون بر متر مکعب، از دومین مصالح موجود در بتن‌های سنگین است. این سنگدانه‌ها در انواع فسفر، باریت، لیمونیت، گوئیت و مگنیت هستند که انتخاب نوع آن، براساس فاکتورهایی مثل چگالی مورد نظر بتن، نوع تشعشعات و شدت آن، صورت می‌گیرد. به‌طور مثال، شدت بالای تشعشعات، نیاز به مهار بیشتری دارند. به ‌این منظور بهتر است از سنگ‌های ژئوتیت با چگالی پایین استفاده کرد.

استفاده از روان‌کننده در بتن

عنوان دیگری که برای این ماده افزودنی می‌توان در نظر گرفت، کاهنده آب با برد بالا است که با هدف بهبود مقاومت و تأمین خواسته‌های کاربردی استفاده می‌شود. با افزودن این ابر روان کننده به فرمولاسیون بتنی، می‌توان به‌ افزایش خاصیت شکل‌پذیری و کاهش اصطکاک و چسبندگی کمک کرد. به‌طور مثال استفاده از ابر روان کننده CapcoCrete SPC400 می‌تواند آب بتن را به‌صورت خیلی قوی کاهش دهد. قیمت CapcoCrete SPC400 بسته به شرایط بازار و قیمت ارز می‌تواند متفاوت باشد. به‌همین جهت هنگام خرید این محصول به نمایندگی‌های معتبر مراجعه نمایید.

البته توجه کنید که استفاده از مقادیر بالای این ماده، اثرات سوء بر خواص بتن می‌گذارند. میزان معمول این روان‌کننده، ۲۵۰ الی ۸۰۰ گرم به‌ازای هر یکصد کیلوگرم مواد سیمانی است.‌ به‌طور کلی، مقدار آن توسط آزمایش‌هایی دقیق، مشخص می‌شود.

مزایای استفاده از روان‌کننده بتن شرکت کپکو در پروژه‌های ساختمانی

شرکت همگرایان تولید (کپکو)، تولیدکننده انواع محصولات شیمیایی و پلیمری بوده در صنعت بتن‌های سنگین است‌ که با هدف حفظ محیط زیست به ارائه محصولاتی اثربخش در این حوزه می‌پردازد.

افزودنی های مصالح ساختمانی

سایر مواد افزودنی

موادی حاوی برن (Boron)، کلمنیت و مواد تکلیس شده، پودر سنگ، پودر شیشه، خاکستر بادی و … از سایر افزودنی‌هایی هستند که برای بهبود خواص بتن، گیرش و مقاومت آن استفاده می‌شود.

این مخلوط‌های آزمایشی، تحت شرایطی خاص، با اندازه‌ای استاندارد ساخته می‌شوند. در حال حاضر با توجه به وضعیت روز بازار و همچنین نوع مواد افزودنی بسته به‌نوع فعالیت و عملکرد و میزان آن، متفاوت است و نمی‌توان برآورد دقیقی از وضعیت قیمت‌ها به‌دست آورد.

دانه‌های سنگین

دانه‌های سنگین با چگالی زیاد، مانند هماتیت، فروفسفر، باریت، گوتیت، لیمونیت، ایلمنیت، مانیتیت و … برای تولید بتن سنگین استفاده می‌شود. در مواردی که مقدار آب بالا باشد، از سرپنتین یا بوکسیت می‌توان استفاده کرد.

بتن‌های سنگین برای ساخت وزنه‌های تعادلی و یا افزایش وزن یک سازه به‌صورت اقتصادی و بدون افزایش حجم به‌کار خواهند رفت. سنگریزه‌های استفاده شده در این محصول، می‌توانند مشابه سنگریزه‌های مصرف شده در ساخت سپرهای محافظتی باشند.

البته باید بتن وزنی از لحاظ خورندگی در شرایط محیطی شدیدتری ایجاد شده باشد. در این شرایط می‌توان ضوابط مخصوصی را برای ساخت بتن‌های سنگین و انتخاب سنگریزه‌ها مدنظر قرار داد.

