نقش پلی کربوکسیلات ها در توسعه و بهبود کیفیت سازه های بتنی

مدت ها پیش، نسل جدیدی از ابر روان کننده های بتن به بازار معرفی شدند که مبتنی بر پلی کربوکسیلات ها بودند. امروزه، این نوع از ابر روان کننده بتن در صنعت ساختمان کاربرد فراوان یافته‌اند. زیرا خواص سازه بتنی و عملکرد آن را به‌طور کاملا مطلوب ارتقا می‌دهند. مهم‌تر از همه، بتن مورد استفاده را روان می‌کنند تا یکپارچگی بیشتری داشته باشد و کارایی‌اش افزایش یابد.

پلی کربوکسیلات

آشنایی با خانواده پلی کربوکسیلات ها

پلی کربوکسیلات ها یا به‌اختصار PCE ها، خانواده بزرگی از پلیمرها هستند. شیمی‌دان‌ها، این مواد را به‌گونه‌ای طراحی می‌کنند که عملکرد ترکیبات بتنی را به نحوه دلخواه تغییر دهند. ابتدا، فقط یک نوع کلی از PCE ها برای کاربرد عمومی در صنعت ساختمان معرفی شده بود. این روزها، انواع فراوانی از PCE ها با طراحی خاص روانه بازار می‌شوند که هرکدام کاربرد ویژه‌ای دارند. بیشتر آن‌ها آب مصرفی در بتن را کاهش می‏دهند از این رو باعث می‏گردد تا مقاومت اولیه بتن را بهبود بخشند.

ابر روان کننده بتن پلی کربوکسیلات

ابر روان کننده های پلی کربوکسیلاتی معمولا می‌توانند چندین نوع، بهبود عملکرد را برای بتن به همراه داشته باشند. برای مثال، برخی از روان کننده ها، هم‌زمان هم مقاومت بتن را افزایش می‌دهند و هم طول مدت اسلامپ آن را بهبود می‌بخشند (حفظ اسلامپ دارند). شرکت همگرایان تولید (کپکو)، انواع روان کننده های مبتنی بر پلی کربوکسیلات ها را با خواص موردنظر مشتریان، به‌صورت تخصصی تولید و عرضه می‌کند. جهت آشنایی با محصولات کپکو، با شماره تماس 02189331 تماس حاصل فرمایید.

مزایای ابر روان کننده بتن پلی کربوکسیلاتی

ابر روان کننده های پلی کربوکسیلاتی، نوعی کاهنده آب و پراکنده‌ساز سیمان هستند که در بتن به کار می‌روند. این ابر روان کننده را می‌توان برای مصارف بزرگراه‌ها، پل‌ها، سدها، تونل‌ها، ساختمان‌های بلند و هر پروژه دیگری به کار برد. سازگاری با محیط‌زیست، اشتعال ناپذیری و امکان حمل آسان با هر وسیله نقلیه، از ویژگی‌های آنها به شمار می‌روند. پیشنهاد ما در این زمینه، محصول ابر روان کننده بتن Capco Crete SPC251 شرکت همگرایان تولید (کپکو) است. این محصول، بسیاری از مزایای موردنظر را به‌طور هم‌زمان در خود دارد.

مزایای ساختار مولکولی پلی کربوکسیلات ها

 PCE ها ساختار مولکولی دارند که به‌طور ویژه متناسب با سازوکار پراکنده سیمان طراحی شده است. به دلیل ویژگی فوق پراکندگی، این محصولات می‌توانند از کاهش اسلامپ بتن یا نشست بتن، جلوگیری کنند. ساختار مولکولی ویژه آن‌ها سبب می‌شود با کمترین مقدار مصرف، بیشتر اثر روان کنندگی روی سازه بتنی اعمال شود. ضمنا، به‌خوبی سیالی بتن را حفظ می‌کنند. جدیدترین فناوری‌های سنتزی برای تولید PCE مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بهبود عملکرد سازه بتنی

ابر روان کننده های پلی کربوکسیلاتی، اثرات مثبت چشمگیری را بر عملکرد بتن می‌گذارند. برای مثال، میزان جمع‌شدگی بتن را کاهش می‌دهند و خواص مواد آسیب‌زای بتن را خنثی می‌کنند. ضمنا، کارایی و دوام بتن را بالا می‌برند. عملکرد بسیار خوبی نیز برای کاهندگی آب دارند.  

امکان افزودن PCE ها در هر زمان و هر مرحله

نوع قدیمی‌تری از روان کننده ها مبتنی بر پلی نفتالین سولفونات (PNS ها) وجود دارد که می‌بایست آن‌ها را تنها در زمان مشخصی به ترکیب آب و سیمان اضافه کرد. درواقع، PNS ها می‌بایست پس از آغاز فرآیند ترکیب آب و سیمان و با تاخیر اضافه شوند. اما روان کننده های پلی کربوکسیلاتی را می‌توان در هر مرحله و زمانی به ترکیب بتنی افزود.

افزایش میزان استفاده و خرید پلی کربوکسیلات ها در جهان

در ژاپن، در بیش از 80% موارد، از افزودنی پلی کربوکسیلاتی استفاده می‌شود. در آمریکای شمالی و اروپا نیز در بیش از 50% کاربردهای ساختمانی، از این مواد بهره می‌گیرند. صنایع ساختمانی کشور چین، کاهنده آب PCE را در شمار فراوانی از پروژه‌های آبی، پل‌ها، نیروگاه‌های هسته‌ای و راه‌آهن به کار گرفته‌اند. نمونه‌های آن عبارت‌اند از: سد سه دره، پل ساتونگ (چهارمین پل بلند جهان)، نیروگاه هسته‌ای تایوان، بزرگراه پکن-شانگهای و دیگر موارد. عملکرد PCE در همه این موارد، کاملا مطلوب بوده است.

