افزودنی کاهنده جمع شدگی بتن و ملات – کاربرد و مزایا

بتن‌ از مهمترین مصالح ساختمانی است که در ۸۰ درصد پروژه‌های ساخت‌وساز به شکل ویژه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. زمانی که از انواع افزودنی‌ها در ترکیب ملات و بتن استفاده شود، ویژگی‌های مفید آن فراتر رفته و موارد استفاده از این محصول نیز بیشتر می‌شود. افزودنی‌ها موادی طبیعی یا شیمیایی هستند که با اضافه شدن به ملات و بتن، ویژگی‌های متفاوتی را در آن‌ها ایجاد می‌کنند. در این مطلب به معرفی افزودنی کاهنده جمع شدگی بتن و ملات می‌پردازیم و کاربردها و مزایای این محصول را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

افزودنی کاهنده جمع شدگی بتن

اگرچه ساخت سازه‌های مختلف با استفاده از بتن در سال‌های اخیر بسیار رواج پیدا کرده است، اما این ماده اگر به تنهایی در صنعت ساخت‌وساز استفاده شود، مشکلاتی را نیز به بار خواهد آورد. یکی از مشکلات آزار دهنده‌ای که در ساخت‌وساز‌های بتنی ایجاد می‌شود، ترک خوردگی‌هایی است که از جمع شدگی بتن به وجود می‌آید.

از جمله سازه‌هایی که ترک خوردگی ناشی از جمع شدگی بتن در آن‌ها بسیار اتفاق می‌افتد و ممکن است حوادث تلخ و ناگواری به بار آورد، می‌توان به عرشه پل‌ها، پارکینگ‌ها، کف‌های صنعتی و سازه‌های آبی اشاره داشت.

جمع شدگی بتن فرآیندی است که در اثر کاهش حجم بتن اتفاق می‌افتد که علت‌های متفاوتی دارد. از جمله مواردی که زمینه بروز این اتفاق را فراهم می‌کند، می‌توان به نسبت آب به سیمان، طرح اختلاط، نسبت سطح به حجم، عیار سیمان و نوع سنگدانه‌ها، رطوبت نسبی و سایر شرایط محیطی اشاره کرد. ترک خوردگی بتن در سه حالت و به شکل خود به خودی، در فاز پلاستیک و در زمان خشک شدن بتن اتفاق می‌افتد‌.

افزودنی‌های کاهنده جمع شدگی بتن و ملات

باتوجه به این‌که ترک‌های ناشی از جمع شدگی بتن مشکلات بسیاری به بار می‌آورند و هزینه‌های زیادی را در پی دارند، به‌منظور رفع این مشکل از افزودنی‌ها کمک می‌گیرند. از جمله افزودنی بتن مناسب برای جلوگیری از ایجاد این مشکل، می‌توان به افزودنی‌های روان کننده بتن یا کاهنده آب اشاره کرد. این افزودنی‌ها در سه نوع مختلف و به‌صورت معمولی، فوق روان‌کننده و ابر روان‌کننده تولید می‌شوند.

با استفاده از افزودنی‌های روان‌کننده بتن می‌توان بدون اضافه کردن آب به ملات بتن و کاهش کیفیت آن، بتنی روان و با بیشترین میزان کیفیت را داشت. افزودنی کاهنده جمع شدگی، محصول دیگری است که به‌طور مخصوص برای رفع این مشکل تولید و به کار گرفته می‌شود.

مواد تشکیل دهنده این افزودنی شامل آلکیل اتر، پلی آکسی آلکیلین و سایر ترکیبات مشابه است که بر اساس دستورالعمل‌های سایر افزودنی‌ها تولید می‌شوند. زمانی که این افزودنی‌ها به ملات بتن اضافه می‌شوند، میزان نیروی کشش سطحی آب در منافذ را پایین می‌آورند و پس از سخت شدن بتن نیز در میان منافذ آن باقی می‌مانند؛ بنابراین از جمع شدگی بتن در اثر خشک شدن جلوگیری به عمل می‌آورند.

در کنار این موارد افزودنی‌های دیگری نیز وجود دارند که ویژگی‌های مثبت و ارزشمند دیگری در ملات بتن ایجاد می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به افزودنی‌های پوزولانی زودگیر‌کننده و آب‌بند اشاره کرد. به‌طور مثال افزودنی‌های پوزولانی سبب افزایش سطح استقامت و مقاومت بتن می‌شوند، افزودنی‌های زودگیر‌کننده در هوای سرد که سرعت گیرش بتن کاهش پیدا می‌کند مورد استفاده هستند و افزودنی‌های آب‌بند در ساخت سازه‌هایی که بیشتر در معرض رطوبت باشند مناسب است‌.

برای استفاده از افزودنی‌ها هیچ محدودیتی وجود ندارد و شما می‌توانید برای ساخت یک سازه از چندین نوع افزودنی به‌طور همزمان استفاده کنید. اما افزودنی کاهنده جمع شدگی بتن در مرحله آخر به ملات اضافه می‌شود.

کاربرد افزودنی‌های کاهنده جمع شدگی

افزودنی‌های کاهنده جمع شدگی در موارد مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. که از جمله آن‌ها می‌توان به سازه‌های نگه‌دارنده آب، سازه‌های بتنی پیش‌ساخته و دال‌های افقی نظیر کف، سقف و عرشه پارکینگ‌ها اشاره داشت.

