بتن متخلخل در کجاها کاربرد دارد و عوامل موثر در تولید بتن متخلخل چیست؟

بتن از اصلی‌ترین مصالح کاربردی برای اجرای پروژه‌های عمرانی و ساختمانی به‌شمار می‌رود. حال‌این‌که بتن براساس مشخصات مختلف با نام‌های متعددی شناخته می‌شود. به‌طورکلی باتوجه به پیشرفت تکنولوژی روز بتن نیز با خواص قابل ملاحظه‌تری به تولید می‌رسد. بتن متخلخل یک نوع بتن کاربردی است که با مشخصات خاصی از آن استفاده می‌کنند. در رابطه با این‌که این نوع بتن چیست و چه کاربردی دارد ادامه متن را بخوانید.

بتن متخلخل

بتن متخلخل

بتن متخلخل شامل یک نوع بتن کاربردی است که از ترکیب سیمان، سنگدانه‌های درشت، آب و دیگر مواد افزودنی به تولید می‌رسد. در ترکیب این نوع بتن هیچ ماسه‌ای استفاده نمی‌کنند یا درصورت استفاده نیز مقدار آن بسیار کم است. چرا که ماسه باعث ایجاد حفره در ساختار بتن شده و آن را پر از منفذ می‌کند؛ در نتیجه آب‌وهوا اجازه دارند تا توسط بتن انتقال یابد. این نوع بتن با اسلامپ صفر از سیمان پرتلند، سنگدانه‌های بسیار درشت، مواد افزودنی حاوی ریزدانه‌ها و آب تشکیل می‌شود. همان‌گونه که از نام آن پیداست، متخلخل است و در ساختار آن حفره‌های بسیاری ایجاد می‌شود.

ابعاد حفره‌ها نیز به اندازه سنگدانه‌ها و نسبت ترکیب آب به مواد معدنی بستگی دارد. به‌طورکلی این اندازه حفره در بتن نوع متخلخل بین دو تا ۸ میلی‌متر خواهد بود. بتن‌های اسفنجی نفوذپذیر هستند پس از این رو آب به راحتی داخل ساختار آنها نفوذ پیدا می‌کند. البته قدرت نفوذ بالای آب به ساختار بتن هرگز روی مقاومت آن تاثیر ندارد و کیفیت بتن ثابت می‌ماند. در ادامه در رابطه با کاربرد و عوامل موثر در تولید بتن متخلخل توضیحاتی ارائه می‌دهیم.

بتن متخلخل در کجاها کاربرد دارد؟

بتن اسفنجی یا متخلخل یکی از کاربردی‌ترین بتن‌هایی است که با گسترش سازه‌های بتنی و ساختمان‌ها از آن استفاده می‌کنند. این نوع بتن‌ها کاربردهای بسیار فراوانی دارند و از این رو ارزشمند هستند. این بتن‌ها را برای کاربردهای سازه‌ای و غیرسازه‌ای می‌توان مورداستفاده قرار داد. از این رو کاربرد این بتن بر اساس پروژه‌های سازه‌ای و یا غیر سازه‌ای طبقه‌بندی می‌شود. البته که امروزه برای ساخت تمامی ساختمان‌های مسکونی و البته دیگر سازه‌های اداری، تجاری و حتی صنعتی در مناطق سردسیر از بتن اسفنجی استفاده می‌کنند.

قابل استفاده برای کف‌سازی و شیب‌بندی بسیاری از ساختمان‌ها است.

مقاومت بسیار بالایی به‌منظور ایجاد کف و شیبی مقاوم دارد.

برای زیرسازی چمن استادیوم فوتبال نیز از این نوع بتن استفاده می‌کنند.

برای اجرای پروژه‌های سطح پیاده روها نیز از این نوع بتن می‌توان استفاده کرد.

به کارگیری بتن اسفنجی برای اجرای دیواره‌های باربر مقاومت سازه را به شدت افزایش می‌دهد.

