بتن خودتراکم و استفاده از آن در پروژه توسعه حرم معصومه

یکی از پر مصرف‌ترین مواد مصرفی در زمینه ساخت‌وساز، بتن است؛ با توجه به روند رو به رشد صنعت ساختمان در ایران، نیاز به مصالح مقاوم بیشتر حس می‌شود. شناخت دقیق و اصولی بتن برای ساخت سازه‌های بادوام و با کیفیت، ضرورت دارد. پژوهشگران در عرصه ساختمان‌سازی، در پی تغییرات در ساختار این ترکیب، توانسته‌اند به خواص جدیدی از آن دست یابند. بتن خودتراکم یک نوع بتن ویژه است که از طریق ویژگی‌های خاص خود، توانسته امکانات جدیدی را در اختیار مهندسان قرار دهد. کتیبه ‏های نوشته شده در توسعه حرم حضرت معصومه در شهر قم با استفاده از بتن خودتراکم اجرا شده است. در این مطلب ضمن معرفی بتن خود تراکم، مهم‌ترین نکات در رابطه با این محصول را در اختیارتان قرار خواهیم داد.

بتن خودتراکم چیست؟

بر اساس تعریف آیین ‏نامه پایایی یتن (آبا)، بتن خود تراکم یا SCC، به بتنی گفته می‏شود که قابلیت جاری شدن زیاد بدون جداشدگی و آب انداختگی را دارد. بتن SCC، براحتی با وزن خود در سطح قالب پخش می‌شود و همه قسمت‌های خالی آن را به‌طور یکنواخت می‌پوشاند. در حقیقت، برای استفاده از این محصول، نیازی به استفاده از ویبراتورهای مکانیکی نیست. به همین دلیل بتن خود متراکم در فضاهایی که امکان ویبره کردن وجود ندارد، مانند سازه‏هایی که تراکم آرماتور بالایی دارند و یا بتن ریزی زیر آب، توانسته عملکرد فوق العاده‌ای از خود نشان دهد. همچنین استفاده از این محصول برخلاف نوع معمولی، بسیار ساده است. توجه داشته باشید که دسترسی به تکنولوژی تولید انبوه این محصول، نیاز به دانش بسیار تخصصی دارد.

مواد تشکیل دهنده بتن خودتراکم

اجزای مورد نیاز برای ساخت نوع خود تراکم، شباهت بسیار زیادی به نوع معمولی دارد. تنها تفاوت آن‌ها در این است که در این نوع محصول از ماده فوق روان کننده بتن استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که تنها نسبت مصالح در این ترکیب تغییر کرده و باعث بروز ویژگی‌های جدید در آن شده است. در این قسمت مواد تشکیل دهنده بتن SCC را برای شما نام می‌بریم.

  • سیمان: نوع و مقدار سیمان در بتن SCC، بر اساس خواص و دوام مورد نیاز تعیین می‌شود. مقدار سیمان استفاده شده در این محصول معمولا بین ۴۵۰-400  kg/ m3 است.
  • شن: سنگدانه‌های درشت بیشتر برای کاهش خاصیت جاری شدن بافت بتن SCC، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در بیشتر موارد از شن نخودی استفاده می‏کنند.
  • ماسه: هر نوع از ماسه‌های شکسته و یا گرد برای این کار مناسب است.
  • مواد افزودنی معدنی: انواع افزودنی‌های معدنی مانند پوزولان‌ها را می‌توان برای ساخت بتن SCC استفاده کرد. این مواد برای بهبود خواص بتن، از جمله کاهش آب انداختگی به کار می‌رود.
  • آب: نسبت آب به سیمان در بتن خودتراکم نسبت به بتن معمولی برابر و یا کمتر است. تنظیم این ویژگی مهم‌ترین بخش برای ایجاد بافتی مناسب است.
  • فوق روان کننده بتن: فوق کاهنده یا فوق روان کننده بتن، ماده‌ای است که در بتن خود تراکم باید وجود داشته باشد در صورتی که برای بتن معمولی الزامی به استفاده از آن ندارد.
  • مواد اصلاح کننده ویسکوزیته: از این مواد جهت کاهش جداشدگی در این نوع بتن استفاده می‌گردد.
  • فیلرها: فیلرهایی مانند سنگ گرانیت سبب پایداری ساختار بتن SCC می‌شود.

نقش فوق روان کننده بتن در بتن خودتراکم

استفاده از فوق روان کننده بتن باعث افزایش روانی بتن می‌شود. به همین خاطر، تولید کنندگان می‌توانند از این افزودنی برای افزایش اسلامپ بدون افزودن آب، تامین مقاومت و همچین استفاده بهینه از سیمان مصرف کنند. استفاده از این محصول در بافت بتن خود تراکم، این زمینه را ایجاد می‌کند که نیروی انسانی کم‌تری به کار گرفته شود. همچنین عملیات ساخت با سرعت بسیار بیشتری صورت گیرد، در نتیجه افزایش سودآوری همراه خواهد بود.

