روان کننده بتن چیست؟

معرفی روان کننده بتن، فوق روان کننده بتن و ابر روان کننده بتن

روان‏ کننده ‏ها برای کاهش نسبت آب به مواد سیمانی در روانی ثابت با افزایش روانی بتن بدون افزایش نسبت آب به سیمان مورد استفاده قرار می‏گیرند.جهت اطلاع از قیمت روان کننده بتن به سایت فروشگاه کپکوکالا مراجعه بفرمایید. در مقاله زیر به سوال روان کننده بتن چیست؟ اشاره شده است .ویژگی‏های متعددی را می‏توان به این افزودنی‏ها اضافه نمود ازجمله، کندگیری، زودگیری، زودسخت شوندگی، افزایش یا کاهش لزجت بتن و….. که در مواقع و شرایط مختلف استفاده، باید مورد توجه قرار گیرند. جهت خرید فوق روان کننده بتن به سایت کپکو قسمت افزودنی های بتن مراجعه بفرمایید.استفاده از روان‏ کننده ‏ها هم مشخصات بتن تازه و هم مشخصات بتن سخت‏ شده را بهبود می‏دهد. البته باید اضافه نمود که تقسیم‏ بندی‏های مختلف برای مواد افزودنی به ویژه مواد افزودنی روان‏ کننده در استانداردهایی مانند ASTM C494، EN934 و ISIRI 2930 انجام شده است.

روان کننده بتن

انواع افزودنی‏ های بتن بر اساس استاندارد ASTM C494 

  • دسته A  روان کننده بتن یا افزودنی‏ های کاهنده آب معمولی
  • دسته B افزودنی‏ های کندگیر کننده
  • دسته C افزودنی ‏های تسریع‏ کننده
  • دسته D افزودنی ‏های کاهنده آب و کندگیر کننده
  • دسته E افزودنی‏ های کاهنده آب و تندگیر کننده
  • دسته F  ابر روان کننده بتن یا افزودنی‏ های کاهنده قوی آب معمولی
  • دسته G فوق روان کننده بتن یا افزودنی‏ های کاهنده قوی آب و کندگیر کننده
  • دسته S افزودنی‏ های با عملکرد خاص

مشاهده فیلم خط تولید فوق روان کننده های شرکت کپکو

با توجه به الزامات موجود در استاندارد ASTM C494، افزودنی های کاهنده آب باید بتوانند حداقل به میزان 5 درصد مقدار آب اختلاط را کاهش دهند، همچنین افزودنی‏ های فوق کاهنده آب نیز باید قادر باشند آب اختلاط را به میزان حداقل 12 درصد کاهش دهند. لازم به ذکر است که برخی از کاهند‏ه‏های خیلی قوی آب، مقدار آب اختلاط را به میزان  حداقل 25 درصد کاهش خواهند داد که در بازار به نام ابر روان‏کننده ‏ها شناخته می‏شوند.

فقو روان کننده بتن

این افزودنی‏ها برای شرایط مختلف قابل عرضه می‏باشند. این شرایط شامل، بتن‏ ریزی در هوای گرم که نیازمند افزودنی با قابلیت کندگیرکنندگی ، بتن‏ ریزی در هوای سرد با مشخصاتسریع کننده گیرشو مقاومت تا بتن به مقاومت اولیه زیاد برسد.

همچنین بر اساس استاندارد ملی ایران به شماره 2-2930، افزودنی‏های بتن بصورت زیر تقسیم ‏بندی می‏شوند:

  • ماده افزودنی کاهنده آب/ روان‏ کننده
  • ماده افزودنی فوق کاهنده آب/ فوق روان‏کننده
  • ماده افزودنی نگه‏دارنده آب
  • ماده افزودنی حباب هواساز
  • ماده افزودنی زودگیر کننده
  • ماده افزودنی زود سخت شونده (تسریع کننده زمان سخت شدگی)
  • ماده افزودنی دیرگیر کننده
  • ماده افزودنی کاهنده میزان جذب آب
  • ماده افزودنی کاهنده آب/ روان‏ کننده/دیرگیر کننده
  • ماده افزودنی فوق کاهنده آب/ فوق روان‏ کننده/دیرگیر کننده
  • ماده افزودنی کاهنده آب/ روان‏کننده/زودگیر کننده
  • ماده افزودنی اصلاح کننده گرانروی

