انواع محافظ نما – کاربرد و مزایای آنها

در ساختمان سازی یکی از مسائلی که اهمیت زیادی دارد، نگهداری از بنا پس از اتمام ساخت آن به است. برای این منظور افراد فعال در این حوزه از محافظ نما بهره می‌گیرند که از ساختمان در برابر بارش، گردوغبار و دیگر آلودگی‌ها محافظت می‌کند. در این مطلب به کاربردها و انواع متنوع آن خواهیم پرداخت.

محافظ نما

معرفی محافظ نما

بعد تمام شدن کار نمای ساختمان که پروسه سختی نیز دارد، یکی از مهم‌ترین نکته‌ها محافظت از نما در برابر شرایط جوی و دیگر عواملی که می‌تواند باعث ایجاد آسیب شود، است. اگر این کار را به خوبی انجام ندهید، در طول زمان به نما خسارت وارد می‌گردد و باعث متحمل شدن هزینه‌های اضافی مثل بازسازی و مرمت خواهید شد. این باعث شده خرید محافظ نما در بین افراد فعال در این عرصه رونق پیدا کند. محافظ نما روی کار را پوشش می‌دهد و از آن در برابر نفوذ رطوبت و آب به لایه‌های زیرین جلوگیری می‌کند.

این کار سبب می‌شود از خسارت‌های احتمالی که در آینده ممکن است رخ دهد، جلوگیری شود و همچنین هزینه‌های بازسازی و ترمیم ساختمان به شکل چشم‌گیری کاهش پیدا کند. مواد به کار رفته در این افزودنی جلوی ایجاد واکنش‌های شیمیایی که سبب تخریب سطح و جذب آلودگی می‌گردند، را می‌گیرد، به همین دلیل از آن به طور گسترده‌ای در صنعت استفاده می‌کنند.

انواع محافظ نما

محافظ‌های نما پوشش‌هایی هستند که بر روی نمای بیرونی ساختمان‌ها اعمال می‌شوند تا از آسیب‌های ناشی از آب و هوا، آلودگی و سایر عوامل محیطی محافظت کنند. انواع مختلفی از آن‌ها در بازار موجود است که هر کدام خواص و مزایای منحصربه‌فرد خود را دارند.

رزینی

این محصول از رزین‌های مصنوعی ساخته می‌شوند. آنها اغلب بر روی سطوح بتنی یا قسمت بیرونی ساختمان برای محافظت در برابر نفوذ آب، اشعه ماوراء بنفش و سایر عوامل محیطی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این محصول معمولاً در چندین لایه اعمال می‌شوند و می‌توان آن‌ها را متناسب با رنگ قسمت بیرونی ساختمان انتخاب کرد.

محافظ نما بر پایه آب

این نوع در واقع، پوشش‌هایی هستند که از پلیمرهای محلول در آب ساخته می‌شوند. آنها با محیط زیست سازگار دارند و به راحتی قابل استفاده هستند و این ویژگی آنها را به گزینه‌ای محبوب برای ساختمان‌های مسکونی و تجاری تبدیل می‌کند. همچنین از سازه در برابر نفوذ آب، اشعه ماوراء بنفش و سایر عوامل محیطی محافظت می‌کنند.

نوع مبتنی بر حلال

این نوع پوشش‌هایی هستند که از حلال‌ها و رزین‌ها تولید می‌گردند. آنها اغلب بر روی سطوح بنایی و بتنی کار می‌شوند. این نوع بسیار بادوام هستند و می‌توان آنها را رنگ‌آمیزی کرد تا با رنگ نمای بیرونی ساختمان مطابقت داشته باشد.

نوع اپوکسی

لاک اپوکسی از دو جزء تشکیل شده و برپایه رزین اپوکساید و خشک کن است. این محصول می‌تواند پوششی شفاف روی سطوح آجری، فلزی و سنگی ایجاد نماید. این  محصول خواص مکانیکی و شیمیایی بسیار خوبی دارد. این افزودنی آنتی باکتریال بوده، سطح را در برابر فرسایش و چسبندگی بالا مقاوم می‌کند و همچنین سختی و مقاومت شیمیایی آن‌ها نیز فوق‌العاده است.

نوع پلی‌اورتان

این نوع یک پلیمر دو جزئی به حساب می‌آید که بر پایه رزین پلی‌یورتان و خشک کن است. یکی از ویژگی‌هایی که باعث محبوبیت این نوع شده، مقاومت بسیار بالایی آن در برابر اشعه فرابنفش و همچنین رادیواکتیو به حساب می‌آید. این محصول یک پوشش کاملاً شفاف را بر روی سطح ایجاد می‌کند. دیگر ویژگی این محصول بالا بودن مقاومت فیزیکی و شیمیایی آن و همچنین محافظت از سطوح در برابر بارش و دیگر عوامل محیطی، به حساب می‌آید. همچنین مقاومت بالای آن در برابر نور خورشید، مانع از رنگ پریدگی سطوح می‌گردد. نوع پلی‌اورتان با جلا و درخشندگی فوق‌العاده‌ای که دارد، جلوه‌ای زیبا به ساختمان می‌دهد.

در نتیجه، محافظ نما بخش مهمی از نگهداری و حفاظت ساختمان به حساب می‌آید. آنها لایه‌ای از محافظت در برابر عوامل محیطی که می‌تواند در طول زمان به ساختمان‌ها آسیب برساند، را فراهم می‌کنند. هر نوع از این افزودنی خواص و مزایای منحصربه‌فرد خود را دارد و انتخاب اینکه کدام یک از آنها استفاده شود به نیازهای خاص فرد بستگی دارد. محصول پایه ابی محافظ رطوبتی نما SilCoat W و محصول اصلاح شده با  اکریلیک محافظ رطوبتی نما SilCoat CS590 بسیار در بین افراد فعال در این حوزه محبوب است و کیفیت بالایی دارند.