4 نکته مهم برای استفاده از روان کننده های پلی کربوکسیلاتی

ابر روان کننده های پلی کربوکسیلاتی، دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی هستند. بنابراین، رعایت برخی نکات، هنگام استفاده از آن‌ها ضروری خواهد بود.

1.      تاثیر خاک رس در عملکرد ابر روان کننده های PCE

ابر روان کننده های پلی نفتالین سولفونات (PNS) از دیگر گزینه‌ها برای روان‌کنندگی بتن هستند که تاکنون به‌طور رایج استفاده می‌شده‌اند. اما ابر روان کننده های جدید مبتنی بر پلی کربوکسیلات ها برخلاف نوع قدیمی‌تر PNS، به ذرات خاک رس، که جز تشکیل‌دهنده بسیاری از مواد انباشتی هستند، بدون بازگشت جذب می‌شوند.

در بتن های بدون خاک رس، میزان PCE برای دست‌یابی به اسلامپ یکسان، یک‌سوم میزان PNS موردنیاز خواهد بود. اما در بتن های حاوی خاک رس، ممکن است میزان PCE موردنیاز تا 50% بیشتر از PNS باشد. بنابراین هنگام استفاده از PCE ها، باید مراقب میزان خاک رس بتن باشیم.

2.      عدم تطابق PCE ها با PNS ها

استفاده از روان کننده های بتن مبتنی بر پلی کربوکسیلات ها (PCE) و پلی نفتالین سولفونات (PNS) به‌طور هم‌زمان در یک سازه بتنی، به کاهش شدید کارایی آن می‌انجامد. توصیه می‌شود هرگز این دو را با هم استفاده نکنید.

3.      استفاده از شتاب دهنده های مبتنی بر کلسیم برای PCE ها

ابر روان کننده های پلی کربوکسیلاتی، همراه با شتاب‌ دهنده آماده سازی و بازدارنده خوردگی، سطوح بالایی از مقاومت بتن را حاصل می‌کنند. اما نوع قدیمی PNS، این‌گونه نیست. این ویژگی، نخستین بار در ترکیبی که حاوی بازدارنده خوردگی مبتنی بر کلسیم نیترات بود، مشاهده شد.

اگر به دنبال خرید پلی کربوکسیلات برای سازه بتنی خود هستید، محصول CapcoCrete SPC251 شرکت همگرایان تولید (کپکو) می‌تواند انتخابی بسیار عالی باشد. قیمت پلی کربوکسیلات ها و دیگر محصولات کپکو در بازار افزودنی های شیمیایی ایران، در بازه بسیار مناسبی قرار می‌گیرد. شماره تماس 02189331 برای اطلاع از همه محصولات شرکت و قیمت آن‌ها، برای پاسخگویی به شما عزیزان، آماده است. 

4.      لزوم خرید از تولیدکننده معتبر که بهترین کیفیت و قیمت پلی کربوکسیلات را ارائه دهد

افزودنی های شیمیایی بتن حتما می‌بایست توسط تولیدکننده‌های معتبر و باسابقه تولید شده باشند. چراکه در این صورت، خریداران از علمی بودن فرآیند تولید آن‌ها اطمینان حاصل می‌کنند. این یعنی به خرید پلی کربوکسیلات خود کاملا اطمینان خواهید داشت، زیرا محصول موردنظر به‌صورت کاملا پیش‌بینی‌شده و مطلوب رفتار می‌کند. محصولات شرکت تولید کننده انواع مواد شیمیایی ساختمانی کپکو (همگرایان تولید)، با 2 دهه سابقه حرفه‌ای و نشان دانش بنیان از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، انتخابی مطمئن خواهند بود.

درباره شرکت همگرایان تولید (کپکو) – Capco

شرکت کپکو به تولید تخصصی انواع افزودنی های بتن و انواع روان کننده بتن ازجمله ابر روان کننده های مبتنی بر پلی کربوکسیلات ها و نیز مواد شیمیایی ساختمان، واتراستاپ های پی وی سی و اسپیسرها می‌پردازد. عضویت انجمن بتن، گواهی نامه ISO9001، گواهی استاندارد ایران و گواهی نامه فنی مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی، تنها برخی از گواهی‌های کسب‌شده توسط این شرکت هستند. اخذ گواهی نامه معتبر CE EURO 2020 از دیگر افتخارات آن به شمار می‌رود. پشتیبانی شرکت به شماره تماس 02189331 جهت اطلاع‌رسانی به شما عزیزان، آماده پاسخگویی است.

جمع‌بندی

حدود دو دهه پیش، نسل جدیدی از روان کننده های بتن، به نام پلی کربوکسیلات یا PCE، روانه بازار شد. امروزه خرید پلی کربوکسیلات ها به‌عنوان روان کننده بتن و استفاده از آن در صنعت ساختمان، بسیار رایج است. عملکرد اصلی آن را می‌توان رساندن اسلامپ بتن به سطح موردنظر و افزایش کارایی کلی بتن دانست. PCE در مقایسه با روان کننده های PNS قدیمی‌تر، مزایای فراوانی دارد. یکی از جدیدترین انواع روان کننده پلی کربوکسیلات را می‌توان محصول CapcoCrete SPC251 شرکت کپکو دانست که خواص منحصربه‌فردی دارد.

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*