واتراستاپ برای آببندی درزهای اجرایی و انبساطی

در صنعت ساخت و ساز واتراستاپ یک نوار لاستیکی است که در سازه­ های بتنی نقش مهمی دارد. در واقع بدون وجود آنها قادر به مهار درزهای اجرایی و انبساطی نخواهیم بود. اما سوال اینجاست که این محصولات در چه مدل­هایی تولید می­شوند؟ آیا تنوع آنها، برتری خاصی نسبت به یکدیگر دارند یا خیر؟ برای پاسخ به این سوالات با ما همراه باشید. زیرا قصد داریم تا علاوه­ بر پاسخ به سوالات بالا در رابطه با بهترین نوع water stop موجود در بازار صحبت کرده و اطلاعات با ارزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

واتراستاپ چیست؟

Water stop یا مهارکننده آب به نوارهای لاستیکی می­گویند که قادر هستند تا از نفوذ آب به داخل بتن جلوگیری کنند. لازم به ذکر است که مقاومت واتراستاپ ها دربرابر سایر مایعات بالا است. اما فراموش نکنید که هدف از تولید آنها چیزی به­ جز بندآوردن آب نیست.

ممکن است بپرسید که عملکرد این محصولات به چه صورت است و چه چیزی درون آنها باعث می­شود تا آب نتواند به عمق بتن نفوذ کند؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که در ساختار بتن، شکاف­ها و درزهای زیادی وجود دارد. به همین دلیل اگر آب بتواند در کنار بتن ساکن بماند، رفته­رفته به­عمق بتن نفوذ کند و موجب تخریب آن شود.

بنابراین اینجاست که نقش مهارکننده آب مشخص می­شود. در واقع وجود این قطعات، موجب طولانی­شدن مسیر آب و سایر مایعات شده و از تجمع مایعات در یک نقطه جلوگیری می­کند. پس باتوجه به توضیحات مذکور می­توان نتیجه گرفت که سازه­های بتنی بدون وجود واتراستاپ، پوک می­شوند و تمام مزایای خود در ساختمان­سازی را از دست خواهند داد.

Water stop در چه انواعی تولید می­شود؟

پیش­تر اشاره کردیم که از این محصولات برای آب ­بندی درزهای اجرایی و انبساطی استفاده می­شود. اما چه تفاوتی میان شکاف­های انبساطی و اجرایی وجود دارد؟ آیا تفاوت درزها موجب تولید انواع water stop خواهد شده است یا خیر؟

در پاسخ به این سوالات باید بگوییم بله! در واقع به­خاطر تفاوت در نوع شکاف است که مجبور به استفاده از water stop متفاوتی هستیم که این انواع عبارتند از:

  • تخت
  • حفره­دار
  • بنتونیتی

معرفی واتراستاپ تخت و بررسی کاربردهای آن

واتراستاپ تخت که آن را با عنوان PVC نیز می­شناسند یکی از کاربردی­ ترین مهارکننده ­های بازار است که به­خاطر انعطاف بالا محبوبیت زیادی بین خریداران دارد. همچنین لازم به ذکر است که از این  water stopبرای اتصال 2 بتن جدا استفاده می­کنند. به همین دلیل می­توان به­ کمک آنها دریاچه ­های مصنوعی ساخت یا از نشت ذخایر آبی جلوگیری کرد.

بنابراین توجه داشته باشید که اگر به­دنبال ساخت معابر پوشیده هستید، یا قصد اجرای تمام مراحل بتن­ریزی را دارید، فراموش نکنید که مهارکننده­های تخت بهترین گزینه برای شما هستند. زیرا علاوه ­بر موارد گفته­شده در ساخت­وساز پروژه­های بزرگ و تولید تصفیه­کننده­ها از مزیت­های بی­نظیر آنها استفاده می­کنند و می­توان نتیجه گرفت که این  Water stop ها مدت زیادی است که امتحان خود را پس داده­اند.

Water stop تخت را در چه انواعی تولید می­کنند؟

تنوع در تولید pvcهای تخت بیشتر به عرض آنها مربوط می­شود. برای مثال واتراستاپ A300 عرض 30 سانتی­متری دارد و واتراستاپ A240 دارای عرض 24 سانتی­متری است. این در حالی است که واتراستاپ RD300 را در عرض­های 30 سانتی­متری تولید می­کنند.

می­توان نتیجه گرفت که تمام انواع گفته­شده برای هدف آب ­بندی درزهای اجرایی و انبساطی تولید می­شوند و از مقاومت­های شیمیایی و مکانیکی زیادی در برابر تمام آسیب­ های احتمالی برخوردار هستند. اما اینکه خرید کدام یک از موارد گفته­شده با هدف شما سازگاری دارد، موضوعی است که نیاز به نظر کارشناسان در آن احساس می­شود.

اگر به­دنبال ساخت­و­سازهای بتنی هستید و قصد خرید water stopهای باکیفیت را دارید، بهتر است تا با مشاورین و کارشناسنان کپکو درتماس باشید. به این ترتیب علاوه­ بر تجربه یک خرید باکیفیت، قادر به برقراری ارتباط با کارخانه­ای باشید که 20 سال سابقه تولید Water stop های تخت را دارد.

بررسی ویژگی­های واتراستاپ PVC

از آن­جایی که ویژگی­های water stop­های تخت مربوط به شرایط آب­وهوایی، واکنش­های شیمیایی و سایر عوامل طبیعی می­شود، تصمیم گرفتیم تا تمام آنها را در قالب یک لیست منتشر کنیم.

