تولید سنگ مصنوعی و راه کارها و 12 مزیت آن

رشد جمعیت و همچنین پیشرفت صنعت ساختمان‌سازی موجب شده تا نیاز به مصالح ساختمانی روزبه‌روز در حال افزایش باشد. یکی از مصالح مهم و کاربردی در ساخت ساختمان که بسیاری از پیمانکاران به آن نیاز دارند، سنگ مصنوعی است. شاید سوال بپرسید که ایده سنگ مصنوعی از کجا آمد؟ چرا در صورت وجود سنگ طبیعی باید از سنگ مصنوعی در معماری ساختمانی بهره گرفت؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم استفاده از معماری مدرن و تنوع ایده‌ها در ساخت و ساز و پاسخگو نبودن سنگ‌های طبیعی موجب شد تا ایده تولید سنگ مصنوعی در ذهن بسیاری از تولیدکنندگان به وجود بیاید. پس از تولید، این سنگ‌ها در بازار جای خیلی از سنگ‌های طبیعی را گرفتند.

سنگ مصنوعی رزینی یکی از سنگ‌های بسیار فوق‌العاده و زیباست که در معماری داخلی و حتی خارجی ساختمان‌ها می‌توان از آن بهره گرفت. در تولید این مدل از سنگ‌های رزینی تولیدکنندگان با اضافه کردن رنگدانه‌ها و رزین پلاست و استفاده از جنس‌های مختلف، رزین سنگ مصنوعی با ظاهری بسیار شکیل را تولید می‌کنند.

به طور کلی قیمت خط تولید سنگ مصنوعی و همچنین قیمت مواد اولیه تهیه این محصول به نسبت تولید سایر محصولات ساختمانی کم‌تر بوده و برای تولید به تعداد زیادی نیروی انسانی نیاز نیست. به همین دلیل قیمت تمام شده این محصولات نیز به نسبت سنگ‌های طبیعی ارزان‌تر و مقرون به صرفه‌تر است. در ادامه بیشتر درباره قیمت افزودنی بتن و رزین سنگ مصنوعی و همچنین خرید افزودنی بتن و رزین سنگ مصنوعی با شما صحبت خواهیم کرد.

سنگ مصنوعی

سنگ مصنوعی چیست؟

همانطور که در ابتدای این مطلب مطالعه کردید، سنگ مصنوعی زیر مجموعه‌ای از مصالح پیش ساخته ساختمانی است. این سنگ‌ها معمولا از ترکیب سیمان، رس، آگرگات سنگ‌های ضایعاتی و خاک سبک وزن با مواد پلیمری تحت یک سری شرایط و فرآیند خاص تولید و به بازار عرضه می‌شوند.

سنگ‌های مصنوعی دارای ویژگی‌های خاص و منحصر به فردی هستند. به عنوان مثال این مدل سنگ‌ها به نسبت سنگ‌های طبیعی دارای وزن سبک‌تری هستند. همچنین این سنگ‌ها را می‌توان براساس سلایق مختلف رنگ بزنند. همچنین مواد و ترکیبات اولیه سنگ مصنوعی را می‌توانند در قالب‌های مختلفی بریزند و آنها را به اشکال مختلفی در بیاورند. همچنین ضخامت سنگ‌های مصنوعی قابل تغییر است و شما می‌توانید به صورت اسلب یا بلوک‌های مکعبی کوچک یا بزرگ (بسته به نیاز) آنها را برش بزنید.

وزن این مدل از سنگ‌های ساختمانی براساس شکل و ظاهری که دارند متفاوت است. به عنوان مثال از 15 کیلوگرم در متر مربع تا 70 کیلوگرم در متر مربع متغییر خواهد بود.

