اثر خاکستر بادی به همراه فوق روان کننده بتن در ملات بتن

امروزه، صنعت ساختمان‌سازی پیشرفت‌های زیادی داشته است و راهکارهای زیادی برای ساخت‌وساز پیش روی مهندسان قرار دارد. مهندسان و کسانی که در این حیطه مشغول به فعالیت هستند باید با این روش‌ها آشنایی داشته باشند و سپس یکی از آنها را بر حسب شرایط مورد استفاده قرار دهند. خاکستر بادی از جمله موادی است که می‌تواند به عنوان جایگزین برای سیمان مصرفی در بتن‌سازی مورد استفاده قرار گیرد. این ماده ارزش زیادی در صنعت بتن‌سازی دارد و می‌تواند به بهبود ویژگی‌های مکانیکی بتن کمک نماید. در کنار این ماده، افزودنی های دیگری نیز برای تقویت ویژگی‌های بتن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند که در صنعت بتن‌سازی با نام روان کننده‌ها و فوق روان کننده بتن شناخته می‌شوند.

فوق روان کننده بتن چیست؟

مواد فوق روان کننده بتن نوعی افزودنی بتن است که می‌تواند میزان آب مصرفی را برای ساخت بتن به میزان بسیار زیادی کاهش دهد. این ماده ویژگی‌های بتن را تقویت می‌کند که از مهمترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بالا بردن اسلامپ بتن
  • افزایش مقاومت بدن
  • جلوگیری از انقباض بتن
  • بالا بردن انسجام بتن

بنابراین، شما می‌توانید برای خرید فوق روان کننده بتن اقدام کنید و ویژگی‌های بتن را ارتقا دهید.

خاکستر بادی چیست؟

خاکستر بادی همان پسماندی است که از سوخت در کوره‌های ذغال سنگ، پلاستیک و یا نیروگاه‌های برقی و حرارتی که با سوخت ذغال کار می‌کنند بدست می‌آید. گازهایی که از این کوره‌ها متصاعد می‌شوند توسط فیلترهای کیسه‌ای که در آنجا تعبیه شده‌اند مهار می‌گردند و سپس وارد صنعت ساخت بتن می‌شوند. بر اساس مطالعاتی که در این زمینه صورت گرفته‌اند مشخص شده است موادی نظیر سیلیسیم، آهن، کلسیم، منیزیم و آلومینیوم از ترکیبات اصلی این خاکستر هستند.

این ماده می‌تواند جایگزین سیمان مصرفی ( البته بخشی از آن) در فرآیند ساخت بتن باشد. برای اینکه بتوانیم سیمان را تولید کنیم باید خاک رس و سنگ آهک را حرارت دهیم. زمانیکه این فرآیند انجام می‌شود مقدار زیادی دی‌اکسیدکربن وارد جو می‌شود که برای محیط زیست بسیار مضر است. به همین دلیل، دانشمندان به دنبال روش‌هایی برای کاهش اثرات ناشی از ورود دی‌اکسیدکربن به جو هستند و استفاده از خاکستر بادی روش مناسبی است.

فواید استفاده از خاکستر بادی

اکنون متوجه شده‌اید که این خاکستر پسماند سوخت‌وساز برخی از گازهاست که می‌تواند دوباره وارد چرخه تولید شود. با توجه به این مسئله که این روزها محیط زیست بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است و ورود گازهای آلوده باعث می‌شود خطر بزرگی منابع ما را تهدید نماید، روش‌هایی که به نوعی بر پایه بازیافت قرار گرفته‌اند می‌توانند بسیار ارزشمند باشند. ( در همین راستا انواع روان کننده بتن نیز به واسطه کاهش مصرف آب در ساخت بتن مهم هستند و می‌توانند به حفظ منابع آبی کمک نمایند. برای استعلام قیمت فوق روان کننده بتن می‌توانید با کارشناسان ما در تماس باشید).

بالا بردن مقاومت بتن در برابر فشار

یکی از مهم‌ترین مواردی که استفاده از خاکستر بادی مانند فوق روان کننده بتن را مد نظر مهندسان قرار داده است، بالا بردن مقاومت بتن در برابر فشارهایی است که به آن وارد می‌شود. هر چقدر بتن قدرت بیشتری داشته باشد و فشار وارده بالاتری را تحمل کند، به همان اندازه به محصول ارزشمندتری تبدیل می‌شود. البته باید در اینجا به این موضوع اشاره کنیم که درصد اختلاط خاکستر بادی بسیار مهم است و مهندسانی که از این روش استفاده می‌کنند باید نسبت را رعایت کنند تا بتوانند بهترین نتیجه را از آن بدست بیاورند.

تقویت مقاومت کششی در بتن پلاستیک

بتن پلاستیکی از جمله بتن‌هایی است که برای جلوگیری از ترواشات آبی در برخی از سازه‌ها از جمله سدها مورد استفاده قرار می‌گیرد و اجازه نمی‌دهد آلودگی وارد سفره‌های آب زیرزمینی شود. کارشناسان به این موضوع اشاره می‌کنند که ضریب الاستیک بتن پلاستیکی در مقایسه با بتن معمولی پایین‌تر است.