نقش افزودنی محافظ نما

بیشتر ساختمان‌ها از نمای آجر یا سنگ بهره می‌برند و این دو متریال در برابر عوامل محیطی به از مقاومت بالایی برخوردار نیستند. به همین علت آلودگی و گردوغبار به سادگی روی سطح آن می‌نشیند و به تدریج تحت تأثیر عواملی مثل بارش باران به لایه‌های زیرین نفوذ می‌کند. این اتفاق دو تأثیر منفی روی سازه می‌گذارد. اول اینکه باعث کاهش مقاومت ساختمان می‌گردد و تأثیر منفی دیگر آن این است که سبب کدر شدن نما و کاهش زیبایی آن می‌شود.

ترمیم بنا و یا پاکسازی این آلودگی‌ها کاری طاقت فرسا، هزینه بر و وقت گیر به شمار می‌رود. پوشش سطحی محافظ نما جلوی این اتفاق را می‌گیرد و به کاهش هزینه‌ها و افزایش مقاومت ساختمان کمک می‌کند. این محصول در انواع متنوعی تولید می‌شود که هر کدام از آن‌ها خواص خود را دارند و باید باتوجه به شرایط و نیاز خود بهترین گزینه را انتخاب نمایید.

مزایا و کاربرد محافظ نما

این محصول به خاطر مزیت‌های متنوعی که دارد بسیار مورد توجه قرار گرفته، قیمت افزودنی محافظ نما نسبت مزایای متعددی که دارد، بسیار منطقی و مناسب است. در اینجا به برخی از مهم‌ترین مزایای آن اشاره می‌کنیم.

جلوگیری از تیره نما

یکی از مزیت‌های اصلی آن محافظت از نما، جلوگیری از تیره شدن آن در طول زمان است. نما دائماً در معرض عوامل مختلف محیطی مانند آلودگی، خاک، گردوغبار و شرایط آب و هوایی مانند باران و اشعه ماوراء بنفش است. این عناصر می‌توانند باعث تغییر رنگ و لکه شوند و منجر به تیره شدن ظاهر گردند.

با اجرای اقدامات حفاظتی مانند تمیز کردن منظم، آب‌بندی یا اعمال پوشش‌های محافظ، می‌توان از آن در برابر این اثرات مخرب محافظت کرد. این به حفظ رنگ و روشنایی اصلی آن کمک می‌کند و جذابیت بصری کلی ساختمان را افزایش می‌دهد.

صرفه جویی در هزینه

یکی دیگر از مزایای قابل توجه حفاظت از نما کاهش هزینه از نظر بازسازی و نگهداری است. عدم استفاده از این محصول می‌تواند به مرور زمان آسیب زیادی به ساختمان وارد کند. این ممکن است شامل ترک، نفوذ آب، خوردگی عناصر یا خراب شدن موادی مانند بتن یا سنگ باشد. مرمت چنین آسیب‌هایی می‌تواند هزینه‌های زیادی روی دست افراد بگذارد.

بهره‌وری انرژی

این محصول همچنین به بهره‌وری انرژی در ساختمان کمک می‌کند. اگر محصول باکیفیت استفاده کنید با جلوگیری از اتلاف گرما در زمستان و عایق بودن در برابر گرمای بیرون در تابستان به تنظیم دمای داخل کمک می‌کند. این امر باعث کاهش مصرف انرژی و هزینه‌ها می‌شود.

محافظت در برابر عوامل آسیب زننده

همچنین این محصول به عنوان یک سپر در برابر شرایط آب و هوایی سخت، اشعه ماوراء بنفش، آلودگی و سایر عوامل خارجی که می‌توانند در طول زمان باعث آسیب شوند، عمل می‌کند. با محافظت از نما در برابر این عناصر، طول عمر ساختمان افزایش یافته و نیاز به تعمیرات یا تعویض مکرر را کاهش می‌دهد.

بهترین مرجع برای تهیه افزودنی‌های ساختمان

استفاده از افزودنی‌های ساختمان باکیفیت نقش بسیار مؤثری بر کیفیت مصالح و بهبود خواص آن دارد. ما در شرکت همگرایان تولید (کپکو)  از سال 1382 در زمینه تولید افزودنی‌های ساختمان و محصولات پلیمری از جمله انواع روان کننده بتن مشغول فعالیت هستیم و تمرکز خود را روی ارائه بیشترین کیفیت با بهترین قیمت گذاشته‌ایم. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و همچنین اطلاع از قیمت می‌توانید به شماره تماس 02189331 زنگ بزنید تا کارشناسان ما در بخش پشتیبانی شما را راهنمایی نمایند.

جمع بندی

با توجه به پیشرفت‌هایی که صنعت ساختمان به خود دیده، استفاده از محصولات نوین در تعمیر و نگهداری بهینه از سازه بسیار حائز اهمیت شده است. ما در این مطلب سعی کردیم در مورد محافظ نما، کاربرد و مزایای آن بحث کنیم و اطلاعات شما را بیشتر نماییم.

برای خرید محصولاتی نظیر افزودنی‌های بتن می‌توانید با ما در شرکت تولید کننده مواد شیمیایی ساختمانی کپکو (همگرایان تولید) در ارتباط باشید. ما همواره سعی بر این داریم تا مرغوب‌ترین محصولات را در این زمینه به دست مصرف‌کننده برسانیم.

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*