برای تعیین میزان چسبندگی ملات به بتن پایه، چه تست‌هایی وجود دارد؟

در ساخت‌وساز یکی از فاکتورهایی که تأثیر بسیار زیادی بر روی تعیین کیفیت عملکرد و بازده مصالح دارد، چسبندگی ملات است. با این پارامتر می‌توان سنجید که چه مقدار پیوند بین مصالح قوی بوده که این فاکتور روی استحکام و کارایی مصالح تأثیر می‌گذارد.

به همین دلیل اندازه‌گیری این پارامتر یکی از بخش‌های مهم در انتخاب مصالح درست به حساب می‌آید. اندازه‌گیری بر اساس تست‌های مربوط به این ویژگی انجام می‌گردد. در این مطلب به معرفی خاصیت چسبندگی ملات ، اهمیت آن در سازه‌ها و تست‌های مربوط به اندازه‌گیری آن می‌پردازیم.

چسبندگی ملات به بتن چیست؟

چسبندگی ملات به بتن پایه عاملی مهمی در تعیین مقاومت و دوام سازه بنایی است، ملات برای اتصال واحدهای بنایی مانند آجر یا بلوک به یکدیگر برای تشکیل دیوارها، ستون‌ها و سایر سازه‌ها استفاده می‌شود. مصالح باید محکم به پایه بتنی بچسبند تا پایه محکم و پایداری برای سازه ایجاد کند.

چسبندگی (adhesion) توانایی دو ماده برای چسبیدن به یکدیگر است، در مورد مصالح و بتن پایه، این اتفاق از طریق واکنش شیمیایی بین سیمان موجود در ملات و سطح بتن حاصل می‌شود.

سیمان موجود حاوی سیلیکات‌های کلسیم است که با هیدروکسید کلسیم موجود در بتن واکنش داده و کریستال‌های هیدرات سیلیکات کلسیم (CSH) را تشکیل می‌دهد. این کریستال‌ها رشد می‌کنند و با سطح بتن در هم می‌پیوندند و یک پیوند قوی ایجاد می‌کنند.

این مفهوم به خاطر تأثیری که روی مقاومت و عملکرد ساختمان می‌گذارد، اهمیت بسیار زیادی دارد. هرچه میزان این ویژگی در مصالح بیشتر باشد، پیوند قوی‌تری بین مصالح به وجود می‌آید و این منجر به بهبود پایداری، مقاومت و استحکام می‌گردد.

افراد فعال در صنعت عمران تأکید زیادی بر روی این ویژگی دارند تا بتوانند ساختمان‌هایی با بیشترین مقاومت در برابر انواع مختلف فشار را بنا کنند. برای سنجش این پارامتر تست‌هایی وجود دارد، در انواع تست چسبندگی، هر کدام به یک روش میزان این پارامتر را اندازه‌گیری می‌کنند.

چسبندگی ملات

عوامل تأثیرگذار در چسبندگی

عوامل مختلفی وجود دارد که  می‌تواند روی میزان چسبندگی ملات تأثیر بگذارد و کنترل آن‌ها برای رسیدن به مصالح باکیفیت ضروری است. در این بخش برخی از مهم‌ترین فاکتورهای این ویژگی را بررسی می‌کنیم.

آماده‌سازی سطح

آماده‌سازی سطح مناسب برای دستیابی به adhesion خوب بین ملات و بتن پایه بسیار مهم است. سطح باید تمیز و عاری از گردوغبار، کثیفی، روغن و سایر آلاینده‌هایی باشد که می‌توانند مانع چسبیدن شوند. هر گونه بتن سست یا فرسوده نیز باید قبل از اجرای ملات حذف شود.

میزان رطوبت

میزان رطوبت بتن پایه نیز می‌تواند تأثیر بگذارد. اگر خیلی خشک باشد، می‌تواند رطوبت ملات را جذب کند و باعث خشک شدن خیلی سریع و ضعیف شدن پیوند شود. اگر خیلی مرطوب باشد، می‌تواند از پیوند مناسب ملات جلوگیری کند.

نوع ملات

نوع ملات مورد استفاده نیز می‌تواند بر adhesion اثر بگذارد. برخی از ملات‌ها برای کاربردهای خاص طراحی شده‌اند و ممکن است به خوبی به انواع خاصی از بتن نچسبند. انتخاب مصالح مناسب برای کاربرد خاص و نوع بتن بسیار مهم است.

نسبت اختلاط

نسبت اختلاط نیز می‌تواند بر پیوند تأثیر بگذارد. اگر نسبت آب به سیمان خیلی زیاد باشد، ممکن است ملات خیلی ضعیف باشد و به درستی به بتن نچسبد. اگر نسبت خیلی کم باشد، ممکن است خیلی خشک باشد و به طور یکنواخت پخش نشود.

روش اجرا

روشی که برای اجرای استفاده می‌شود نیز می‌تواند بر پیوند اثر بگذارد. اگر ملات بیش از حد ضخیم یا ناهموار اجرا شود، ممکن است به درستی به بتن متصل نشود. پیروی از دستورالعمل‌های سازنده برای کاربرد و استفاده از ابزار مناسب بسیار مهم است.

زمان عمل آوری

زمان عمل آوری ملات نیز برای دستیابی به پیوند خوب مهم است. اگر مصالح به درستی عمل نکنند، ممکن است به خوبی به بتن متصل نشوند. پیروی از دستورالعمل‌های سازنده برای زمان و شرایط عمل آوری بسیار اهمیت دارد. در خاتمه، دستیابی به چسبندگی خوب بین ملات و بتن پایه مستلزم آماده‌سازی سطح مناسب، رطوبت مناسب، انتخاب نوع مناسب مصالح، استفاده از نسبت اختلاط صحیح، اجرای صحیح و در نظر گرفتن زمان عمل‌آوری کافی است. با در نظر گرفتن این عوامل می‌توان از دوام و ماندگاری سازه اطمینان حاصل کرد.

