تصفیه خانه فاضلاب ذوب آهن اصفهان- روند ساخت و برخی از افزودنی‌های بتن بکار رفته

ساخت تصفیه خانه برای کارخانه ذوب‌آهن یکی از اقدامات بسیار بزرگ و مهم برای تأمین آب این کارخانه و همچنین کاهش آلودگی‌های محیط‌زیستی به‌حساب می‌آید. در این مطلب به‌معرفی آن و برخی از افزودنی‌های بتن و روان کننده بتن به‌کاررفته در آن می‌پردازیم.

معرفی پروژه تصفیه‌ خانه فاضلاب ذوب آهن

پروژه تصفیه‌ خانه فاضلاب برای کارخانه ذوب آهن اصفهان یکی از قدم‌های رو به جلو در صنعت به‌حساب می‌آید. این کار از چند جنبه بسیار مفید بوده و اهمیت زیادی دارد. اولین جنبه تأمین شدن آب کارخانه ذوب آهن است، همان‌طور که می‌دانید در چنین صنایع این موضوع از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بود و به‌همین دلیل انجام این پروژه قدم بسیار مثبتی برای رشد و بهبود این کارخانه به‌حساب می‌آید.

دومین جنبه حفظ محیط‌زیست و همچنین منابع آبی استان اصفهان به‌شمار می‌رود. مسئله زیست‌محیطی سال‌ها است که در مورد صنایع و کارخانه‌ها مورد بحث بوده و نحوه سنتی تخلیه فاضلاب‌های کارخانه آسیب زیادی به محیط‌زیست می‌زند و این اتفاق در دراز مدت می‌تواند باعث بروز رخدادهای ناگواری شود. به همین دلیل باید از پروژه تصفیه‌خانه فاضلاب  برای ذوب آهن اصفهان از اهمیت بالایی برخوردار است.

تصفیه خانه

مشخصات پروژه تصفیه خانه

احداث تصفیه‌ خانه فاضلاب کارخانه ذوب آهن اصفهان 850 مترمکعب در ساعت ظرفیت ورودی دارد که شامل پساب خروجی فاضلاب شهرهای فولاد شهر، اصفهان، زرین‌شهر و همچنین فاضلاب تسویه نشده انسانی (اماکن) به ظرفیت 550 مترمکعب در ساعت به همراه پساب صنعتی کارخانه به ظرفیت 300 مترمکعب در ساعت می‌شود. این میزان ظرفیت ورودی عدد بالایی به‌حساب می‌آید و می‌تواند به خوبی مشکل این صنایع را برطرف نماید.

 این کار در قالب یک پروژه سرمایه‌گذاری با ضریب بازیابی 90 درصد، برای تأمین آب لازم برای کارخانه ذوب آهن اصفهان و همچنین به‌منظور حفظ محیط‌زیست و منابع آبی اصفهان، از طریق بازچرخانی فاضلاب، به آب نرم و صنعتی صورت می‌پذیرد. این قرارداد به شکل قراردادهای BOT مپنا است که به‌صورت خرید تضمینی آب خارج شده از تصفیه‌خانه به مدت 15 سال و به همچنین به میزان 6.6 میلیون مترمکعب در سال خواهد بود.

گروه مپنا سرمایه‌گذار پروژه بوده و اجرای آن به‌صورت EPC توسط شرکت نیرو که از مجموع شرکت‌های وابسته به مپنا به‌حساب می‌آید، رهبری می‌شود. 

افزودنی‌های بتن و مواد به‌کاررفته در پروژه

در انجام پروژه‌های صنعتی یکی از موارد و فاکتورهایی که اهمیت بسیار زیادی دارد، طول عمر و دوام آن است. زیرا افراد می‌خواهند ده‌ها سال از آن استفاده کنند، به‌همین دلیل باید به نحوه‌ی طراحی و اجرا شود که بتواند سالیان طولانی دوام بیاورد. افزودنی‌ها موادی هستند که به بتن و ملات اضافه می‌شوند و باعث بهبود خواص مکانیکی آن‌ها می‌گردند. در این بخش به افزودنی‌های به‌کاررفته در پروژه ذوب آهن اصفهان و بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

عایق قیری

این محصول نوعی عایق ساختمانی به‌حساب می‌آید که از قیر که مایعی چسبناک، سیاه رنگ است ساخته می‌شود. به دلیل خواص عایق بودن عالی و همچنین دوام و مقاومت در برابر رطوبت و آتش، معمولاً در ساخت‌وساز و تصفیه‌خانه‌ها استفاده می‌شود.

عایق قیری معمولاً به‌عنوان یک پوشش یا غشاء روی سطح و کف برای ایجاد عایق حرارتی، ضد آب و محافظت در برابر آتش و سایر خطرات استفاده می‌شود. همچنین می‌توان از آن به‌عنوان درزگیر برای اتصالات و شکاف در مصالح ساختمانی مانند بتن استفاده کرد.

یکی از مزایای اصلی این محصول مقاومت حرارتی بالای آن به‌حساب می‌آید که به کاهش اتلاف گرما و مصرف انرژی در ساختمان‌ها کمک می‌کند. این امر می‌تواند منجر به صرفه‌جویی قابل توجهی در هزینه در قبوض گرمایش و سرمایش در طول زمان و همچنین کاهش اثرات زیست‌محیطی شود.

عایق قیری به‌دلیل مقاومت عالی در برابر رطوبت و آسیب آب معمولاً در ساخت تصفیه‌خانه‌ها استفاده می‌شود. تصفیه‌خانه‌ها معمولاً با مقادیر زیادی آب سروکار دارند و بنابراین به موادی نیاز دارند که بتوانند در معرض دائمی رطوبت بدون خراب شدن یا از دست‌دادن خاصیت عایق بودن خود مقاومت کنند.

