افزودنی‌های بتن برای افزایش مقاومت سایش بتن سطح

اگر جرم بتن به دلیل تخریب مکانیکی به صورت تدریجی از بین برود ما شاهد سایش بتن در سطح خواهیم بود. در واقع این اتفاق بر اثر عوامل دیگری نظیر خرد شدن موضعی ضربه اصطکاک تردد افراد و… نیز رخ می‌دهد. یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هایی که امروزه وجود دارد افزایش دادن مقاومت سایشی بوده که چگونه و به چه روش‌هایی می‌توان انجام داد.

راهکارهای مختلفی برای انجام این کار وجود دارد که شما به کمک آن می‌توانید مقاومت آن را افزایش دهید. یکی از شیوه‌هایی که تاثیر بسیار زیادی در افزایش مقاومت دارد استفاده از افزودنی‌های بتن مختلف بوده‌است. به‌طورکلی در اینجا به گونه‌ای دقیق‌تر به بررسی سایش می‌پردازیم و نکاتی درباره نحوه تهیه این افزودنی‌ها و نحوه استفاده از آن نیز برایتان بازگو می‌کنیم.

دلایل اصلی سایش بتن

همان‌طور که اشاره کردیم این سایش‌ها بر اثر عوامل مختلفی به وجود می‌آید که هر کدام از آن‌ها در شکل‌گیری آن تاثیر دارد. مواردی مانند حرکات وسایل نقلیه، تردد عابر پیاده، ضربه‌خوردن و… می‌تواند منجر به به‌وجود آمدن سایش بتن برای بتن شود. در حالی که در اکثر مواقع این سایش‌ها مرتبط با مسیرهای منتهی به بتن بوده که در اغلب موارد وسیله‌های نقلیه سنگین با لاستیک‌های زنجیری یا همان میخ‌دار از روی آن عبور می‌کنند.

لازم به ذکر است که کف‌های بتنی موجود در ساختمان‌ها نیز از این سایش‌ها به دور نیستند و در مواردی که ضربه‌ای سنگین به آن‌ها وارد شود و یا در معرض خراشیدگی قرار بگیرند، دچار سایش خواهند شد.

سایش بتن

انواع سایش بتن

از گذشته تا به امروز اقداماتی که برای افزایش مقاومت سایش بتن انجام شده نتیجه آن در مواجه با این اتفاق متفاوت بوده است. دلایلی که باعث می‌شود این نوع سایش‌ها بر روی بتن ایجاد شود تاثیر زیادی بر روی میزان شدت آن داشته و قطعاً راه‌های مقابله با آن نیز متفاوت است. به دنبال این اتفاق قبل از افزایش مقاومت سایشی حتماً باید دلیل ایجاد این سایش را بررسی کنید و متناسب با آن اقدامات لازم را انجام دهید. در اینجا به بررسی برخی از این ساییدگی‌ها می‌پردازیم.

سایش یکی از الگوهای معروفی بوده که منجر به آسیب دیدگی سطوح بتنی شده و دلایل مختلفی نیز به همراه دارد. از جمله معروف‌ترین دلایل آن وجود گذرگاه‌های عابر پیاده و یا جاده‌هایی که عبور و مرور از آن زیاد است. حتی گاهی با کشیده شدن برخی از اشیاها بر روی این سطح سایش به وجود می‌آورد. به دنبال این اتفاق با انجام اقداماتی جهت افزایش مقاومت سایشی به کمک موادهای افزودنی می‌توان میزان آسیب‌دیدگی آن‌ها را کاهش داد.

• خراش و برخورد

در آب و هوای خشک زمانی که وسایل نقلیه حرکت می‌کنند علی الخصوص در مواقعی که دارای بار سنگینی هستند میزان وزن و نوع چرخ این وسایل می‌تواند سایش به وجود بیاورد. به ویژه اگر لاستیک‌ها دارای زنجیر چرخ باشند و بر اثر ترافیکی توقف کوتاهی داشته باشند قطعاً میزان وزن و نوع چرخ باعث ایجاد سایش بر روی سطح بتونی می‌شود.

