قوام دهنده بتن بیش از 10 مصرف در بتن ریزی دارد!

قوام دهنده چیست؟ از قوام دهنده بتن در چه جاهایی می ‏توان استفاده کرد؟ آیا قوام دهنده موجب تسهیل در پمپ ‏پذیری بتن می‏ شود؟ و هر سوالی که در خصوص قوام دهنده بوجود می‏ آید اعم از کاربرد آن، مزایای آن و غیره، در این مقاله بررسی خواهد شد.

قوام دهنده به موادی گفته می‏ شود که با بهبود پیوستگی اجزا بتن، از جداشدگی اجزای آن جلوگیری می‏کند. قوام دهنده‏ها یا همان اصلاح کننده‏های گرانروی، به دو بخش اصلاح کننده لزجت دهنده VMA، و بهبود دهنده لزجت VEA، تقسیم ‏بندی می‏شوند که در ادامه موارد مصرف و کاربرد آنها بین می‏گردد.

با توجه به اینکه دامنه ساخت و ساز در کشور وسیع بوده و همچنین کیفیت ساخت بتن و از همه مهمتر مصالح سنگی موجود در کشور دارای کیفیت متناوب و پایینی می‏باشد، از این جهت که بخش فیلر موجود در ریزدانه بسیار کم بوده لذا همین موضوع می‏تواند در ساخت بتن با کیفیت و با قوام دچار مشکلاتی بکند. امروزه با استفاده از مواد شیمیایی ساختمان می‏توان تا حد زیادی از این کاستی و مشکلات (جداشدگی، آب انداختگی و …) را جبران نمود.

بتن‏ های خودتراکم، بتن های UHPC، بتن زیر آب و با قابلیت پمپ شدن و غیره، نسبت به بتن های متعارف و معمولی که در پروژه های ساختمانی اجرا می‏شوند حساس تر می‏باشند، لذا نیازمند تدابیری است تا بتوان این دست از بتن‏ها را به نحو احسنت اجرا نمود.قوام آورها یا همان اصلاح کننده گرانروی بتن، در بتن‏ هایی که دارای اسلامپ زیاد می ‏باشند بیشترین کاربرد را دارد چرا که بتن‏های با روانی بالا تمایل زیادی به جدا شدگی و آب انداختگی دارند و با استفاده از این مواد این مشکل را می‏توان بر طرف نمود.

از مصارف افزودنی ‏های اصلاح کننده گرانروی می‏توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. بتن SCC
  2. بتن‏ ریزی در زیر آب (شکل شماره 1)،
  3. بتن ‏های پیش تنیده
  4. گروت‏ های سازه‏ای
  5. گروت تزریقی
  6. بتن سبک
  7. بتن حجیم
  8. پوشش تونل ها
  9. بتن متخلخل
  10. ……..
شکل شماره یک- بتن ریزی در زیر آب با استفاده از افزودنی‏های قوام دهنده

همانطور که در بخش بالا بیان شد، اصلاح کننده‏ های گرانروی از لحاظ ساز و کار و چگونگی کاربرد به دو بخش زیر تقسیم بندی می ‏شوند:

  1. قوام دهنده‏ ها
  2. چسباننده ‏ها

ساختار شیمیایی

اکثر مواد افزودنی اصلاح‏ کننده گرانروی یا همان قوان دهنده ها، آب دوست می‏ باشند و میل آنها به ترکیب با آب زیاد می‏ باشد. این ترکیبات با واکنشی که میان آب و ریزدانه ها برقرار می‏کنند سبب تشکیل ساختار سه بعدی شده و از این طریق روی مقاومت آنها بر روی بتن اثر گذاشته و تنش تسلیم را افزایش می‏دهند. این نوع قوام آورها دارای ترکیبات آلی می ‏باشند.

از مهمترین غلظت دهنده های با ترکیبات آلی می‏توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. سلولز اترهای محلول در آب
  2. پلی وینیل الکل
  3. پلیمرهای آکریلیک
  4. نشاسته های ژلاتینی
  5. غیره

قوام آورهای دارای ترکیبات غیر آلی یا همان معدنی، ساختار بی شکل دارند که بدون ته نشین شدن در آب، بصورت معلق باقی مانده که با واکنش بین سیلیس و کلسیم سیمان رخ می‏دهد و موجب افزایش تنش تسلیم می‏ شوند. از مهمترین غلظت دهنده ‏های با ترکیبات معدنی می‏توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. کائولن
  2. خاکستر بادی
  3. بنتونیت
  4. خاک سنگ
  5. غیره

به طور کلی قوام آور ها با افزایش گرانروی موجب تغییر رئولوژی بتن می ‏شوند. به بیان دیگر حرکت بتن برای جاری شدن را تحت تاثیر قرار می دهند. قوام آورها همچنین در بخش ساختار سه بعدی یا همان ساختار ژلی، با واکنش ‏هایی که بین مولکول‏‏های غلظت دهنده با آب و سطح ریزدانه‏ها انجام می‏ دهند، سبب پیوند بین مولکول ‏های آب و ریزدانه ‏ها می‎شوند.ذاز همین طریق نیز سبب افزایش تنش جاری شدن خمیر و بتن تازه می‏گردند.

از محصولات تولیدی شرکت همگرایان تولید می‏توان به محصول CapcoGum VMA اشاره نمود (شکل شماره دو)، این محصول بصورت پودر می باشد. محصول CapcoGum VMA، تمام الزامات موجود در استاندارد ملی به شماره INSO2930-2 جدول شماره 13 را برآورده می‏کند. از مهمترین ویژگی ‏های این محصول، می ‏توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. کاهش خطر آب انداختگی
  2. گاهش خطر جداشدگی
  3. تسهیل در عملیات پمپ کردن در مسافت های طولانی
  4. بهبود در پایداری استاتیکی و دینامیکی بتن
شکل شماره 2- قوام‌دهنده CapcoGum VMA برای افزایش ویسکوزیته

محصول CapcoGum VMA را می‏توان در موارد زیر استفاده نمود:

  1. تولید بتن خودتراکم
  2. بتن‏ریزی زیر آب
  3. بتن شاتکریت
  4. بتن با دانه‏بندی زبر
  5. تولید بتن سبک با قوام بالا
  6. دوغاب پشت سگمنت ها

از دیگر محصولات قوام دهنده، تولید شرکت همگرایان تولید (کپکو) می‏توان به محصول
 CapcoGum AW450 اشاره کرد (شکل شماره سه)، این محصول یک ترکیب سلولزی اصلاح شده است، از جمله کاربرهای آن می ‏توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. بتن ریزی در زیر آب
  2. بتن‏ریزی در زیر سطح آب زیرزمینی

محصول CapcoGum AW450، سبب افزایش روانی اولیه نیز می‏شود و با توجه به ساختاری که در بتن ایجاد می‏کند، سبب کاهش آب انداختگی و کاهش جداشدگی در بتن‏های با اسلامپ خیلی زیاد و نیز موجب کاهش شسته‏ شدگی سیمان و ریزدانه ‏ها در بتن‏ریزی‏ های زیر آب می ‏شوند. برای استعلام قیمت و همچنین چگونگی مصرف می‏توانید با دفتر مرکزی به شماره 89331-021 بخش فنی شرکت تماس حاصل نمایید.

شکل شماره 3- ماده افزودنی CapcoGum AW450، افزایش مقاومت در برابر شسته‌شدن سیمان و ریزدانه‌ها در هنگام بتن‏ریزی در آب

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*