کربناته شدن بتن و راه‌های جلوگیری از این آسیب

کربناته شدن بتن فرآیندی است که موجب خوردگی بتن و کاهش استحکام و مقاومت آن می‌شود. این فرآیند گاهی بر اثر کوتاهی افراد و گاهی به دلیل شرایط جوی نامناسب ایجاد می‌شود. کربناته شدن تاثیرات مخرب زیادی بر بتن می‌گذارد و به مرور سبب تضعیف سازه و خرابی آن می‌شود.

برای حل این مشکل راهکارهایی ارائه شده و آن هم استفاده از محصولاتی تحت عنوان مواد افزودنی بتن است. در ادامه قصد داریم به مبحث کربناته شدن بتن بپردازیم و راه‌های پیشگیری از این اتفاق را مورد بررسی قرار دهیم. با کسب اطلاعات جامع می‌توانید شما نیز در مواقع نیاز بهترین تصمیم را برای مقاوم ساختن سازه مورد نظر خود بگیرید.

کربناته شدن بتن

کربناته شدن بتن چیست و چگونه ایجاد می‌شود؟

کربناته شدن یا به اصطلاح کربناسیون یک واکنش شیمیایی است. زمانی که دی اکسید کربن موجود در هوا با هیدروکسید کلسیم موجود در بتن واکنش شیمیایی نشان دهد، کربنات کلسیم یا همان واکنش کربناته شدن اتفاق می‌افتد‌.

این واکنش بر خاصیت قلیایی شدن بتن تاثیر می‌گذارد و سبب کاهش دوام و استحکام آن می‌شود. باتوجه به این موضوع که دی اکسید کربن موجود در هوا در مناطق مختلف کشور متفاوت است، بنابراین فرآیند کربناته شدن نیز در شهرهای آلوده بسیار بیشتر است.

با استفاده از پاشیدن محلول فنل فتالئین بر روی بتن می­توان وجود جبهه کربناتاسیون را تشخیص داد. در این صورت، در مناطقی که تحت تأثیر کربناتاسیون نبوده است و مقدار pH  بتن تقریبا بیش از 5/8 باشد، فنل فتالئین به رنگ ارغوانی در می­آید و مناطقی که تحت تأثیر کربناتاسیون بوده به رنگ سفید در می­آیند.

باتوجه به تنوع بالای بتن‌ها، این محصولات در برابر واکنش کربناته شدن رفتارهای متفاوتی از خود نشان می‌دهند که علت آن به موارد مختلفی مربوط می‌شود. از جمله دلایل رفتارهای مختلف بتن در برابر این واکنش، می‌توان به میزان آب موجود در ملات بتن، کیفیت و میزان نفوذ پذیری آن اشاره کرد.

روش‌های جلوگیری از کربناته شدن بتن

برای جلوگیری از فرآیند کربناته شدن از محصولات مختلفی تحت عنوان افزودنی بتن استفاده می‌کنند. این محصولات زمانی که به بتن افزوده می‌شوند، ویژگی‌های آن را تقویت می‌کنند و سبب بهبود کیفیت آن می‌شوند.

افزودنی‌ها انواع مختلفی دارند و هر نوعشان می‌تواند تغییرات متفاوتی را در بتن ایجاد کند. از جمله افزودنی‌هایی که به منظور حفظ کیفیت و جلوگیری از کربناته شدن بتن مورد مصرف قرار می‌گیرد، می‌توان به افزودنی‌های زودگیر‌کننده اشاره داشت.

در صورت طولانی شدن فرآیند گیرش، فرصت برای ورود دی اکسید کربن به درون بتن بیشتر می‌شود، بنابراین با استفاده از این محصول، سرعت گیرش بتن را بالا می‌برند و در نتیجه زمانی برای فرآیند کربناته شدن باقی نمی‌ماند. علاوه بر آن، استفاده از این محصول سبب مقاومت بتن در برابر آب، نم و رطوبت می‌شود.

افزودنی‌های بتن بازدارنده خوردگی

این افزودنی‌ها شامل موادی هستند که با اضافه شدن به بتن، با فلزات موجود در آن واکنش داده و مانع از خوردگی بتن می‌شوند. در شرایط آب‌وهوایی مختلف لازم است از محصولات گوناگون استفاده کرد تا از این آسیب به نحو احسن جلوگیری نمود.

افزودنی‌های روان‌کننده بتن

زمانی که این افزودنی‌ها به ملات اضافه شوند، بدون اضافه کردن آب می‌توان به ترکیبی بسیار رونده رسید که به خوبی می‌تواند سطوح را پوشش دهد. این افزودنی که به نام کاهنده آب نیز شناخته می‌شود، با کمتر کردن میزان آب موجود در بتن، احتمال فرآیند کربناته شدن را پایین می‌آورد.

این نوع افزودنی بتن در انواع معمولی، فوق روان‌کننده بتن و ابر روان‌کننده بتن وجود دارد. محصول
CapcoCrete SPC100 یک ابر روان‌کننده بتن فوق العاده قوی از شرکت همگرایان تولید (کپکو) است که بدون ایجاد کمترین تغییر در ساختار ملات، میزان آب موجود در آن را به شکل ویژه‌ای کاهش می‌دهد و احتمال کربناته شدن را به حداقل می‌رساند.

