دوام بتن در برابر خوردگی ناشی از یون کلراید و آب دریا

بتن یک ماده ترکیبی چسبنده‌ای است که برای تمامی پروژه‌های عمرانی و ساختمانی از آن استفاده می‌شود. درصد بالایی از مصالح ساختمان‌های بتنی را بتن تشکیل می‌دهد و حتی برای پروژه‌های راهسازی، سدسازی یا ساخت آسمان خراش‌ها بتن نقش مهمی به عهده دارد. دوام بتن در برابر خوردگی بسیار حائز اهمیت است.

گاهی تحت تاثیر عوامل مختلفی نظیر یون کلراید ممکن است دوام بتن بر اثر خوردگی کاهش پیدا کند. اما با به کارگیری الزامات و استانداردهای خاصی می‌توان دوام بتن را افزایش داد. هم اکنون کسب جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید ادامه این مطلب را مطالعه کنید.   

یکی از مشکلات اصلی بتن‌ریزی

بتن به عنوان یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی یا پروژه‌های عمرانی است. هزینه مناسب و همچنین دوام بتن باعث شده تا به عنوان پرکاربردترین مصالح در دنیا از آن استفاده کنند. البته مقاومت و پایداری بتن به انواع افزودنی بتن نیز بستگی دارد. این افزودنی‌ها موادی هستند که حین مخلوط کردن ترکیبات بتن به آنها اضافه می‌شود. هدف از به کارگیری یا خرید افزودنی بتن تغییر خواص و همچنین بهبود کیفیت آن است. همچنین برای افزایش بهره‌وری عملیات اختلاط، بتن‌ریزی، گیرش و انتقال چنین موادی اهمیت بسیار زیادی دارند. گاهی ورود برخی از ترکیبات شیمیایی نظیر یون کلراید می‌تواند باعث خوردگی فولاد در بتن شود.

در واقع از اصلی‌ترین عوامل خوردگی می‌توان به یون کلراید اشاره کرد و بتن‌هایی که بیشتر در معرض هوا هستند، شانس خوردگی آنها نیز به طبع افزایش پیدا می‌کند. اگر به الزامات دوام بتن در برابر خوردگی ناشی از یون‌های کلراید و آب دریا توجه داشته باشید، کمتر با چنین مشکلاتی مواجه می‌شوید. طراحان سازه‌های بتنی به مشخصات بتن توجه زیادی می‌کنند در واقع این مشخصه‌ها در پایداری و عمر یک سازه بتنی تاثیر بسیار زیادی خواهند گذاشت.

اهمیت دوام بتن

دوام بتن تحت تاثیر شرایط مختلفی می‌تواند کاهش یا افزایش پیدا کند. همین افزودنی بتن که حین ترکیب مواد به آن اضافه می‌شود، در بسیاری از مواقع برای افزایش این دوام خواهد بود. البته به شرط اینکه خرید افزودنی بتن و انواع روان کننده بتن مورد نیاز با رعایت نکات مهم همراه باشد. بسیاری از افراد حین خرید تنها به قیمت افزودنی بتن توجه کرده و از سطح کیفیت یا اصل بودن این مواد و ترکیبات غافل می‌شوند.

لازم به ذکر است که همین دوام نیز تحت تاثیر مواد و یون‌هایی چون یون کلراید می‌تواند کاهش پیدا کند؛ چرا که یون کلراید باعث خوردگی خواهد شد. این دوام به هوازدگی، سایش، حمله شیمیایی و دیگر فرایندهای آسیب‏دیدگی بستگی دارد. در واقع بتنی با کیفیت است که شکل اولیه و همچنین قدرت خود را در برابر تمامی شرایط محیطی حفظ کند. شاید با اهمیت استحکام بتن در پروژه‌های عمرانی و ساختمانی آشنا نباشید.

این دوام در وهله اول به تاثیرات اقتصادی و اجتماعی بستگی دارد: چنانچه یک پروژه‌ای مستحکم نباشد پس طول عمر آن نیز زیاد نیست. برای افزایش روز افزون هزینه‌های تعمیر به ویژه سازه‌های عظیم و پروژه‌های بزرگ بایستی هزینه‌های بسیار زیادی را پرداخت نمود. از طرفی زمان بیشتری نیز بابت پایدار ماندن این سازه باید صرف کرد.

الزامات دوام بتن در برابر خوردگی ناشی از یون کلراید و آب دریا

دوام بتن یکی از مهم‌ترین نکات در تمامی پروژه‌های ساخت و ساز محسوب می‌شود؛ به همین منظور افزودنی بتن دال بر مواد افزودنی برای بهبود کیفیت بتن اهمیت بسیار زیادی دارد. در واقع سطح خرید افزودنی بتن به سبب پایداری و مقاومت پروژه در برابر شرایط آب و هوایی مختلف است. قطعاً می‌دانید که یون کلراید یکی از اصلی‌ترین مواد تاثیرگذار روی دوام بتن خواهد بود، چرا که باعث خوردگی می‌شود.  

توجه داشته باشید که این یون تحت تاثیر شرایط مختلفی وارد بتن خواهد شد. معمولاً برای پروژه‌هایی که از آب دریا برای ساخت بتن استفاده می‌کنند، احتمال نفوذ این یون بسیار زیاد است. اما نگران نباشید، چرا که با الزامات دوام بتن در برابر خوردگی ناشی از یون‌های کلراید و آب دریا می‌توانید اثرات منفی آن را کاهش دهید. البته به کارگیری تمامی ترکیبات ساخت بتن در رده و با مشخصات مختلف می‌تواند چنین مشکلاتی را کنترل کرد.