برای خرید فوق روان کننده بتن لازم است به نوع و کاربرد آن توجه داشته باشید. این عوامل تاثیر مستقیمی روی قیمت فوق روان کننده بتن دارند. همچنین محصولی با کیفیت بالا، قیمت بالاتری نیز خواهد داشت. این افزایش قیمت به دلیل فرمولاسیون خاصی است که برای افزایش بهره وری آن به کار می‌رود.

محصول ابر روان کننده بتن CapcoCrete SRC4060 یکی از با کیفیت‌ترین محصولاتی است که می‌توانید آن را از شرکت کپکو خریداری کنید. شرکت همگرایان تولید (کپکو) آماده ارائه مشاوره‌های لازم به شما مشتریان عزیز است. شما می‌توانید از طریق شماره تماس ۰۲۱۸۹۳۳۱ با مشاوران و متخصصان این شرکت ارتباط برقرار کنید و در رابطه با خرید فوق روان کننده‌ها از راهنمایی آن‌ها برخوردار شوید.

استفاده از بتن خودتراکم در پروژه توسعه حرم معصومه (سلام الله علیها)

بتن خود تراکم علاوه بر مقاوم‌سازی سازه ها، در زمینه معماری نیز جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است. به طوری که از مهندسان برای ساخت گنبد، کتیبه‌ها و دیگر قسمت‌های مکان‌های مهمی مانند حرم حضرت معصومه از این محصول، استفاده کرده اند.

پروژه ساخت و توسعه حرم حضرت معصومه (سلام الله علیها)، در اوایل سال ۱۳۸۱ آغاز شد. این طرح در مساحت زیربنایی معادل ۵۵ هزار متر مربع آغاز و در تیرماه سال ۱۳۸۴، به بهره برداری رسید. این بنا در ضلع جنوبی حرم احداث شد و شامل صحن اصلی و چند شبستان می‌شود.

بیشترین طول دهانه در این سازه، اسکلت بتنی به اندازه ۲۲ متر و بیشترین ارتفاع ستون‌ها نیز ۱۹۷۶ متر است. همچنین در کتیبه‌نویسی آیات قرآن در دیواره‌های اطراف حرم نیز از بتن SCC استفاده شده است. این موارد نشان می‌دهند که از این محصول می‌توان در پروژه‌های مختلف استفاده کرد.

بتن خودتراکم

قیمت بتن خودتراکم

همیشه پارامتر قیمت یکی از مهم‌ترین مباحث در خریدوفروش هر محصولی است. با توجه به اینکه قیمت مصالح برای بسیاری از پیمانکاران و کارفرمایان این روزها اهمیت بسیار بالایی دارد، همه بر این تلاش هستند تا با کمترین هزینه مقاوم‌ترین سازه‌ها را اجرا کنند.

توجه داشته باشید که هر محصول ارزان ارزش خرید ندارد و بهتر است همواره نسبت کیفیت به قیمت را در نظر بگیرید. در بررسی قیمت بتن خود تراکم به مولفه‌های مختلفی باید توجه داشت و آنها را در نظر گرفت. از جمله عوامل موثر بر قیمت این محصولات می‌توان به هزینه مواد اولیه، آزمایشگاه و کنترل کیفیت، تولید و مخلوط کردن، حمل و نقل و … اشاره کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید با ما در شرکت همگرایان تولید (کپکو) در ارتباط باشید.

خرید مواد افزودنی بتن

در دنیای امروز اکثر افراد در هنگام خرید هر محصولی بیشتر از هر چیز به کیفیت آن توجه می‌کنند. در حوزه ساخت‌وساز با توجه به حساسیت خواص بتن، در استفاده از هر ماده‌ای باید به نکات خاصی توجه داشت تا با خیالی آسوده روند پروژه را پیش برد.

یکی از مهم‌ترین نکات این است که خرید فوق روان کننده بتن یا هر ماده دیگری در این زمینه را باید از یک مجموعه معتبر انجام داد. شما می‌توانید برای خرید این محصولات با ما در تولیدی مواد شیمیایی کپکو از طریق شماره تماس ۰۲۱۸۹۳۳۱ در ارتباط باشید و از تجارب متخصصین ما بهره‌مند شوید.

جمع بندی

بتن خودتراکم به عنوان یکی از فراورده‌های مهم بتنی، تاثیر شگرفی بر روی سازه‌های ساختمانی و مهندسی داشته است. تنها تفاوت این محصول با بتن معمولی را در اندازه و میزان به کار گرفتن مواد اولیه می‌توان دانست. در فرایند ساخت این نوع مصالح از فوق روان کننده بتن و همچنین پوزولان‏ ها  نیز استفاده می‌کنند. شما می‌توانید تمامی افزودنی‌های شیمیایی بتن از جمله انواع روان کننده بتن را با قیمتی مناسب از شرکت کپکو خریداری نمایید. شرکت همگرایان تولید (کپکو) آماده ارائه با کیفیت‌ترین محصولات به مشتریان خود است. ما در این مجموعه سعی بر این داریم تا پروژه‌های شما با بالاترین کیفیت ممکن ساخته شوند.

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*