سنگ‌های مصنوعی دارای ساختاری متفاوت هستند. به همین منظور از آنها هم در معماری داخلی و هم در خارج از ساختمان در کف و نما می‌توانند استفاده کنند. همانطور که در چندین سطر بالاتر اشاره شد، در تولید و ساختار سنگ مصنوعی معمولا از سنگ‌های طبیعی نیز بهره می‌گیرند. به همین منظور این سنگ‌ها پس از استفاده در نمای داخلی یا خارجی شبیه به سنگ طبیعی است.

تکنولوژی تولید سنگ مصنوعی

به طور کلی سنگ‌ مصنوعی به سه روش ویبره‌ای، پرسی یا ترکیبی می‌توانند تولید و به بازار عرضه شوند. البته توجه به این نکته مهم است که در برخی شرایط می‌توان برای تولید این سنگ‌ها از ترکیب دو روش نیز بهره گرفت. برخی از مواد به کارگرفته شده در تولید و ساختار سنگ مصنوعی عبارتند از:

  • آگرگات‌ها
  • مینرال‌های پرکننده
  • افزودنی‌های بتن
  • چسباننده
  • رنگدانه و رزین سنگ مصنوعی

آگرگات‌ها چه نوع موادی هستند؟

آگرگات‌ها سنگ‌های ماسه‌ای مانند هستند که خرد شدن قطعات سنگی بزرگ یا از رسوبات ماسه‌ای به دست می‌آیند. آگرگات‌ها به طور کلی دو نوع آهکی و سیلیکاته دارند. از آگرگات‌های آهکی می‌توان به مرمریت و دولومیت اشاره کرد و آگرگات‌های سیلیکاته می‌توان به گرانیت، پورفیری، کوارتز، بازالت، ماسه‌های سیلیکاتی و همچنین کوارتزیت اشاره نمود.

دانه‌بندی و همچنین جنس آگرگات‌ها بسته به ظاهر دلخواه و همچنین مشخصات فیزیکی و مکانیکی محصول نهایی انتخاب می‌شوند.

مینرال‌های پرکننده چه نوع موادی هستند؟

فیلرها یا همان مینرال‌های پرکننده نوعی مواد معدنی هستند که برای ارزان‌سازی و مقرون به صرفه‌تر کردن محصول یا بالا بردن ویژگی خاص به آن اضافه می‌کنند. برخی از فیلرهای پرکننده عبارتند از:

  • ATH (در سنگ مصنوعی کورین)
  • شیشه دانه‌بندی
  • سیلیس با خلوص بالا
  • کربنات کلسیم

افزودنی‌های بتن و رزین سنگ مصنوعی چه هستند؟

سیمان به کار رفته شده در ساختار و تولید سنگ‌های مصنوعی از نوع پرتلند یا سیمان سفید است. همچنین رزینی که در تولید اینگونه سنگ‌ها از آن بهره می‌گیرند بر پایه پلی کربوکسیلیک اتر بوده که مانند مواد روان کننده بتن به روان شدن خمیر سنگ مصنوعی و همچنین کاهش هوای اضافی بتن، کاهش آب مصرفی، افزایش مقاومت فشاری و کاهش زمان بتن‌ریزی کمک بسیار زیادی می‌کند. در حقیقت فرآیند تولید را راحت‌تر می‌کند.

علاوه بر مواد بالا در تولید سنگ‌های مصنوعی از ترکیبانی نظیر خاک رس نیز بهره می‌گیرند. یکی از مزایای استفاده از خاک رس بالا رفتن مقاومت محصول نهایی است.

کاربرد رنگدانه‌ها در تولید سنگ مصنوعی

رنگدانه‌هایی که در تولید سنگ مصنوعی استفاده می‌کنند از رنگ‌های اکسید آهن است. این رنگدانه‌ها در اثر عوامل طبیعی مانند برف و باران و همچنین تابش شدید نور خورشید تغییر رنگ نمی‌دهند. همچنین در صورت خراشیده شدن رنگ سنگ‌ها بازهم ثابت می‌ماند و آنها از بین نمی‌روند.