کاربرد بتن سنگین 

طبق تعریف مؤسسه  ACIآمریکا یا به اصطلاح انجمن بتن آمریکا، اولین مشخصه بتن سنگین، وزن بالای آن نسبت به سایر بتن‌هاست. زیرا در ساخت آن، سولفات باریم، چدن و فولاد جایگزین شن و ماسه است اما شباهت عمیقی که با بتن‌های معمولی دارد، در روش تولید آنهاست.

مواردی مانند حمل، تهیه، شکستن و دانه‌بندی سنگ‌ریزه‌ها بای تهیه بتن‌های سنگین بسیار پرهزینه است. همچنین مخلوط کردن، حمل‌ونقل و پردازش بتن ساخته شده هزینه نسبتاً بالایی نسبت به بتن معمولی خواهد داشت. با این حال بتن سنگین در ساخت سپر محافظ در مقابل تشعشع، مانند دیواره آزمایشگاه‌ها و نیروگاه‌ها و همچنین ساخت وزنه‌های تعادلی کاربرد ویژه‌ای دارد.

زمانی‌که طراحی بتن‌های سنگین براساس چگالی باشد، ضخامت دیواره‌ها یا کف می‌تواند با ۲ برابر کردن چگالی بتن، به‌میزان ۵۰ درصد کاهش یابد. با افزایش چگالی بتن، خواص مکانیکی بتن افزایش می‌یابد و دستخوش تغییر خواهد شد.

یکی از مهمترین خصوصیات افزایش چگالی، مقاومت سایشی بتن خواهد بود. زیرا در صورت یکسان بودن دیگر شرایط تولید بتن سنگین، با افزایش چگالی بتن، مقاومت سایشی نیز بالتبع افزایش خواهد یافت.

بتن سنگین در یخبندان

اگر بتن سنگین ساخته شده در هوای یخبندان قرار بگیرد، سنگریزه‌های مصرفی باید بادوام و پایدار باشند تا در مقابل یخبندان از خود مقاومت نشان دهند. در ضمن بتن‌های سنگین باید دارای حباب هوا باشد تا طبق توصیه‌های عمومی با قطر سنگدانه‌های مصرفی متناسب شود.

البته ممکن است از لحاظ نظری مواد ایجاد کننده حباب باعث کاهش وزن بتن شوند. به‌همین جهت باید ذکر شود که اثر مواد حباب‌زا در مقابل افزایش وزن بتن ناچیز خواهد بود. همچنین استفاده از مواد ایجاد کننده حباب در بتن سنگین در محیط‌های اشباع و محیط‌های یخبندان کاملاً ضروری است.

بتن سنگین در معرض آب شور

اگر بتن سنگین در معرض آب شور قرار گرفت باید دقت ویژه‌ای را در دستور کار قرار داد تا از خوردگی آرماتورها و دانه‌های فولادی جلوگیری شود. استفاده از بازدارنده‌های ضدخوردگی، سیمان و استفاده از آب کمتر می‌تواند در این امر مؤثر باشد. همچنین استفاده از ۳ الی ۴ درصد حباب هوا، برای رسیدن به تراکم بیشتر، برای بتن‌های سنگین توصیه می‌شود.

استفاده از دوده سیلیسی متراکم، موجب می‌شود تا نفوذناپذیری افزایش یابد. باید استفاده از مصالح دارای نمک زیاد، کمترشده یا حذف شوند.

جمع‌بندی

شرکت همگرایان تولید (کپکو) ، فعالیت خود را از سال ۱۳۸۲ آغاز نموده و در جهت خدمات و ارائه محصولاتی باکیفیت، در حوزه تولید مواد افزودنی بتن سنگین، اعم از انواع روان‌کننده و ابر روان کننده، رزین‌های پلی کربوکسیلات و سایر مواد شیمیایی دیگر فعالیت می‌کند.

در این مقاله تلاش نمودیم تا اطلاعات لازم در زمینه بتن سنگین را به شما مخاطبین عزیز منتقل کنیم. همچنین در راستای این موضوع به معرفی شرکتی معتبر در زمینه ساخت و عرضه مواد افزودنی صنعتی پرداختیم.

شما می‌توانید جهت سفارش کالا با  شماره تماس 021-89331 تماس گرفته و برای کسب اطلاعات بیشتر در حوزه قیمت افزودنی به سایت http://www.capco.co.ir  مراجعه نمایید.

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*