معرفی انواع فوم بتن، کاربردها و مزایای آن

امروزه در صنعت ساخت‌وساز مصالح مختلفی به کار گرفته می‌شود که هر کدام ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند. در دنیای مدرن سعی بر این است که سازه‌های بسیار مقاوم طراحی و ساخته شوند تا هنگام وقوع پدیده‌های طبیعی نظیر زلزله خسارات کمتری وارد شود. فوم بتن به نوعی از بتن گفته می‌شود که از ترکیب موادی نظیر فوم کف‌زدا، آب، سیمان و… به دست می‌آید. این بتن در برابر صوت و حرارت عایق بسیار مناسبی است و نصب و اجرای آن در مدت زمان کوتاهی صورت می‌گیرد.

این فوم به تازگی وارد صنعت ساخت‌وساز شده و از مزایای بسیار زیادی برخوردار است. در این مطلب قصد داریم تا شما را با این محصول بیشتر آشنا کنیم و شما را از مزایای آن مطلع سازیم. این روزها با کسب اطلاعات بیشتر اقدامات بهتری می‌توان در این صنعت داشت.

فوم بتن

فوم بتن چیست؟

فوم بتن نوعی بتن است که به نام بتن سبک نیز در میان افراد شناخته می‌شود. ترکیبات این بتن را مواد مختلفی مانند آب، سیمان، ماسه نرم، ماسه بادی و فوم کف‌زدا تشکیل می‌دهند. یکی از ویژگی‌های بارز این نوع بتن، قدرت بالای آن در برابر صوت و حرارت است. علت این ویژگی به متخلخل بودن فضای داخلی آن مربوط می‌شود.

این محصول مقاومت فوق‌العاده‌ای داشته و پس از خشک شدن به شدت سفت و محکم می‌شود. این فوم در سال ۱۳۸۰ وارد صنعت ساخت‌وساز ایران شد و پیش از آن در کشورهای اروپایی به‌خصوص صنعت ساخت و ساز آلمان از آن استفاده می‌کردند.

اگرچه این محصول در سال‌های اخیر وارد ایران شده است، اما به‌خوبی توانسته جای خود را در صنعت ساختمان باز کند. امروزه از این محصول و انواع آن در بخش‌های مختلف ساختمان‌سازی مانند شیب‌بندی، کف‌سازی و … استفاده می‌کنند.

روش ساخت فوم بتن

این فوم برخلاف انواع بتن در مدت زمان کوتاهی خشک می‌شود و به این شکل نقش مهمی در افزایش سرعت کار دارد. برای ساخت این فوم، مواد مختلف را درون میکسرهای عظیم می‌ریزند و به خوبی مخلوط می‌سازند. البته برای ایجاد ویژگی‌های متفاوت و بالا بردن مقاومت بتن از  مواد افزودنی بتن و سایر مواد افزودنی شیمیایی استفاده می‌شود.

ملات آماده شده روی سطوح مورد نظر به ضخامت ۱۰ سانتی متر ریخته شده و پس از گذشت مدت زمان مشخص، خشک می‌شود. در این مرحله توصیه می‌شود تا دو روز برای جلوگیری از ایجاد ترک و شکاف، سطح بتن به طور منظم عمل آوری (آبیاری) گردد.

معرفی انواع فوم بتن

این محصول دارای انواع مختلفی است و هر نوع آن به دلیل برخورداری از ویژگی‌های منحصر به فرد، کاربردهای متفاوتی دارد و در زمینه‌های گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد. انواع این محصولات عبارتند از:

فوم بتن با چگالی بالا

این نوع از بتن، چگالی بالایی دارد و برای ساخت بلوک‌های پیش ساخته و دیوارهای مجزا کننده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فوم بتن با چگالی متوسط

همان طور که از نام آن مشخص است، چگالی متعادلی دارد و تنها در ساخت بلوک‌های پیش ساخته مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فوم بتن با چگالی پایین

این نوع بتن گزینه‌ای بسیار مناسب برای عایق حرارت و صدا است و در برابر رطوبت مقاومت چشم گیری دارد. همچنین در برابر حمله حشرات نیز به خوبی مقاومت می‌کند. بتن گازی، بتن کفی، فوم کف‌زدا از انواع مختلف این محصول هستند.

مشخصات و ویژگی‌های انواع فوم و کاربرد آنها

همان طور که در بخش قبلی مقاله بیان شد، انواع فوم بتن ویژگی‌ها و مشخصات منحصر به فردی دارند. جدا شدگی و مقاومت کششی بالا، اولین و مهم‌ترین ویژگی این محصولات است. این فوم‌ها قابلیت پمپ دارند و در برابر چرخه‌های انجماد و ذوب بسیار مستحکم هستند. از دیگر ویژگی‌های جذاب انواع این فوم می‌توان به آب انداختن، هدایت حرارتی، مقاومت فشاری و جذب آب بالا اشاره کرد.

مزایای استفاده از بتن و انواع آن

بتن کفی، بتن گازی و فوم کف‌زدا از انواع فوم بتن هستند که مزایای بی‌نظیری دارند. در ادامه با مزایای این محصولات بیشتر آشنا خواهیم شد.

