نکات قابل توجه در اجرای عملیات گروت ریزی

همانطور که می‌دانید امروزه فرایند گروت ریزی جز یکی از مهم‌ترین مراحل در طول فرایند ساخت و ساز است. انجام این فرایند باید طبق یک چارچوب و با رعایت برخی اصولی انجام شود تا مشکل خاصی پیش نیاید و سازه شما از استحکام بیشتری برخوردار باشد. گروت جز مصالح پرکاربرد در حوزه ساخت و ساز بوده که کاربردهای مختلفی دارد. این مواد از ماسه آب سیمان و همچنین برخی افزودنی‌های بتن دیگر تشکیل می‌شود که می‌توانید آن را موادی شبیه به ملات بدانید.

به نوعی که از آنها نیز برای پر کردن فضاهای خالی و همچنین رفع ترک‌های بتن استفاده می‌شود که از اهمیت بالایی برخوردار است. ما در اینجا می‌خواهیم درباره عملیات گروت ریزی نکاتی را به شما بازگو کنیم که باید حین انجام این عملیات آنها را رعایت نمایید.

گروت ریزی

گروت چیست؟

کمی قبل‌تر اشاره کردیم که این ماده از سیمان آب و ماسه تشکیل شده که از آن معمولاً در قسمت‌هایی استفاده می‌شود که نیاز به ترمیم و افزایش مقاومت داشته باشد. از آنجا که نسبت آب به سیمان در این مواد بسیار پایین است یکی از مهم‌ترین دلایلی است که باعث افزایش مقاومت سازه می‌شود. علاوه بر آن از این ماده جهت زیرسازی تجهیزات سنگین نیز استفاده می‌کنند.

این محلول چیزی شبیه به ملات بوده که پس از مخلوط شدن با آب نظیر ملات سیال از آن استفاده می‌شود که یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن انتقال بار از صفحه‌ فلزی به بخش فونداسیون و علاوه بر آن افزایش حجم است. به دنبال این اتفاق این مواردی که برایتان بازگو کردیم در ملات‌های سیمانی پیدا نبوده و فقط در این مواد شاهد این ویژگی‌ها هستید. این محصول دارای انواع مختلفی بوده که برای خرید گروت بر اساس نوع و مقدار آن؛ قیمت آن متغیر خواهد بود. همچنین در ادامه اطلاعاتی درباره فرایند گروت‌ریزی و نکاتی که باید حین انجام کار رعایت شود نیز دریافت خواهید کرد.

گروت ریزی و نکاتی که باید حین انجام آن رعایت شود

مشخص است که برای انجام این عملیات یک آیین نامه مشخص و به روزی وجود دارد که شما باید بر اساس آن این فرایند را انجام دهید. در واقع در برخی از نقاط سازه‌های بتنی و فلزی که در آن ناحیه امکان بتن‌ریزی با سنگدانه‌های بیشتر از ۵ میلی‌متر وجود نداشته؛ از گروت استفاده کنند. همواره این محلول دارای کاربردهای بیشتری بوده که در ادامه آیین نامه اجرای این عملیات را به صورت کامل برایتان بازگو می‌کنیم.

آماده سازی عملیات گروت ریزی

قبل از هر چیزی محیط کار باید کاملا تمیز و یکپارچه و به دور از هرگونه گرد و غبار و آلاینده‌ها باشد. وجود مواردی مانند روغن، یخ، برف و… که باعث کاهش چسبندگی می‌شوند حین انجام عملیات مشکلاتی ایجاد می‌کنند بنابراین سطح آن ناحیه باید کاملاً تمیز و تراز باشد.

لازم به ذکر است که میزان زبر بودن محیط کاری که قرار است این عملیات انجام شود باید حتماً پایش شود. همچنین تمامی ذرات و گرد و غبار‌های سست حتماً توسط سند بلاست، اسپری آب با فشار مناسب و همچنین دیگر ابزارها کاملاً از بین برود.

نکته قابل توجه درباره بسترهایی که پی بتنی کمتر از ۲۸ روزه دارند می‌بایست در کمترین حالت ۱۲ ساعت و همچنین برای پی‌های بتنی قدیمی، دست کم ۲۴ ساعت قبل از انجام عملیات؛ مرطوب نگه داشته شوند. لازم به ذکر است که باید آب مازاد را از روی سطح کاملاً از بین ببرید و فقط کمی رطوبت سطحی بر آن باقی بماند.

آماده کردن مصالح و انبار کردن اصولی جهت گروت ریزی

در این مرحله مواد مورد نیاز باید به شکلی صحیح بسته‌بندی شده باشد و باید به شکل مهر و موم شده در یک محیط خشک و سالم نگهداری شود. درباره خرید گروت نیز باید از یک مرکز معتبر مانند شرکت همگرایان تولید (کپکو) تولید کننده انواع روان کننده بتن و سایر مواد شیمیایی ساختمان خرید خود را انجام دهید تا درباره کیفیت نیز نگرانی نداشته باشید. با مشاهده بر روی برگه محصول و دمای مناسب برای نگهداری آن اطلاعاتی به دست می‌آورید که در نگهداری آنها نیز به شما کمک می‌کند.