  • باید از سیمان پرتلند مناسب استفاده کنید که بین ۶ تا ۱۰ درصد C3A باشد.
  • حداکثر مواد سیمانی را به نسبت ۴۲۵ کیلوگرم بر متر مکعب در نظر بگیرید. چنانچه نیاز به سیمان بیشتری است حتماً به منظور جلوگیری از ترک خوردگی ناشی از خشک شدن باید اقدامات مهمی انجام شود.
  • چنانچه از افزودنی بتن حباب زا استفاده می‌کنید، باید رده مقاومتی آن تا ۵ مگاپاسکال افزایش یابد.

الزامات دوام بتن در برابر خوردگی ناشی از یون کلراید و آب دریا چنین ایجاب می‌کند که از سیمان‌های نوع ۵ برای مقاطع بتن مسلح استفاده نشود.

عوامل تاثیرگذار روی خرابی بتن

دوام بتن و عمر آن به شرایط محیطی بستگی دارد‌ و اما کیفیت افزودنی بتن و تمامی مواد تشکیل دهنده آن نیز تاثیرگذار هستند. همچنین اینکه الزامات و استانداردهایی به تناسب استفاده از میزان مواد تشکیل دهنده وجود دارد.   

این دوام به انواع مختلفی تشکیل می‌شود که خوردگی در طبقه‌بندی پایایی در برابر تهاجم شیمیایی قرار می‌گیرد. چنانچه از مصالح آلوده، مواد افزودنی آغشته به کلر یا حتی آب دریا استفاده کرده باشید، نفوذ یون کلراید نیز در بتن به شدت افزایش پیدا می‌کند.

یون کلراید توسط سیستم مکنده مویینگی نفوذ دارد. اما عوامل بسیار زیادی دست به دست یکدیگر می‌دهند تا تخریب بتن به شدت افزایش پیدا کند. برخی از این موارد عبارتند از:

  • آب مصرفی یکی از مهمترین عوامل تخریب بتن خواهد بود. چنانچه از آب دریا برای ساخت بتن استفاده کرده باشید، قطعاً حاوی درصد بالایی یون‌های کلراید است.
  • کیفیت و نوع سنگدانه‌ها را نیز در نظر داشته باشید. چرا که به تناسب استانداردها بایستی از سنگدانه‌هایی با ابعاد مناسب استفاده کرد: در غیر این صورت حجم سیمان به تناسب بزرگ یا کوچک بودن سنگدانه‌ها تغییر می‌کند.
  • اهمیت خرید مصالح ساخت بتن یا خرید افزودنی بتن با کیفیت بالا به تاثیرگذاری آنها بستگی دارد. چنانچه از مصالح و مواد فاسد استفاده کنید، باعث خرابی بتن می‌شوید.
  • اثر دما را نیز فراموش نکنید، چرا که افزایش دما باعث بالا رفتن نفوذ‏پذیری می‌شود.
  • خواص سیمان به عنوان مهم‌ترین پارامترهای تاثیرگذار است، چرا که برای پروژه‌های مختلف به تناسب شرایط و حتی تمامی مواد و مصالح به کار برده شده بایستی از یک سیمان با تیپ خاصی استفاده کرد.
  • نفوذ‏پذیری و عوامل موثر در آن را به خاطر داشته باشید. هر چقدر نفوذ‏پذیری بیشتر، پس عامل تخریب‏کننده‌ای نظیر یون کلراید با قدرت بیشتری در داخل بتن نفوذ می‌کنند.
  • چنانچه نسبت آب به سیمان بیشتر باشد، احتمال نفوذ این یون خورنده نیز بیشتر می‌شود.

جمع بندی

بتن به عنوان یکی از کاربردی‌ترین مصالح برای پروژه‌های عمرانی به ویژه، پروژه‌های بتنی محسوب می‌شود. تنها استفاده از بتن کافی نیست، بلکه تمامی مصالح به کار برده شده برای ساخت بتن باید دارای کیفیت مطلوب باشد. چنانچه شرایط و الزامات ساخت بتن مورد توجه قرار نگیرد، می‌تواند بعدها باعث تخریب آن شود. نفوذ یون‌هایی نظیر یون کلراید به عنوان مهم‌ترین عوامل خوردگی فولاد در بتن است.

پس برای کاهش یون کلراید، کاهش تاثیرگذاری اثرات منفی آن و همچنین به منظور جلوگیری از نفوذ آن باید نکاتی را در نظر قرار داد. اما اگر اقدام به خرید افزودنی بتن یا دیگر مواد و محصولات با کیفیت کنید، قطعاً احتمال چنین خطراتی کاهش می‌یابد. باید از مجموعه‌ای خرید خود را انجام دهید که قیمت افزودنی بتن در آن مقرون به صرفه‌تر از بازار باشد.

شرکت همگرایان تولید (capco) یکی از شرکت‌های موفق توزیع کننده انواع مواد و محصولات مورد نیاز بتن و پروژه‌های عمرانی است. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تماس 02189331 با مشاورین در ارتباط باشید.

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*