ژل میکروسیلیس به‌عنوان افزودنی آب بند کننده در بتن

میکروسیلیس به‌عنوان یک افزودنی آب‌بندکننده در بتن به‌صورت پودر، دوغاب و ژل در دسترس قرار می‌گیرد. این ماده با کاهش آب مصرفی در بتن باعث تولید بتن قوی و غیرقابل نفوذ خواهد شد. درواقع ژل میکروسیلیس منافذ بین ذرات سیمان و بتن را پر می‌کند و مقاومت بتن را دربرابر حملات یون‌های کلرو سولفات افزایش می‌دهد. همچنین این ماده قابلیت افزایش استحکام و چگالی بتن را تا حد زیادی دارد و به‌طور گسترده در ساخت سازه‌های بتنی، کف صنعتی، ملات پودر خشک (یا ملات مخلوط خشک)، عایق دیوارهای خارجی به کار می‌رود.

ژل میکروسیلیس چیست؟

ژل میکروسیلیس یک افزودنی معدنی اصلاح‌شده با مواد پلیمری شناخته می‌شود که در تمامی طرح‌های اختلاط بتن برای بهبود خواص آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ترکیب این ماده افزودنی بتن پودر میکروسیلیس، روانکننده بتن و سایر افزودنی‌های پلیمری بتن به کار رفته است. این ترکیب علاوه‌بر سیال بودن بتن به کاهش مصرف آب در آن نیز منجر خواهد شد. میکروسیلیس به‌صورت ژله‌ای و به‌رنگ خاکستری روشن در دسترس قرار دارد.

ژل میکروسیلیس افزایش مقاومت فشاری، مقاومت کششی، مقاومت خمشی، طول عمر بتن و نفوذناپذیری بتن را در پی خواهد داشت. این محصول علاوه‌بر افزایش مقاومت بتن، باعث افزایش دوام آن در برابر مواد شیمیایی خورنده می‌شود.

کاربرد ژل میکروسیلیس

هنگامی که میکروسیلیس به‌عنوان افزودنی بتن اضافه می‌شود، اثر پوزولانی بالایی در بتن ایجاد می‌کند. بنابراین این ماده برای اهداف مختلف ازجمله تولید بتن با سایش و مقاومت فشاری بالا، بتن‌ریزی در مخازن تصفیه‌خانه‌ها و فاضلاب‌ها و همچنین بتن‌ریزی در مناطق ساحلی و مرطوب که در معرض حملات یون کلرو سولفات هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بتن حاوی ژل میکروسیلیس نفوذپذیری پایینی از خود نشان می‌دهد و بنابراین زمانی که در صنعت ساخت‌وساز به یک بتن ضدآب با کارایی بالا نیاز است، این ماده مفید به کار گرفته خواهد شد. ازطرفی با افزودن این ماده به بتن، مقاومت بتن در برابر ضربه و سایش افزایش پیدا می‌کند.

کاربرد دیگر ماده فوق در ساخت تونل به‌صورت شاتکریت است. شاتکریت به‌عنوان ملات یا بتن دمنده هوا شناخته می‌شود. این نوع بتن با فشار و سرعت زیاد و با استفاده از لوله و شیلنگ به‌صورت هوایی بر روی سطح مورد نظر اعمال خواهد شد. به عبارت دیگر این نوع بتن در سطوح ناهموار مانند استخرهای شنا، تونل‌های زیرزمینی و دیوارهای حائل و مکان‌هایی کاربرد دارد که نمی‌توان در آن‌ها از بتن معمولی استفاده کرد.

نحوه عملکرد ژل میکروسیلیس

با افزودن محصول CapcoGel D به بتن به‌عنوان یک فوق روانکننده بتن، میزان اسلامپ و کارایی بتن از طریق قطبی شدن ذرات سیمان افزایش می‌یابد. در واقع نحوه عملکرد این ژل بدین صورت است که با جایگزینی ذرات ریز آن در فضاهای خالی بین ذرات سیمان به کاهش آب موجود در بافت بتن کمک می‌کند و از طرفی به‌طور همزمان به کاهش نفوذپذیری بتن نیز منجر می‌شود.

علاوه‌بر این، اکسید سیلیس موجود در این ژل با هیدروکسید کلسیم موجود در سیمان واکنش می‌دهد. دراثر انجام این واکنش سیلیکات کلسیم تولید خواهد شد. سیلیکات کلسیم به‌دست‌آمده مقاومت فشاری و دوام بتن را در محیط‌های اسیدی و قلیایی افزایش خواهد داد. البته سیلیکات کلسیم تولیدشده در این واکنش به‌عنوان نقش یک کاتالیزور را بر عهده خواهد گرفت تا جایی که تمام میکروسیلیس که در ژل وجود دارد با کلسیم موجود در بتن وارد این واکنش شوند و از هدر رفتن میکروسیلیس جلوگیری کند.

میزان و روش استفاده از ژل میکروسیلیس در مخلوط بتن

میزان استفاده از ژل میکروسیلیس بین 7 تا 10 کیلوگرم در هر 100 کیلوگرم سیمان در نظر گرفته می‌شود. براساس آیین‌نامه آمریکا (ACI) میزان حداقل یا حداکثر مصرف این ژل را بسته به میزان مقاومت فشاری مورد نظر مصرف‌کنندگان تعیین خواهند کرد.

