بهترین روان کننده بتن در ساخت بتن پروژه خط 6 مترو تهران

در پروژه‌های مختلف خصوصاً در سازه‌های عمومی مثل تونل مترو معمولاً از بتن استفاده می‌شود. نحوه ساخت و همچنین موادی که به آن اضافه می‌گردد تا خواص آن را بهبود دهند، اهمیت بسیار زیادی دارد. در بسیاری از پروژه‌های موفق از محصولات جدیدی بهره گرفته شده است. آیا شما در مورد افزودنی‌های بتن مورد استفاده در صنعت ساختمان که توانسته‌اند تحولی را در این حوزه ایجاد کنند، اطلاعاتی در دست دارید؟  در این مطلب به معرفی پروژه خط ششم متروی تهران و مسائل فنی مربوط به مصالح مورد استفاده در آن مانند نوع روان کننده بتن آن می‌پردازیم.

معرفی پروژه خط ششم متروی تهران

پروژه توسعه جنوبی خط ششم مترو تهران یکی از مهم‌ترین پروژه‌های در حال احداث شهر به حساب می‌آید. این خط مسیری با طول 6200 متر دارد که شامل 4 ایستگاه است. مهم‌ترین مسئله در احداث آن ساخت بتن با کیفیت، مقاوم، ایمن و با دوام به حساب می‌آید. به‌همین دلیل نیاز به بودجه حداقلی 2200 میلیارد تومانی دارد که اگر این هزینه تأمین گردد، امکان بهره‌برداری از آن تا پایان سال به وجود می‌آید.

در مجموع قرار است خط 6 مترو یک مسیر درون شهری باشد که 38 کیلومتر طول و 31 ایستگاه دارد. مسیر آن از حرم شاه عبد العظیم شروع می‌گردد و بعد از طی کردن یک مسافت جنوب به شمال به محدوده شمال غربی تهران می‌رسد. همچنین در مسیر با خطوط 7، 4، 2، 1 و 3 تقاطع خواهد داشت که دسترسی به قسمت‌های مختلف شهر را آسان‌تر می‌کند.

در چنین پروژه‌های بزرگ و مهمی به خاطر اینکه جان انسان‌ها و امنیت آن‌ها در میان است، به کارگرفتن بهترین مصالح و امکانات ضرورت دارد. در ادامه به اهمیت مصالح به کار رفته در چنین پروژه‌ای و افزودنی‌هایی که معمولاً برای چنین سازه‌های به کار گرفته می‌شود و دلیل و کارایی آن‌ها می‌پردازیم.

دلایل به کار گیری از بتن در ساخت مترو

بتن به دلیل مزایای بی‌شماری که دارد یکی از مصالح ساختمانی پرکاربرد در ساخت تونل‌ها و خطوط مترو به حساب می‌آید. این مکان‌ها زیرساخت‌های ضروری برای حمل و نقل هستند و باید با استفاده از مواد بادوام و قابل اعتماد ساخته شوند تا طول عمر آنها تضمین شود.

مقاومت

یکی از دلایل اصلی ترجیح این ماده مقاومت آن است. این متریال ماده‌ای قوی و مقاوم است که می‌تواند فشار، دما و رطوبت بالا را تحمل کند. تونل‌ها و خطوط مترو اغلب در معرض شرایط سخت محیطی مانند فشار خاک و ارتعاشات قطارها یا وسایل نقلیه عبوری از آنها هستند. بتن می‌تواند این فشارها را بدون فروریختن یا ترک خوردن تحمل کند و به عنوان یک ماده ایده آل برای این کاربری خاص شناخته می‌شود.

تطبیق‌پذیری

دلیل دیگر برای انتخاب این ماده برای چنین شرایطی، تطبیق‌پذیری بالای آن است. این محصول را می‌توان در اشکال و اندازه‌های مختلف قالب‌گیری کرد و آن را برای شرایط‌ مختلف مناسب سازی نمود. علاوه بر این، بتن را می‌توان با میله‌های فولادی تقویت کرد تا مقاومت و دوام آن افزایش یابد. آرماتور به جلوگیری از ترک و شکستگی در سازه کمک می‌کند و از پایداری و عملکرد را بهبود می‌بخشد.

اقتصادی بودن

بتن همچنین یک ماده مقرون‌به‌صرفه به حساب می‌آید. در دسترس بودن و سهولت تولید آن را به گزینه‌ای ارزان‌تر در مقایسه با سایر مصالح ساختمانی مانند فولاد تبدیل کرده است. علاوه بر این، این ماده به حداقل تعمیر و نگهداری نیاز دارد که هزینه کلی پروژه را کاهش می‌دهد.

مقاومت در برابر اشتعال

همچنین، این ماده مقاوم در برابر آتش است که احتمال وقوع بسیاری از حوادث و رخدادهای ناگوار را کاهش می‌دهد. در صورت وقوع آتش‌سوزی، این سازه‌ها می‌توانند بدون فروریختن دماهای بالا را تحمل کنند و راه فرار امنی را برای مسافران فراهم نمایند.

در نتیجه، بتن به دلیل استحکام، تطبیق‌پذیری، مقرون‌به‌صرفه بودن و مقاومت در برابر آتش، یک ماده ضروری در ساخت تونل‌ها و خطوط مترو است. استفاده از آن تضمین می‌کند که سازه‌ها برای مدت طولانی بدون نیاز به تعمیر و نگهداری گسترده دست نخورده و کاربردی باقی می‌مانند و آن را به یک ماده قابل اعتماد برای ساخت زیرساخت‌های حیاتی تبدیل می‌کند.