لازم به ذکر است برای اینکه بتوانید بهترین نتیجه ممکن را از آن بگیرید قبل از انجام این عملیات مواد را برای ۴۸ ساعت در دمای ۱۸ تا ۲۹ درجه نگهداری کنید. اگر این مواد را در دماهای پایین‌تر نگهداری کنید ممکن است روند رشد استحکام کندتر شود و کمی طولانی‌تر از حالت عادی انجام شود.

قالب بندی صحیح ناحیه گروت ریزی

پس از اینکه محیطی که قرار است در آنجا گروت‌ریزی انجام شود کاملاً تمیز و تراز شد در اسرع وقت اقدام به قالب‌بندی آن کنید. به این نکته توجه کنید که اگر به روغنی برای جدا کردن قالب‌ها از سطح زمین نیاز داشتید دقت کنید که روغن بر روی بستر آغشته نشود و تنها بر روی قالب مورد نظر ریخته شود.

قالب‌ها را باید به گونه‌ای متصل کنید که هیچ مواد اضافه‌ای درون آن نفوذ نکند و عاری از هرگونه مواد باشد. همچنین اگر میزان گروت‌ ریزی زیاد باشد باید مطمئن باشید که مواد با پمپاژ مناسب و به صورت کافی ریخته می‌شود. در صورت نیاز نیز می‌توانید این عملیات را در چندین بار و در فواصل زمانی مناسب انجام دهید.

اختلاط گروت به صورت اصولی

اختلاط می‌بایست متناسب با توصیه‌های مندرج به روزترین و اصولی‌ترین نکات PDS انجام شود‌. حتماً باید دقت کنید که میزان آب مورد استفاده شده در اختلاط بیشتر از حد نصاب نشود. شما باید برای مشخص کردن نسبت اختلاط به مواردی مانند دمای محیط و  رطوبت بستر دقت کنید تا بتوانید یک نسبت اصولی مشخص نمایید.

تهیه گروت مناسب

علاوه بر رعایت کردن به روزترین و متداول‌ترین آیین نامه‌ها، یکی از مهم‌ترین مواردی که در نتیجه‌گیری مناسب اهمیت داشته کیفیت گروت است. در واقع اگر شما تمامی این موارد را به اصولی‌ترین شکل ممکن رعایت کنید اما اگر مواد شما از کیفیت مناسبی برخوردار نباشد تمامی زحمات شما بر باد خواهد رفت. بنابراین محصول گروت CapGrout MG باید از جایی خریداری شود که تمامی استانداردهای لازم را داشته و از بالاترین کیفیت ممکن برخوردار باشد.

شرکت کپکو که در این زمینه پیشینه‌ای درخشان داشته می‌تواند یک گزینه مناسب برای خرید باشد. زیرا اگر شما از یک مرکز معتبر خرید خود را انجام دهید نگرانی‌های احتمالی شما درباره کیفیت و قیمت کاملاً از بین می‌رود چرا که خیالتان کاملاً راحت است. استاندارد بودن و داشتن تمامی المان‌های یک محصول با کیفیت جز مواردی است که این شرکت برایتان به خوبی مهیا کرده و برای خرید گروت می‌توانید از اطلاعات و مشاوره‌های آن‌ها استفاده نمایید.

جمع بندی

به طور کلی شما با استفاده از گروت مناسب می‌توانید در ناحیه‌هایی که امکان بتن ریزی وجود ندارد اقدام به گروت‌ریزی نمایید تا بتوانید مقاومت آن ناحیه را تا بهترین حد ممکن افزایش دهید. مشخص است که تولید کنندگان این محلول طیف گسترده‌ای از آن را تولید می‌کنند و امروزه از این مواد در حوزه ساخت و ساز فاده‌های متفاوت و متنوعی می‌کنند.

بنابراین قیمت گروت متناسب با برندی که آن مواد داشته و همچنین نوع و مقدار آن همواره می‌تواند مناسب باشد. مرکز خرید نیز می‌تواند در قیمت آن تاثیرگذار باشد چرا که امروزه گران فروشی نیز در این حوزه گسترش پیدا کرده و مواد بی‌کیفیت را با بالاترین قیمت ممکن به شما ارائه می‌کنند.

شما کافی است تنها با شماره تماس 02189331 در ارتباط باشید و تمامی سوالاتی که در این حوزه دارید را بپرسید تا به بهترین جواب ممکن برسید. شرکت تولید کننده کپکو در ارائه بهترین گروت‌ها پیش قدم بوده و موادی با کیفیت و قیمتی مناسب‌تر از سایر فروشگاه‌ها به شما مشتریان عزیز ارائه می‌کند. همواره اگر نگاهی به نحوه عملکرد این شرکت داشته باشید متوجه می‌شوید که رضایت مشتریان همواره در اولویت آن‌ها بوده و مهم‌تر از هر مورد دیگری است.

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*