لزوم انجام آزمایش تغییر طول ملات سیمانی و بتن بر اساس استاندارد ASTM C157

مصالح ساختمانی بسیار متعددی برای اجرای پروژه‌های ساختمانی و حتی عمرانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. تمامی این مصالح به صورت آماده تهیه می‌شود اما بتن باید در شرایط خاصی به عمل بیاید. لزوم انجام آزمایش تغییر طول ملات سیمانی و بتن بر اساس استاندارد ASTM C157 به منظور بررسی برخی از خواص یا ویژگی‌های ملات سیمانی و بتن است.

این آزمایش با نام تغییر طول ملات و بتن سخت‏شده شناخته می‌شود که به روش‌های خاصی نیز صورت می‌گیرد. برای انجام این آزمایش نیاز به شرایط و استانداردهای خاصی برای نمونه‌گیری از بتن است. مهیا بودن شرایط و رعایت استانداردها باعث می‌شود تا نمونه با رعایت استانداردها نتیجه مطلوب و دقیقی داشته باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با چگونگی انجام این آزمایش و مواد و استانداردهای لازمه برای این آزمایش با ما همراه شوید.

آزمایش تغییر طول ملات سیمانی و بتن بر اساس استاندارد ASTM C157

از آنجایی که ملات سیمانی به صورت آماده نیست و باید در شرایط خاصی و با ترکیب مواد مختلفی صورت بگیرد، نیاز به آزمایش‌های خاصی دارد. تک تک این آزمایش‌ها برای اطلاع از مطلوب بودن خواص سیمانی در شرایط مختلف است. قبل از اجرای هر پروژه بتنی و به کارگیری ملات سیمانی آزمایش‌های خاصی صورت می‌گیرد. این آزمایش که مطابق با استاندارد ASTM C157 است شرایط خاصی را در بر می‌گیرد. در واقع این آزمایش باید تنها در آزمایشگاه‌هایی مجهز به شرایط دمایی و رطوبتی کنترل شده و با تجهیزات و مواد افزودنی لازمه انجام شود.

با توجه به این فرآیند می‌توانید با اندازه‌گیری طول، پتانسیل انقباض یا انبساط حجمی ملات را مشخص و تحت تاثیر این فرایند، مواد بتنی به راحتی ارزیابی می‌شوند. در نتیجه کار نیز اطلاعات دقیقی به دست می‌آورید در واقع می‌توانید متوجه شوید که این فرآورده‌های بتنی در شرایط غیر استاندارد اختلاط داشته‌اند. همچنین حمل یا عمل آوری آن‌ها نیز در شرایط غیر استاندارد صورت می‌گیرد. هدف از تغییر طول یا انجام این آزمایش آگاهی از افزایش یا کاهش در طول یک نمونه تحت آزمایش خواهد بود.

به دنبال عاملی هستیم که غیر از اعمال نیروهای خارجی و تغییرات حرارتی می‌توانند روی قدرت مخلوط تاثیر داشته باشند. هدف اصلی انجام این آزمایش این است تا با اندازه‌گیری این تغییرات طول به راحتی پتانسیل انقباض و انبساط حجمی ملات را تشخیص بدهید. در نتیجه مخلوط‌های ملاتی را به راحتی می‌توانید با یکدیگر مقایسه و ارزیابی کنید.

آزمایش تغییر طول ملات سیمانی

نحوه انجام آزمایش تغییر طول ملات سیمانی

برای انجام آزمایش تغییر طول نیاز به وسایل لازمه برای این آزمایش دارید. این تجهیزات شامل دستگاه اندازه‌گیری تغییرات طول، قالب، کوبه، میله کوبش، اتاق خشک و کنترل، تبخیرسنج، کاغذ صافی و وسایل لازم برای خارج کردن نمونه از قالب است. برای انجام پروژه‌های عمرانی و ساختمانی مرحله به مرحله با در نظر قرار دادن استانداردها و مقررات ملی پیش می‌رود.

با رعایت استانداردها اولین قدم آماده ساختن شرایط مناسب برای آزمایش و حتی نمونه برداری است. ملات سیمانی مورد نظر قطعاً در شرایط خاصی استفاده می‌شود. حال برای آزمایش نیز همین شرایط را در آزمایشگاه برای آزمایش نمونه فراهم می‌کنند. بهتر است با روند آزمایش نیز آشنایی پیدا کنید.

نمونه برداری

گام اولیه نمونه برداری است که البته نمونه‌ها نیز بر اساس استاندارد ملی، ترکیبی از ملات سیمان هیدرولیکی هستند. معمولا هم این نمونه‌ها مقطع مربعی با ابعاد ۲۵ در ۲۵ میلی‌متر و طول ۲۸۵ میلی‌متر دارند. سه نمونه ملات را باید برای انجام آزمایش آماده کنید.

قالب‌گیری نمونه‌ها

در این مرحله چونگی قالب‌گیری اهمیت بسیار زیادی در نحوه آزمایش دارد. این نمونه در دو لایه برای ملات داخل قالب ریخته می‌شود. در نتیجه پس از، مرحله لایه‌ریزی آن را با کوبه متراکم می‌کنید. پس از مرحله متراکم سازی لایه بالایی باید با لبه قالب سطح ملات کاملاً تراز شود. در نتیجه با میله زنی نیز می‌توانید متراکم سازی ادامه دهید، چنانچه اسلامپ کمتر از ۷.۵ میلی‌متر بود از ویبراتور استفاده می‌کنید.