تست چسبندگی ملات و معرفی انواع آن

تست چسبندگی روشی است که برای تعیین استحکام پیوند بین دو سطح در ساخت‌وساز استفاده می‌شود. این آزمایش در صنعت ساخت‌وساز ضروری است زیرا کمک می‌کند تا اطمینان حاصل شود که مواد مورد استفاده در ساخت‌وساز از کیفیت بالایی برخوردار هستند و مطابق انتظار عمل می‌کنند. در ادامه، این تست در ساخت‌وساز و انواع مختلف مورد استفاده آن در مصالح ساختمانی را مورد بحث قرار خواهیم داد.

تست Adhesion فرایندی است که استحکام پیوند بین دو سطح مانند ملات و بتن پایه، پوشش‌ها، رنگ‌ها، چسب‌ها، درزگیرها، نوارها و فیلم‌ها را ارزیابی می‌کند. این آزمایش نیروی لازم برای جداسازی دو سطح را اندازه‌گیری می‌کند و میزان چسبندگی بین آنها را تعیین می‌کند.

این تست در ساخت‌وساز مهم است، زیرا کمک می‌کند تا اطمینان حاصل شود که مواد مورد استفاده در ساخت‌وساز از کیفیت بالایی برخوردار هستند و مطابق انتظار عمل می‌کنند. انواع مختلفی از آن در مصالح ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

تست PULL OFF

تست کشش شامل اعمال نیرویی عمود بر ناحیه کوچکی از سطح مورد آزمایش برای تعیین حداکثر نیروی مورد نیاز برای دور کردن مواد از زیرلایه است. این آزمایش معمولاً برای ارزیابی چسبندگی پوشش‌ها، رنگ‌ها و سایر درمان‌های سطحی استفاده می‌شود.

تجهیزات این روش شامل یک وسیله بارگیری متصل به سطح مورد آزمایش و یک پمپ هیدرولیک است که تا زمانی که ماده از بستر جدا شود، نیرو اعمال می‌کند. نتایج بر حسب پوند بر اینچ مربع (psi) یا نیوتن بر میلی‌مترمربع (N/mm²) گزارش شده است.

تست چسبندگی برشی

آزمایش برشی شامل اعمال نیرویی موازی با سطح مورد آزمایش برای تعیین حداکثر نیروی مورد نیاز برای برش مواد از زیرلایه است. این آزمایش معمولاً برای ارزیابی چسب‌ها و درزگیرها استفاده می‌شود. تجهیزات تست شامل یک وسیله بارگذاری متصل به سطح مورد آزمایش و یک پمپ هیدرولیک است که تا زمانی که ماده از زیر لایه برش می‌خورد، نیرو اعمال می‌کند. نتایج باز هم بر حسب psi یا N/mm² گزارش می‌شوند.

تست خراش

آزمایش خراش شامل خراش دادن سطح مورد آزمایش با یک جسم نوک تیز برای تعیین سطح چسبندگی بین ماده و زیرلایه است. این تست معمولاً برای ارزیابی چسبندگی پوشش‌ها و رنگ‌ها استفاده می‌شود. تجهیزات تست شامل یک ابزار خراش است که نیروی کنترل شده‌ای را به سطح مورد آزمایش اعمال می‌کند. نتایج به عنوان عمق خراش یا نیروی مورد نیاز برای ایجاد خراش گزارش می‌شود.

معرفی بهترین مرجع برای خرید

از آنجا که کیفیت هر سازه و ساختمانی وابسته به مصالح به کار رفته در آن است، خرید مصالح باکیفیت اهمیت زیادی دارد. شرکت همگرایان تولید (کپکو) یکی از مجموعه‌های موفق در تولید محصولات پلیمری و همچنین شیمیایی در زمینه بتن است و ما در این شرکت برترین افزودنی های بتن را به هموطنان عرضه می‌کنیم.

ما در این شرکت از سال 1382 استارت کار را زده‌ایم و تا امروز موفقیت‌های زیادی از جمله اخذ گواهینامه‌های فنی و معتبر کسب کرده‌ایم که می‌توانید در سایت آن‌ها را مشاهده کنید. برای خرید محصولات باکیفیت در حوزه صنعت بتن مانند انواع روان کننده بتن و استعلام قیمت محصولات می‌توانید با شماره تماس 02189331 تماس حاصل کنید. همچنین می‌توانید از مشاوران مجرب و باتجربه ما در این مجموعه برای انتخاب بهترین محصولات مشاوره دریافت نمایید.

جمع‌بندی

در صنعت ساختمان امروزه از محصولات و مواد شیمیایی مخصوصی برای اهداف مشخص استفاده می‌شود. تست چسبندگی بخش مهمی از آزمایش مصالح ساختمانی است، این کمک می‌کند تا اطمینان حاصل شود که مواد مورد استفاده در ساخت‌وساز از کیفیت بالایی برخوردار هستند و مطابق انتظار عمل می‌کنند.

انواع مختلفی از این تست در مصالح ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ از جمله تست‌های کشش، برش و خراش که با انجام آنها، سازندگان و پیمانکاران می‌توانند اطمینان حاصل کنند که محصول نهایی استانداردها و مشخصات لازم را دارد و از دوام و ماندگاری بالایی برخوردار است. ما در شرکت تولید کننده مواد شیمیایی ساختمان همگرایان تولید (کپکو) می‌توانیم به شما در اجرای پروژه‌های مختلف کمک کنیم تا از برترین محصولات استفاده کنید.

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*