همچنین در برابر آتش‌سوزی و سایر خطرات بسیار مقاوم است، در محیط‌های صنعتی که ایمنی در اولویت است، این موضوع اهمیت زیادی دارد. علاوه بر این، آن را می‌توان به‌عنوان یک پوشش یا غشاء بر روی سطوح مختلف اعمال کرد و آن را به یک راه حل همه‌کاره و مؤثر برای عایق‌کاری و محافظت از سازه‌های تصفیه‌خانه تبدیل می‌کند.

محصول عایق قیری EM12 یکی از مواردی است که می‌توانید در چنین کاربردهایی از آن استفاده نمایید. این محصول از کیفیت بالایی برخوردار بوده و در تولید آن تمام استاندارهای لازم رعایت شده به‌همین دلیل یک انتخاب ایمن و مطمئن به‌حساب می‌آید.

ترمیم‌کننده بتن

این محصول برای تعمیر و بازسازی سازه‌های بتنی آسیب دیده استفاده می‌شود. تصفیه‌خانه‌ها در معرض انواع شرایط سخت از جمله قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی، آب و سایر موادخورنده هستند که می‌تواند به مرور زمان به سطوح بتنی آسیب برساند. ترمیم‌کننده‌ها برای ترمیم این آسیب و بازیابی یکپارچگی ساختاری منطقه آسیب‌دیده طراحی شده‌اند.

آن‌ها معمولاً از یک رزین اپوکسی یا پلیمری دو قسمتی تشکیل شده‌اند که با استفاده از ماله یا ابزار کاربردی دیگر روی سطح آسیب‌دیده اعمال می‌شود. این ماده با گذشت زمان سخت شده و بهبود می‌یابد و تعمیری بادوام و طولانی مدت ایجاد می‌کند که می‌تواند در برابر قرار گرفتن در معرض آب، مواد شیمیایی و سایر خطرات معمول در محیط‌های تصفیه‌خانه مقاومت کند.

محصول ملات SOftCoat در میان انواع برندها و مدل‌های تولید‌کننده این محصول یکی از بهترین انتخاب‌ها به‌شمار می‌آید، زیرا هم کیفیت بسیار بالایی دارد و هم قیمت آن مناسب است.

گروت اپوکسی

گروت‌اپوکسی روان ملاتی است که یک مخلوط سه قسمتی شامل رزین اپوکسی و هاردنر و سنگدانه تشکیل شده است که درست قبل از استفاده با هم ترکیب می‌شوند. این محصول به دلیل دوام، استحکام و مقاومت در برابر مواد شیمیایی و آب مورد استفاده قرار می‌گیرد که آن را به گزینه‌ای ایده‌آل برای محیط‌های سخت مانند تصفیه‌خانه‌ها تبدیل می‌کند.

این محصول به دلایل مختلفی در ساخت تصفیه‌خانه استفاده می‌شود. یک پیوند قوی و طولانی‌مدت بین کاشی‌ها یا سطوح دیگر ایجاد می‌کند و به جلوگیری از آسیب و زوال در طول زمان کمک می‌کند. علاوه بر این، در برابر لکه‌ها، کپک‌ها و باکتری‌ها بسیار مقاوم است و تمیز کردن و نگهداری آن را آسان می‌کند.

محصول گروت اپوکسی CapGrout EP3 یکی از پرطرفدارترین انواع روان ملات به‌شمار می‌آید که به‌خاطر خواص فیزیکی و شیمایی خوبی که دارد در بخش‌ها متنوعی از آن استفاده می‌شود.

نوار آب بند Water Stop

نوار واتر استاپ نوعی متریال به‌حساب می‌آید که در ساختمان‌سازی برای جلوگیری از نفوذ آب از درزها استفاده می‌شود. معمولاً از لاستیک یا پلاستیک ساخته می‌شود و در مناطقی که سازه‌های بتنی به هم می‌رسند، مانند درزهای انبساط یا اطراف لوله‌ها و سایر نفوذها نصب می‌شود.

این محصول برای ایجاد یک مهر و موم ضد آب طراحی شده است که از نفوذ آب در محل اتصال یا درز و آسیب‌رساندن به سازه جلوگیری می‌کند. معمولاً در کاربردهایی مانند سدها، تونل‌ها و تصفیه‌خانه‌ها، که در آن مهار مایعات حیاتی است، استفاده می‌شود.

از آن در ساخت تصفیه‌خانه‌ها استفاده می‌شود زیرا این تأسیسات برای تصفیه و مدیریت حجم زیاد آب طراحی شده‌اند و دارای اتصالات و درزهای زیادی هستند که به‌طور بالقوه آب می‌تواند از آن‌ها نشت کند که می‌تواند باعث آسیب به ساختار و تجهیزات شود.

جمع بندی

این روزها باید از محصولات مختلف برای تقویت خواص بتن استفاده کرد. ما در این مطلب در مورد پروژه تصفیه خانه فاضلاب ذوب آهن اصفهان، روند ساخت و برخی از افزودنی های بکار رفته در آن صحبت کردیم تا شما نیز به اهمیت این مواد پی ببرید.

ما در مجموعه شرکت همگرایان تولید (کپکو) از سال 1382 شروع به تولید محصولات شیمیایی و پلیمری با تمرکز بر روی صنعت بتن کرده‌ایم. اکنون بعد گذشت 20 سال مفتخر به تولید محصولات متنوع در این حوزه هستیم و توانستیم گواهی‌های فنی در این حوزه را کسب نماییم. شما می‌توانید به شماره تماس 02189331 زنگ بزنید تا همکاران ما در بخش پشتیبانی اطلاعات دقیق محصولات و قیمت آن‌ها را در اختیار شما قرار دهند.

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*