• سایش برخوردی

این سایش که در واقع به مخرب‌ترین نوع سایش معروف است، سازه‌های هیدرولیکی موجود در آن با گرادیان‌های هیدرولیکی برخورد می‌کنند که این برخورد زمان کوتاهی نیز ندارد باعث بروز پدیده خلاء زایی می‌شود. نام دیگر آن کاپیتاسیون بوده که به دلیل تغییر غیر منتظره سرعت و جهت آب به وجود می‌آید این نوع سایش‌ها را ایجاد می‌کند.

به دنبال این اتفاق فشار آب کاهش پیدا می‌کند و در نتیجه حباب‌های بخار بزرگی تولید می‌شوند که به محض برخورد با نواحی فشار بالاتر، در اثر فشار ضربه‌ای از بین می‌روند. اگر این شکستن در اطراف بناهای هیدرولیکی رخ دهد ضربه ناشی از آن هنگام شکست، حفره‌هایی بر روی سطح بتن ایجاد می‌کند.

راه و روش‌های افزایش مقاومت سایش بتن

راه‌های متعددی جهت افزایش مقاومت سایشی بتن وجود دارد که یکی از آن‌ها مقاومت سایشی بوده است اما به این نکته توجه کنید که این المان به‌تنهایی تاثیر چندانی نخواهد داشت. علاوه بر آن عوامل مهم دیگری نظیر اجرای بتن ریزی، مقدار تخلخل، نسبت سنگدانه، نحوه عمل‌آوری، شیوه پرداخت به سطوح بتنی انتخاب و میزان استفاده افزودنی‌ها و… می‌تواند بر روی این مقاومت تاثیر بگذارد. حال می‌خواهیم به بررسی این عوامل بپردازیم.

• مقاومت فشاری بتن

لازم به ذکر است که مقاومت سایشی همانند مقاومت فشاری به عواملی مانند پیوند بین خمیر سیمان و سنگدانه، میزان سختی سیمان و همچنین مقدار تحمل سنگدانه بستگی. به دنبال این اتفاق هر چقدر که مقاومت فشاری بتن از وضعیت خوبی برخوردار باشد مقاومت سایشی نیز به همان شکل خواهد بود.

• بتن ریزی

هنگام بتن‌ریزی ریزدانه‌ها به سمت سطح بالا می‌آیند که این اتفاق به دلیل لرزش بیش از حد هنگام انجام این کار صورت می‌گیرد که در واقع یکی از عوامل مهم در آب انداختگی بتن و تفکیک کردن دانه‌بندی آن است. این عوامل مقاومت سایشی بتن را کاهش می‌دهد بنابراین اگر هنگام بتن ریزی تمامی نکات به خوبی رعایت شود و یک اجرای عالی داشته باشید قطعاً مقاومت سایشی را می‌توانید به خوبی افزایش دهید.

• عمل‌آوری

عمل‌آوری یکی دیگر از عوامل مهمی است که در افزایش این مقاومت تاثیرگذار است. در اینجا به همان مقدار که زمان عمل آوری افزایش پیدا کند و کیورینگ به شکلی صحیح و با کیفیت انجام شود میزان مقاومت سایشی نیز تا حد قابل توجهی افزایش پیدا خواهد کرد.

• مقدار تخلخل

هرمقدار که تراکم لایه بالایی بتن بیشتر باشد و میزان تخلخل موجود در بتن از مقدار کمتری برخوردار باشد در نتیجه این پروسه مقاومت سایشی افزایش پیدا خواهد کرد. این شیوه در عرصه‌های مختلفی نظیر صنعت راه‌سازی و ساختمان‌سازی از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد.

• پرداخت سطح بتن

اگر ماله‌کشی و پرداخت در سطح بتن به صورت زود هنگام و بی‌دقت انجام شود ملات خیس به همراه دانه‌های زیاد درون بتن به وجود می‌آید. این امر مقاومت سایشی را کاهش می‌دهد و شما برای جلوگیری از آن باید این فرایند را برای دفعات زیاد و زود هنگام انجام ندهید.

