ساخت سازه بتنی با پرینت سه بعدی

از تولید غذا گرفته تا پوشاک، مبلمان، آثار هنری و … پرینتر سه بعدی را به ابزاری قدرتمند برای سازندگان مختلف تبدیل شده است. این ابزار به تولیدکنندگان، طراحان و افراد خلاق کمک می‎کند تا محصولات منحصر‎به ‎فردی را از طریق قدرت این تکنولوژی ایجاد کنند. در چند سال گذشته، ساخت سازه بتنی با پرینت سه بعدی نیز به طور چشمگیری بر صنعت ساختمان‎سازی تاثیر داشته است. در حال حاضر معماران و مهندسان با فرصت‎های جدیدی برای ایجاد سازه‎هایی در کوتاه‎ترین زمان و با بالاترین سطح دقت روبرو هستند. اما این فناوری چه مزایا و چه چالش‎هایی دارد؟ با این مقاله از کپکو همراه باشید تا به این سوالات مهم پاسخ دهیم.

ساخت سازه بتنی با پرینت سه بعدی چیست؟

چاپ سه بعدی بتن (3DP) یک تکنیک ساخت‎وساز دیجیتال است که با استفاده از آن می‎توان سازه‎های بتنی با طرح‎های هندسی پیچیده را ساخت. این فناوری در سال 2012 ساخته شده و به طور مداوم در حال تکامل و بهبود است تا بتواند به یک فناوری برجسته در زمینه صنعت ساخت و ساز مبدل شود.

ساخت سازه بتنی با پرینت سه بعدی مزایای بسیاری دارد که از جمله آن‎ها می‎توان به افزایش قابلیت سفارشی‌سازی، کاهش زمان ساخت و … اشاره کرد. از بین آن‌ها، چاپ بتن مبتنی بر اکستروژن متداول‌ترین فناوری مورد استفاده است و تعداد مطالعات تحقیقاتی به طور تصاعدی در سراسر جهان در حال افزایش است.

مزیت استفاده از پرینتر سه بعدی بتن چیست؟

ساخت سازه بتنی با پرینت سه بعدی از مزایای بسیاری برخوردار است. به همین خاطر توسعه آن به شدت مورد توجه قرار گرفته. در پنج سال گذشته تعداد نوآوری‎ها در این زمینه بسیار زیاد بوده اما چرا اینطور است؟ پرینت سه بعدی بتن در مقایسه با روش‎های سنتی چه مزایایی را ارائه می‎کند؟

کاهش هزینه‏ ها

یکی از مهم‎ترین مزیت‎های استفاده از این چاپگرهای سه بعدی کاهش هزینه‌هاست. به زبان ساده، ساخت سازه با پرینت سه بعدی این پتانسیل را دارد که ساخت‎وساز را از نظر سرعت، کارایی، هزینه و بهره‎وری ارتقاء دهد. در واقع وقتی که از پرینت سه بعدی استفاده می‎کنید میزان مواد مورد نیاز کاهش یافته و در نتیجه هزینه کمتر خواهد شد.

کاهش میزان مصرف مواد

با استفاده از ساخت سازه بتنی با پرینت سه بعدی سازه‎های دیوار را می‎توان از نظر توپولوژیکی بهینه و تا حدی توخالی کرد و به این ترتیب نیاز به مصرف مواد تا حد بسیار زیادی کاهش می‎یابد. همین مسئله باعث می‏شود تا آسیب کمتری نیز به محیط زیست وارد شود.

یکی دیگر از نکات مهم این است که با استفاده از این فناوری‎های سه بعدی می‎توانید میزان ضایعات تولید شده طی یک پروژه معمولی را تا 30 درصد کاهش داد که خود عدد قابل توجهی است. در واقع فرایند کار به این شکل است که قطعات مختلف چاپ شده و مواد بلااستفاده خیلی سریع و راحت بازیافت می‎شوند و حتی می‎توان آن‎ها را برای استفاده‎های بعدی ذخیره کرد.

امکان ساخت سازه با طراحی‎های متفاوت و پیچیده

یکی دیگر از مزایای ساخت سازه بتنی با پرینت سه بعدی این است که با استفاده از آن می‎توانید بی‎نهایت طرح برای سازه خود در نظر بگیرید. در واقع تنها چیزی که می‎تواند پرینترهای سه بعدی را محدود سازد، تخیل معماران خواهد بود. با این تکنولوژی می‎توان پیچیده ‎ترین و مشکل‎ترین سازه ‎ها را که ساخت آن‎ها با روش‎ها سنتی هزینه و انرژی زیادی می‎برد در کوتاه‎ترین مدت زمان ممکن عملی کرد.

از پرینت سه بعدی بتن در چه مواردی می‎توان استفاده کرد؟

خوب است بدانید که بعد از آب، پرمصرف‎ترین ماده در دنیا، بتن است. بتن‎ها تقریبا در هر جایی یافت می‏شوند. به همین خاطر ساخت سازه بتنی با پرینت سه بعدی نیز کاربردهای فراوانی خواهد داشت. در اینجا به تعدادی از این کاربردها اشاره خواهیم کرد.