تاثیر روان کننده بتن چیست؟

تفاوت روان کننده بتن با فوق روان کننده بتن و ابر روان کننده بتن چیست؟

مهمترین تفاوت افزودنی‏ های روان کننده، فوق روان کننده، ابر روان کننده، مقدار کاهش آبی است که این افزودنی‏ ها می‏توانند انجام دهند. افزودنی‏ های روان کننده برای بتن با روانی برابر، می‏توانند، آب اختلاط را تا حدود 5 تا 12 درصد کاهش دهند. افزودنی‏های فوق روان کننده نیز  اب اختلاط را به میزان حداقل 12 درصد کاهش می‏دهند. همچنین برخی از فوق روان‏کننده ها بر پایه شیمیایی پلی کربوکسیلات اتر، که در بازار ایران به عنوان ابر روان کننده شناخته می‏شوند می‏توانند هم آب اختلاط را به میزان حداقل 30 درصد کاهش دهند و هم اسلامپ را به میزان قابل توجهی افزایش دهند. براساس مطالعات انجام شده استفاده بیش از مقدار مشخصی از افزودنی‏های کاهنده آب، تاثیری در کاهش مقدار آب نخواهد داشت. در مجموع در روانی برابر با افزایش مقدار عیار سیمان، می‏توان آب اختلاط را به میزان بیشتری کاهش داد.

پیشنهاد میکنم ویدئو معرفی افزودنی های بتن شرکت کپکو را مشاهده کنید.

کاربرد فوق روان کننده بتن و روان کننده بتن چیست؟

افزودنی‏های کاهنده آب کارایی بتن را به میزان قابل توجهی افزایش داده و یا اینکه امکان کاهش مقدار آب در نسبت روانی برابر را فراهم می‏کند. بتن‏ هایی که از افزودنی‌های کاهنده آب برخوردار بوده به احتمال ضعیف ‏تری تحت جداشدگي قرار گرفته و جریان پذیری آن‏ها در سطح مطلوب‏تری قرار خواهند گرفت.  افزایش مقدار استفاده از افزودنی‏های کاهنده آب، بیش از حد معین تاثیر بیشتری بر روی افزایش روانی نخواهد داشت. چرا که مقدار اشباع افزودنی، بیشترین مقدار موثر افزودنی بوده است. افزودنی‌های کاهنده آب در انواع مختلف می‏توانند روی ظرفیت آب‌انداختگي بتن تاثیرگذار باشند. افزودنی‌های فوق روان کننده با پایه شیمیایی پلی کربوکسیلات اتر آب‌انداختگي را کاهش داده هرچند نرخ اسلامپ آن ها در سطح بسیار بالایی قرار می‏گیرد. همچنین استفاده از افزودنی‌های کاهنده آب با پایه شیمیایی اسیدهای کربوکسیلیک هیدروکسیلاتی، منجر به افزایش آب‌انداختگي بتن می‏شوند.

این مطلب را هم بخوانید:مکانیزم عملکرد بتن

محدوده اسلامپ بتن

از مشکلات اجرایی در استفاده از افزودنی ‏های کاهنده آب، کاهش مدت زمانی است که این افزودنی‏ ها می‏توانند کارایی بتن را حفظ کنند. زمان کارایی به عوامل متعددی بستگی دارد که از آن جمله می‏توان به دوز مصرفی افزودنی‏های کاهنده آب، استفاده از سایر افزودنی‌های شیمیایی، مشخصات سیمان، نسبت آب به مواد سیمانی، دمای بتن، اسلامپ و سن/طول عمر بتن در حین افزودن افزودنی کاهنده آب اشاره نمود. تاثیر بازیابی روانی در بتن با آب به مواد سیمانی کمتر، بیشتر می‏باشد. به طور کلی افزایش دما موجب تسریع روند افت اسلامپ در بتن می‏گردد. نوع سیمان نیز تاثیر بسزایی در روند افت اسلامپ دارد؛ بیشتر بودن تری کلسیم آلومینات در سیمان‏های تیپ یک و سه نسبت به سیمان های تیپ دو و پنج موجب تسریع افت اسلامپ در بتن‏ های حاوی این نوع سیمان‏ها می‏شود.

روش‏های افزایش مدت زمان حفظ کارایی بتن

  1. مواد کندگیر کننده مطابق استاندارد ASTMC 494/C494M
  2. استفاده مجدد از افزودنی در فواصل زمانی مشخص
  3. افزودنی‌های تاخیری- کاهنده آب نوع D
  4. HRWRA های تاخیری نوع G
  5. افزودن مواد مضاف با قابلیت ارتقای قابلیت کارایی

