هدف از انجام آزمایش مغزه گیری از بتن

همان‌طور که می‌دانید بتن یکی از مصالح ساختمانی بسیار پرکاربرد است که به شکل گسترده در انواع پروژه‌های ساختمانی و ساخت‌وسازها مورد استفاده قرار می‌گیرد. مقاومت و دوام بتن موضوعی بسیار مهم است؛ چراکه به طور مستقیم بر میزان استحکام سازه تاثیر می‌گذارد. برای بررسی میزان مقاومت بتن آزمایش‌هایی از جمله مغزه گیری از بتن انجام می‌شود که در ادامه به طور مفصل به چگونگی آن خواهیم پرداخت. اگر شما نیز کنجکاو شده‌اید که اطلاعاتی در این رابطه بدست آورید، می‌توانید این مطلب را به‌طور کامل مطالعه کنید.

مغزه‌گیری

آزمایش مغزه گیری بتن چیست؟

بتن یکی از انواع مصالح ساختمانی است که میزان کیفیت آن به دو عامل مقاومت و دوام بستگی دارد. باتوجه به این موضوع، مهندسان برای مطمئن شدن از میزان کیفیت و مقاومت این محصول، آن را مورد آزمایش قرار می‌دهند.

آزمایش مغزه گیری از بتن در صورت درخواست کارفرمایان و مهندسان، در محل پروژه و زمانی که نمونه بتن به مقاومت طراحی شده نرسیده باشد انجام می‌گیرد.

آزمایش‏ مقاومت فشاری بر روی بتن را می‏توان به دو روش مشخص نمود. روش اول قبل از سفت شدن بتن، نمونه‏گیری انجام شده و با نام آزمایشات بتن تازه شناخته می‌شود. روش دوم نیز از نمونه سخت شده صورت می‌گیرد که به آزمایش تعیین مقاومت فشاری از طریق مغزه گیری معروف است. به طور کلی این آزمایشات در دو دسته زیر قرار دارند:

آزمایش بر روی بتن تازه

آزمایش گیرش بتن، تعین درصد هوا، اسلامپ، چگالی، مجموعه آزمایشاتی هستند که قبل از سخت شدن بتن انجام می‌شوند.

آزمایش بر روی  بتن سخت

آزمایشات در این مرحله برای بررسی میزان مقاومت فشاری، ، میزان جذب آب و نفوذپذیری و غیره صورت می‌گیرند. برای انجام این آزمایشات از دستگاه‌های مختلف، دریل‌های مخصوص و مته‌های الماسی استفاده می‌شود.

هدف از آزمایش مغزه گیری

برای تعیین مقاومت فشاری بتن اجرا شده، مغزه گیری از بتن یکی از رایج‌ترین آزمایش‌ها می‏باشد. تجهیزاتی که در شکل زیر مشاهده می‏شود مربوط به دستگاه مغزه ‏گیری بوده که از سه قسمت اصلی پایه، سر‌مته و الکتروموتور تشکیل شده است. پایه دستگاه توانایی نصب بر روی هر سطح صافی را دارد و با استفاده از یک رول‌بولت، می‏توان دستگاه را در محل نصب نمود تا از جابجایی احتمالی دستگاه در هنگام مغزه گیری جلوگیری کرد و مغزه‌ سالم بدست‌آید.

سرمته‌های دستگاه بصورت استوانه توخالی بوده و با طول حدود 60 سانتیمتر و قطر یک تا شش اینچ  در بازار موجود هستند. به علت وجود الماسه در سر مته، مغزه گیری از بتن بسیار سخت به همراه آرماتور نیز امکان‌پذیر می‌باشد. لازم به ذکر است عموماً قطر مغزه­ها کمی کمتر از قطر مته بدست می­آید.