برای اجرای پروژه‌های انواع پارکینگ روباز و همچنین معابر با حجم ترافیک کم نیز مناسب است.

به‌عنوان یک کفپوش مناسب و عایق سقف و پشت بام نیز از آن استفاده می‌شود.

به‌دلیل مقاومت بالا در برابر آتش برای قالب‌گیری سازه‌های فولادی نیز کاربرد دارد.

مقاومت در برابر خوردگی و حتی شیب‌بندی مناسب نیز باعث شده تا در تولید بلوک‌های ساختمانی نیز از آن‌ها استفاده کنند.

مناسب برای اجرای سازه‌های ساحلی، محوطه استخرهای شنا و همچنین خاکریز پل‌ها است.

عوامل موثر در تولید بتن متخلخل چیست؟

بتن اسفنجی بهترین نوع بتن برای اجرای پروژه در شرایط خاص و به ویژه در مناطق سردسیر است. این بتن سبک و کم وزن تحت تاثیر عوامل موثری به تولید می‌رسد. در واقع برای بهبود کیفیت این نوع بتن افزودنی‌ها و موادی با خاصیت‌های ویژه‌ای استفاده می‌کنند. تمامی این افزودنی‌ها خاصیت سیمان دارند و برای افزایش کارایی بتن میزان گیرش بتن، مقاومت، نفوذپذیری و دیگر مشخصات آن را تغییر می‌دهند. این عوامل موثر شامل افزودنی‌هایی هستند که سطح کیفیت، نوع کاربرد و حتی قیمت افزودنی بتن در هر یک از انواع آن‌ها متفاوت است.

خاکستر بادی

خاکستر بادی یک محصول فرعی است که از سیلیس، اکسید آهن، آلومین و کلسیم تشکیل می‌شود. این خاکستر طی فرایند استخراج گاز خروجی کوره آتش در اثر سوخت زغال و سیلیت غیر پلاستیک به وجود می‌آید. از این ماده به‌عنوان یک پوزولان برای افزایش مقاومت ترکیب خاک نیز استفاده می‌کنند. این مواد اولیه در ساخت‌وساز ساختمان اهمیت بسیار زیادی دارند. این خاکسترهای پودری در مرحله سوختن زغال پودر شده در نیروگاه‌های تولید برق نیز حاصل می‌شوند. در صورت ترکیب این ماده با آهک و آب، سیمان پورتلند به تولید می‌رسد.

با توجه به ویژگی‌های شاخص این ماده امروزه به‌عنوان یکی از مواد اولیه تولید سیمان مخلوط، بلوک توخالی، کاشی، موزاییک و حتی بتن است. این خاکسترها در کلاس‌های متنوعی عرضه می‌شود و سازگار با محیط زیست هستند. در برابر هوای سرد مقاومت دارند و همین مسئله باعث افزایش کاربردهای متفاوت آن می‌شود. این ماده بدون انقباض است و برای ساخت بتنی متراکم با سطح صاف یک ماده عالی به نظر می‌رسد. مشکلات ترک خوردگی، نفوذ ناپذیری و حتی نشتی را به شدت کاهش می‌دهد. برای تولید بتن متخلخل از خاکسترهای بادی استفاده می‌کنند.

گاز سیلیس یکی از مواد افزودنی پرکاربرد در بتن اسفنجی

سیلیس یکی از مواد معدنی رایج در سطح زمین است که از سنگ‌های مختلفی استخراج می‌شود. این افزودنی بتن از ترکیب سیلیکون و اکسیژن به تولید می‌رسد. البته میزان مصرف سیلیس نیز باید بر اساس مقررات ملی به نسبت ۷ تا ۱۲ درصد وزن سیمان باشد. قیمت این نوع افزودنی بتن یا سیلیس مانند دوغاب میکروسیلیس بسته به سطح کیفیت ماده دارد.

