فرق بین دوغاب میکروسیلیس و ژل میکروسیلیس – کاربرد و مزایای آنها

یکی از نیازهای بشر داشتن یک سرپناه امن و مطمئن است که همواره به عنوان یک موضوع مهم در جوامع مختلف مطرح بود. با پیشرفت تکنولوژی ایده‌های جدید و مواد خاصی برای ساخت یک بنای مقاوم پیشنهاد شد که امروزه استفاده از این مواد در پروژه‌ها یک امر ضروری محسوب می‌شود. مواد افزودنی مختلفی امروزه با بتن مخلوط می‌شوند تا نقاط ضعف آن را پوشش دهند. اگر به داشتن اطلاعات کامل در این زمینه نیازمند هستید بهتر است مقالات مختلفی را مطالعه کنید. ما در این مطلب سعی بر این داریم تا تفاوت ژل میکروسیلیس و دوغاب میکروسیلیس را بررسی کنیم.

دوغاب میکروسیلیس

ژل میکروسیلیس چیست؟

قبل از این که به تفاوت‌های این دو افزودنی بپردازیم لازم دانستیم تعریف شفافی از هز دو ماده برای شما داشته باشیم. ژل میکروسیلیس را با عنوان ژل مکمل بتن نیز می‌شناسند که می‌توان آن را در بین چند افزودنی بتن بسیار مهم در صنعت بتن نام برد.

از ترکیبات این ژل که می‌تواند آنها را در خود داشته باشد، به دیرگیر کننده، الیاف بتن، آب، فوق روان کننده و موارد دیگر اشاره کرد. به‌طور کلی این افزودنی‌ها بر پایه میکروسیلیس تولید و به بازار عرضه می‌شوند. نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که با توجه به میزان روان‌کننده بتن که به محصول اضافه می‌شود، دوزهای مختلف به وجود می‌آید و تنوع این محصول را ایجاد می‌کنند.

به این ترتیب مشخص می‌شود که این محصول دارای انواع مختلفی است که باید با توجه به نظر مهندس پروژه از دوزهای مورد نیاز بهره برد. در خرید این افزودنی‌ها باید به ترکیبات، درصد آنها، برند و … توجه داشت تا بهترین محصول تهیه شود.

دوغاب میکروسیلیس چیست؟

یکی دیگر از افزودنی‌هایی که در صنعت بتن کاربرد خاصی دارد و این روزها محبوبیت زیادی کسب کرده، دوغاب میکروسیلیس است. با دقت به نام این افزودنی قطعا متوجه شباهت‌ آن با ژلی که در بخش قبل معرفی شد می‌شوید.

این محصول به نوعی تهیه می‌شود که آماده مصرف باشد و نسبت به ژل آن روانی بیشتری دارد که از نام آن می‌توان به این قضیه پی برد. ترکیبات این ماده شبیه به ژل معرفی شده است و تنها اختلاف آن این است که، مواد فوق روان‌کننده را اصلا ندارد. در ادامه در مورد تفاوت‌های این دو ماده بیشتر بحث خواهیم کرد.

تفاوت‌های دوغاب میکروسیلیس و ژل میکروسیلیس

باید توجه داشته باشید که هر ماده‌ای که برای بهبود خواص بتن به بازار عرضه می‌شود، سال‌های سال زیر نظر مهندسین و متخصصین قرار می‌گیرد و آزمایش‌های مختلفی روی آن انجام می‌شود. همین تحقیقات باعث می‌شوند تا برای بهبود خاصیت‌های یک محصول همیشه راهکارهای جدیدی به وجود بیاید.

افزودنی‌هایی بر پایه میکروسیلیس مزایا و معایب خاصی دارند که سعی می‌شود روزبه‌روز به کارایی آنها افزوده شود. فرق بین دوغاب و ژل میکروسیلیس را در زیر می‌آوریم تا اطلاعات شما در این زمینه بیشتر شود.

حالت

اولین تفاوتی که می‌توان برای این دو محصول ذکر کرد، حالت عرضه شده آنها است. همانطور که از نام ژل مشخص می‌شود، این افزودنی بتن به حالت غلیظ و یا خمیری مانند تولید و به دست مصرف کننده می‌رسد. این در حالی است که دوغاب به شکل سوسپانسیون رقیق تولید می‌شود.

نحوه استفاده

با توجه به این که ژل میکروسیلیکا حالتی سفت دارد، برای استفاده از آن، این ماده را در تراک میکسر یا بچینگ به بتن اضافه می‌کنند. پس از اختلاط آن به بتن باید پس از مدت زمان کوتاهی عملیات بتن ریزی انجام شود تا خاصیت خود را به‌خوبی نشان دهد.

در طرف دیگر با توجه به اینکه دوغاب یک سوسپانسیون رقیق است می‌توان آن را در هر زمان دلخواه با هر میزان خاص استفاده نمود. بهترین راهکار در استفاده از دوغاب این است که فوق روان کننده بتن به صورت جداگانه تهیه شده و با درصد متناسب با وضعیت بتن در کنار دوغاب اضافه شوند.

