ساخت سد گتوند و انواع افزودنی بتن بکار رفته در آن

سدهای بسیار زیادی برای کنترل سیلاب و همچنین ذخیره آب به منظور تامین آب کشاورزی مورد نیاز منطقه، در کشور احداث شده است. اما سد گتوند را می‌توان به عنوان یکی از بزرگترین سدهای معروف کشور برشمرد که در قسمت پایین‌دست کارون آن را احداث کرده‌اند. یکی از اهداف اصلی احداث آن، تولید برق بود و همچنین تنظیم آب کشاورزی مناطق پایین دست که خشکسالی آنها را تهدید می‌کند. اگر شما کاربران عزیز دوست دارید در رابطه با این سد بتنی، اهداف ساخت، مصالح ساخت سد و حتی انواع افزودنی بتن اطلاعاتی کسب کنید، با ما همراه باشید.

مشخصات سد گتوند

سد گتوند از بزرگترین سدهای کشور است که روی رودخانه کارون آن را احداث کرده‌اند. این سد ۲۵ کیلومتر با شوشتر، ۳۸۰ کیلومتر از ریزشگاه رودخانه کارون و ۱۰ کیلومتر از گتوند فاصله دارد. در سال ۱۳۷۶ پروژه ساخت این سد را آغاز کرده‌اند و تا سال ۹۲ پروژه ساخت آن طول کشید.

این پروژه از گونه‌های سنگ‌ریزه‌ای با هسته رسی است که ۱۸۲ متر ارتفاع دارد. طول تاج آن ۷۶۰ متر و عرض آن ۱۷ متر است. معمولا هر یک از سدهای کشور دارای ظرفیت یا گنجایشی هستند ،گنجایش سرریز این بزرگترین مخزن آبی کشور ۱۷۵۰۰ متر مکعب بر ثانیه می‌باشد

حجم کل مخزن ۵۸۲ میلیون متر مکعب است و حجم وسیعی از آب‌های این منطقه را ذخیره می‌کند. ۹۶ کیلومتر مربع مخزن دارد و مجهز به توربین‌های ۸×۲۵۰مگاوات فرانسیس با محور عمودی است.

ویژگی‌های سد گتوند

سد گتوند طی بازه‌های زمانی مختلف با همکاری شرکت‌های بسیار مشهوری نظیر هارزای آمریکا، موننکوی کانادا، لامایر آلمان، مشانیر ایران، کایتک چین و همچنین تمامی مهندسین توانمند و خبره ایرانی احداث شد.

در رابطه با این سد انتقادهای بسیار زیادی وجود دارد، چرا که وجود چالش‌هایی در پیرامون آن نظیر وجود رگه‌های نمکی و گچی باعث افزایش شوری آب در قسمت پایین دست شده است. اما طراحی آن دارای ویژگی‌های بسیار شاخصی است.

گتوند را به عنوان بلندترین سدهای خاکی کشور، با اهداف تامین آب کشاورزی و آشامیدنی منطقه و همچنین تولید برق احداث کرده‌اند. در واقع بالاترین میزان تولید انرژی برق آبی را در بین تمامی نیروگاه‌های آبی ایران دارد. بد نیست بدانید بزرگترین تونل انحراف و آبرسان از نظر طول و سطح مقطع نیز به همین سد اختصاص می‌یابد. یکی از شگفتی‌های این سد سیستم آب‌بندی ترکیبی دیوار و همچنین پرده آب‌بند آن است.

ناگفته نماند که با احداث آن بخشی از معابر روستایی و شهری این منطقه نیز بهسازی شده است. این پروژه حتی باعث رشد صنعت و تکنولوژی انرژی برق آبی کشور شد، همچنین تامین آب مورد نیاز زمین‌های پایین دست و کنترل آب رودخانه، موجب رشد این منطقه شده‌است. با ایجاد پتانسیل گردشگری نیز این منطقه از نظر اقتصادی رونق بسیاری دارد و چه بسا اینکه باعث اشتغال زایی بسیار زیادی نیز شده است.

ساخت سد گتوند و انواع افزودنی بتن بکار رفته در آن

سد گتوند یکی از سدهای بتنی است که از مواد و مصالح بسیار مختلفی برای آن استفاده کرده‌اند. بتن برای ساخت سد اهمیت بسیاری دارد. به کارگیری بتن البته با رعایت نکات و بررسی تمامی شرایط، تحول بسیار بزرگی در پروژه‌های عمرانی به وجود می‌آورد.

 اما این کیفیت و مقاومت برای زمانی است که شما تمامی مصالح ساخت بتن نظیر سیمان، آب، ماسه، شن و حتی افزودنی بتن را به میزان لازم و درصد تعیین شده در نظر بگیرید.

اما برای تمامی پروژه‌های عمرانی و برای هر پروژه به صورت جداگانه مواد‌افزودنی نیز اضافه می‌شود. در واقع به بتنی که برای ساخت گتوند استفاده کرده‌اند،موادافزودنی اضافه شده است و حتی دیگر سدهای موجود نیاز به مواد افزودنی خاصی دارد.

این مواد به دو صورت فیزیکی و شیمیایی تاثیرات خود را روی بتن خواهند گذاشت. در واقع یک نوع اثرکننده هستند که برای تغییر ویژگی‌های شیمیایی و فیزیکی مختلف بتن از آنها استفاده می‌کنند. این مواد باعث کنترل واکنش قلیایی سیمان با سنگدانه، افزایش مقاومت بتن، افزایش زمان گیرش یا سریعتر کردن روند مقاومت اولیه می‌شوند.