نکته مهم در انتخاب مواد تولیدی سنگ مصنوعی

همه مواد تشکیل‌دهنده بالا که در ساختار سنگ مصنوعی از آنها بهره می‌گیرند باید طبق استانداردهای خاصی انتخاب و با یکدیگر مخلوط شوند. چرا که در غیراینصورت سنگ مصنوعی کیفیت لازم و مطلوب را نخواهد داشت و قابل استفاده نیست. در انتها سنگ مصنوعی باید دارای ظاهری صاف و بدون تابیدگی با لبه‌های ساب خورده باشد. توجه به این نکات موجب می‌شود تا یک سنگ مصنوعی با کیفیت و شبیه به سنگ طبیعی داشته باشیم. در غیراینصورت شکستن و عدم مقاومت در این سنگ‌ها کاملا طبیعی خواهد بود.

انواع سنگ‌های مصنوعی

همانطور که در بالا نیز اشاره شد، سنگ‌های مصنوعی دارای ساختار، اشکال و اندازه‌های مختلفی هستند. بنابراین این سنگ‌ها در انواع مختلف و متنوعی تولید و به بازار عرضه می‌شوند که برخی از آنها عبارتند از:

  • سمنت پلاست
  • سنگ مصنوعی مرمریت
  • کورین
  • سنگ مصنوعی اونیکس
  • کوارتز
  • وکیوم لمینیت

مزایا و ویژگی سنگ مصنوعی

  1. وزن سبک
  2. طرح‌های مختلف
  3. رنگ متنوع و قابل انتخاب
  4. درخشندگی بالا
  5. ضخامت کم
  6. مقاومت عالی و بی‌نظیر
  7. طول عمر بالا
  8. ضد لک و خش
  9. مقاوم در برابر سرما و یخبندان شدید و گرمای شدید تابستان
  10. امکان سفارشی‌سازی
  11. نصب راحت و آسان
  12. در صورت تخریب، ترمیم این سنگ‌ها بسیار مقرون به صرفه و کم هزینه است.

کاربردهای سنگ مصنوعی

سنگ‌های مصنوعی به نسبت سنگ‌های طبیعی کاربردهای بسیار زیادی دارند. این سنگ‌ها با وجود کاربرد فراوان بسیار مقرون به صرفه هستند و هم در نمای داخلی و هم خارجی قابل استفاده هستند. برخی از مهم‌ترین کاربردهای این سنگ به شرح زیر است:

  • معماری و نماری خارجی ساختمان
  • معماری و نمای داخلی ساختمان
  • کفپوش و دیوارپوش محوطه داخل حیاط خانه، ویلا، باغ، پارکینگ، روف گاردن، پیاده رو، رمپینگ
  • قرنیز
  • مجسمه و آبنماهای داخلی یا خارجی ساختمان
  • زیباسازی شهری
  • نمای شومینه
  • استفاده به عنوان جدول در زیباسازی فضای سبز منازل و شهر
  • سینک و روشویی ساختمان‌ها
  • پله و راه پله
  • درپوش دیوار
  • نمای پنجره‌ها
  • و غیره

پایان

همانطور که در طول این مطلب مطالعه کردید، سنگ‌های طبیعی به نسبت سنگ‌های مصنوعی قیمت بسیار بالاتری دارند. به همین منظور بهتر است تا جایی که می‌توانید از این سنگ‌ها برای ساخت نمای داخلی و خارجی ساختمان خود بهره بگیرید. چرا که علاوه قیمت و کاربرد بسیار زیاد، از مقاومت بسیار بالایی نیز برخوردار هستند. ما در این مقاله سعی بر آن داشتیم که شما را به طور کامل با این سنگ‌ها آشنا کنیم. جهت اطلاعات بیشتر و مشاوره در مورد خرید انواع افزودنی بتن و روان کننده بتن و … می‌توانید با کارشناسان مهندسی شرکت تولید کننده مواد شیمیایی ساختمانی کپکو به شماره تماس  02189331 ارتباط برقرار کنید.

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*