دستگاهی مغزه گیری با سرعت زیاد چرخیده و برای خنک کردن مته آن در حین کار از آب استفاده می‌گردد. سرعت آب مورد نیاز بسته به نوع دستگاه متفاوت بوده و بطور متوسط سه لیتر در ثانیه می‌باشد. در صورتی که بتن سخت شده دارای خلل و فرج باشد، مته به خوبی عمل حفاری را انجام نداده و نمونه کامل ممکن است بدست نیاید. پس از نمونه‌برداری، در آزمایشگاه دو سطح فوقانی و تحتانی نمونه بصورت مناسب برش داده می‏شود و پس از اندازه‌گیری دقیق ابعاد و وزن آنها، نمونه‌ها کلاهک‌گذاری می‌شوند.

نکاتی که برای انجام کلاهک‏گذاری باید توجه داشت این است: کلاهک باید دارای خصوصیت‌هایی از قبیل صاف و هموار بودن، عمود بودن محور مغزه بر سطح کلاهک‌ها و ضخامت کم باشد. جنس کلاهک نمونه‌ها از مصالح سیلیس و گوگرد است. نمونه‌ها پس از خشک شدن در هوای آزاد مطابق دستورالعمل ASTM C42 شکسته می‌شوند. توجه کنید معمولاً مقاومت مغزه‌ها کمتر از مقاومت استوانه‌هایی هستند که در شرایط استاندارد نگهداری شده­اند. با توجه به این مسأله عموما از ضرایب اصلاح استفاده می­شود.

همچنین مغزه‏هایی که نسبت ارتفاع به قطر آنها کمتر از یک باشد، نتایج غیرقابل اطمینانی بدست می‌دهند. ارتفاع استاندارد نمونه به ‌اندازه دو برابر قطر آن می‌باشد. در استاندارد ASTM C42 و آبا ضرایب تصحیح لازم ارائه گردیده که در جدول زیر قابل مشاهده است.

ضرایب اصلاح نمونه ­ها طبق استاندارد ASTM C42

ملاحظات لازم برای اجرای آزمایش مغزه گیری

برای انجام آزمایش مغزه‌گیری مانند سایر آزمایشات، لازم است که دستورالعمل‌ها و استانداردهایی رعایت شوند. در غیر این صورت ممکن است جوابی که دریافت می‌کنید، نتیجه مطلوب و صحیح نداشته باشد.

  • برش كاري و سايش مرطوب مغزه‏ها بايد حداكثر طي مدت 48 ساعت از زمان مغزه‏گيري اندام شود، مگر اینکه طراح پروژه ضوابط ديگري را تعيين كرده باشد.
  • آزمايش مغزه‏ها نبايد ديرتر از 7 روز پس از اخذ آنها اندام شود، مگر آنكه در مشخصات فني، زمان ديگري ذكر شده باشد.
  • در موارديكه سازه در زمان بهره‏ برداري در شرايط مرطوب قرار نمي‏گيرد، مغزه‏ها قبل از آزمايش بايد به مدت حداقل 5 روز پس از آخرين مرطوب سازي (برش يا سايش مرطوب) در رطوبت نسبي كمتر از 60 درصد و دماي 6 ± 21 درجه سلسيوس، خشک شوند.
  • در مواردي كه سازه در زمان بهره‏برداري در شرايط مرطوب يا اشباع قرار مي‏گيرد، مغزه‏ها قبل از آزمايش بايد حداقل به مدت 40 ساعت در آب غرقاب شوند.
  • در انجام این آزمایشات باید نسبت ارتفاع به قطر نمونه حداکثر ۲ باشد. مثلا اگر نمونه‌های مدنظر برای آزمایش، ارتفاع ۲۰ سانتی متری داشته باشند، قطر آن‌ها باید ۱۰ سانتی متر باشد.
  • دستگاهی که برای انجام آزمایش مغزه‌گیری مورد استفاده قرار می‌گیرد، باید طبق این استاندارد تنظیم شود در غیر این صورت میزان مقاومت بتن را کمتر از آنچه هست نشان می‌دهد.
  • قبل از قرار دادن نمونه‌ها در دستگاه لازم است که در انتهای آن‌ها کلاهکی قرار دهید، این کلاهک‌ها باید نازک و در بازه ۱.۵ تا ۳ میلی متر باشند. در صورتی که ضخامت کلاهک‌ها خارج از این بازه باشد، جواب صحیح نخواهد بود.
  • موادی که برای کلاهک‌گذاری مورد استفاده قرار می‌گیرند، گچ و گوگرد هستند. استفاده از هر ماده‌ای غیر از این موارد، نتایج دقیقی نخواهد داشت.
  • دستگاه مغزه‌گیری باید در محل آزمایش ثابت باشد و داشتن هر نوع حرکت می‌تواند منجر به‌عدم دقت در نتیجه آزمایش شود. هر حرکت توسط دستگاه ممکن است باعث آسیب دیدن مغزه بتنی و شکستن نمونه شود.