این نوع افزودنی به دلیل کاهش ترک‌ها، درزهای انحنا و انقباض دال‌های بتنی را کاهش می‌دهد و در سازه‌هایی که بیشتر در معرض رطوبت و نم هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین در سازه‌های پیش تنیده به منظور کاهش از بین رفتن نیروی پیش تنیدگی از این نوع افزودنی استفاده می‌کنند.

افزودنی‌های کاهنده جمع شدگی پس از افزودن سایر افزودنی‌ها به ملات بتن اضافه می‌شوند و هرچه میزان بیشتری از آن‌ها استفاده کنید، احتمال ترک خوردگی ملات بتن کاهش پیدا می‌کند. البته این به معنای استفاده بیش از حد نیست و تنها باید در حد مجاز از این محصول کاربردی استفاده کنید.

خرید افزودنی بتن

افزودنی‌ها انواع مختلفی دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به افزودنی‌های پوزولانی، آب‌بند، دیرگیر‌کننده، زودگیر‌کننده و… اشاره داشت. بنابراین درصورتی‌که قصد خرید افزودنی بتن را دارید؛ بهتر است ابتدا ویژگی‌هایی را که هر افزودنی در ملات بتن ایجاد می‌کند مورد مطالعه قرار دهید و به تناسب نوع نیازتان، محصول مناسب را خریداری کنید.

قبل از خرید افزودنی بتن بهتر است با یک جستجوی ساده در فضای اینترنت با برندهای مختلف این محصول آشنا شوید و به این ترتیب برندهای معتبر و شناخته شده را برای خرید انتخاب کنید. فروش این محصول در تمامی فروشگاه‌هایی که در حوزه فروش مواد و مصالح ساختمانی فعالیت می‌کنند صورت می‌گیرد.

اگر به هر دلیلی امکان مراجعه حضوری به فروشگاه‌‌های عرضه‌کننده این محصول را ندارید، می‌توانید از روش آنلاین استفاده کنید. خریدهای اینترنتی مزایای فراوانی برای شما به ارمغان می‌آورند که از جمله آن‌ها می‌توان به صرفه‌جویی در هزینه و زمان ارزشمند افراد اشاره کرد.

قیمت افزودنی بتن

قیمت افزودنی بتن نیز مانند سایر محصولات موجود در بازار مدام در حال تغییر و نوسان است؛ چرا که عوامل مختلفی بر قیمت این محصول تاثیر می‌گذارند. اولین و مهم‌ترین فاکتوری که قیمت این محصول را مورد نوسان قرار می‌دهد، میزان کیفیت افزودنی است. قطعاً خرید افزودنی‌هایی که با بهترین نوع متریال و ترکیبات به تولید می‌رسند، به دلیل کیفیت مطلوب و عملکرد رضایت‌بخش، ملزم به پرداخت هزینه‌های بیشتر است‌.

از تاثیر نوع برند بر قیمت افزودنی‌ها نباید غافل شد. قطعاً آن دسته از افزودنی‌ها که توسط برندهای شناخته شده و معتبر تولید می‌شوند قیمت بالاتری هم دارند و برعکس، افزودنی‌های تولید شده توسط برندهای ناشناخته، قیمت‌ ارزان‌تری دارند‌.

افزودنی‌ها به تناسب نیاز مشتریان به صورت بسته‌بندی شده و در حجم‌‌ها و اندازه‌های متفاوت به فروش می‌رسند. قطعاً اگر شما نیاز به حجم زیادی از افزودنی‌ها دارید و بسته‌های بزرگتر را برای خرید انتخاب می‌کنید به همان میزان باید هزینه بیشتری نیز بپردازید.

نوسانات مداوم ارز و بازار عامل دیگری است که در کاهش یا افزایش قیمت افزودنی‌ها تاثیرگذار است. همزمان با بالا رفتن قیمت ارز ما شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم و با کاهش قیمت ارز قیمت افزودنی‌ها نیز پایین می‌آید.

افزودنی کاهنده جمع شدگی بتن

افزودنی بتن را از کجا بخریم؟

نه تنها در خرید این محصولات بلکه در خرید هر کالای دیگر، انتخاب یک مجموعه معتبر که توانسته باشد رضایت مشتریان خود را در طول سال‌های گذشته جلب کند، بسیار حائز اهمیت است. خوشبختانه در داخل کشور شرکت‌های زیادی در این زمینه در حال فعالیت هستند و بدون شک نیازهای اصلی جامعه توسط این شرکت‌ها تامین می‌شود.

شما می‌توانید افزودنی‌های مورد نیاز خودتان را از ما در شرکت کپکو تهیه کنید. ما در کپکو با سالها تجربه توانسته‌ایم به ایده‌آل‌های خاصی در این زمینه دست یابیم و خوشبختانه رضایت اکثر مشتریان را جلب کرده‌ایم. شما نیز می‌توانید از طریق پل‌های ارتباطی به عضوی از این مجموعه تبدیل شوید.

جمع‌بندی

از جمله مهم‌ترین مصالح ساختمانی که امروزه به شکل گسترده‌ای در ساخت سازه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌توان به بتن اشاره کرد. بتن‌ها به‌طور معمول مدتی پس از خشک شدن دچار جمع شدگی و ترک می‌شوند بنابراین یکی از بهترین راهکارها برای جلوگیری از بروز این اتفاق استفاده از افزودنی کاهنده جمع شدگی بتن است. این افزودنی‌ها در مرحله نهایی به ملات بتن افزوده می‌شوند و هرچه مقدار آن‌ها بیشتر باشد احتمال ترک‌خوردگی در بتن کاهش پیدا می‌کند.

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*