مخلوط کن بتن – مزایا و کاربرد آن‌ها

باتوجه به اهمیت استفاده از بتن در صنایع مختلف به‌خصوص صنعت ساختمان‌سازی، امروزه روش‌ها و دستگاه‌های مختلفی برای اختلاط بتن طراحی و تولید شده‌اند. دو مورد از اصلی‌ترین مخلوط کن بتن، شامل مکانیکی و کامیون‌های مخلوط کن هستند که هرکدام از ویژگی‌های خاصی برخوردارند. هردو روش ذکر شده، تاثیر به‌سزایی در صرفه‌جویی در زمان دارند.

همچنین در هردو دستگاه، مقدار بسیار کمی از مواد اولیه و بتن خشک هدر می‌رود، درحالی‌که در هنگام اختلاط بتن به‌صورت دستی حجم بسیار زیادی از بتن هدررفت دارد. البته این دو دستگاه دارای تفاوت‌های خاصی نیز هستند، که در ادامه به بررسی دقیق این وسایل و ویژگی‌های هریک از آن‌ها خواهیم پرداخت.

مخلوط کن بتن

علت اهمیت استفاده از مخلوط کن بتن

باتوجه به موارد ذکر شده در ابتدای متن، به منظور انجام اکثر کارهای ساختمانی، استفاده از مخلوط کن بتن بسیار حائز اهمیت است. علت اهمیت این موضوع مزایای استفاده از میکسرهای بتن است که در ادامه به بررسی دقیق آن‌ها خواهیم پرداخت. به همین دلیل چند مورد از اصلی‌ترین علل اهمیت استفاده از این محصولات در ادامه ذکر شده است.

مخلوط شدن به‌صورت یکدست و یکنواخت

تولید بتن یک فرآیند پیچیده است که نیاز به ترکیب دقیق و همگن مواد اولیه دارد. میکسر بتن قادر است مواد اولیه را به‌طور یکنواخت و همگن مخلوط کند و از تشکیل گلوله‌های خشک جلوگیری نماید.

ذخیره نیرو و زمان

استفاده از میکسر بتن باعث صرفه جویی در زمان و نیرو مصرف شده در تولید بتن می‌شود. با استفاده از مخلوط کن، فرآیند تولید بتن با سرعت بسیار بالاتر و به صورت خودکار صورت می‌گیرد.

عملکرد بهتر

با استفاده از این وسیله، کارایی و عملکرد بتن به‌طرز چشمگیری افزایش خواهد یافت. همچنین با استفاده از این وسایل، همگن بودن مخلوط تضمین می‌شود و امکان استفاده کردن از بتن در اکثر اماکن امکان‌پذیر خواهد بود. همچنین با استفاده از مخلوط کن، کیفیت نهایی بتن بهبود چشمگیری خواهد داشت. توزیع دقیق و همگن مواد اولیه، تضمین کننده کاهش نقص و عيب در ساختار بتن است.

جلوگیری از هدر رفت بتن

استفاده از میکسر بتن باعث کاهش هدررفت مواد اولیه و بهبود کارایی مصرف سوخت و انرژی در فرآیند تولید بتن می‌شود. بنابراین با استفاده از این وسایل می‌توان تا حد بسیار زیادی در مواد اولیه، انرژی و زمان صرفه جویی نمود.

میکسرهای مکانیکی و مزایای آن‌ها

میکسرهای مکانیکی بتن، دستگاه‌هایی هستند که برای ترکیب و مخلوط کردن مواد اولیه بتن استفاده می‌شوند. این دستگاه‌ها شامل یک ظرف چرخان با قابلیت جابجایی و چرخش هستند که در آن مواد اولیه بتن به صورت خشک و مایع قرار می‌گیرند و در نهایت ماده‌ای یکدست و همگن از دستگاه خارج می‌شود. این نوع مخلوط کن دارای مزایای بسیار زیادی است که از اصلی‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

سرعت و کارآمدی و دقت بالا در ترکیب

با استفاده از این دستگاه‌ها، ترکیب و مخلوط کردن مواد اولیه بتن به‌سرعت و به‌صورت یکنواخت صورت می‌گیرد، که باعث صرفه جویی در زمان و هزینه‌ها می‌شود. همچنین با استفاده از مخلوط کن بتن مکانیکی، اختلاط بتن به صورت دقیق صورت می‌گیرد.

حجم کمتری از آب

استفاده از میکسرهای مکانیکی بتن باعث می‌شود که نیاز به حجم کمتری از آب برای ترکیب و مخلوط کردن مواد اولیه بتن باشد. این امر باعث افزایش استحکام و کاهش نفوذپذیری بتن می‌شود. به‌این ترتیب می‌توان اختلاط بتن را به‌راحتی بدون استفاده از حجم آب بسیار زیاد انجام داد که برای این هدف می توان از مواد روان کننده بتن نیز استفاده کرد.

قابلیت تنظیم سرعت و زمان

دستگاه‌های مکانیکی بتن قابليت تغيير سرعت و زمان مخلوط كردن را دارا هستند، كه به كاربر اجازه ميدهد تا به صورت دقيق درصد مناسبي از هر يك از جزئيات را در بتن تأمين كند.