• میزان نسبت سنگدانه

در انجام یک آزمایش مشخص شد که میزان سنگدانه در کنار مقاومت فشاری تاثیر مستقیمی در مقاومت سایشی داشته است. به زبانی ساده هر چقدر که ذرات سنگدانه به‌کاررفته کوچک‌تر باشد سطح بتن بسیار کمتر در معرض سایش قرار خواهد گرفت.

همچنین لازم به ذکر است که شما با کاهش دادن نسبت آب به سیمان تخلخل سیمان هیدراته را کاهش می‌دهید که این امر باعث بهبود پیوند سنگدانه می‌شود. در واقع با انجام این کار مقاومت سایشی کل بتن افزایش پیدا می‌کند که نسبت آب به سیمان نیز می‌تواند یکی دیگر از فاکتورهای مهم در افزایش مقاومت باشد.

افزودنی‌ مناسب برای افزایش مقاومت سایش بتن

علاوه بر موارد ذکر شده وجود برخی افزودنی‌های مناسب می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر روی مقاومت سایشی داشته باشد. قبل از هر چیزی این موادهای افزودنی را باید با بررسی دقیق و از یک مرکز معتبر مانند شرکت همگرایان تولید تهیه و خریداری کنید. چرا که مواد بی‌کیفیت نه تنها تاثیر خاصی بر روی مقاومت نمی‌گذارد بلکه باعث هدر رفت هزینه شما می‌شود.

• الیاف pp

محصول الیاف pp یا همان پلی پروپیلن یکی از افزودنی‌های بسیار مهم و معروف برای بتن بوده که باعث تقویت و مسلح کردن بتن با افزایش مقاومت‌هایی نظیر برشی، کششی و… است. وجود این الیاف جمع شدگی‌هایی که به دلیل تنش‌های حرارتی شکل می‌گیرند را کاملاً کاهش می‌دهد و علاوه بر آن ترک‌های عرضی بتن را به خوبی کنترل میکند.

شما حتماً با ترک‌های بتن مواجه شده‌اید که بر اثر عوامل مختلفی ایجاد می‌شود. محصول الیاف pp یک افزودنی قدرتمندی بوده که علاوه بر وظایف اصلی خود یک مواد افزودنی قدرتمند جهت جلوگیری از ترک سطحی بتن نیز می‌باشد.

• محصول toprock

یکی دیگر از موادهای افزودنی مناسب جهت افزایش مقاومت سطحی بتن، محصول TOPROCK بوده که در برابر سایش و فشار مقاومت بسیار خوبی از خود نشان می‌دهد. علاوه بر آن ویژگی‌های مهم دیگری نظیر خاصیت ضد خوردگی و همچنین وجود درصد خلوص بالا از دیگر مزایای مهم این مواد است.

تنها کافیست با شماره تماس ۰۲۱۸۹۳۳۱ که متعلق به شرکت کپکو که تولید کننده انواع افزودنی بتن و روان کننده بتن است در ارتباط باشید بهترین محصولاتی که در این زمینه می‌توانید خریداری کنید را با قیمتی مناسب تهیه کنید. همواره مرکز معتبر خیال شما را بابت قیمت و کیفیت محصول آسوده می‌کند و می‌توانید بدون استرس و نگرانی خرید خود را انجام دهید.

جمع‌بندی

به طور کلی در اینجا دلایل وجود سایش در سطح بتن و همچنین راه‌های افزایش مقاومت سایشی را نیز برایتان بازگو کردیم. شما می‌توانید جهت خرید هرگونه مواد افزودنی نظیر محصول ابر روان کننده بتن capcocrete SPC100 به سایت کپکو مراجعه کنید که این مجموعه معتبر در این حوزه باکیفیت‌ترین محصولات را ارائه می‌کند.

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*