مزایای بتن‌های اسفنجی

بتن اسفنجی دارای مزایای بسیار زیادی است که از مهم‌ترین آن‌ها کاهش دوره بهبود و منطقه غیر قابل نفوذ است. البته اهمیت به کارگیری این بتن در شرایط آب و هوایی سرد به عوامل متعددی نظیر مشخصات و کیفیت بتن بستگی دارد. البته کیفیت و عملکرد این بتن تحت تاثیر افزودنی‌ها نیز قرار می‌گیرد. با خرید افزودنی بتن مورد نیاز، خواص مختلف بتن را در شرایط مختلف تقویت می‌کنید.

استحکام بتن متخلخل در برابر آتش سوزی و حرارت بالا بسیار زیاد است.

در برابر آب و رطوبت و نفوذ آن‌ها مقاومت بسیار بالایی دارد.

قدرت این  بتن و مشخصات آن باعث شده تا در برابر سایش و پوسیدگی نیز از خود مقاومت نشان دهد.

هیچ نوع حشره قارچ و عوامل میکروبی نمی‌تواند به این بتن آسیب برساند.

دوام بسیار بالای بتن اسفنجی در برابر شرایط آب و هوایی بسیار سرد و یخ زدگی باعث شده تا در مناطق سردسیر به‌عنوان یک بتن کاربردی از آن استفاده کنند.

دوام بسیار بالایی در برابر زلزله و همچنین فشارهای کششی، خمشی و غیره دارد. همین ویژگی باعث شده در مقایسه با آجرهای سفالی مقاومت آن بیشتر شده و محبوبیت بالاتری داشته باشد.

وزن بسیار سبک و چگالی پایینی دارد و این چگالی معمولاً بین ۳۰۰ تا ۸۰۰ کیلوگرم در متر مکعب خواهد بود.

انعطاف‌پذیری بتن برای اجرای پروژه‌های مختلف بسیار زیاد است و به همین منظور سطح کاربرد بالایی دارد.

چگالی پایین و هوای محبوس در بتن باعث شده تا به‌عنوان یک عایق صوتی و حرارتی مناسبی از آن استفاده کنند.

اجرای سریع و همچنین مقرون‌به‌صرفه بودن از نظر نوع مصالح از دیگر ویژگی‌های بتن اسفنجی است.

خرید افزودنی بتن

در دنیای امروز محصولات بسیار منحصربه‌فردی برای شرایط آب‌وهوایی مختلف و شرایط دیگر تولید و به بازار عرضه می‌شود تا هر کس با توجه هب نوع نیاز خود به‌راحتی آنها را تهیه کند. تنوع افزودنی‌های بتن نیز بسیار بالا است و بدون اطلاعات کافی نمی‌توان محصول مناسبی تهیه کرد.

برای خرید این محصولات توصیه می‌کنیم به یک شرکت معتبر مراجعه کنید. ما در شرکت همگرایان تولید (کپکو) می‌توانیم مشاوره لازم را برای استفاده بهینه شما از افزودنی‌ها را بدهیم و راهنمایی کنیم که شما می‌توانید از چه محصولاتی بهتر است استفاده نمایید.

جمع‌بندی

بتن اسفنجی شامل یک بتن کاربردی برای مناطق سردسیر است. چرا که مقاومت این بتن در برابر تمامی شرایط آب‌وهوایی به ویژه یخ زدگی به‌عنوان ویژگی‌های شاخص آن شناخته می‌شود. برای تولید این نوع بتن و بهبود کیفیت و عملکرد آن از مواد افزودنی خاصی استفاده می‌کنند. تمامی این مواد افزودنی را می‌توانید از یک مجموعه معتبر تهیه کنید. شرکت همگرایان تولید (کپکو) یکی از شرکت‌های شناخته شده در زمینه توزیع انواع افزودنی بتن و روان کننده بتن است. جهت خرید افزودنی بتن می‌توانید همین حالا با کارشناسان ما در این مجموعه تماس بگیرید.

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*