این امر بدین دلیل است که این بتن شکل‌پذیری بالایی دارد. زمانی که از اثر خاکستر بادی در بتن پلاستیکی استفاده می‌شود مقاومت کششی آن تقویت می‌گردد. با توجه به این موضوع که استفاده از این بتن در صنعت بسیار مهم است، این خاکستر می‌تواند به عنوان یک ماده ارزشمند عمل کند.

کاهش نفوذپذیری بتن

یکی دیگر از فواید خاکستر بادی کاهش نفوذپذیری بتن است. بهتر است بدانید هر چقدر نفوذپذیری بتن پایین‌تر باشد، قابلیت‌های آن در ساخت‌وساز بالاتر می‌رود. بنابراین، مهندسان به دنبال راهکارهایی هستند که ویژگی نفوذپذیری بتن را کاهش دهند و بتن را به یک محصول ویژه تبدیل نمایند.

این روش می‌تواند به عنوان یک روش کم هزینه و تاثیرگذار در صنعت بتن‌سازی مورد استفاده قرار گیرد و به مهندسان کمک می‌نماید روش‌های ساخت‌وساز خود را بهبود ببخشند و سازه‌هایی با قدرت بالا ایجاد کنند. بهتر است بدانید هر چقدر از روش‌های جدید و مناسب‌تر مانند استفاده از بهترین فوق روان کننده بتن در ساخت‌وساز خود استفاده کنید، به همان اندازه موفق‌تر خواهید بود.

فواید دیگر استفاده از خاکستر بادی

  • این ماده می‌تواند درجه هیدراسیون را تقویت نماید و نقش موثری در کاهش حرارت دارد.
  • این ماده ترک‌خوردگی ناشی از حرارت را که در برخی از بتن‌ها به وجود می‌آید کاهش می‌دهد. در نتیجه، بتن‌ها بهینه‌تر تولید می‌شوند و این مسئله می‌تواند به رونق صنعت بتن‌سازی کمک نماید.
  • این ماده واکنش‌های قلیایی را که در صنعت بتن‌سازی رخ می‌دهد کنترل می‌نماید.
  • این ماده می‌تواند مقاومت بتن را در برابر تخریب‌های سولفاتی بالا ببرد و در نتیجه بتن ساخته‌شده ویژگی‌های زیادی خواهد داشت.
  • این ماده عملکرد بتن را در برابر کربناتاسیون تقویت می‌نماید و بتن با ویژگی‌های برجسته وارد صنایع مختلف می‌شود.
  • این ماده مقاومت بتن را در برابر کلرید بالا می‌برد.

استفاده از روان کننده بتن و یا اثر خاکستر بادی؟

یکی از سوالاتی که ممکن است ذهن شما را درگیر کند این است که استفاده از فوق روان کننده بتن بهتر است یا اثر خاکستری بادی! بهتر است بدانید هر یک از این روش‌ها دارای معایب و مزایایی هستند و هرگز نمی‌توان گفت یک روش بر روش دیگر برتری دارد. تمامی کسانی که در این زمینه فعال هستند، باید با هر دو روش آشنایی داشته باشند و سپس بر اساس شرایط و فاکتورهای محیطی بهترین گزینه را برای تقویت بتن انتخاب نمایند.

کدام فوق روان کننده بهتر است؟

اگر شما می‌خواهید در کنار استفاده از اثر خاکستر بادی، با یک محصول فوق روان کننده بتن قوی آشنا شوید، می‌توانید محصول ابر روان کننده بتن CapcoCrete SPC10 را مورد استفاده قرار دهید. این روان کننده بتن یکی از بهترین محصولات بازار است که می‌تواند میزان آب مصرفی را کاهش دهد و همین امر باعث می‌شود که در هزینه‌های شما صرفه‌جویی شود. این محصول روانی بتن را به میزان چشمگیری افزایش می‌دهد و می‌تواند مقاومت فشاری بتن را بالا ببرد.

همچنین، این روان کننده باعث می‌شود خاصیت نفوذناپذیری بتن بالا رود که ویژگی بسیار مهمی در صنعت تولید بتن است. شرکت همگرایان تولید (کپکو) این محصول را با بالاترین کیفیت به شما ارائه می‌دهد. این شرکت به عنوان شرکت دانش بنیان کار خود را آغاز کرده است و با تکیه بر توان داخلی و علم روز دنیا در تلاش است تحولات زیادی را در بازار بتن به وجود بیاورد.

فوق روان کننده بتن

سخن پایانی

تا به اینجا تلاش کردیم اطلاعات کاملی را در مورد اثر خاکستری بادی در اختیار شما قرار دهیم. همانطور که متوجه شده‌اید خاکستر بادی همان پسماندی است که از سوخت در کوره‌های ذغال سنگ، پلاستیک و یا نیروگاه‌های برقی و حرارتی که با سوخت زغال کار می‌کنند بدست می‌آید. این پسماند می‌تواند به جای بخشی از سیمان مصرفی در بتن مورد استفاده قرار گیرد و به حفظ محیط زیست کمک می‌نماید. با توجه به این موضوع که این روزها محیط زیست به یک مسئله مهم تبدیل شده است، این روش طرفداران زیادی دارد. اگر به دنبال اطلاعات تکمیلی در مورد این محصول هستید، می‌توانید با شرکت تولید کننده مواد شیمیایی ساختمانی کپکو شماره تماس 02189331 تماس بگیرید.

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*