بررسی 5 مورد از مهم‌ترین جوانب بتن غلتکی و افزودنی های بتن اصلی آن!

  • مقدمه
  • فناوری RCC
  • معرفی بتن غلتکی بر اساس تعاریف سازمان‌های جهانی
  • مواد تشکیل‌دهنده  RCC
  • ۴ ویژگی اصلی  RCC
  • خواص ویژه  RCC
  • مزایا استفاده از  RCC
  • کاربرد‌های  RCC
  • نتیجه‌گیری

یکی از پرکاربردترین مصالح مورد استفاده در حوزه ساخت‌وساز، بتن است. در ساخت بتن به‌طور معمول شن و ماسه همراه با آب و سیمان مخلوط می‌شوند؛ در واقع وجود آب و سیمان باعث افزایش چسبندگی ترکیب شن و ماسه و روان شدن آن می‌شود. گاهی اوقات به ‌جای آب مواد دیگری مانند افزودنی های بتن در ترکیب بتن به کار می‌رود که باعث چسبیدن آن به سطوح می‌شود. بر این ‌اساس، نوع دیگری از بتن وجود دارد که شن و ماسه و سیمان از طریق غلتک متراکم می‌شوند و تحت‌فشار زیاد در سطح موردنظر اجرا می‌شوند که به آن بتن غلتکی گفته می‌شود.

فناوری RCC

این فناوری که با عنوان RCC معروف شده است، در سطح بین‌المللی توسط شرکت‌های فعال در حوزه تهیه فرمولاسیون‌های بتنی ثابت شده است. استفاده از این روش اختلاط در پروژه‌های مختلف نیازمند آشنایی با مزایا و کاربرد‌های بتن متراکم و خاصیت­های اصلی آن است که در ادامه این موارد را بررسی خواهیم کرد.

معرفی بتن غلتکی بر اساس تعاریف سازمان‌های جهانی

انجمن بتن آمریکا در آیین نامه ACI به­ صورت تخصصی در مورد رول­ کریت از این تعریف استفاده می‌کند که بتن غلتکی قبل از فرایند سخت‌شدن، متراکم می‌شود و با حرکت دستگاه روی آن به سطح موردنظر می‌چسبد. بر اساس آزمایش اسلامپ این نوع بتن از نظر روانی بودن در حد صفر است که نشان‌دهنده خشکی کامل آن بوده و برای متراکم‌کردن آن از ماشین‌آلات خاصی استفاده می‌شود.

این نوع بتن پس از رسیدن به میزان تراکم مورد نظر تفاوتی با نوع عادی ندارد. در هنگام اجرای این بتن در سازه‌های مختلف ابتدا مواد توسط کامیون‌ها در سطح موردنظر ریخته می‌شود و بولدوزرهای مخصوصی مواد را در سطوح پخش می‌کنند و در نهایت از طریق غلتک‌های لرزاننده، متراکم می‌شوند‌.

این روش از نظر کارایی همانند بتن‌ریزی عادی است؛ اما به ­دلیل برخورداری از فناوری‌های خاص، می‌توان با اجرای آن تا ۵۰ درصد نیز هزینه‌ها را کاهش دهد.

مواد تشکیل‌دهنده  RCC

در ترکیب بتن غلتکی، مواد اصلی مورد استفاده شامل %۳۵ سنگ‌دانه‌های بسیار ریز، %۱۰ سیمان، %۴۰.5 سنگ‌دانه درشت، ٪۱۳ آب و %1.5 هوا است. البته می‌توان در هنگام استفاده در شرایط مختلف، درصد مواد را تغییر داد. در حین استفاده از بتن ممکن است پروژه نیاز به مواد دیگر داشته باشد. در این شرایط از خاکستر بادی یا دیگر مواد پوزولانی برای کم‌شدن میزان گرمای هیدراتاسیون می‌توان استفاده کرد.