وزن پایین

انواع فوم در مقایسه با سایر بتن‌ها از وزن بسیار کمی برخوردار هستند. این ویژگی امکان جا به جایی راحت را به آن‌ها بخشیده است. استفاده از این محصولات بسیار آسان بوده و برای بتن ریزی انتخاب مناسبی هستند.

راحتی در تولید

انواع این محصول به سهولت، بدون دردسر و با کمترین هزینه‌ها تولید می‌شوند. برای تولید این محصولات نیاز به نیروی انسانی زیادی نیست و با کمک دستگاه می‌توان آن‌ها را تهیه کرد.

ایمنی بالا

مزیت دیگری که می‌توان به انواع فوم نسبت دهیم، ایمنی بالای این محصولات است. انواع این محصول به راحتی و بدون هیچ دغدغه‌ای قابل استفاده‌اند و استفاده از آن‌ها هیچ خطری ندارد.

کارایی بالا

این فوم در صنعت ساخت و ساز از جایگاه فوق العاده ارزشمندی برخوردار است و کارایی بالایی دارد. این محصول در موارد مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد و هیچ گونه محدودیتی در استفاده از آن وجود ندارد.

عایق حرارتی

از دیگر ویژگی‌های مثبت و مزایای این فوم می‌توان به عایق بودن این محصول اشاره داشت. همان طور که بیان کردیم انواع این محصول دارای چگالی‌های متفاوت هستند و هرچه چگالی آن‌ها کمتر باشد، مقاومت بیشتری در برابر حرارت و گرما از خود نشان می‌دهند.

نکته جالبی که در مورد انواع فوم بتن، بتن گازی و فوم کف‌زدا وجود دارد، قدرت جالب آن‌ها در برابر آتش سوزی است. این ویژگی به ساختار متفاوت و وجود حباب در بافتشان مربوط می‌شود.

عایق صوتی

انواع بتن فومی به خوبی صداها را جذب می‌کنند و بهترین انتخاب برای دیوارهای جدا کننده در ساختمان‌های اداری و البته مسکونی هستند.

مقرون به صرفه

هزینه‌های ساخت انواع مختلف این فوم بسیار مناسب است و از این رو کاملا مقرون به صرفه‌اند و با کمترین هزینه‌ها به تولید می‌رسند.

تاثیرات زیست محیطی

مواد تشکیل دهنده این محصولات هیچ گونه آسیبی به طبیعت نمی‌رسانند و در مقایسه با سایر بتن ها، اثرات تخریبی بسیار کمتری دارند.

مقاومت در برابر سرما و یخ زدگی از دیگر مزایای این محصول است. این نوع بتن قابلیت پمپاژ در ضخامت‌های بالا را دارد و می‌توان تا ارتفاع ۵۰ متر از سطح زمین به خوبی آن را پمپاژ نمود. قابلیت ایجاد برش در انواع فوم بتن این امکان را فراهم می‌کند تا در صورت بروز هر نوع خرابی بتوان سطح بتن را شکافت و آن را تعمیر کرد.

وزن کم، مزیت دیگر این محصول است که در نهایت منجر به کاهش وزن سازه می‌شود. کار با استفاده از این نوع بتن با سرعت بیشتری انجام شده و از این رو موجب صرفه جویی در زمان و اجرای کار می‌شود.

خرید مواد افزودنی فوم بتن

شرکت تولیدی مواد شیمیایی ساخاتمانی همگرایان تولید (کپکو) در زمینه تولید انواع محصولات پلیمری، افزودنی شیمیایی بتن و سایر مواد شیمیایی مورد استفاده در صنعت ساختمان فعالیت می‌کند و از شرکت‌های بزرگ و با سابقه است. محصولات ما در این شرکت به صورت کاملا تخصصی تولید شده و پس از انجام آزمایشات مختلف و کنترل کیفی، به بازار عرضه می‌شوند.

جمع بندی

فوم بتن یکی از مصالح ساختمانی بسیار ارزشمند است که توانسته در سال‌های اخیر در صنعت ساخت و ساز جایگاه بسیار مناسبی کسب کند. این محصول در انواع مختلف تولید می‌شود و مزایای بسیاری دارد. از جمله مزیت‌های این محصول می‌توان به وزن کم و راحتی در اجرا اشاره داشت.

انواع فوم بتن به راحتی تولید می‌شوند و نسبت به سایر بتن‌ها بسیار مقرون به صرفه هستند. این محصول توسط شرکت‌های مختلف تولید و عرضه می‌شوند. برای تهیه این محصول بهتر است به شرکت‌های معتبر و با سابقه مراجعه کنید. به این شکل سازه مورد نظر استحکام بیشتری دارد و مقاومت بالاتری خواهد داشت.

ما در شرکت همگرایان تولید (کپکو) سعی بر این داریم تا برترین محصولات را برای تولید فوم بتن در این عرصه عرضه و به دست مصرف‌کنندگان برسانیم. باکیفیت‌ترین افزودنی‌های بتنی را از برندهای برتر دنیا به کشور وارد می‌کنیم تا مقاومت سازه‌های بتنی در کشور بالاتر رود. شما هم می‌توانید با شماره‌های مندرج در سایت تماس بگیرید و از مشاوره تخصصی کارشناسان کپکو در زمینه تهیه انواد مواد شیمیایی ساختمانی مانند روان کننده بتن و … بهره‌مند شوید.

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*