از دیگر افزودنی‌هایی که توسط شرکت کپکو عرضه می‌شود می‌توان به محصول دوغاب میکروسیلیس Silurry 500 اشاره کرد. این افزودنی از ویژگی پوزولانی بسیار قوی برخوردار است و با کاهش نفوذ پذیری بتن، مانع از نفوذ
کربن دی اکسید به درون بافت‌های آن شده و در نتیجه مانع از کربناته شدن می‌شود.

خرید افزودنی بتن

تا این بخش از مقاله با انواع افزودنی‌هایی که به منظور جلوگیری از واکنش کربناته شدن بتن مورد استفاده قرار می‌گیرند آشنا شدیم. در صورتی که قصد خرید افزودنی بتن و استفاده از آن را دارید، بهتر است نکاتی را مدنظر قرار داده و با تکیه بر آن‌ها جهت خرید اقدام کنید.

به طور مثال به خاصیت‌ها و ترکیبات شیمیایی افزودنی مدنظر دقت لازم را داشته باشید و محصولی متناسب با نیازتان را تهیه کنید. همچنین به میزان سازگاری افزودنی با ملات دقت داشته باشید. از دیگر نکاتی که در زمان خرید افزودنی بتن باید به آن توجه شود، نحوه مصرف محصول و زمان افزودن آن به بتن است. در غیر این صورت ممکن است کیفیت بتن دچار اختلال شود.

مراجعه به مراکز فروش معتبر اقدامی است که می‌تواند شما را در انتخاب و خرید افزودنی بتن از نوع مرغوب کمک کند. برای خرید افزودنی حتما به سراغ برندهای شناخته شده بروید. خرید افزودنی بتن از برندهایی که بارها امتحان خود را پس داده‌اند، اقدامی است که شما را به اهداف‌تان نزدیکتر می‌کند. از جمله برندهای پرآوازه که سال ها است در حوزه تامین و عرضه مواد افزودنی شیمایی فعالیت می‌کند، می‌توان به کپکو اشاره کرد.

قیمت افزودنی بتن

  • افزودنی بتن مانند سایر محصولاتی که در بازار عرضه می‌شوند، تحت تاثیر فاکتورهای مختلف تعیین قیمت می‌شود. از جمله این فاکتورها می‌توان به میزان کیفیت افزودنی اشاره کرد.
  • با توجه به این موضوع، قیمت افزودنی بتن از نوع مرغوب و درجه یک در مقایسه با محصولات دیگر بسیار بیشتر است.
  • از دیگر فاکتورهای موثر در این زمینه می‌توان به نوع برند محصول اشاره کرد. قیمت افزودنی‌هایی که توسط برندهای معتبر و شناخته شده تولید و عرضه می‌شوند در مقایسه با محصولات گمنام، بسیار بیشتر است.

همانطور که گفتیم شرکت همگرایان تولید (کپکو) یکی از بزرگترین تامین کنندگان انواع افزودنی در کشور است که محصولات خود را با کیفیت بالا و قیمت مناسب به مشتریان و متقاضیان عرضه می‌کند. در صورتی که قصد خرید از محصولات این شرکت از جمله محصول دوغاب میکروسیلیس Silurry 500 و محصول CapcoCrete SPC100 را دارید، می‌توانید با شماره تماس ۰۲۱۸۹۳۳۱ ارتباط برقرار کرده و لیست قیمت انواع افزودنی‌های این برند را از کارشناسان دریافت کنید.

  • افزودنی‌ها به صورت بسته‌بندی شده و در بسته‌های با وزن‌های مختلف و ابعاد گوناگون در بازار عرضه می‌شوند و هر بسته به تناسب مقدار محصولی که درون خود جای داده از قیمت‌های متفاوتی برخوردار است.
  • از دیگر عوامل تاثیرگذار بر قیمت افزودنی بتن می‌توان به نوسانات ارز و بازار و همچنین میزان عرضه بر تقاضا اشاره کرد.

جمع‌بندی

بتن یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی است که به طور گسترده در ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول زمانی که با دی اکسید کربن موجود در هوا وارد واکنش شود، کیفیت و استقامت خود را از دست می‌دهد. به منظور جلوگیری از این فرایند که به آن کربناته شدن می‌گویند، از انواع افزودنی‌ها استفاده می‌شود. افزودنی‌ها محصولاتی بسیار متنوع هستند که از ویژگی‌های شیمیایی و فیزیکی متفاوتی برخوردارند. فرایند کربنات شدن به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله آن ها می‌توان به میزان کیفیت بتن، میزان آب موجود در ملات و همچنین میزان نفوذ پذیری آن اشاره کرد.

با توجه به این موضوع اگر بتن مورد نظر شما از کیفیت مطلوب، نفوذ پذیری کمتر و همچنین آب کمتری برخوردار باشد احتمال کربناته شدن بسیار کاهش می‌یابد. شما می‌توانید برای حل مشکلاتی از این قبیل از افزودنی‌های مناسبی استفاده کنید که البته لازم است از مجموعه‌های معتبر آنها را تهیه نمایید.

ما در شرکت همگرایان تولید (کپکو) با سالها تجربه توانسته‌ایم برترین محصولات در این حوزه را به داخل کشور عرضه کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تنوع محصول و قیمت افزودنی بتن می‌توانید با شماره تلفن‌های مندرج در سایت تماس بگیرید.

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*