البته ممکن است بتن برای تقویت خواص خود نیاز به حباب‌های میکروسکوپی در داخل ترکیباتش داشته باشد. حباب ‌ساز CapcoAir SLA در این شرایط عملکرد بسیار مطلوبی خواهد داشت.

 به ‌خصوص در محیط‌هایی که از نظر آب‌وهوایی سردتر هستند، وجود حباب هوا باعث می‌شود تعدادی حباب کنترل شده و در اندازه‌های یکسان، در داخل بتن باقی بماند و بتن را در شرایط یخ‌زدگی یا ذوب‌شدن مجدد حفظ کند‌.

۴ ویژگی اصلی  RCC

بتن غلتکی دارای ویژگی‌های خاصی است که باعث تفاوت آن با بتن معمولی می‌شود. هر کدام از این ویژگی‌ها تحت ­تأثیر درصد افزودنی خاصی ایجاد می‌شوند و کاهش یا افزایش می­یابند.

  • بررسی میزان مقاومت: بر اساس نسبت مواد به‌ کاررفته در بتن مانند سیمان، سنگ‌دانه، شن و… مقاومت کششی و فشاری مختلفی در RCC ایجاد شده که همانند بتن معمولی است و ممکن است از ۷ تا ۱۳ درصد تفاوت داشته باشد.
  • میزان روانی: نوع سنگ­دانه مورد استفاده در مواد، میزان شن، میزان آب و سیمان و زمان اختلاط باعث ایجاد سطح روانی متفاوتی در RCC می‌شود. استفاده از روان­ کننده CapcoCrete SPC251 میزان روانی بتن را افزایش می‎‏دهد. علاوه ‌بر این افزایش مقاومت فشاری، کم­شدن مدول الاستیک و استفاده از سنگ‌دانه‌های ریز باعث افزایش روانی بتن می‌شود.
  • خصوصیات گرمایی: میزان دما در بتن غلتکی و معمولی یکسان است و کاهش یا افزایش حرارت بر اساس نوع سیمان و مقدار استفاده آن در ترکیبات اصلی قابل تغییر است.
  • بررسی الاستیک و پواسون: نسبت الاستیک در بتن متراکم کم است و گرمای هیدراتاسیون بر اساس آن ایجاد می‌شود. میزان پواسون نیز مابین 0.15 تا 0.20 می‌تواند تغییر کند و مقدار گرمای آبرسانی را کاهش دهد.

خواص ویژه  RCC

بتن متراکم دارای خاصیت‌های ویژه‌ای است که باعث تمایز آن از نمونه معمولی می‌شود. استفاده از موادی مثل میکروسیلیس در ترکیبات آن می‌تواند باعث افزایش خاصیت‌های کلی ماده شود‌. این پودر همانند خاکستر بادی یا سیمان پرتلند است که با رنگ خاکستری نیز در بازار عرضه می‌شود.

  • ظرفیت بسیار زیاد:RCC  بتن باید بتواند وزن‌های بالای فرایند متراکم‌سازی را تحمل کند. در نتیجه کارایی این نوع به­ دلیل داشتن ظرفیت زیاد پس از گیرش همچنان حفظ می‌شود.
  • وجود فاصله در میان ذرات RCC : این مسئله فقط در برخی از پروژه‌ها به وجود می‌آید که به ­دلیل کاهش میزان سیمان مورد استفاده در بتن غلتکی است و قطر ذرات بزرگ‌تر باعث جداشدگی زودهنگام دانه‌های بتن می‌شود.
  • نداشتن آب انداختگی: در این بتن مقدار آب مصرفی بسیار کم است و آب انداختگی در درصد بسیار کمی رخ می‌دهد.
  • افزایش حجم جرمی: کاهش استفاده از آب باعث می‌شود برای افزایش تراکم، مواد اولیه بیشتری به کار گرفته شود و در نتیجه جرم مواد RCC نسبت به نمونه معمولی افزایش پیدا کند.
  • مقاومت فشاری و کششی بسیار زیاد: میزان دوام و مقاومت بتن متراکم شده بر اساس محل متغیر است.
  • مدول الاستیسیته: این خاصیت در نمونه متراکم بسیار بیشتر است و باعث افزایش مقاومت فشاری می‌شود.