نحوه نگهداری

جالب است بدانید که دوغاب را می‌توان در حجم‌های مختلف نظیر بالک‌های 1 تنی سفارش داد و تا مدت زمان خاصی آن را انبار کرد. به بیان دیگر این محصول دیرتر سفت می‌شود و کار را برای اجرا آسان‌تر می‌کند. در محصول ژل مانند که در بسته‌های مشخصی تولید می‌شود باید شرایط نگهداری را به‌طور کامل رعایت کرد.

این ژل را باید در دمای بالاتر از 5 درجه سانتی‌گراد نگه داشت و از یخ زدن جلوگیری کرد. در صورتی که انبارداری این محصول به شیوه صحیح انجام نشود ممکن است آسیب‌هایی به آن وارد شود. اگر محصول یخ بزند می‌توانید به‌آرامی به آن حرارت بدهید تا بازیافت شود.

قیمت

یکی دیگر از تفاوت‌هایی که باید بین این دو محصول به آن اشاره کرد، پارامتر قیمت است. قیمت ژل میکروسیلیس با توجه به نوع بسته‌بندی و عرضه آن از قیمت دوغاب آن بیشتر است. با این حال استفاده از هر کدام را باید مهندسین  ناظر پروژه تشخیص دهند و نظر بدهند.

نیاز پروژه

در برخی پروژه‌ها استفاده از مقدار معینی از ژل می‌تواند کارساز باشد و بهترین راه حل را می‌توان همان محصول نام برد. در موارد دیگری نیز که نیاز به فرموله کردن احساس می‌شود تا مقدار مشخصی از میکروسیلیس به بتن اضافه شود، دوغاب بهترین گزینه خواهد بود.

گرانروی

میزان روانی بتن در هنگام بتن‌ریزی یکی از مسائل بسیار مهم است که همیشه مد نظر پیمانکاران قرار دارد. با توجه به اینکه گرانروی دوغاب کمتر است یا به بیان دیگر میزان روانی بیشتری دارد، میزان پخش شدگی آن نیز بیشتر بوده و امر بتن ریزی آسان‌تر می‌تواند انجام پذیرد.

عوامل موثر بر قیمت دوغاب میکروسیلیس و ژل میکروسیلیس

برای استفاده از مواد افزودنی در بتن، همواره توجه به قیمت آنها در بین افراد یک پارامتر مهم بوده است. اولین عامل تاثیر گذار در قیمت دوغاب میکروسیلیس ترکیبات آن است. با توجه به اینکه این محصول می‌تواند حاوی فوق روان کننده یا فاقد آن باشد، قیمت آن نیز متناسب با آن می‌تواند متغیر باشد.

در مورد ژل نیز باید به این مطلب توجه داشت؛ از طرفی دیگر برند تولیدکننده ژل با توجه به مواد اولیه مورد استفاده و شرایط تولید می‌تواند قیمت متفاوتی برای محصول خود در نظر بگیرد. توصیه می‌کنیم خرید ژل میکروسیلیس یا دوغاب را از یک مجموعه معتبر انجام دهید.

خرید دوغاب میکروسیلیس

این روزها همه افراد به کیفیت بیشتر از هر چیز دیگری توجه می‌کنند و همین مسئله باعث شده تا برندهای مختلف در ساخت محصولات خود بیشتر دقت داشته باشند. با این وجود در بازار همیشه افراد فرصت طلب و سودجو هستند که برای سوء استفاده از خریداران به دنبال فرصت هستند.

برای اینکه در خرید دوغاب میکروسیلیس با مشکل مواجه نشوید توصیه می‌کنیم یک مجموعه باسابقه و شناخته‌شده را برای همکاری انتخاب کنید. ما در شرکت همگرایان تولید (کپکو) همیشه مرغوب‌ترین محصولات را به بازار عرضه کرده‌ایم و در این زمینه تحقیقات زیادی انجام داده‌ایم.

شما نیز برای خرید ژل میکروسیلیس می‌توانید به ما اعتماد کنید و کیفیت محصولات را در پای کار مشاهده نمایید.  برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید از طریق شماره تماس 02189331 با مشاورین ما در ارتباط باشید و از تجارب متخصصین کپکو بهره‌مند شوید.

جمع بندی

این روزها در صنعت بتن استفاده از مواد افزودنی بتن به یک امر مهم تبدیل شده و برای بالا بردن خواص و مقاومت بتن از آنها استفاده می‌شود. محصولات بر پایه میکروسیلیس نمونه‌ای از آنها هستند که استفاده از خواص آنها در نحوه بتن‌ریزی و مقاومت سازه تاثیر بسزایی دارد.

ما در این مطلب سعی کردیم تا فرق بین ژل میکروسیلیس و دوغاب را به‌طور مختصر شرح دهیم تا شما نیز با این دو افزودنی بتن آشنا شوید. برای خرید افزودنی‌های بتن می‌توانید با ما در شرکت تولیدی مواد شیمیایی ساختمان همگرایان تولید (کپکو) در ارتباط باشید. ما با سال‌ها سابقه در این زمینه توانسته‌ایم با انجام تحقیقات مختلف مرغوب‌ترین محصولات را برای استفاده در پروژه‌های بزرگ و کوچک در کشور تولید کنیم. شما با شماره تلفن‌های مندرج در سایت می‌توانید با مشاورین کاربلد ما در ارتباط باشید و پاسخ سوالات خود را بگیرید.

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*