از دیگر استانداردهای تعریف شده برای آزمایش مغزه‌گیری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. :

  • استفاده از دستگاه کرگیری بتن مناسب با اندازه نمونه‌ها
    • داشتن مته و الماس مناسب و متناسب با اندازه و ابعاد نمونه
    • نقاط مورد نظر برای کرگیری حتما باید توسط مهندسان و کارفرمایان مشخص شوند و سپس نمونه‌ها برای آزمایش به محل مورد نظر انتقال یابند.
    • برای انجام این آزمایش به هیچ عنوان از نمونه‌های آسیب دیده استفاده نشود.
    • اگر نمونه مدنظر از بتن‌های مسلح و دارای آرماتور گرفته شده باشد، برای انجام آزمایش مناسب نخواهد بود.
    • از بتن‌های نرم که هنوز به استحکام کافی نرسیده‌اند، برای نمونه برداری استفاده نشود.
    • سطح مورد نظر برای آزمایش باید کاملا صاف و یکدست باشد.

عوامل موثر بر مقاومت مغزه‌ها در آزمایش

جالب است بدانید که عوامل مختلفی می‌توانند مقاومت مغزه‌ها را تحت تاثیر قرار دهند که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

  • نوع دانه‌بندی
    • میزان مقاومت موجود در آن
    • نسبت قطر به طول نمونه
    • جهتی که برای نمونه برداری مغزه بتنی انتخاب می‌کنید.

موارد مورد نیاز برای گزارش کرگیری بتن

  • مشخصات آزمایش‌گر نمونه
    • کد نمونه
    • قطره نمونه
    • ارتفاع نمونه
    • دما و رطوبت محل آزمایش
    • مقاومت فشاری نمونه
    • تعداد دفعات شکست نمونه

جمع بندی

در این مقاله به طور مفصل راجع به آزمایش کرگیری بتن توضیحاتی را ارائه دادیم. بتن از جمله مصالحی است که به طور گسترده در پروژه‌های عمرانی و ساخت‌وساز مورد استفاده قرار می‌گیرد. در هر پروژه برای بررسی میزان مقاومت خمشی و کششی بتن لازم است که آن را مورد آزمایش قرار دهند.

انجام این آزمایش باید طبق اصول و استانداردهایی صورت گیرد تا نتایج دقیقی را ارائه دهد. آزمایش کرگیری درست ۱۴ روز پس از عملیات بتن ریزی و سخت شدن آن صورت می‌گیرد؛ چراکه در غیر این صورت نتایج دقیقی نخواهد داشت.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و همچنین خرید افزودنی بتن می‌توانید با متخصصین ما در شرکت همگرایان تولید (کپکو) در ارتباط باشید. ما مرغوب‌ترین روان کننده بتن و فوق روان کننده بتن را به بازار داخلی عرضه می‌کنیم و شما با خرید این محصولات از هر بابت خیالی آسوده خواهید داشت.

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*