پروژه حرم تا حرم، روان کننده بتن و سایر افزودنی‌های بتن بکار رفته در این پروژه

حرم تا حرم یکی از پروژه‌های بزرگ راه‌سازی به‌حساب می‌آید. برای انجام چنین کارهای بزرگی، بسیار مهم است که امکانات و مصالح لازم برای آن را نیز در اختیار داشته باشید. از آنجایی‌که چنین پروژه‌ای باید سال‌های طولانی دوام بیاورد و طول عمر در آن اهمیت بسیار زیادی دارد، پس باید در انتخاب مصالح برای این کار دقت شود. در این مطلب راجع به آزادراه حرم تا حرم و مصالح به‌کاررفته و نوع افزودنی روان کننده بتن در آن صحبت خواهیم کرد.

معرفی پروژه

حرم تا حرم یکی از پروژه‌های راه‌سازی بسیار عظیم در کشور به‌حساب می‌آید. این پروژه طول بسیار زیادی دارد و از روی چندین استان می‌گذرد. برای اجرایی کردن چنین طرحی مصالح، امکانات و هزینه بسیار زیادی لازم است.

این پروژه یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های راه‌سازی در کشور به‌حساب می‌آید که در آن حرم امام رضا (ع) در مشهد مقدس  به حرم حضرت معصومه در شهر قم به یک‌دیگر وصل می‌شوند و مسیر رفتن به آن‌ها از طریق یک‌دیگر بسیار کوتاه شده و مدت زمان لازم برای رسیدن به مقصد تا حد چشمگیری کاهش پیدا می‌کند.

اطلاعات پروژه

آزادراه حرم تا حرم یک پروژه کلان ساخت به طول 980 کیلومتر است. این پروژه در مهرماه سال 1389 شمسی کلید خورد. از آن زمان، به اتمام رساندن آن در دستور کار دولت قرار گرفته بود.

این پروژه دارای 4 فاز اصلی است و اقتصاد خراسان رضوی، سمنان، قم و تهران را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. قرارگاه خاتم‌الانبیا به‌عنوان اصلی‌ترین پیمانکاران آن به‌حساب می‌آید. این پروژه به‌خاطر کمبود بودجه و عدم تخصیص  اعتبارات روند آن بسیار کند شد و همچنان نیز تکمیل نشده است.

برای ساخت و اتمام این پروژه بزرگ نیاز به استفاده از مصالح متنوعی است. هر یک از آن‌ها به‌خاطر ویژگی‌های خاصی که دارند مورداستفاده قرار گرفته‌اند. در ادامه به برخی مصالح استفاده شده در این پروژه و دلیل به‌کارگیری آن می‌پردازیم.

افزودنی های بتن به کار رفته در آزادراه حرم تا حرم

برای اینکه یک پروژه به این بزرگی با موفقیت و به خوبی انجام شود باید در انتخاب مصالح آن بسیار دقت شود. به‌همین منظور در این بخش به برخی از مصالح به‌کاررفته در آن مانند دوغاب میکروسیلیس که نکات فنی در آن وجود دارد، خواهیم پرداخت.

دوغاب میکروسیلیس

دوغاب میکروسیلیس که به نام دوغاب دوده سیلیس نیز شناخته می‌شود، یک ماده پوزولانی بسیار واکنش‌پذیر به‌حساب می‌آید که از ذرات بسیار ریز با قطر متوسط 0.1 تا 0.3 میکرون تشکیل شده‌اند. این محصول مخلوطی از میکروسیلیس، آب و برخی مواد افزودنی دیگر است.

در ساخت‌وساز، آن را به‌عنوان یک افزودنی بتن با کارایی بالا برای افزایش مقاومت، دوام و نفوذ ناپذیری استفاده می‌شود. این ماده به‌عنوان پرکننده‌ای عمل می‌کند که فضاهای خالی مخلوط بتن را پر می‌کند و در نتیجه ساختار متراکم‌تر و فشرده‌تر ایجاد می‌شود.

افزودن دوغاب میکروسیلیس در مخلوط‌های بتن نیز میزان سیمان مورد نیاز را کاهش می‌دهد و در نتیجه هزینه کلی ساخت‌وساز کمتر می‌شود. همچنین می‌تواند در کاربردهای شاتکریت برای بهبود پیوند بین شاتکریت و بستر استفاده شود.

در راه‌سازی از آن به‌عنوان یک عامل تثبیت کننده برای بهبود استحکام و دوام روسازی‌های بتنی استفاده می‌شود. همچنین استفاده از آن باعث بهبود مقاومت در برابر نفوذ رطوبت و کاهش نفوذپذیری روسازی و در نتیجه افزایش طول عمر آن می‌شود. به‌همین دلیل از آن در پروژه حرم تا حرم استفاده شده است.

محصول دوغاب Silurry500 یکی از گزینه‌های بسیار کاربردی و باکیفیت برای چنین مصارفی به‌حساب می‌آید. با استفاده از این محصول می‌توانید مقاومت را در برابر رطوبت بیشتر کنید و استحکام و دوام را نیز بهبود ببخشید.