مزایا استفاده از  RCC

استفاده از برخی مواد مزایای RCC را برای مصرف­کننده افزایش می‌دهد. شرکت همگرایان تولید (کپکو) فعالیت‌های گسترده‌ای در حوزه تولید مواد جدید برای بتن غلتکی انجام می‌دهد که به شرح ذیل است:

  • میزان سیمان مصرفی در این روش، به ‌دلیل میزان ضخامت بتن بسیار کم است.
  • در این نمونه درجه حرارت بتن کاهش پیدا می‌کند و نیازی به استفاده از خنک‌کننده نیست.
  • در این روش بتن با دستگاه متراکم می‌شود و نیازی به استفاده از قالب نیست.
  • فرایند جابه‌جایی، پخش‌کردن و متراکم‌سازی بتن هزینه کمتری دارد.
  • مقاومت بالای RCC در مقابل فشار و لرزش وجود دارد.
  • عمر طولانی و کاربرد بلندمدت در این نوع از بتن غلتکی دیده می­شود.
  • مقاومت زیاد در برابر آب و سایر مایعات دارد.
  • سرعت اجرا بالا بوده و در هنگام اجرا نیاز به آرماتور‌بندی ندارد.
  • به ­دلیل داشتن ویژگی‌های خاص، حرارت نمی‌تواند سبب نرم‌شدن این نوع بتن شود.
  • قیمت نگهداری پایینی دارد.

کاربرد‌های  RCC

این نوع بتن متراکم کاربرد‌های گسترده‌ای در حوزه ساخت جاده مخصوص ماشین‌آلات سنگین، مسیر‌های مناسب دوچرخه، خطوط راه‌آهن، کف نیروگاه، محل انجام تعمیرات هواپیما، سدسازی، ساخت خیابان، مؤسسات نظامی، روسازی و… دارد‌.

مهم‌ترین کاربرد بتن غلتکی ساخت سد‌های وزنی است که مواد در لایه‌های افقی از طریق دستگاه‌های مخصوص متراکم می‌شوند و سیمان به ‌کار رفته در آن عیار کمتری دارد. در نتیجه هزینه تمام شده کار نیز بسیار پایین است. از کاربرد‌های متداول دیگر RCC می‌توان به استفاده از آن در روسازی سطوح مختلف اشاره کرد که در سه بخش مختلف انجام می‌شود.

در این نوع بتن سنگ‌دانه ریزتر و سیمان دارای عیار بیشتر به کار می‌رود و در مقابل، روسازی بسیار مقاومی در سطح اجرا می­شود.

نتیجه‌گیری

امروزه بتن از مهم‌ترین مصالحی است که در صنعت ساخت‌وساز استفاده می‌شود و کاربرد‌های گسترده‌ای دارد. با گذشت زمان تنوع این محصول نیز با افزودن مواد خاص بیشتر شد و بتن غلتکی و متراکم در رقابت با نمونه معمولی به بازار عرضه شد.

این محصول در حال حاضر توانسته به­ دلیل خواص ویژه و مزایای زیاد مورد توجه فعالیت‌های صنعتی مختلف قرار بگیرد و از پرکاربردترین مواد اولیه ساختمانی باشد. کاربران بسیاری در سطح کشور تمایل به استفاده از این محصول در سازه­های خود دارند و به­دنبال تهیه مواد اولیه  RCC هستند.

شما می‌توانید برای خرید مواد افزودنی‌های شیمیایی ساختمان از طریق شرکت کپکو اقدام کنید و با شماره تماس ۰۲۱-۸۹۳۳۱ با کارشناسان مجموعه در ارتباط باشید‌. محصولات این مجموعه کیفیت فوق­العاده زیادی دارند و از مواد درجه یک تهیه می­شوند تا در روند کار شما تاثیر مثبت داشته باشند.

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*