زمان گیرش بتن چیست؟

زمان گیرش بتن به عوامل متعددی از جمله، ترکیبات شیمیایی و اندازه ذرات سیمان، دما و نسبت آب به سیمان بستگی دارد. افزودنی‌های کاهنده آب در صورت افزایش مقدار مصرف بيشتر از مقادیر مشخص شده و یا کاهش دما، زمان گیرش اضافی در بتن را بدنبال خواهند داشت. که دلیل آن این ست که کاهنده ‏های آب به دلیل پخش کردن ذرات سیمان و و محصولات آبگیری سیمان به یکدیگر، کارایی بتن افزایش پیدا کرده و گیرش اولیه بتن به تاخیر می‏افتد. در مقابل آن با مصرف مخلوط‌های تسریع‌كننده منجر به کاهش یا حذف کامل تاخیرها می‏شوند. ترکیب نامناسب، شروع واکنش های شیمیایی در بتن را به تاخیر انداخته، این فرآیند در حین ترکیب رخ داده و پس از پایان عملیات ترکیب قابل مشاهده می‏باشد. در نتیجه این وضعیت، آب اضافه شده افزایش یافته که کاهش کیفیت بتن را بدنبال خواهد داشت. زمان گیرش اولیه و نهایی بتن با سیمان تیپ 5 و دارای افزودنی‏های کاهنده آب، صرف نظر از نسبت آب به سیمان و نوع افزودنی، افزایش می‏یابد.

 تاثیر روان کننده ها بر روی بتن سخت شده

مقاومت بتن چیست؟

تغییر میکروساختار خمیر سيمان بواسطه افزودنی‌های کاهنده آب یکی از عواملی بوده که افزایش مقاومت در کنار رویکرد مبتنی بر کاهش نسبت آب به سیمان را بدنبال خواهد داشت. همچنین در نسبت آب به سیمان برابر، مخلوط‏های دارای افزودنی کاهنده آب به دلیل پراکندگی بهتر ذرات سیمان، تا حدی می‏تواند مقاومت فشاری را افزایش دهد. کاهنده های آب با گیرش عادی و تسریع‌كننده‌ گيرش، مقاومت اولیه بتن را افزایش می‏دهند. مقاومت نهايي بتن حاوی افزودنی کاهنده آب تا 20 % یا بیشتر قابل افزایش می باشد. در این وضعیت مقدار سیمان بدون کاهش مقاومت 28 روزه، قابل کاهش می‏باشند. مقاومت خمشی بتن‏های دارای افزودنی‏های کاهنده آب نیز بهبود پیدا می‏کند؛ اما نسبت این افزایش در مقایسه با مقاومت فشاری کمتر می‏باشد. افزایش مقاومت فشاری تا حدود 70 مگاپاسکال، با استفاده از برخی فوق روان‏ کننده ‏ها قابل دست‏یابی می‏باشد.

این مطلب را هم بخوانید:علت استفاده از هوازا در بتن

دوام بتن چیست؟

به طور کلی استفاده از افزودنی‏های کاهنده آب موجب کاهش نسبت آب به سیمان و در نتیجه باعث افزایش مقاومت فشاری و همچنین کاهش نفوذپذیری بتن می‏گردد. از اینرو دوام بتن نيز افزایش مي‌یابد. مطالعات انجام شده نشان می‏دهد که در نسبت آب به سیمان برابر، بتن حاوی افزودنی‏های کاهنده آب در مقایسه با بتن بدون افزودنی که دارای تراکم مناسبی می‏باشد، دوام و پایایی بهتری در برابر چرخه یخ زدن و آب شدن و همچنین در برابر نمک‏های یخ‏زدا، از خود نشان می‏دهد. استفاده از کاهنده‏های آب جهت کاهش نسبت آب به مواد سیمانی، سبب افزایش مقاومت بتن نسبت به ورود يون کلر را به همراه داشته که در این حالت احتمال بروز خوردگی به شکل قابل ملاحظه‏ای کاهش می‏یابد.

مقاومت بتن در برابر انجماد- ذوب چگونه است؟

افزایش روانی یا کاهش نسبت آب به مواد سیمانی با استفاده از روان کننده ها می‏تواند بر ماتریس خمیر سیمان و یا بر توزیع حباب‏های هوا موثر باشد، اما نمی‏تواند بدون استفاده از افزودنی‏های حباب ساز بر روی مقاومت در برابر چرخه ذوب و یخ زدن تاثیر کافی داشته باشد. چرا که مقاومت تابعی از ساختار هواي موجود در بتن سخت‌‏شده می باشد.

این مطلب را هم بخوانید:بتن‏ ریزی در هوای سرد چگونه انجام می شود؟​

نفوذپذیری بتن چیست؟

نفوذپذیری بتن تابعی از نسبت آب به مواد سیمانی می‏باشد، کاهش نسبت آب به مواد سیمانی در صورت مصرف روان‏کننده‏ ها، موجب کاهش تخلخل خمیر سیمان و به سبب آن نفوذپذیری کاهش پیدا می‏کند.

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*