ساخت سازه‌های معماری

مهم‎ترین کاربرد پرینترهای سه بعدی بتنی ساخت سازه‎های معماری است.  از جمله ساخت ساختمان‌ها، پل‌ها، خانه‌ها و سایر سازه‌های معماری با استفاده از فناوری پرینت سه‌بعدی بتن می‌تواند صورت بگیرد. این روش می‌تواند سرعت ساخت‌وساز را تا حد زیادی افزایش و از هزینه‎ها بکاهد.

تولید الگوها و قالب‌ها

برخی از قالب‎های مورد استفاده در صنایع مختلف از بتن هستند. این قالب‎ها اغلب اشکال پیچیده‎ای دارند که ساخت آن‎ها به شکل سنتی کار سختی است.  پرینت سه‌بعدی بتن می‌تواند برای تولید الگوها و قالب‌های مورد نیاز در صنعت ساخت‌وساز استفاده شود. این روش، عملکرد و دقت بالاتری نسبت به روش‌های سنتی تولید قالب‌ها فراهم می‌کند.

تولید عناصر سازه‌ای

 با استفاده از پرینت سه‌بعدی بتن، می‌توان عناصر سازه‌ای مانند ستون‌ها، دیوارهای جداسازی، پانل‌ها و تیرها را تولید کرد. این روش قادر است تا اجزاء مورد نیاز برای سازه‎های مختلف را به سرعت و دقت تولید کند.

تولید نمونه‌ها در آزمایشگاه‌های بتن

 پرینت سه‌بعدی بتن می‌تواند برای تولید نمونه‌های بتنی استفاده شود که در آزمایشگاه‌های تحقیقاتی و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این روش امکان تولید نمونه‌های با خصوصیات خاص و تنوع بالا را فراهم می‌کند.

تولید عناصر زیبایی و طراحی

پرینت سه‌بعدی بتن می‌تواند برای تولید عناصر زیبایی و طراحی مورد استفاده قرار گیرد، مانند آثار هنری و اشیاء دکوراتیو. این روش به طراحان و هنرمندان امکان می‌دهد تا الگوها و قالب‌های منحصر به فرد خود را بسازند.

مراحل ساخت سازه بتنی با پرینتر سه بعدی چگونه است؟

برای ساخت سازه بتنی با پرینت سه بعدی بایستی چند مرحله طی شود. این مراحل به شکل زیر است:

پیش از هر چیزی لازم است که محل ساخت‎وساز به طور کامل صاف شود تا امکان نصب ریل‎های مورد نیاز چاپگر فراهم شود. بعد از انجام این کار کارگران ریل‎های مخصوص چاپگر را در جاهای مشخص نصب خواهند کرد.

پس از این مرحله نیاز است که پرینتر روی ریل‎ها قرار گرفته و ستون‎ها نیز تنظیم شوند. اصولا در ساخت سازه بتنی با پرینت سه بعدی نیاز به یک بازوی رباتیک و یک تیر فلزی افقی نیز هست.

پس از اینکه طرح سه بعدی از طریق نرم‎افزار طراحی و به سیستم انتقال داده شد، بتون با استفاده از یک شیلنگ بزرگ به نازل وصل خواهد شد و فرایند ساخت اجزاء مختلف شروع می‏شود.

در ساخت سازه بتنی با استفاده از پرینترهای سه بعدی از چه نوع بتنی استفاده می‏شود؟

اصولا برای ساخت سازه بتنی با پرینت سه بعدی از از سیمان پرتلند استفاده می‏شود. سیمان پرتلند به دلیل هزینه کم و در دسترس بودن گسترده آن رایج‎ترین ماده‎ای است که برای ساخت وساز با استفاده از پرینترهای سه بعدی و روش سنتی مورد استفاده قرار می‎گیرد. به طور کلی کیفیت بتن و مشتقاتی که در پرینترهای سه بعدی استفاده می‏شود بسیار حائز اهمیت است. شرکت تولیدی مواد شیمیایی ساختمانی همگرایان تولید یا کپکو یکی از کارخانه های بزرگ کشور در زمینه تولید انواع روان کننده بتن و همچنین محصولاتی همچون اسپیسرهای پلاستیکی، نوارهای واتر استاپ، افزودنی های بتن، ساخت قالب‎های محصولات پلیمری، کامپوندینگ پی‏‎وی‌سی، پلی‎ کربوکسیلات اتر و … است.

بررسی چالش‎ها + سخن پایانی

همانطور که ساخت سازه بتنی با پرینت سه بعدی می‎تواند باعث کاهش ضایعات و کم شدن هزینه ها شود اما تهیه یک پرینتر سه‌بعدی نیز کار دشوار و گرانی خواهد بود. نکته دیگری که بایستی به آن اشاره کرد این است که پرینتر سه‎ بعدی می‎تواند سازه‎ها و اشکالی را بسازد که ساخت آن‎ها با استفاده از روش‎های سنتی دشوار یا غیرممکن است اما کار با این دستگاه نیز نیاز به تخصص خواهد داشت. این تخصص‎ها خود هزینه های اضافی برای پروژه ایجاد خواهند کرد. با این حال انتظار می‏رود که طی سال‎های آتی روند پیشرفت این چاپگرهای سه‌بعدی سرعت بیشتری یافته و به تحولی عظیم در صنعت ساختمان‎‌سازی ایجاد شود.

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*