کامیون‌های مخلوط کن بتن

کامیون مخلوط کن بتن یک نوع وسیله نقلیه است که برای حمل و مخلوط کردن بتن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کامیون‌ها دارای یک مخزن بزرگ هستند که بتن در آن نگهداری می‌شود. در زمان حمل، مخلوط بتن به صورت پایا درون مخزن قرار می‌گیرد تا مانع از جداسازی اجزای آن از هم بشود.

بعضی از کامیون‌های مخصوص اختلاط بتن دارای سامانه‌ای هستند که به صورت خودکار بتن را در دستگاه مخلوط کرده و به صورت پایا در می‌آورد. سپس این دستگاه در زمان مناسب، با استفاده از چرخش تانک، بتن را تحویل مقصد نهایی می‌دهد.

با استفاده از کامیون میکسر بتن، حمل و تحویل بتن به ساختمان‌ها و پروژه‌های عمرانی ساده‌تر و سرعت عمل بیشتری دارد. همچنین، این نوع کامیون‌ها به دلیل قابلیت مخلوط کردن بتن در حین حمل، باعث بهبود کیفیت بتن نیز می‌شوند.

مزایای استفاده از کامیون میکسر بتن

واضح و مبرهن است که در مقایسه مخلوط کن‌های مکانیکی بتن و کامیون‌های مخلوط کن، کامیون‌ها گزینه مناسب‌تر و بهتری برای انجام این کار به‌حساب می‌آیند. علت این امر، ویژگی‌های منحصربه‌فرد کامیون‌های میکسر بتن است که در ادامه به بررسی چند مورد از این ویژگی‌ها خواهیم پرداخت.

صرفه‌جویی در زمان و هزینه

با استفاده از کامیون میکسر بتن، نیاز به تجهیزات جداگانه برای تولید و حمل بتن از محل تولید به محل استفاده کاهش می‌یابد. این امر باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌های حمل و نقل مربوط به بتن می‌شود.

کارآمدی در تولید بتن

کامیون میکسر دارای چرخش خودکار است که باعث همگن شدن بتن در طول حمل و نقل می‌شود. این امر باعث افزایش کارآمدی در تولید بتن و جلوگیری از جداسازی قطعات سخت در طول حمل و نقل می‌شود.

قابل استفاده در شرایط سخت

می‌توان از کامیون‌های مخلوط کن در شرایط سخت و دور از دسترس نظیر محل‌های ساخت و ساز، جاده‌های بدون آسفالت و مناطق دورافتاده استفاده کرد. بنابراین به کمک این دستگاه است میتوان در هر نقطه‌ای به تولید و حمل بتن پرداخت.

امکان تولید در مقیاس بزرگ

با استفاده از کامیون‌های مخصوص اختلاط بتن، مقدار زیادی بتن در یک زمان قابل تولید و حمل است. این امر باعث صرفه‌جوئی در زمان و هزینه تولید محصولات ساختمانی مربوط به بتن می‌شود.

حفظ بهداشت و امنیت

استفاده از کامیون میکسر بتن باعث حفظ بهداشت و امنیت در فرآیندهای تولید و حمل بتن می‌شود. بنابراین استفاده از کامیون اختلاط بتن یا مخلوط کن‌های مکانیکی گزینه مناسب‌تری نسبت به مخلوط کن‌های دستی خواهد بود.

خرید مواد افزودنی‌های شیمیایی ساختمان

این روزها برای بالا بردن کیفیت ملات و کنترل زمان گیرش بتن از مواد افزودنی بتن در میکسرها استفاده می‌کنند. برای خرید افزودنی بتن می‌توانید با ما در شرکت همگرایان تولید (کپکو) در ارتباط باشید. متخصصین ما با سالها تجربه می‌توانند به شما کمک کنند تا بهترین تصمیم را برای پروژه خود بگیرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر و اخذ مشاوره می‌توانید با شماره تلفن‌های مندرج در سایت تماس بگیرید و از تجارب مهندسین ما بهره‌مند شوید. با داشتن اطلاعات کامل می‌توان مقاوم بودن سازه را با خیالی آسوده تضمین کرد و برترین پروژه‌ها را انجام داد.

جمع بندی

در این مطلب دانستید که مخلوط بتن کاربردهای بسیار فراوانی در صنایع مختلف دارد. به همین علت است که وسایل و دستگاه‌های مختلفی برای انجام این کار طراحی شده‌اند. استفاده از این وسایل به پیمانکاران این امکان را می‌دهد که از مزایای فراوان این وسایل بهره‌مند شوند.

باتوجه به مطالب ذکر شده، مناسب‌ترین روش برای مخلوط کردن بتن به‌خصوص در پروژه‌ های ساختمانی بسیار بزرگ، استفاده از کامیون میکسر بتن است. استفاده از این وسیله مزایای بسیار زیادی را به همراه خواهد داشت که از اصلی‌ترین مزایای آن با توجه به متن می‌توان به صرفه‌جویی در زمان، قابلیت استفاده در شرایط سخت، حفظ بهداشت و امنیت و… اشاره کرد.

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*