افزودنی‌های بتن به کار رفته در بین برای ساخت تونلِ خطوط مترو

افزودنی‌ها موادی هستند که برای افزایش خواص مصالح به آن اضافه می‌شوند. استفاده از این مواد در ساخت تونل‌های مترو برای اطمینان از استحکام، بادوام بودن سازه‌ها و تحمل شرایط سخت ضروری است. در این بخش به انواع مواد افزودنی مورد استفاده در بطن برای ساخت تونل‌های مترو و اهمیت آنها می‌پردازیم.

خاکستر بادی

خاکستر بادی محصول جانبی احتراق زغال سنگ است و معمولاً به عنوان افزودنی بتن استفاده می‌شود. خاکستر بادی به مصالح اضافه می‌شود تا کارایی آن را بهبود بخشد و حرارت تولید شده در طول فرایند عمل آوری را کاهش دهد.

استفاده از خاکستر بادی همچنین به کاهش میزان سیمان مورد نیاز در مصالح کمک می‌کند که هزینه ساخت را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، این افزودنی استحکام و دوام سازه‌ها را بهبود می‌بخشد به همین دلیل از آن برای ساخت چنین سازه‌هایی بهره می‌گیرند. از آنجایی که دوام و استحکام حیاتی‌ترین مسئله برای چنین سازه‌هایی به حساب می‌آید، خرید افزودنی بتن و به کارگیری صحیح آن اهمیت بسیار زیادی دارد.

دود سیلیس

دوده سیلیس یکی دیگر از محصولات پر کاربرد در این زمینه به حساب می‌آید. این محصول به شکل پودر ریز بوده و برای بهبود مقاومت و دوام مصالح به آن اضافه می‌شود. دوده سیلیس دارای فعالیت پوزولانی بالایی است، به این معنی که با هیدروکسید کلسیم موجود در سیمان واکنش داده و ژل اضافی سیلیکات کلسیم هیدرات
 (C-S-H) تشکیل می‌دهد.

این ژل حفره‌های موجود در سازه را پر می‌کند و آن را متراکم‌تر و قوی‌تر می‌سازد. استفاده از دوده سیلیس همچنین نفوذپذیری را کاهش می‌دهد و آن را در برابر آب و حملات شیمیایی مقاوم می‌کند. قیمت افزودنی بتن با توجه به کارایی فوق‌العاده‌ای که دارد،  بسیار مناسب است.

روان کننده بتن

فوق روان کننده های بتن

ماده فوق روان کننده بتن موادی‌هایی هستند که برای بهبود کارایی مصالح بدون کاهش مقاومت آن به بتن اضافه می‌شوند. فوق روان‌کننده بتن نسبت آب به سیمان را در مصالح کاهش می‌دهند که باعث می‌شود جای‌گذاری و فشرده‌سازی آن آسان‌تر شود.

همچنین استفاده از فوق روان کننده‌ها باعث کاهش میزان سیمان مورد نیاز در بتن می‌شود که این امر باعث کاهش هزینه‌های ساخت می‌گردد. علاوه بر این، این محصول با کاهش تخلخل و نفوذپذیری، دوام سازه‌ها را بهبود می‌بخشند.

شتاب دهنده‌ها

شتاب دهنده‌ها موادی هستند که برای تسریع زمان گیرش به مصالح اضافه می‌شوند. استفاده از شتاب دهنده‌ها در ساخت تونل‌های مترو، که در آن زمان اهمیت زیادی دارد، ضروری است. شتاب‌دهنده‌ها زمان لازم برای رسیدن به گیرش اولیه خود را کاهش می‌دهند که باعث می‌شود کار ساختمانی به سرعت پیش برود. علاوه بر این، استحکام سازه‌ها را با تشکیل ژل هیدرات سیلیکات کلسیم (C-S-H) بهبود می‌بخشند.

کند کننده‌ها

کندکننده‌ها محصولاتی هستند که برای کاهش زمان گیرش استفاده می‌گردند. استفاده از این محصول در شرایط آب‌وهوایی گرم ضروری است، جایی که بتن می‌تواند خیلی سریع گیر کند و قرار دادن و فشرده سازی آن را دشوار می‌گردد.

 کندکننده‌ها همچنین از ایجاد درز در سازه‌ها جلوگیری می‌کنند که می‌تواند استحکام و دوام آنها را بهبود ببخشد. انتخاب افزودنی به شرایط آب‌وهوایی و همچنین کارایی مورد نیاز ما از سازه نیز بستگی دارد.

الیاف

الیاف افزودنی‌هایی هستند که برای بهبود چقرمگی و دوام مصالح کمک می‌کنند. الیاف را می‌توان از مواد مختلفی مانند فولاد، شیشه و الیاف مصنوعی ساخت. استفاده از آن‌ها باعث بهبود مقاومت سازه در برابر ترک خوردگی، ضربه و سایش می‌شود. همچنین مقاومت کششی را بهبود می‌بخشد که در ساخت تونل‌های مترو ضروری است.

جمع بندی

استفاده از مواد افزودنی بتن در بتن برای ساخت تونل‌های مترو از اهمیت زیادی برخوردار است. موادی مانند خاکستر بادی، دود سیلیس، الیاف، فوق روان کننده بتن، تسریع و کندکننده‌ها، استحکام، دوام، کارایی و زمان گیرش سازه را بهبود می‌بخشند. استفاده از این محصولات همچنین هزینه ساخت و ساز را کاهش می‌دهد و ایمنی و راحتی مسافران را به ارمغان می‌آوردند. اهمیت افزودنی‌ها را نمی‌توان اغراق کرد، و آنها جزء بسیار مهم در ساخت زیرساخت‌های حیاتی مانند تونل‌های مترو باقی می‌مانند. برای خرید افزودنی‌ بتن می‌توانید با ما در شرکت تولیدی شیمیایی ساختمان همگرایان تولید (کپکو) در تماس باشید.

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*