آیا در بتن پودر لاستیک استفاده می‏ شود؟

لاستیک خرد شده یا پودر لاستیک یک ماده ساختمانی پایدار و نوآورانه است که تایرهای بازیافتی را در مخلوط بتن پودر لاستیک ترکیب می‌کند. این قطعات لاستیکی با آسیاب کردن تایرهای استفاده شده به دست می‌آیند و با مخلوط بتنی ترکیب می‌شوند تا فواید مختلفی را به همراه داشته باشند. این نوع بتن به دلیل افزایش دوام، انعطاف‌پذیری و مقاومت در برابر سایش و پارگی شهرت دارد. علاوه بر این، ضایعات و آلودگی را با ارائه کاربرد جدید به لاستیک‌های قدیمی، کاهش می‌دهد.

پودر لاستیک

بتن پودر لاستیک چگونه ساخته می‌شود؟

بتن خرد شده لاستیکی که به عنوان CRC هم شناخته می‌شود، یک نوع مصالح ساختمانی پایدار و سازگار با محیط زیست است. این ماده از ترکیب خرده لاستیک‌های بازیافت شده در مخلوط‌های بتنی سنتی ساخته می‌شود. فرآیند ساخت این ماده با جمع‌آوری لاستیک‌های استفاده شده و سپس خرد کردن آن‌ها به ذرات بسیار کوچک آغاز می‌شود. این ذرات به همراه سنگدانه‌های ریز، سیمان و آب با هم مخلوط می‌شوند تا بتن پودر لاستیک را ایجاد کنند.

برای تولید CRC، ذرات لاستیک به دقت و با توزیع یکنواخت در سراسر مخلوط بتن پراکنده می‌شوند. این امر با مخلوط کردن کامل خرده‌های لاستیکی با سایر مواد به دست می‌آید و هر ذره با خمیر سیمان پوشانده می‌شود و به هم می‌چسبند. این فرآیند کارایی و انسجام بتن را افزایش می‌دهد و در عین حال استحکام و دوام آن را بهبود می‌بخشد.

محصولات میکروسیلیس به دست آمده دارای چندین مزیت نظیر افزایش مقاومت در برابر ضربه، بهبود عایق صدا و کاهش ردپای کربن هستند. به طور کلی، بتن لاستیکی خرد شده با جلوگیری از دفن لاستیک‌ها به عنوان زباله و تبدیل آ‌ن‌ها به منبعی ارزشمند برای صنعت ساختمان، راه‌حلی پایدار ارائه می‌کند.

پودر لاستیک چه مزایایی دارد؟

بتن لاستیکی خرد شده از خرده لاستیک‌های مستعمل به عنوان سنگدانه استفاده می‌‌کند. این ماده نوآورانه چندین مزیت دارد که آن را به گزینه‌ای جذاب برای کاربردهای مختلف ساختمانی تبدیل می‌کنند. در ادامه این مقاله، مزایای این نوع از محصولات میکروسیلیس را بررسی خواهیم کرد.

1. پایداری محیط‌زیست

اولین مزیت بتن لاستیکی خرد شده، سهم آن در پایداری محیطی است. این محصول با استفاده از لاستیک‌های ضایعاتی به عنوان مصالح ساختمانی به مدیریت مشکل رو به رشد دفع ضایعات تایر کمک می‌کند.

هرساله تعداد زیادی لاستیک در محل‌های دفن زباله یا مکان‌های تخلیه غیرقانونی دور ریخته می‌شود. اما با استفاده مجدد از این لاستیک‌ها به عنوان سنگدانه در بتن، فشار ورودی به محل‌های دفن زباله کاهش می‌یابد و منابع طبیعی حفظ می‌شوند که در نهایت به کاهش تاثیر ضایعات تایر بر محیط زیست می‌انجامد.

2. دوام و انعطاف‌پذیری

پودر لاستیک علاوه بر مزایای زیست محیطی، دوام و انعطاف‌پذیری بسیار خوبی هم دارد. زیرا ذرات لاستیک موجود در بتن به عنوان یک بالشتک عمل می‌کنند و مقاومت در برابر بارهای ضربه‌ای را بهبود می‌بخشند. این ویژگی، آن را به یک ماده ایده‌آل برای مناطقی تبدیل می‌کند که رفت‌وآمد سنگینی دارند یا جاهایی مانند زمین‌های ورزشی و بازی و همچنین کف‌های صنعتی که جذب ضربه بسیار مهم است.

ثابت شده است که این نوع بتن در مقایسه با مخلوط سنتی، مقاومت در برابر ترک‌خوردگی بهتری دارد. درنتیجه سازه‌هایی با دوام بیشتر و هزینه‌های نگهداری کمتر را ارائه خواهد داد.