این ماده مکمل را می‌توان از طریق بچینگ و میکسر به بتن افزود. پس از اضافه کردن آن لازم است این ماده را به مدت یک دقیقه با مخلوط بتن ترکیب کنند. با مخلوط کردن این ماده با سیمان، خمیری صاف و کاملا یکدست به وجود می‌آید.

ایمنی و نگهداری از ژل میکروسیلیس

این محصول قابل اشتعال نیست و درصورت تماس آن با چشم یا پوست افراد باید محل مورد نظر را با آب فراوان بشویند. زیرا تماس این ماده با پوست و چشم آسیب‌های جبران‌ناپذیری به افراد وارد می‌کند. درصورت لزوم پس از تماس پوست با این ماده افراد باید به پزشک مراجعه کنند. همچنین اگر این محصول دور از گرما، سرما، نور خورشید و در دمای 5+ تا 35+ نگهداری شود تا 6 ماه ماندگاری خواهد داشت.

ژل میکروسیلیس

11 مزیت استفاده از ژل میکروسیلیس

با خرید ژل میکروسیلیس و استفاده آن در بتن، مصرف‌کنندگان مزایای زیادی دریافت می‌کنند که شامل موارد زیر می‌شود:

  1. این ژل باعث افزایش اسلامپ بتن خواهد شد.
  2. این محصول مقاومت بتن را در برابر آب‌های اسیدی و قلیایی افزایش می‌دهد.
  3. استفاده از این ماده به کاهش نفوذپذیری و افزایش آب‌بندی بتن تا 95% منجر می‌شود.
  4. ژل فوق قابلیت کاهش 15 تا 20 درصدی نسبت آب به سیمان را در مخلوط بتن دارد.
  5. افزودنی مورد اشاره مقاومت فشاری بتن را نیز بین 30 تا 50 درصد افزایش خواهد داد.
  6. ژل میکروسیلیس افزایش مقاومت بتن را در برابر سایش نیز در پی خواهد داشت.
  7. ازآنجایی‌که این ماده به‌عنوان مکمل به بتن افزوده می‌شود، مصرف سیمان را در خمیر بتن کاهش خواهد داد.
  8. این ماده غیر سمی است، بنابراین استفاده از آن در ساخت سازه‌های آب آشامیدنی مجاز خواهد بود.
  9. با استفاده از این ژل در مخلوط بتن امکان تعویض سیمان نوع ۲ با نوع ۵ فراهم می‌شود.
  10.  با افزودن این ژل به مخلوط بتن پمپاژ و فرآیند بتن‌ریزی راحت‌تر انجام خواهد شد.
  11.  کار با این ماده سلامت کارگران و بهداشت محیط کار را تضمین می‌کند.

قیمت ژل میکروسیلیس

به‌طور معمول خریداران درهنگام خرید محصول فوق نکات زیادی را باید در نظر بگیرند که یکی از این نکات قیمت محصول است. قیمت ژل میکروسیلیس با توجه به عواملی همچون کیفیت محصول، برند تولیدکننده آن و وزن آن مشخص خواهد شد. این محصول معمولا در سطل‌های 25 کیلوگرمی عرضه می‌شود.

خرید ژل میکروسیلیس از شرکت همگرایان تولید (کپکو)

اگرچه تولیدکنندگان متعددی در زمینه تولید و عرضه محصولات افزودنی بتن فعالیت می‌کنند. اما مجموعه کپکو به‌عنوان یک شرکت دانش‌بنیان در زمینه تولید افزودنی‌های بتن و مواد شیمیایی ساختمان، دستاوردها و افتخارات زیادی کسب کرده است. درهنگام خرید این محصول، مشتریان ابتدا باید با توجه به مصرف خود، میزان مورد نیاز از این محصول را معین کنند.

سپس برای ثبت سفارش خود و دریافت اطلاعات بیشتر از طریق شماره تماس ۰۲۱۸۹۳۳۱ با کارشناس فروش ارتباط برقرار کنند. کارشناسان فروش این شرکت هفت روز هفته از ساعت ۸:۳۰ الی ۱۷ پاسخ‌گوی مشتریان خواهند بود.

مجموعه تولید کننده مواد شیمیایی ساختمانی کپکو یکی از تولیدکنندگان برتر مواد و محصولات پلیمری و شیمیایی در صنعت بتن در ایران به‌حساب می‌آید و سابقه درخشانی در زمینه تولید و عرضه این ژل دارد. شرکت همگرایان تولید (کپکو) در نظر دارد علاوه‌بر تولید افزودنی‌های شیمیایی بتن خدمات و محصولاتی اثربخش در حوزه فناوری بتن ارائه دهد تا محیط زیستی ایمن و سالم برای افراد به وجود بیاورد.

جمع‌بندی

با افزودن ژل میکروسیلیس به مخلوط بتن، مقاومت، دوام و نفوذناپذیری آن به‌طور چشمگیری بهبود پیدا می‌کند. زیرا این محصول به‌عنوان یک افزودنی آب‌بندکننده در بتن شناخته می‌شود که اثر پوزولانی بالایی در بتن ایجاد خواهد کرد و اسلامپ بتن را افزایش خواهد داد. از این ماده برای ساخت سازه‌های بتنی در مناطق ساحلی و مرطوب که در معرض حملات یون کلرو سولفات هستند یا در ساخت تونل‌هایی استفاده می‌کنند که از سطح ناهمواری برخوردار هستند. استفاده از این محصول مزایای زیادی برای مصرف‌کنندگان به ارمغان می‌آورد.

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*