روان کننده بتن

افزودنی ابر روان کننده بتن

افزودنی پلی کربوکسیلات که با نام پلی کربوکسیلات اتر (PCE) نیز شناخته می‌شود، یک ماده افزودنی شیمیایی است که در ساخت‌وساز و راه‌سازی برای بهبود کارایی و عملکرد بتن استفاده می‌شود. این یک پلیمر محلول در آب بوده که به مخلوط بتن اضافه می‌شود تا ضمن حفظ قوام مورد نظر، مقدار آب را کاهش دهد و در نتیجه بتن با استحکام و دوام بالا تولید شود.

در راه‌سازی از ابر روان کننده ‏ها (کاهنده ‏های آب) در مخلوط‌های بتنی برای بهبود کارایی و عملکرد آنها استفاده می‌شود. همچنین باعث بهبود مقاومت در برابر شیار شدن، ترک خوردگی و کنده شدن ناشی از بارهای ترافیکی سنگین و عوامل محیطی مانند تغییرات رطوبت و دما می‌شود.

محصول ابر روان کننده CapcoCrete SRC50H یکی از گزینه‌های پرطرفدار در پروژه‌های ساختمان‌سازی و یا راه‌سازی به‌شمار می‌رود که می‌توانید به‌طور چشمگیری خواص مصالح شما را بهبود بخشد و باعث بالا رفتن کیفیت خروجی شما گردد.

روغن قالب

محصول روغن قالب بتن که به عنوان روغن رهاسازی نیز شناخته می‌شود، محصولی است که در ساختمان‌سازی و راه‌سازی برای جلوگیری از چسبیدن بتن به سطح قالب‌ها استفاده می‌شود. این یک فرآورده نفتی است که روی سطح قالب اجرا می‏گردد.

روغن قالب معمولاً در ساختمان‌سازی برای تولید عناصر بتنی پیش‌ساخته مانند دیوارها، ستون‌ها و تیرها استفاده می‌شود. همچنین در ساخت پل‌ها، تونل‌ها و سایر پروژه‌های زیربنایی که در آن بتن در قالب ریخته می‌شود، استفاده می‌گردد.

در راه‌سازی از آن برای جلوگیری از چسبیدن آسفالت بتنی به سطح تجهیزات روسازی مانند سنگ‌فرش‌ها، غلتک‌ها و کف‌کش‌ها استفاده می‌شود. این کمک می‌کند تا از اجرای صاف و یکنواخت آسفالت بر روی سطح جاده اطمینان حاصل گردد و خطر ناهمواری یا دست‌اندازها که می‌تواند باعث آسیب و تصادف شود را کاهش می‌دهد.

افزودنی حباب ساز

افزودنی حباب ساز بتن نوعی ماده شیمیایی است که به بتن یا ملات اضافه می‌شود تا حباب‌های هوای کوچک و به طور مساوی در مخلوط ایجاد شود. این افزودنی کارایی و همچنین دوام  و مقاومت بتن یا ملات را در برابر چرخه یخ‌زدگی و ذوب‌شدن، افزایش می‏دهد.

در ساختمان‌سازی، این محصول معمولاً در تولید بلوک‌های بتنی، آجر و سایر واحدهای بنایی استفاده می‌شود. با کاهش خطر آسیب ناشی از تغییرات رطوبت و دما به بهبود استحکام و دوام این مواد کمک می‌کند. در راه‌سازی از آن برای بهبود دوام و مقاومت در برابر لغزش روسازی‌ها استفاده می‌شود. با ایجاد حباب‌های هوای کوچک در مخلوط، خطر ترک‌خوردگی و آسیب ناشی از چرخه‌های انجماد و ذوب را کاهش می‌دهد و همچنین بافت سطح را برای چسبندگی بهتر تایر بهبود می‌بخشد. محصول CapcoAir SLA یکی از بهترین گزینه‌ها برای این موضوع به‌حساب می‌آید.

استفاده از آن در راه‌سازی می‌تواند سازه‌ها و روسازی‌ها را بادوام‌تر کند. همچنین می‌تواند نیاز به تعمیرات و نگهداری پرهزینه را در طول زمان کاهش دهد و در نتیجه باعث صرفه‌جویی در هزینه برای سازندگان و پیمانکاران شود.

بهترین مرجع برای خرید افزودنی‌های شیمیایی

در پروژه‌هایی که کیفیت و طول عمر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند، مهم‌ترین نکته انتخاب مصالح باکیفیت و افزودنی‌هایی که به بهبود خواص مصالح کمک می‌کند، است. ما در شرکت همگرایان تولید (کپکو) سال‌ها در تولید چنین محصولاتی فعالیت کرده‌ایم و موفق به کسب تمام گواهی‌های فنی لازم در این حوزه شده‌ایم.

ما از سال 82 به همراه افرادی متخصص و تحصیل کرده وارد این حوزه شدیم و اکنون  در کارخانه‌ای که زمینی به مساحت 15 هزار مترمربع دارد، مشغول به فعالیت هستیم. برای کسب اطلاعات دقیق هر یک از محصولات و یا اطلاع از قیمت آن‌ها می‌توانید با شماره تماس 02189331 تماس بگیرید.

جمع بندی

در دنیای امروز تحقیقات گسترده‌ای روی بتن انجام می‌شود و همین مسئله باعث تولید محصولات خاصی برای تقویت خواص آن شده است. ما در این مطلب در مورد اجرای پروژه حرم تا حرم و برخی از افزودنی‌های به‌کار رفته در این پروژه را مورد بحث قرار دادیم. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با ما در شرکت تولیدی شیمیایی ساختمانی کپکو در تماس باشید.

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*