عمل آوری نمونه‌ها

نمونه‌ها در قالب اتاقک رطوبت استاندارد قرار می‌گیرند، چرا که باید در یک شرایط استاندارد و حتی به دور از آب باشند. پس از گذشت ساعت مشخصی بر اساس استانداردها بعد از اضافه شدن آب به سیمان نمونه از قالب خارج می‌شود. پس از جدا کردن نمونه از قالب نیز آنها را در آب آهک اشباع تحت تاثیر دمای مثبت ۵ دهم تا ۲۳ درجه تا حدود یک ربع قرار می‌دهید.

نگهداری نمونه‌ها

همان‌طور که اشاره شد، نمونه باید در داخل آب آهک اشباع قرار بگیرد. هر یک از این نمونه‌ها نیز توسط  دستگاه تغییر طول در طول دوره عمل آوری در سن های ۸، ۱۶، ۳۲ و ۶۴ هفته ثبت می‌شوند. البته اگر در هوای آزاد باشند باید در اتاق خشک با شرایط خاصی آنها را قرار داد. در هر طرف باید نمونه ها حداقل ۲۵ میلی‌متر با دیواره‌ها و جوانب فاصله داشته باشند. هر یک از این نمونه‌ها نیز توسط دستگاه تغییر طول در دوره‌های 4 ،7، 14، 28 روز  نیز  ثبت می‌شود.

خوانش مقایسه طول در آزمایش تغییر طول ملات سیمانی

چگونگی خوانش تغییر طول بتن در آزمایش اهمیت بسیار زیادی دارد. حتی اگر این آزمایش به درستی انجام شده باشد چنانچه چگونگی خوانش آن را اشتباه انجام دهید، خطا به وجود می‌آید. مرحله خوانش طول پس از قرار دادن نمونه در صفحه مقایسه کننده انجام می‌شود.

صفحه مقایسه‌گر را باید در حالتی قرار دهید که میله مرجع در آن باشد. در واقع مرحله خوانش پس از قرار دادن میله مرجع در صفحه مقایسه‌گر صورت می‌گیرد. تغییر طول ملات در این مرحله به دست می‌آید، درست زمانی که اختلاف خوانش این دو را بررسی کنید. تغییر طول هر یک از نمونه‌ها باید در هر سن پس از خواندن اولیه توسط یک فرمول خاصی محاسبه شود.

نکته

یکی از مهم‌ترین تجهیزات یا شرایطی که برای انجام آزمایش تغییرات طولی بتنی به آن نیاز داریم، اتاق خشک و کنترل است. این اتاق قفسه‌های متعددی برای نگهداری نمونه‌ها در هوا دارد. البته قفسه‌ها نیز باید به صورتی طراحی شوند که هوا به راحتی در تمام محیط گردش داشته باشد. معمولا هم این هوا در بازه ۲ ± ۲۳ درجه سانتیگراد با رطوبت نسبی ۴ ±۵۰ درصد است. چنانچه دما و رطوبت خارج از محدوده استاندارد تنظیم شود، در این صورت آزمایش به درستی و با نتیجه مطلوبی همراه نخواهد بود.

خرید افزودنی بتن

برای اینکه در پروژه‌های مختلف بتوان ملات مخصوصی را به کار گرفت، باید از بهترین افزودنی بتن استفاده کرد. در صنعت ساختمان سال‌های سال است که از این محصولات استفاده شده و با پیشرفت تکنولوژی مواد باکیفیت‌تری تولید می‌شود.

اگر شما نیز به فکر خرید افزودنی بتن از جمله بهترین روان کننده بتن هستید، توصیه می‌کنیم از مراجع نامعتبر و غیر قابل اطمینان این محصولات را تهیه نکنید. با انتخاب یک مجموعه باسابقه می‌توانید با خیالی آسوده از انواع مواد افزودنی استفاده کنید.

ما در شرکت تولید کننده مواد شیمیایی ساختمانی همگرایان تولید (کپکو) سعی بر این داریم تا برترین محصولات را در این زمینه به دست هموطنان عزیز برسانیم. متخصصین ما در کپکو با سالها تجربه آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. تنها کافی است شما با شماره تلفن‌های مندرج در سایت تماس بگیرید و با مشاورین در ارتباط باشید.

جمع بندی

ملات بتنی که در پروژه‌های عمرانی و ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد، تحت تاثیر آزمایش‌های مختلفی به حالت استاندارد می‌رسد. آزمایش‌های متعددی برای اطلاع از خواص بتن انجام می‌شود و یکی از این آزمایشات کاربردی برای تغییر طول ملات است. در واقع برای اطلاع از شرایط عمل آوری استاندارد بتن این پروسه‌هایی صورت می‌گیرد. البته برای انجام این آزمایش نیاز به شرایط خاص، دستگاه‌ها و تجهیزات پیشرفته و مناسبی است. این آزمایش‌ها نیز از استانداردهای خاصی پیروی می‌کنند. معمولا هم برای افزایش خاصیت بتن از مواد افزودنی بتن مختلفی استفاده می‌شود.

حتی برای این آزمایش و یا در صورت غیر استاندارد بودن بتن از مواد افزودنی برای مطلوب شدن و بهبود کیفیت ملات استفاده می‌شود. اکنون شما کاربران گرامی برای کسب اطلاعات بیشتر یا خرید افزودنی‌های بتن مجاز برای مخلوط‌های بتنی می‌توانید با ما تماس بگیرید.

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*