3. کاهش سروصدا

بتن لاستیکی خرد شده می‌تواند به کاهش نویز و سروصدا هم کمک کند. خاصیت جذب انرژی لاستیک به کاهش ارتعاشات صوتی می‌انجامد که آن را به گزینه‌ای عالی برای بزرگراه‌ها، فرودگاه‌ها و ساختمان‌های واقع در مناطق شلوغ شهری تبدیل می‌کند.

پودر لاستیک با کاهش آلودگی صوتی، نه‌تنها کیفیت زندگی ساکنان ساختمان را بهبود می‌بخشد، بلکه با به حداقل رساندن حواس‌پرتی ناشی از سروصدای اضافی، ایمنی را هم افزایش می‌دهد.

4. بهره‌وری انرژی

یکی دیگر از مزایای مهم کاربرد بتن لاستیکی خرد شده، به پتانسیل آن برای بهره‌وری انرژی برمی‌گردد. با توجه به خواص عایق سنگدانه‌های لاستیکی، سازه‌های ساخته شده با بتن آن‌ها می‌تواند عایق حرارتی و صوتی بهبود یافته‌ای را تجربه کند. این امر با کاهش نیاز به سیستم‌های گرمایش یا سرمایش، مصرف انرژی را به طور موثر کاهش می‌دهد و منجر به کاهش قبوض آب و برق و کاهش ردپای کربن خواهد شد.

5. مزایای اقتصادی

درنهایت، استفاده از پودر لاستیک می‌تواند مزایای اقتصادی را برای پروژه‌های ساختمانی به همراه داشته باشد. اگرچه ممکن است هزینه‌های اولیه در مقایسه با بتن سنتی کمی بیشتر باشند، اما مزایای بلندمدت مانند دوام و کاهش نگهداری، سرمایه‌گذاری اولیه را جبران می‌کنند.

استفاده از بتن لاستیکی خرد شده، صنعت بازیافت را هم رونق می‌دهد و درنتیجه، باعث ایجاد شغل و رشد اقتصادی خواهد شد. درواقع با استفاده از بتن لاستیکی خرد شده، می‌توان ساختارهای پایدارتر و انعطاف‌پذیرتر ایجاد کرد و همزمان به حل مشکل ضایعات لاستیک‌ها و اثرات مضر آن بر محیط‌زیست پرداخت.

محصول 500 Silurry

محصول 500 Silurry یا دوغاب میکروسیلیس یک ماده ساختمانی تخصصی و تشکیل شده از ذرات میکروسیلیس معلق در آب است که مخلوط غلیظ و چسبناکی را تشکیل می‌دهد. این ترکیب منحصر به فرد مزایای بی‌شماری را در کاربردهای گوناگون و به‌ویژه در صنعت ساخت‌وساز ارائه می دهد.

دوغاب میکروسیلیس به دلیل محتوای سیلیس بالا، دارای خواص مقاومت عالی است که دوام و طول عمر کلی سازه‌های بتنی را بهبود می‌بخشد. علاوه بر این، تخلخل را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد و درنتیجه، مقاومت در برابر نفوذ آب، مواد شیمیایی و خوردگی را افزایش خواهد داد. دوغاب میکروسیلیس با تطبیق‌پذیری و ویژگی‌های سودمند خود به عنوان یک ابزار ارزشمند در افزایش عملکرد و طول عمر پروژه‌های ساختمانی شناخته می‌شود.

قیمت پودر لاستیک

قیمت پودر لاستیک به عوامل مختلفی بستگی دارد. اولا محل تولید و استفاده آن می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر قیمت داشته باشد. مناطقی که تقاضای زیادی برای بتن لاستیکی خرد شده دارند، ممکن است به دلیل افزایش رقابت و هزینه‌های حمل و نقل، قیمت‌های بالاتری داشته باشند.

درمجموع، خرده‌های لاستیکی کوچکتر معمولا گران‌تر هستند؛ زیرا به پردازش اضافی نیاز دارند و سطح عملکرد بالاتری ارائه می‌دهند. به طور کلی، قیمت لاستیک خرد شده می‌تواند از متوسط تا گران، متغیر باشد. اما خرید آن با مزایای متعددی مانند افزایش انعطاف‌پذیری، دوام و کاهش صدا کاملا قابل توجیه است.

جمع‌بندی

پودر لاستیک مزایای بی‌شماری دارد که آن را به جایگزینی عالی برای بتن سنتی تبدیل می کند. استفاده از دوغاب میکروسیلیس در کنار این ماده به پایداری محیطی، دوام، کاهش نویز، بهره‌وری انرژی و مزایای اقتصادی دلایلی قانع‌کننده برای کاربرد این ماده نوآورانه در پروژه های ساختمانی هستند. برای خرید انواع روان کننده بتن و سایر محصولات از جمله دوغاب میکروسیلیس با نام تجاری Silurry 500، می‌توانید با شرکت همگرایان تولید کپکو با شماره تماس 02189331 ارتباط برقرار کنید.

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*