√ حباب ساز

از آنجایی که مولکول‌های قطبی آب به جذب یکدیگر تمایل بسیار زیادی دارند، برای جدا کردن مولکول‌ها به انرژی زیادی نیاز خواهد بود. پس به همین سبب از حباب‌سازها استفاده می‌شود که یک طرف آنها آبگریز و سمت دیگر آنها آبدوست است.

بخش آبدوست باعث جذب مولکول آب شده و اما قسمت آبگریز آنها را دفع می‌کند و باعث کاهش آب می‌شود. حداکثر حباب هوایی که باید در بتن باشد، ۷ درصد در بتن حباب‌دار و سه درصد در بتن‌های معمولی خواهد بود.

پرکاربردترین مواد افزودنی بتن

بدون شک افراد زیادی از کاربرد این محصولات در ساخت انواع سازه‌ها بی‌اطلاع هستند. برای همین منظور لازم دانستیم پرکاربردترین آنها را معرفی کنیم تا اطلاعات شما بیشتر شود و با کاربرد آنها بیشتر آشنا شوید.

√ کندگیردهنده

برای تاخیر گیرش بتن از کندگیرکننده‌ها استفاده می‌کنند. زمانی که دمای بتن تازه بیش از 32 درجه باشد از کندگیرکننده استفاده می‌شود. این مواد می‌توانند اثر تسریع گرمای هوا و گیرش بتن را به راحتی جبران کنند. همچنین گیرش اولیه بتن را نیز به تعویق می‌اندازند.

کندگیرکننده‌ها خود در چند نوع هستند که به تناسب شرایط باید یکی از آنها را انتخاب کرد.

√ کاهنده آب

از این مواد برای تقلیل درصدی از آب مصرفی در شرایط یکسان روانی بتن و یا حتی افزایش روانی آن در شرایط یکسان بودن میزان آب مصرفی به عنوان روان کننده بتن استفاده می‌کنند.

این مواد افزودنی بتن به ازای روانی برابر، میزان آب اختلاط بتن و ملات را کاهش می‌دهند. با کاهنده‌های معمولی حداقل ۵ درصد و اما کاهنده‌های قوی تا ۱۲ درصد آب اختلاط بتن کاهش می‌یابد.

√ مواد افزودنی فوق روان کننده

مواد فوق روان کننده بتن جزو مواد افزودنی اصلی بتن با مقاومت بسیار بالا هستند. این مواد باعث می‌شوند تا روانی بتن به میزان استاندارد و البته قابل توجهی افزایش پیدا کند.

با استفاده از این مواد تا حدود ۳۰ درصد نیز می‌توان آب را کاهش داد، چرا که کندگیری بسیار زیادی را هرگز به وجود نمی‌آورد. این مواد افزودنی باعث جلوگیری از دوباره لخته‌شدن ذرات سیمان می‌شوند.

یک نکته مهم در انتخاب انواع افزودنی بتن

برای بتن از انواع افزودنی بتن استفاده می‌شود البته کیفیت این مواد نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. زمانی که شما برای خرید موادافزودنی به یک مجموعه مراجعه می‌کنید، قطعاً باید از سطح کیفیت آن اطمینان حاصل شود. چنانچه این مواد فاسد شده باشند یا کیفیت آنها مطلوب نیست، قطعاً در عملکرد بتن اختلال به وجود می‌آید.

به ویژه شما افرادی که برای پروژه‌های بسیار بزرگی نظیر گتوند، اقدام به خرید می‌کنید حتماً باید کیفیت را در نظر داشته باشید. اگرچه قیمت مواد افزودنی بسیار زیاد است، اما هرگز گول تبلیغات و شعارهای ارزانی قیمت را نخورید. می‌توانید از مراکز شناخته شده و معتبری نظیر شرکت همگرایان تولید بهترین افزودنی‌های پروژه‌های عمرانی خود را با کیفیت اصل و قیمت ارزان تهیه کنید.

انواع افزودنی بتن

جمع‌بندی

سد گتوند، هم اکنون به عنوان بزرگترین سد شناخته شده کشور است که مشخصات بسیار شاخصی دارد. آنچه باعث محبوبیت این سد می‌شود، تولید انرژی برق آبی با حجم بسیار بالایی است و همچنین اینکه حجم گسترده‌ای از آب اراضی پایین دست را تامین می‌کند.

طراحی مهندسی و پیچیده این پروژه به دست مهندسان بسیار مشهور انجام شده‌است. برای ساخت سد گتوند از مصالح بسیار زیادی استفاده کرده‌اند. این پروژه بتنی دارای ویژگی‌های بسیار زیادی است اما مقاومت آن به مواد افزودنی بتن است که در آن به کار برده‌اند.

شرکت همگرایان (کپکو) از مراکز تولید و توزیع کننده انواع مواد و ترکیبات شیمیایی ساختمانی است. می‌توانید بهترین مواد افزودنی بتن و انواع روان کننده بتن را از این شرکت با کیفیت بالا و قیمت مناسب، تهیه کنید. اکنون جهت خرید افزودنی بتن یا اطلاع از قیمت افزودنی بتن می‌توانید با شماره تماس 02189331 با ما در ارتباط باشید.

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*