به این ترتیب قادر هستید تا با لحاظ­کردن تمام ویژگی­ها به­صورت یک­جا، آشنایی کامل­تری نسبت به این مهارکننده­ های آب پیدا کنید:

  • با pvcهای تخت نگران خورنده­های بتن نباشید.
  • این water stopها مقاومت قابل­توجهی دربرابر مواد شیمیایی دارند.
  • قدرت کشسانی این محصول بی­نظیر است.
  • Water stop تخت با انواع شرایط آب­وهوایی سازگاری دارد.
  • این محصول از طول­عمر قابل­توجهی برخوردار است.
  • Pvcها را در اندازه­های مختلف و برای تمام اهداف موردنیاز تولید می­کنند.
  • واتراستاپ تخت قابلیت چسبیدن به بافت سخت بتن را دارد.
  • این محصول قادر به جلوگیری از نشت آب است.
  • قدرت گیرش این کالا با بتن بی­نظیر است.
  • اجرا و راه­اندازی water stop تخت نیاز به تخصص خاصی ندارد.
  • در تولید این محصول از قابلیت آلاستیسیته استفاده کرده­اند.

نحوه اجرا و نصب water stopهای pvc

پیش­تر گفتیم که یکی از ویژگی­ های قابل­توجه pvcها این است که نحوه اجرای آنها نیاز به تخصص خاصی ندارد. بنابراین فراموش نکنید که اگر قصد اجرای این محصولات را دارید، کافی‌است تا نصف پهنای pvc را در بخش ابتدایی بتن قرار دهید. سپس نصف باقی‌مانده را در بخش دوم بتن جایگذاری کنید.

همچنین این نکته را لحاظ کنید که هر متر از pvc تخت نیاز به 2 الی 4 مفتول دارد تا بتواند اتصال به بتن را در طولانی­مدت ادامه دهد. درنهایت فراموش نکنید که قبل از انجام اتصال واتراستاپ، ابتدا محل مورد نظر را از آلودگی­های احتمالی تمیز کرده و به هیچ عنوان، Water stop تخت خود را در معرض نور خورشید قرار ندهید.

زیرا همان­طور که اشاره کردیم، جنس این محصول از لاستیک است و اگر در معرض خورشید و نورفرابنفش قرار گیرد، آسیب­پذیر شده و از طول عمر آن کاسته می­شود.

Water stop حفره­ دار چیست و برای چه اهدافی تولید می­شود؟

نکته قابل­توجه دررابطه با water stop حفره­دار، وجود یک حفره (سوراخ) در مرکز آن است. ممکن است بپرسید که چه دلیلی برای ایجاد چنین حفره­ای وجود دارد؟ در پاسخ باید بگوییم که این محصولات را برای اهدافی تولید می­کنند که نیاز به انبساط و انقباض وجود داشته باشد. به همین دلیل وجود این سوراخ باعث حفظ تعادل water stop در هنگام منقبض­شدن و منبسط­شدن می­شود.

لازم به ذکر است که این واتراستاپ ها را با نماد O و ابعاد و عرض­های 15، 20، 24، 30 و 40 تولید کرده و به­فروش می­رسانند. در رابطه با کاربردهای آن هم باید توجه داشته باشید که هیچ تفاوتی بین مدل تخت و مدل حفره­دار water markها وجود ندارد. بنابراین می­توان گفت چیزی که موجب تفاوت بین آنها می­شود، نوع کاربری و شکاف موجود بوده که تشخیص این­ها، تخصص افراد کارشناس است.

هر آنچه که باید درمورد water stop بنتونیتی بدانید

Water stop بنتونیتی خاصیت تورم و بزرگ­شدن دارد. به­طوری که اگر در معرض جریان آب قرار گیرد، شروع به بزرگ­شدن و تورم کرده و از نفوذ آب، مایعات و هرگونه رطوبتی به داخل محل موردنظر جلوگیری می­کند. لازم به ذکر است که مشابه تمام مواردی که دررابطه با water stop تخت گفتیم، این مدل واتراستاپ نیز قادر به پاسخگویی تمام موارد گفته­شده را دارد. اما همان­طور که پیش­تر اشاره کردیم، انتخاب نوع water stop و ابعاد آن نیاز به نظر کارشناسان و متخصصان این امور دارد.

جمع­ بندی

Water stop یکی از کاربردی­ترین متریال­های موجود در پروژه­های بتنی است. به ­طوری که بدون وجود آن قادر به مهار آب و پیشگیری از آسیب­های احتمالی به ساختمان نخواهیم بود. نکته قابل­توجه دیگر این است که water markها را در انواع مختلفی تولید می­کنند که هر یک از آنها، کاربری خاص خود را داشته و برای هدف مشخصی تولید شده­اند.

به همین دلیل فراموش نکنید که اگر قصد راه ­اندازی پروژه ­های بتنی را دارید، یا به ­دنبال بستن درزهای بتن­های خود هستید، این نکته را لحاظ کنید که بدون وجود کارشناسان قادر به تشخیص نوع water stop موردنیاز نخواهید بود.

به این ترتیب پیشنهاد ما این است که با تلفن تماس 02189331 در ارتباط باشید و با مراجعه به سایت کپکو با تولیدات، قیمت واتراستاپ، قدمت و سابقه بی­نظیر همگرایان تولید (کپکو) در سایر زمینه ها نیز مانند روان کننده بتن و … آشنا شوید. اگر جزء افرادی باشید که در رابطه با خرید water stop یا اجرای پروژه ­های بتنی نیاز به مشاوره دارید، تیم کپکو قادر به پاسخگویی تمام سوالات شما عزیزان در اسرع وقت خواهد بود.

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*